geplaatst door: MacMiep
Vanmiddag had ik het druk met mijn tweede boek en de mailing daarvoor.
Ik had een mail naar 41 adressen en eentje naar 11 adressen verzonden. Ik was niet eens toegekomen aan alle mensen die mijn eerste boek hebben gekocht.

Ineens geen mail meer halen of sturen. Dus even naar Safari om te checken of het internet er soms uitlag.

Krijg ik van Telfort een pagina met de mededeling dat ik ben afgesloten van internet vanwege het versturen van SPAM ?!?@!@#$%^&*!
Ik moest maar met de helpdesk bellen, a 30 cent per minuut...

Ook mijn VOIP lag plat. Gelukkig heb ik geen volledige adsl, dus kon ik nog bellen met mijn analoge KPN BelBudget.

De medewerker kon (na een verbroken verbinding) mij inderdaad vertellen dat ik ben afgesloten wegens SPAM.

Ik leg uit dat ik een Mac heb en dat ik er geen virussen en zo zijn. Hij kan niks voor me doen, de afdeling Abuse zal mij bellen.
Dit kan echter pas maandag aanstaande!

Ik ben dus heel boos. Vooral omdat ik GEEN ENKELE WAARSCHUWING heb ontvangen. Stel er is iets mis met mijn Mac, dan is een mailtje toch een kleine moeite?  Stel ik had geen analoge lijn achter de deur gehouden, maar alleen ADSL, dan was ik helemaal afgesloten.

Ik heb ze gezegd dat ze een klant kwijt zijn. Dit is toch niet normaal?!  Ik ga zeker een klacht indienen, ook bij de Opta.  :angry:

En mocht mijn Mac geïnfecteerd zijn met iets waardoor ik Spam verstuur, dan ben ik wereld-nieuws!

Iemand hier dit ooit beleefd?!?

grtz, een boze MacMiep


:thumbs-down:  :thumbs-down:

Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
geplaatst door: Calvin
ja, een provider behoud zich het recht om je af te sluiten op verdenking vvan spam.

Beter kun je een maillijst maken met 42 adressen in een bcc, of had je dat gedaan?
Als je dat gedaan hebt, is het onzin van Telfort

maar ja,
Als ex kpn-er moet je toch weten dat Telfort dezelfde policies er op na houdt......

(Bewerkt door Calvin om 23:50, 30-05-2008)

-= Back by popular demand =-
GetdropBox.com
geplaatst door: devries89
Mag ik wat brutaals vragen? Hebben de mensen er om gevraagd om op de hoogte te blijven van je tweede boek door middel van e-mail? Zo niet, dan zou ik het - hoe goed je het ook bedoelt en hoe persoonlijk het ook blijft - het ook zeer vervelend vinden als ik zomaar een mail / reclame krijg voor een boek...

En ik weet dat -zeker jij- het zo niet bedoelt, maar ja... Regels zitten, zeker bij een klacht van één van die 52 mensen, blijkbaar iets anders in elkaar...

oprheus melted the heart of persephone
geplaatst door: Flix
Hendriksmj: 52 mensen/adressen, en jij denkt aan spam?!
Een spamrun bestaat uit honderdduizenden of miljoenen adressen, niet uit zo'n 'relatienetwerkje' van MM.
Kan me niet voorstellen dat MM ongevraagd mail stuurt naar adressen, en deze adressen ook niet 'illegaal' heeft verkregen (spam-adressen-dvd's).

@MM: zoals je al vermoed, Xs4all is dé provider voor jou!

geplaatst door: Franky2002
Ik heb nog wel een idee voor een derde uitgave: "Hoe ontloop ik de SPAM-BAN?!" :wink:
52 adressen lijkt mij ook niet echt een spam attack. Volgens mij zien ze spoken bij Telfort.
geplaatst door: Vitruvius
Als wij bij ons thuis een email sturen naar de hele familie dan zijn we volgens Telfort spammers.
hoe kan je 41 + 11 mailtjes al als spam gaan beschouwen?

Wat er waarschijnlijk gebeurt is, is dat jouw email adres is misbruikt door spammers. En ik denk dat Telfort dus daarom denkt dat jij dan ook de echte verzender bent, wat uiteraard niet kan.

Maandag eens uithoren en het gesprek opnemen zodat je de kronkels van de IT-afdeling kan herbeluisteren die proberen om toch maar de schuld bij jouw te leggen
:happy:

Archaeology is fun, opgraven is afzien! MacBook Pro, iMac, iPhone, iPad.
Ergens in de evolutie is er iets gigantisch fout gegaan.
geplaatst door: Monique
Hoi MacMiep,
gefeliciteerd met je 2e boek :)

Belachelijke situatie. En uiteraard sluiten ze je af voor het weekend.
Ik zou wel eens willen weten wat zij dan kenmerken als spam.
Als ik jou was zou ik lekker de kuierlatten nemen en overstappen op xs4all (het kan niet genoeg gezegd worden).

geplaatst door: Robert
[news]De manier waarop, het moment van afsluiten en gezien de aantallen is de actie van Telfort natuurlijk idioot. Wat betreft een strikte definitie van spam heeft hendriksmj natuurlijk wel een punt, als je ongevraagde reclame aan één persoon stuurt kan dat ook als spam aangemerkt worden.

Neemt niet weg dat waar ik mee open volgens mij belangrijker is: de manier waarop, het moment van afsluiten en de aantallen maken natuurlijk dat, mocht de reactie principieel misschien juist kunnen zijn, de manier waarop Telfort dit afhandelt natuurlijk niet goed te praten is.[/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: Cailin Coilleach
Citaat
de manier waarop, het moment van afsluiten en de aantallen maken natuurlijk dat, mocht de reactie principieel misschien juist kunnen zijn, de manier waarop Telfort dit afhandelt natuurlijk niet goed te praten is.

Wel, de manier waarop is zo gek nog niet. Als iemand een mogelijke bron is van spam, dan wil je die per direct van het netwerk afhebben om zo verdere verspreiding te voorkomen. Het zelfde geldt voor virussen: door de verspreidingsvector af te kappen voorkom je een veel grotere verspreiding. Dan is het ook niet zo gek dat ze de melding pas achteraf sturen.

Als er bij ons in de serverruimte brand uitbreekt, dan bel ik ook niet eerst naar de Control Room om te melden dat ik straks op de blusknop ga rammen.

geplaatst door: Marius1976
Tja het is lullig. Voor beide standpunten is wat te zeggen.

Het grote struikelblok voor MacMiep is volgens mij dat het zonder enige waarschuwing geschiedt. Ik zou zelf ook niet direct aan SPAM denken bij zo'n actie.

Het is al gezegd... het kan eigenlijk niet anders dan dat iemand MacMiep heeft 'gerapporteerd' als zijnde spammer. Ik bedoel: het komt volgens mij tig keer voor dat een e-mail aan meerdere mensen wordt verstuurd, en dat is niet per definitie spam.

Ik blijf het raar vinden dat Telfort niet hoor- en wederhoor toepast. De vergelijking met de brand snap ik, maar Telfort kan ook zien dat het maar om een minimaal vergrijp (als het al een vergrijp is) gaat bij een aantal van 42. Als het nou om 40.000 emails ging ....

En tot slot: ik geloof niet dat dit gebeurt omdat slinkse lieden met het email adres van MacMiep aan het rondsturen zijn gegaan. Telfort kan ook zien -als dat gebeurt- dat dat niet vanaf het IP adres van MacMiep gaat, , en dan is het onzin om wel juist die verbinding af te sluiten.

Ik hoop dat het snel opgelost is. Want geen internet... en ook nog es in het weekend. Hmmm... blijft toch lullig. Al valt er dan wel een oase van rust over je heen, en dat heeft niet alleen maar nadelen.

Groet
M.


geplaatst door: Josh
Om 50 á 60 mailtjes als spam aan te merken is absurd.
En om je daarvoor af te sluiten is een buitenproportionele actie.
Mijn eerste reactie was, die club simpelweg aansprakelijk stellen
voor - extra - kosten enz. en zo verder.
Ze maken het je als bedrijf immers onmogelijk om
op deze wijze naar behoren te functioneren.
Maar dat is - ik weet het - niet erg realistisch.
Beter is het, zoals Flix en Monique al aangeven, gewoon Xs4all nemen.
Grtz, Josh

(Bewerkt door Josh om 12:10, 31-05-2008)

__________________________________________
Macintosh SE|
Wie niet terugkijkt kan niet vooruit kijken.
geplaatst door: JoghoJogho
Ik denk niet dat de afsluiting het gevolg is van 52 mailtjes. Lijkt er meer op dat iemand misbruik maakt van je ADSL verbinding zonder dat jij dit in de gaten hebt. Wellicht een onbeschermt draadloos netwerk? Ik zou de logbestanden van je modem en router er maar eens op naspeuren.

Hoe dan ook niet prettig. Siert Telfort niet dat ze niet met de klant meedenken waardoor dit is ontstaan. Succes met het herstel van je verbinding.

MacBook Pro 15" 2,2 / 4 Gb / 750 Gb - MacPro 2,66 / 5 Gb / 250 Gb - Mac Mini Core Solo 1,5 / 2Gb / 250 Gb - MacBook Pro 13" 2,26 / 2 Gb / 160 Gb / MacBook Pro 13" 2,3 I5 / 4 Gb / 320 Gb / SL - iPhone 4 16 Gb
geplaatst door: Peter Villevoye
Hihi ! Apple Mail dirigeert de "Volg draad" mailtjes van dit topic
linea recta naar de Junk-box, wellicht vanwege de dubieuze titel.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
geplaatst door: wannabe steve
Gewoon XS4ALL nemen, dan heb je deze leuke issues niet meer. Ik ben door XS4ALL ook een keer van het netwerk afgezet, jaren geleden al, toen had een windows bak een virus dat ie aan het verspreiden was voordat ik het zelf door had.

Was diezelfde middag weer online  :cool:

I know you're with me, so what if we do fall apart?
Give into all that we are and let all the broken pieces shine
geplaatst door: Peter Villevoye
Als blijkt dat MacMiep een lekke en spammende Windows-bak
onder haar bureau heeft staan, dan moeten we maar 'ns goed
gaan nadenken over een gepaste taakstraf...
:happy:
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
geplaatst door: MacMiep
@Peter Villevoye:
Wil jij over de knie bij Miep???  :devil:  :wink:

OK. Ik heb dus een nieuw boek in de maak. Deze wordt verkocht door een batterij Apple winkels in Nederland en België. Deze mensen heb ik dus op de hoogte gebracht van het nieuwe boek in aantocht.
Daarnaast vrienden en vriendinnen en uiteraard de nieuws-websites.

Sterker nog, aan mijn honderden zo niet duizenden gewone klanten (die het boekje rechtstreeks bij mij hebben aangeschaft) heb ik nog geen bericht kunnen sturen. Met die mailing was ik nog bezig om te schrijven enzo.

Kijk dat ze daar over vallen kan ik me enigzins voorstellen, maar daar was ik dus nog niet eens aan toe gekomen....

Maandag rond het middaguur wordt ik gebeld door de afdeling Abuse. Dan zal ik horen of er iemand geklaagd heeft (tenzij ze dat niet mogen vertellen wegens privacy of ander bs.)

Ik ben nu sinds oktober vorig jaar bezig met boeken verkopen. En al veel langer met veel mail omtrend mijn website. Nog nooit eerder problemen gehad.

Ik gebruik geen Airport, af en toe even voor mijn MacBook. WPA2 beveiligd. Verder kabelwerk.

Waar ik boos over ben is - geen waarschuwing en afgesloten totaal. Dus geen telefoon ook. Sluit anders alleen de mail mogelijkheid af ofzo.

Jullie horen het wel hoe het verder gaat.

grtz, MacMiep

PS: met dank aan MacFrits voor de internettoegang.  :inlove:

Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
geplaatst door: Macnum
Macmiep, ik leef met je mee. Ik heb zelf ook sinds kort Telfort (overname van Tiscali).
Ik ben dan wel niet afgesloten, maar heb wel klachten over deze club.
Bij Tiscali nooit spam ontvangen en bij Telfort doe ik niet anders. En ze zeggen dan mijn
(gratis) filter van Tiscali nog gewoon werkt. De spam dit ik nu ontvang zou door dit filter
glippen omdat de zender de berichten heeft aangepast. Aan mijn hoelahoep! De inhoud is
glasheldere spam. Daar hoef je geen hogeschool voor gevolgd te hebben.

Jouw relaas daarbij geteld, maakt 1 ding duidelijk: Telfort weet duidelijk niet wat spam is!
Ik wil mijn Tiscali terug, die jongens/meiden lieten tenminste ook nog snel wat van zich
horen als je een vraag had. Ook daar laat Telfort het afweten, soms wel een week.

Sterkte met Abuse, misschien kun je hen uitleggen wat spam nu écht is!

geplaatst door: Robert
[news]
Citaat
MacMiep om 22:19, 31-05-2008
Maandag rond het middaguur wordt ik gebeld door de afdeling Abuse. Dan zal ik horen of er iemand geklaagd heeft (tenzij ze dat niet mogen vertellen wegens privacy of ander bs.)

Klinkt vreemd gezien de context, maar houdt ons op de hoogte want het klinkt allemaal wel erg vreemd.

Citaat
Waar ik boos over ben is - geen waarschuwing en afgesloten totaal. Dus geen telefoon ook. Sluit anders alleen de mail mogelijkheid af ofzo.

Bij een eerste constatering en op zo'n kleine schaal vind ik eerlijk gezegd directe afsluiting een veel te zwaar middel. Hoor en wederhoor was het minste wat ze eerst hadden kunnen doen.[/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: Nicky
Wellicht is het een idee om na te gaan c.q. maandag te vragen hoe je dit had kunnen weten. Wat staat hierover in hun algemene voorwaarden? Ben je vantevoren ingelicht dat indien je SPAM verstuurt je niet alleen de internettoegang wordt afgesloten maar ook je VOIP? De hele ADSL-dienst dus. Geven ze een duidelijke definitie van abuse, waardoor je had kunnen weten dat dit het gevolg zou zijn?

Zo ja, dan valt Telfort niets te verwijten.
Zo nee, dan dienen ze je onverwijlt weer toegang te verlenen en de periode dat ze de dienst niet hebben verleent met je abonnementsgeld te verrekenen. Eventueel zou je zelfs een schadeclaim in kunnen dienen, mits je hierdoor aantoonbare schade hebt geleden.

En bijzonder belangrijk lijkt mij: Hoe is dit in het vervolg te voorkomen?
Neem geen genoegen met de bekende kluitjes en riet. Wanneer ze beweren dat je vele duizenden mails hebt verstuurt is duidelijk dat het een misbruik van jouw ADSL of emailadres is. Dit is dan een probleem van Telfort. Ze dienen dat op te lossen zonder jou schade te berokkenen.

Toegegeven: ferme praat, zeker tegenover een abuse medewerker. Maar ze moeten niet denken dat Miep een doetje is. Desnoods beginnen we hier een anti-Telfort actie. Ze zullen weten wie ze hebben afgesloten!

(Bewerkt door Nicky om 23:29, 31-05-2008)

geplaatst door: Nicky
EVen die algemene voorwaarden doorgenomen. Dit staat er in artikel 12.6:

De Klant mag de Dienst niet gebruiken voor het versturen van spam. Onder spam wordt verstaan: het ongevraagd verzenden van grote hoeveelheden e-mail met dezelfde inhoud en/of het ongevraagd in grote aantallen nieuwsgroepen op het internet posten van een bericht met dezelfde inhoud en/of het ongevraagd verzenden van e-mail met een ongevraagde commerciële boodschap.

Hierbij blijft nu dan alleen de vraag wat onder grote hoeveelheden e-mail wordt verstaan......

geplaatst door: HSL

Citaat
Macnum om 23:23, 31-05-2008

Ik wil mijn Tiscali terug, die jongens/meiden lieten tenminste ook nog snel wat van zich
horen als je een vraag had. Ook daar laat Telfort het afweten, soms wel een week.

Voor de Goede orde,.. Telfort Internet == Tiscali
zelfde pand, zelfde helpdesk, zelfde leidinggevende, zelfde telefoonnummer, zelfde netwerk,
er is helemaal niets, maar dan ook echt HELEMAAL niets veranderd dan alleen de naam.
:D

Zoals ook al eerder gezegd hier in het topic,.. XS4ALL is the way to go,..
Daar kan je ook afgesloten worden vanwege virussen e.d. maar dan moet er wel echt iets aan
de hand zijn. Als je vanwege spamversturen wordt afgesloten zetten ze over het algemeen alleen
poort 25 dicht, maar dan moet je het wel bont gemaakt hebben hoor.

:D


(Bewerkt door HSL om 0:48, 1-06-2008)

geplaatst door: Powerbooky
Tiscali (aka Telfort) was nog niet zo heel lang geleden ook één van die internetverdelers die internetradiostations blokkeerd, omdat dit zgn hun netwerk zou overbelasten. En nu dit weer? Wat een prutsers.
Smart people usually do their things on a Mac!  | Mac mini 2009 | Mac Pro 2008 | MacBook Pro 2011 | 16 TB Drobo
geplaatst door: Loride
En maar volhouden dat we in een vrij land leven... bah.
geplaatst door: daveh
Nicky:
Volgens de algemene voorwaarden van Telfort mag je dus geen uitnodigingen voor een feest sturen, is ook spam.
geplaatst door: Nicky
Hah, inderdaad. Wanneer je een uitnodiging naar 2000 mensen stuurt voor een house-party, lijkt mij dat zonder meer onder spam te vallen. Uitzondering is wanneer die 2000 adressen op een mailing list staan waar ze zichzelf voor hebben aangemeld. Het is dan immers geen ongevraagde mail. De technische vraag daarbij is: Hoe weet Telfort dat het om 'gevraagde' mail gaat? Verschillende providers hebben dit opgelost door een dergelijke mailing list te beheren op hun eigen server. Dit is dan een extra dienst die je als klant kunt afnemen.

De sleutelwoorden in het artikel van Telfort zijn dan ook: ongevraagd en grote hoeveelheden.
In de situatie van Miep is wellicht het laatste deel van het artikel van belang:ongevraagd en commerciëel
Hier is uit op te maken dat zelfs het ongevraagd versturen van een enkele emai met commerciële boodschap niet is toegestaan.

Kortom: Het is heel gemakkelijk om in strijd met de algemene voorwaarden te handelen. Blijft natuurlijk het punt of Telfort dan gerechtigd is om zonder enige waarschuwing ALLE diensten te blokkeren.