Neil Young praatte met Jobs over hogere audio kwaliteit (Pono)
24 januari 2015 - 16:43    reactie #52
geplaatst door: MacBigfoot
Ik heb laatst in een aardig artikel (uit een High-End-magazine) ook over Hi-Res-Audio gelezen.

Het aardige is, de professionele (lees: opnamestudio's en zo) wereld is het erover eens dat sampling met een frequentie hoger dan 88,2 kHz zelfs leidt tot onaanvaardbare (ergo, hoorbare) hoge jitterfouten.
Een bestand met een samplerate van 192 kHz is (dus) zo goed al altijd achteraf ge-upsample-d. Wat heeft dat dan voor voordelen? De jtterfouten blijven je bespaard, het eindbeeld is minder ruis tijdens het afspelen. Ruis die ook in gewone CD's zit. Echter, bij een gewone CD-speler wordt die ruis onderdrukt door te oversample'n, dus vier keer dezelfde waarde lezen, bij elkaar optellen en weer delen door 4. Op deze manier kan er een eenvoudig eindflter gebruikt worden om de frequenties boven de 22,05 kHz af te kappen. Zonder deze toepassing zou het eindfilter wel tot kwaliteitsverlies leiden.

Dan hebben we ook nog de bits.
16-bits leidt al tot een dynamiek die we niet kunnen weergeven, laat bijna staan horen. Uitgaande van een basisniveau van 20 dB en een dynamiek van 96 dB [max] zou de luidste toon 116 dB moeten zijn, biet echt prettig voor je oren.
24-bits leidt tot een nóg hogere dynamiek, waarbij, indien weergegeven, gehoorschade gegarandeerd is.
Het voordeel echter van hogere bits zit hem niet in de dynamiek, maar in de weergave van de details, de zachtste tonen dus.

Hi-Res-Audio zegt dus niets over een beter detail in de weergave, een mooier stereobeeld, of wat dan ook. Bij Philips en consorten hebben ze dus destijds echt wel goed nagedacht over de CD: beter kan het niet.

Neil Young praatte met Jobs over hogere audio kwaliteit (Pono)
24 januari 2015 - 17:01    reactie #53
geplaatst door: Pieterr
@MacBigfoot: Wat jij hierboven vertelt komt aardig overeen met hetgeen Monty Montgomery uiteenzet in dit artikel: http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Neil Young praatte met Jobs over hogere audio kwaliteit (Pono)
24 januari 2015 - 17:21    reactie #54
geplaatst door: MacBigfoot
@Pieterr
Beetje lang artikel, en Engels lees ik niet zo vlot, maar ik ga het zeker leze, dank voor de link, leuk!
Neil Young praatte met Jobs over hogere audio kwaliteit (Pono)
26 januari 2015 - 14:08    reactie #55
geplaatst door: Spooter
Vooral de alinea met kopje 'Better masters' is ZO waar...
Neil Young praatte met Jobs over hogere audio kwaliteit (Pono)
26 januari 2015 - 14:56    reactie #56
geplaatst door: HEXDIY
Prachtig artikel, bedankt Pieterr!
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Neil Young praatte met Jobs over hogere audio kwaliteit (Pono)
2 februari 2015 - 07:22    reactie #57
geplaatst door: Pieterr
http://arstechnica.com/gadgets/2015/02/pono-player-review-a-tall-refreshing-drink-of-snake-oil/

Pono Player review: A tall, refreshing drink of snake oil
We give Neil Young's high-res music player a spin and do a few cochlea kegels.

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Neil Young praatte met Jobs over hogere audio kwaliteit (Pono)
2 februari 2015 - 10:59    reactie #58
geplaatst door: Bestek88
Hallo Pieter, bedankt voor ook deze interessante link! Er wordt veel geschreven over de 'kwaliteit' van de diverse muziekconversies en dat is mooi. Het eerder geplaatste artikel van "The Mac Observer" is ook heel interessant; met name de reacties van lezers. Muziek is en blijft emotie. Dat lees je en... dat hoor je. :smile:
Pluk de dag en kus het gazon. http://www.BestOntwerp.nl
Neil Young praatte met Jobs over hogere audio kwaliteit (Pono)
3 februari 2015 - 18:44    reactie #59
geplaatst door: Pieterr
Nog wat "zwaarder" wetenschappelijk werk.

Subjective audibility of MP3-compression artefacts in practical application.
http://systmuwi.de/Pdf/Technical%20Reports/TechnicalReport_MP3.pdf

Hier de korte versie:
http://www.music.mcgill.ca/~hockman/documents/Pras_presentation2009.pdf

En voor wie dat nog te lang is, bekijk slide 14 en de een-na-laatste slide uit de PPT.

(Bewerkt door Pieterr om 19:37, 3-02-2015)

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Neil Young praatte met Jobs over hogere audio kwaliteit (Pono)
4 februari 2015 - 14:10    reactie #60
geplaatst door: Bestek88
Dank je wel Pieter. Dit is interessant leesvoer. Uiteindelijk is het in de opnamestudio net als met beeldbewerking; "trash in is trash out". Ben benieuwd of Apple nog iets naar buiten brengt over de 'schijnbare' noodzaak van HighRes recordings in combinatie met iTunes.
Pluk de dag en kus het gazon. http://www.BestOntwerp.nl
geplaatst door: Spooter
Implementeren is ook een kunst (http://www.yahoo.com/tech/it-was-one-of-kickstarters-most-successful-109496883039.html),

Apple verstaat die kunst als een van de weinigen...

Toch hoop ik dat Apple (al is het 'alleen maar' CD-kwaliteit uitbrengt in vervolg releases van iTunes tracks)

(Bewerkt door Spooter om 8:32, 16-03-2015)

geplaatst door: Pieterr
Helemaal eens met David Pogue: Neil Young's PonoPlayer: The Emperor Has No Clothes.

Alleen maakt het voor sommige mensen niet uit met hoeveel overtuigende objectieve testresultaten je op de proppen komt; zij blijven geloven dat zij het verschil horen tussen 256 kbps AAC en hogere (lossless) bitrates. Ieder zijn geloof.

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
geplaatst door: Pieterr
Artikeltje van Marco Arment over een audiotest (test zelf! 6 liedjes / 3 samples elk).

http://www.marco.org/2015/06/03/npr-audio-quality-test

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
geplaatst door: Feek
Allemaal goed :)

geplaatst door: Robert
Volgens mij is er een probleem bij de testers van dit soort dingen: ze hebben zelf de apparatuur niet waar je het verschil op kan horen, en dus ook de oren niet (want je went aan wat je meestal hoort, jongeren kiezen in blinde testen steeds vaker voor hogere compressie).

Of de Pono zijn geld waar is betwijfel ik, maar dat de meeste muziek met compressie minder klinkt dan zonder ben ik van overtuigd.

Eén van de dingen die mij vaak opvallen zijn dat er veel te snel getest wordt, meer compressie hoor ja vaak na een tijdje, de zogenaamde 'luistermoeheid'.

En voordat iedereen denkt dat ik gek ben, ik ben het helemaal eens met Marco Arment dat de enige testen die wat zeggen blinde testen zijn, alle andere testen zijn niks waard.

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: Pieterr
Citaat
Robert om 15:46, 5-06-2015
En voordat iedereen denkt dat ik gek ben, ik ben het helemaal eens met Marco Arment dat de enige testen die wat zeggen blinde testen zijn, alle andere testen zijn niks waard.

Precies. En uit die blindtesten blijkt (slide 14) dat mensen boven een bepaalde bitrate geen verschil meer waarnemen.  :wink:
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
geplaatst door: Robert
@ Pieterr: volgens mij ligt dat aan de gebruikte apparatuur en de tijd die je neemt voor de testen.

Ikzelf merk gecomprimeerde muziek op een goed stereo pas na een tijdje, een vriend van me pikt ze er binnen secondes uit. En ja, blind getest.

Mijn bezwaar bij dit soort dingen is dat de stellingen eromheen vaak te stellig zijn, terwijl sommige mensen gewoon veel betere/gevoeligere oren hebben dan anderen. En die worden dan vaak als geschifte audiofielen weggezet.

Er zullen vast mensen zijn waarbij dit allemaal een soort geloof is, voor mij is het simpelweg genieten als ik op de bank achterover lig te genieten van mijn muziek, en daar zit niets met compressie bij...  :wink:

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: Pieterr
Citaat
Robert om 17:48, 5-06-2015

Volgens mij ligt dat aan de gebruikte apparatuur en de tijd die je neemt voor de testen.


Je wil zeggen dat die test van Pras et al (uit de McGill link) niet deugt?
Of als je maar goed genoeg test, je uiteindelijk wél verschil hoort?


Hier gaan we verder niet uitkomen, het blijft toch een kwestie van geloof.  :smile:

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
geplaatst door: Feek
Ik moet toegeven dat ik een geoefend oor heb, dus ik weet waar ik naar moet luisteren (vandaar dat ik ze allemaal goed had) ;)

Wat ook belangrijk is dat je de fragmenten naast / na elkaar kunt beluisteren. We zijn in staat om verschillen goed waar te nemen. Dus als je mij een los fragment laat horen kan ik zeer waarschijnlijk niet zeggen of het hoge kwaliteit MP3 is of CD-kwaliteit (echte lage kwaliteit MP3 haal ik er wel uit). Maar als ik deze fragmenten direct na elkaar luister lukt het me wel om de betere/beste versie er uit te halen (zoals in de test).

geplaatst door: mug
Test ook gedaan. Website via airplay naar Audio installatie. Ik koos structureel de MP3 320 kbps en niet de WAV. iTunes met AIFF klink weer beter dan deze website.
Lastig goede test op te zetten blijkt hieruit. Via de speaker van je iPad/ iMac de audio files testen lijkt me vrij zinloos
geplaatst door: Robert

Citaat
Pieterr om 18:07, 5-06-2015
Citaat
Robert om 17:48, 5-06-2015

Volgens mij ligt dat aan de gebruikte apparatuur en de tijd die je neemt voor de testen.


Je wil zeggen dat die test van Pras et al (uit de McGill link) niet deugt?

Dat weet ik niet, want ik zie een goede stereo, maar mis veel details (ik zie bijvoorbeeld nergens welke DAC gebruikt is).

En zo'n DAC is nu eenmaal belangrijk als je digitale muziek door analoge speakers beluistert...

Want een systeem is zo sterk als de zwakste schakel. Als dit systeem niet in staat was om hoge resolutie tot zijn recht te laten komen, dan is het logisch dat het verschil met muziek met compressie niet werd gehoord.

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: Pieterr
Citaat
Robert om 20:54, 6-06-2015
Dat weet ik niet, want ik zie een goede stereo, maar mis veel details (ik zie bijvoorbeeld nergens welke DAC gebruikt is). En zo'n DAC is nu eenmaal belangrijk als je digitale muziek door analoge speakers beluistert...

Dat staat gewoon vermeld in het artikel (Grace m906).
Lijkt me niet echt de meest beroerde DAC die je kunt gebruiken.  :music:

(Maar zoals ik al eerder zei, we gaan er niet uitkomen. Ieder zijn geloof.)

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
geplaatst door: Bestek88
Er wordt nu gesproken over een test met 'Studio kwaliteits DAC 's terwijl dit draadje gaat over PONO  audio kwaliteit versus iPhone audio kwaliteit. En we gaan er zeker niet uitkomen omdat de meningen teveel verdeeld zijn. Is overigens niet erg. Kun je je eigen mening gaan vormen aan de hand van wat er gezegd is en beweerd wordt. Of dat nu wel wetenschappelijk is of niet. Een citaat van Bob Ludwig, mastering engineer, die ook albums 'mastered' voor de bekende "Mastered for iTunes". (Ik heb helaas geen directe link meer van dit artikel). Hij spreekt hier overigens over Studio DAC's!

Bob Ludwig: "I'm not saying that no one can ever hear the difference, I'm merely saying when someone comes into the studio for a quick visit and I play the source vs. high resolution digital, a 96 kHz, 192 kHz, or DSD copy, no one can immediately pick out the difference. Don't forget, these are all awesome converters.

The quality of the engineering of the analog-to-digital converter and DAC is much, much more important to the musicality of the sound than the sampling rate could ever be.

Our $8,000 converters at 16-bit/44.1 kHz sound way, way better than a 192 kHz playback from a $5 chip on a DVD-Audio player. I think the higher resolution sounds reveal themselves not in A/B testing, but in long periods of time. Play an entire album in a relaxed atmosphere at 96 kHz/24-bit, then, at the end, listen to it at 44.1 kHz/16-bit, and you'll get it right away. A/B testing, while the only scientific method we have, does not reveal too much with short-term back-and-forth comparisons due to the anxiety the brain is under doing such a test. The brain becomes very left-brain-technical, rather than right-brain creative and musical."

Een goede DAC lijkt mij een logische conclusie. Luister maar eens naar een AudioNote DAC (met buizen en zeker niet mobiel) die 'gewone' 16-bit/44.1 files afspeelt. Hoe zit het nu met draagbare spelers? Die markt blijft zich sterk uitbreiden en met steeds betere DAC's en... als je het verschil niet kan of wil horen scheelt je dat geld. Zo simpel is het. Ik denk zelf dat beginnen met bijvoorbeeld een goede tot zeer goede hoofdtelefoon, eerder vermeld in dit draadje, een groot verschil maakt. Dat heb ik inmiddels ervaren. Ik luister veel liever naar een goede opname van iTunes(Master) dan naar een slechte opname op 96/24. De bekende proof of the pudding... Dus luister en bepaal zelf wat voor jouw 'waar' is. Dan ben je een happy muziekluisteraar. :thumbs-up:

Pluk de dag en kus het gazon. http://www.BestOntwerp.nl
geplaatst door: malpiet
Leuk om dit alles te lezen iemand ook ervaring met http://www.qobuz.com/nl-nl/ ?
Ook ben ik wel is benieuwd of mensen echt tevreden zijn met de kwaliteit van Itunes?
Over Dacs kan je boeken schrijven.

Voor leuk advies kan je is rondneuzen op  http://artsexcellence.com/audio/da-converters.html?application=39.
Vraag naar Arthur is geen domme jongen op dit gebied gelet zijn achtergrond.

Is geen advertentie want zo kan ik tig adressen opnoemen.
:biggrin: