Ziegler om 14:55, 21-10-2010Citaathsmeets om 12:30, 21-10-2010Maar ik denk dat als het de app store de enige manier wordt (het ziet er niet naar uit, maar zeg nooit nooit) en de revenue split zo blijft dat jongens als Adobe zich wellicht wel eens kunnen gaan terugtrekken van het Mac platform.Natuurlijk zullen grote jongen als Adobe apart deals kunnen sluiten, maar toch even de volgende gedachte:Hoeveel procent van de opbrengst denk je dat Adobe nu krijgt? Er moet verpakking, DVD's, handleidingen gedrukt en gemaakt worden. Er zijn transportkosten. De tussenhandel pakt iets en natuurlijk de detailhandel. Het zou me niet verbazen als de appstore nog niet zo'n slechte deal is voor Adobe.
hsmeets om 12:30, 21-10-2010Maar ik denk dat als het de app store de enige manier wordt (het ziet er niet naar uit, maar zeg nooit nooit) en de revenue split zo blijft dat jongens als Adobe zich wellicht wel eens kunnen gaan terugtrekken van het Mac platform.
Natuurlijk zullen grote jongen als Adobe apart deals kunnen sluiten, maar toch even de volgende gedachte:Hoeveel procent van de opbrengst denk je dat Adobe nu krijgt? Er moet verpakking, DVD's, handleidingen gedrukt en gemaakt worden. Er zijn transportkosten. De tussenhandel pakt iets en natuurlijk de detailhandel. Het zou me niet verbazen als de appstore nog niet zo'n slechte deal is voor Adobe.
Ja, klopt voor fysieke distributie maar ik vermoed dat alle online sales die clubs als Adobe nu al realiseren tegen lagere kosten gaat dan wat apple wil hebben.
Plus met apple ben je aan haar voorwaarden geebonden: een van die voorwaarden is: mag niet lijken op wat apple zelf al aanbied als software....denk even aan lightroom en aperture.....
Vergis je niet in de reikwijdte van een door Apple opgezette distributie, met een goede indeling, waarderingen, top-zoveels etc. Dat kan een gemiddelde software-ontwikkelaar nooit zelf voor elkaar krijgen.
Met het groeiende marktaandeel + de MacApp Store breken er gouden tijden aan voor ontwikkelaars.
Waarom zou je dan de 'echte' versie ook niet in diezelfde store verkopen? Je geeft al aan dat het bereik enorm zal zijn.
2.1 Apps that crash will be rejected and 2.2 Apps that exhibit bugs will be rejected. Geen grote programma;s en Apples eigen programma;s die bevatten ook allemaal bugs
2.6 Apps that are "beta", "demo", "trial", or "test" versions will be rejected.Spreekt voor zich
2.14 Apps must be packaged and submitted using Apple's packaging technologies included in Xcode - no third party installers allowed.
2.19 Apps that require license keys or implement their own copy protection will be rejected.
2.20 Apps that present a license screen at launch will be rejected.
# 2.24 Apps that use deprecated or optionally installed technologies (e.g., Java, Rosetta) will be rejected.
6.2 Apps that look similar to Apple Products or apps bundled on the Mac, including the Finder, iChat, iTunes, and Dashboard, will be rejected.
7.6 In general, the more expensive your app, the more thoroughly we will review it.
9.2 Apps that rapidly drain a products battery or generate excessive heat will be rejected.
11.1 Apps portraying realistic images of people or animals being killed or maimed, shot, stabbed, tortured or injured will be rejected and 11.3 "Enemies" within the context of a game cannot solely target a specific race, culture, a real government or corporation, or any other real entity
en de mooiste
11.5 Apps that include games of Russian roulette will be rejected.
Ik zie de grote bedrijven dan ook niet snel hun software via de appstore verspreiden
Of heb jij bijvoorbeeld wel liever apps die je batterij onredelijk snel leegtrekken..?
En is deze echt waar..?
FanBoy om 22:22, 21-10-20106.2 Apps that look similar to Apple Products or apps bundled on the Mac, including the Finder, iChat, iTunes, and Dashboard, will be rejected.
Dus alle Mail, iWork, iTunes, Finder, iChat, Safari, iPhoto, Quicktime player, etc. alternatieven vallen buiten de App(le) boot?
(Bewerkt door mkuiter om 23:29, 21-10-2010)
Dus ja, ik heb wel wat problemen met de voorwaarden die ze stellen....Gelukkig zijn er ook andere manieren om apps op je OSX te krijgen anders was Snow Leopard de laatste versie van OSX voor mij geweest en hierna geen mac meer.......
Wat Apple hier gaat aanbieden is iets wat ze volgens mij al veel eerder hadden moeten doen, net zo'n probleem-vrije installatie en update omgeving op de Mac, waarvan iedereen snapt hoe het werkt, als op de iDevices.
Heb ik zelf interesse? Weet ik nog niet, maar ik denk niet dat ik de doelgroep ben. Pas als iedereen z'n apps in de Mac App Store zou moeten aanbieden en dat de enige manier van installeren zou zijn dan zou ik pas echt bedenkingen hebben...
FanBoy om 23:34, 21-10-2010Gelukkig zijn er ook andere manieren om apps op je OSX te krijgen...
Die A.S. is echt een parallel universum.Tenzij de ontwikkelaar er zelf voor kiest om een prog enkel aan te bieden via de A.S., maar het lijkt me ook voor hem van belang het minstens via beide manieren te doen, voor een zo groot mogelijke verspreiding.
Java wordt uitgesloten
rosetta wordt uitgesloten
bedrijven mogen geen licentieschermen meer laten zien
je mag geen apps indienen die iets doen dat op applespul lijkt
je mag niet meer je eigen licentiemechanisme gebruiken
games vallen vaak ook onder de apps die je batterij erg snel leeg trekken....
En zo logisch vind ik het niet dat een bedrijf bijvoorbeeld zijn eigen licentiescherm na opstarten niet meer mag laten zien, elk bedrijf heeft zijn eigen voorwaarden....Geen licentiekeys meer houdt in dat je bijvoorbeeld photoshop meerdere keren via de AS gratis op meerdere macs kan installeren... kan me wel voorstellen dat er een aantal leveranciers zijn, die dat niet zo grappig vinden.
Maar zoals ik Flix ook al opmerkte, het is een parallel systeem, laten we hopen dat dat vooral zo blijft.
Je kunt dat zien als beperkingen, maar vanuit het perspectief van de winkeleigenaar heet dat 'stroomlijnen'. Het nadeel van samenwerken is dat je rekening met elkaar moet houden: 'afstemming', zoals dat heet. Het voordeel is dat Apple als 'merk' voor jou als ontwikkelaar zijn vertrouwde en gewaardeerde label op die omgeving plakt. Daardoor straalt alles waar dat merk voor staat ook op jou en jouw software af.
Een groter bereik, betere vindbaarheid en drempelverlaagde aankoop zijn een paar van de enorme voordelen. Daar staat uiteraard iets tegenover, en bijna alle voorwaarden hebben met de borging van die merkwaardes of met technische complicaties te maken binnen zo'n proces. Heel logische voorwaarden dus, als je begrijpt wat het bouwen, vullen en onderhouden van zo'n winkel betekent.
Je moet als ontwikkelaar dus wel bereid zijn tot samenwerking. Wil je dat niet of geen enkele concessie willen doen: ook prima, maar dan kan (én mag) je gewoon jouw eigen koers blijven varen. Apple bouwt zo'n omgeving niet om ontwikkelaars een plezier te doen, maar de gebruiker. Dat vergt wat aanpassingsvermogen aan de kant van de ontwikkelaar: ze bouwen immers iets wat nog niet bestaat.
Apple is een ondernemer met een business proposal. Als je bijvoorbeeld die routine van automatisch installeren vanuit de App Store goed hebt bekeken, snap je dat dit onmogelijk is als alles zou moeten blijven zoals het is. Zo'n installatie procedure -die letterlijk onder 'Apple'-vlag kan worden uitgevoerd- is echter wel wat de gemiddelde consument graag wil. Apple faciliteert die behoefte. Aan jou de vraag (inclusief gebruikelijke voorwaarden) of je mee wilt doen. Take it, or leave it.
[ Ger ]