Terwijl grote industriëlen er flink op bezuinigen en advertentiebudgetten flink naar beneden worden bijgesteld, heeft Apple in het laatste kwartaal van 2008 juist meer geïnvesteerd in advertenties dan het jaar ervoor.
Apple heeft in de eerste drie kwartalen van 2008 ruim 104 miljoen euro uitgegeven aan reclame. Hiermee staat het bedrijf op de tweede plaats, na Microsoft dat een krappe 150 miljoen euro heeft uitgegeven in datzelfde tijdsbestek.
Het is opmerkelijk dat Apple meer aan reclamegelden uitgeeft dan Hewlett-Packard of IBM, genoemde ondernemingen verkopen drie keer meer dan Apple maar geven significant minder uit aan Marketing. Zeker in deze krappere tijden.
Hoewel niet ongebruikelijk, maar een krappe 70% van Apple's aandeel is in handen van institutionele beleggers. Institutionele beleggers geven vaak minder om toekomstplannen, maar dienen een belangrijk doel: zo hoog mogelijk rendement voor het (de) fonds (fondsen). Zonder pardon trekken dergelijke beleggers zich uit ondernemingen die het even wat moeilijker hebben.
Daarnaast lijkt Apple zich weinig aan te trekken van de kredietcrisis.
Hoe het ook zij, een ding is duidelijk: het is Apple menes als het gaat om 'World Domination'.
Doctor