MacMiep om 22:44, 26-03-2012@StudioStijn "Ik vind het te makkelijk om het aan slecht ondernemerschap te wijten dat deze zaak nu failliet is."INDERDAAD! En zo makkelijk was het toen helemaal niet om een Apple bedrijf te starten en geld van een bank te lenen vijf jaar geleden.MacMiep
INDERDAAD!
En zo makkelijk was het toen helemaal niet om een Apple bedrijf te starten en geld van een bank te lenen vijf jaar geleden.
MacMiep
(kan even geen link vinden)
Een faillissement is in quasi niet altijd slecht ondernemerschap maar beide zullen ook niet ver uit elkaar liggen.
Vooreerst is het toch wel wat natrappen en slachtoffer spelen van de eigenaar Niels. Sorry, maar als je reeds 5 jaar alleenheerser bent én je hebt een zeer goede reputatie kunnen opbouwen qua service en naam met als gevolg een mooi klantenbestand, dan heb je toch wel een stevig zaak opgebouwd maar ... ben je wel blijven investeren in je zaak? Dat denk ik dus niet. Ik begrijp dan ook niet dat The Innovators nooit een aanvraag gedaan hebben naar een APR, maar ja, wellicht zal dit ook met centen te maken hebben om die vermelding "te krijgen" (lees te kopen) bij Apple.
Nu dit natrappen met als voornaamste reden "het niet voldoende voorraad bekomen van Apple" is niet de reden. Als je failliet gaat, dan is er een geldprobleem. En vooral cash om voorraad te financieren. Dit is steeds zo bij een faillissement, het is een sneeuwbaleffect. Tekort aan cash = niet meer kunnen financieren van de voorraad = geen voorraden meer in de winkel = geen verkoop. Je moet niet zeggen dat Apple niet wenst te verkopen, maar als je natuurlijk owv slechte financiële ratings je aankopen vooraf moet betalen/financieren, en je kan dit niet, ja, dan krijg je ook geen levering binnen. Ook Office Centre, Mediamarkt e.d. zijn geen APR en verkopen toch met voldoende voorraad de Apple producten... en wellicht zitten die ook niet op een A1-locate.
De markt is vrij, iedereen kan en mag een winkel starten waar hij die wenst. Ook al is dit de zoveelste in dezelfde winkelstraat. Feit is wel, velen starten een winkel/worden zelfstandig zonder enige financiele draagkracht en reserves. De winkel draait, er komen veel klanten maar echte reserves aanleggen doet men niet. Een personeelslid kost geld, veel geld en dit zijn soms kosten die niet echt voor opbrengst zorgen maar enkel service geven naar de klanten. Service die je veelal niet kan doorrekenen. Tesamen met een verminderde vraag (owv de huidige crisis), verhoogde concurrentie kan dit voor grote problemen zorgen. En dan moet je reserves hebben waarop je kan terugvallen. Een winkel, die na 5 jaar zo weinig reserves heeft, moet zich de vraag stellen: wat hebben we de afgelopen 5 jaar gedaan? En vooral, Apple verwittigde 1 jaar vooraf dat er dicht bij hen een APR zou komen (zie website The Innovators), dan heb je toch wel tijd om je te wapenen... want Apple moet dit niet doen. Die iCentre kon er ook gekomen zijn van vandaag op morgen zonder verwittiging van Apple.
Anderzijds blijft een faillissement een spijtige zaak voor alle betrokkenen.
(Bewerkt door DJAN om 10:56, 27-03-2012)
Dat APR zekerheid hebben van de verkoop van iPhone klopt al niet, in België zijn er APR winkels die de iPhone niet kunnen verkopen omdat ze moeten aankloppen bij Mobistar. Gevolg, ze verkopen de iPhone niet. Kan je voorstellen, een Apple Premium Reseller die de iPhone niet verkoopt? Dit terwijl een paar kilometer verderop de Makro (Metro), The Phonehouse enzo wel iPhone's verkopen...
Een andere tegenstelling is die van de traditionele kleine gespecialiseerde dealers... ik zie er op een paar jaar tijd MEER en MEER van die kleine traditionele dealers Apple producten verkopen dan goed 5 jaar terug. Dus zou niet begrijpen dat zij er niets aan verdienen en het zijn veelal ook niet eens winkels in de stad.
Het enige wat klopt, en dat schrijf ik ook, is het opbouwen van reserves. Zoals ik schrijf moet je starten met een bepaalde som aan reserves. Dit om moeilijke periodes te kunnen overbruggen. The Innovators is reeds 5 jaar op de markt, heeft dus betere en nu ook de slechtere tijden. En in het geval van The Innovators, met 10 mensen in dienst, kan je al niet meer spreken van een kleine winkel... maar klein of groot, als je geen reserves hebt, zal het moeilijk zijn.
www.techdata.be
Tech Data Corporation (NASDAQ/NMS) - is een Amerikaanse multinational met hoofdzetel in Clearwater, Florida en werd in 1974 opgericht als toonaangevende, wereldwijde leverancier van ICT-producten, logistiek management en andere diensten met een toegevoegde waarde. Het bedrijf is aanwezig in de Verenigde Staten, Canada, Latijns Amerika, de Caraïben, het Midden-Oosten en Europa. Haar diensten omvatten onder meer verkoop, technische en financiële ondersteuning, configuratie en een hele reeks bekroonde e-commerce oplossingen. Tech Data staat voor een omzet van 26.5 miljard dollar (boekjaar 31 januari 2012), meer dan 150.000 resellers in meer dan 100 landen en staat op de 109de plaats op de Fortune 500 ®. In 1998 kwam er een fusie met de groep Computer 2000. Meer info op www.techdata.com.In België (Ternat) werd Tech Data in 1989 opgericht als Computer 2000 en zette al snel uitstekende cijfers neer. Het is vandaag een van de grootste Belgische ICT-distributeurs. Medio 1998 opende Tech Data een totaal nieuw distributiecentrum in Aalst. In 1999 verkreeg het departement Configurations & Assembly van Tech Data de ISO 9002 certificatie.Het bedrijf biedt aan een uitgebreid netwerk van resellers een waaier van ICT-producten aan waaronder componenten, networking producten, peripherals, PCs en software van diverse hard- en software fabrikanten.Een ruim pakket aan services sluiten het product-gamma af, gaande van e-business, logistics, financiën en marketing.Tech Data verdeelt haar producten uitsluitend via een netwerk van geautoriseerde voortverkopers.De statuten of het handelsregister van uw firma moeten duidelijk vermelden dat de hoofdactiviteit van uw bedrijf de doorverkoop is van ICT- of telecomproducten aan meer dan 1 eindklant.
In België (Ternat) werd Tech Data in 1989 opgericht als Computer 2000 en zette al snel uitstekende cijfers neer. Het is vandaag een van de grootste Belgische ICT-distributeurs. Medio 1998 opende Tech Data een totaal nieuw distributiecentrum in Aalst. In 1999 verkreeg het departement Configurations & Assembly van Tech Data de ISO 9002 certificatie.
Het bedrijf biedt aan een uitgebreid netwerk van resellers een waaier van ICT-producten aan waaronder componenten, networking producten, peripherals, PCs en software van diverse hard- en software fabrikanten.
Een ruim pakket aan services sluiten het product-gamma af, gaande van e-business, logistics, financiën en marketing.
Tech Data verdeelt haar producten uitsluitend via een netwerk van geautoriseerde voortverkopers.De statuten of het handelsregister van uw firma moeten duidelijk vermelden dat de hoofdactiviteit van uw bedrijf de doorverkoop is van ICT- of telecomproducten aan meer dan 1 eindklant.
En dit ligt echt aan Apple's beleid. Als je APR bent heb je gewoon heel veel voordelen. Waaronder goedkoper inkopen en producten geleverd krijgen voor de officiële release datum.
Daar staat echter een enorme investering tegenover. Dat kon 5 jaar geleden niet. Dan zou je kunnen zeggen "dan doe je dat later toch?" Maar het is idioot om als ondernemer 50 meter verder te gaan zitten puur voor dat stempel.
Deze mensen gingen niet voor het grote geld. Maar wilden gewoon een boterham verdienen met liefde voor het product.
@Joop: Inderdaad. Er was een tijd dat je Apple's verkocht puur uit liefde voor het product. Er viel namelijk geen droog brood aan te verdienen. Ook ik heb die tijd meegemaakt. Nu is voor Apple echter de tijd van het grote geld aangebroken. En gedragen ze zich er ook naar.
Jammer.
(Bewerkt door MacMiep om 18:29, 27-03-2012)
MacMiep om 18:24, 27-03-2012@DJAN: ik ben op de hoogte van de situatie daar vanaf het begin. Jij niet. En dit ligt echt aan Apple's beleid. Als je APR bent heb je gewoon heel veel voordelen. Waaronder goedkoper inkopen en producten geleverd krijgen voor de officiële release datum. Daar staat echter een enorme investering tegenover. Dat kon 5 jaar geleden niet. Dan zou je kunnen zeggen "dan doe je dat later toch?" Maar het is idioot om als ondernemer 50 meter verder te gaan zitten puur voor dat stempel. Deze mensen gingen niet voor het grote geld. Maar wilden gewoon een boterham verdienen met liefde voor het product. MacMiep@Joop: Inderdaad. Er was een tijd dat je Apple's verkocht puur uit liefde voor het product. Er viel namelijk geen droog brood aan te verdienen. Ook ik heb die tijd meegemaakt. Nu is voor Apple echter de tijd van het grote geld aangebroken. En gedragen ze zich er ook naar.Jammer.(Bewerkt door MacMiep om 18:29, 27-03-2012)
Als APR heb je meer voordelen, dat klopt, maar het kost je ook meer... terwijl je toch moet verkopen aan een door Apple opgelegde prijs. Die 50 meter is natuurlijk ook wel een verschil in prijs. Maar dat wil dan toch niet zeggen dat plots al je klanten op een half jaar tijd verhuizen omwille van die reden. Kom op zeg, er zijn nog wel andere redenen waarom je wel en niet gaat kopen bij een APR. Waarom gaat de ene naar Mediamarkt, de andere naar iCentre en nog een andere naar weet ik waar Apple producten gaan kopen? Toch niet enkel omdat het een goede ligging is en iCentre als naam heeft?
@Joop: indien die periode bestond The Innovators nog niet als winkel, dus dit doet hier niets terzake.
Ik sluit hier af, het blijft een spijtige zaak voor The Innovators, hun mensen en hun klanten... maar concurrentie is er in iedere branche, ook op meer als minder dan 50 meter van je deur.
--
Ben net even naar de Appie gereden voor een VK. Heb de pagina gelezen op de winkelwagentjes. Ik vind het moedig van Niels dat hij dit niet stilhoudt.
(Bewerkt door MacMiep om 19:08, 27-03-2012)
Voor je echt oordeel wenst, moet je maar eventjes via Graydon de handelsinformatie opvragen van de laatste 3 jaar. Je zou je ogen niet geloven.
(Bewerkt door DJAN om 21:53, 27-03-2012)
Dit heeft niks met evolutie te maken maar met bedrijfsbeleid van de machtige grote tegen de kleine. Dit had niet gehoeven.
(Bewerkt door MacMiep om 22:06, 27-03-2012)
Verder petje af Niels,groot gelijk dat je dit openbaar maakt.
Men zat duidelijk niet op mij als klant te wachten. Ik kon dan ook niets anders doen dan mijn klanten naar anderen te verwijzen, als b.v. MailaMac. Voor mij bleef dan het advies en de service (installatie, uitleg) over. Waardoor de dienstverlening aan de klant versnipperde. Ik heb dat altijd als groot nadeel ervaren.
Zo is gaat het hier eigenlijk ook met deze mensen in Tilburg. Ze kunnen nog steeds heel veel betekenen voor hun klanten op het gebied van advies en service, maar een deel van de dienstverlening zullen ze elders moeten halen. Daar nemen ze dan ook gelijk dat leuke hoesje en die grote hardeschijf en ook maar een extra beeldschermpje mee.
Ook daar is goed advies en zelfs prima service te verkijgen waardoor ze die kleine dealer van vroeger al eigenlijk niet meer missen.
Ik ben heel blij dat je de moeite hebt genomen om je hier aan te melden en ons jouw ervaring te vertellen. Sommige mensen hier oordelen erg snel zonder van de hoed en de rand te weten.
grtz, MacMiep
VwVanFan om 22:17, 27-03-2012Als het waar is dat Apple de klanten rechtstreeks gaat benaderen voor Applecare,is dat een schande.
Apple doet dat al een tijdje. Eind 2007 kreeg ik een telefoontje vanuit Engeland? Ik weet niet meer waarvandaan maar het was een Engels sprekende man die zei van Apple te zijn. Hij wist dat het eerste jaar garantie van mijn MBP bijna afliep en belde mij om AppleCare te verkopen. Het is dus waar dat Apple dat rechtstreeks aan de klanten verkoopt en zelfs dat ze dat al een tijdje doen.
Peter Sol om 22:34, 27-03-2012Ik vind het verbazingwekkend dat jullie allemaal zoveel tijd kunnen bestedenaan zoveel onzinpraat over The Innovators.Alle speculaties bevatten hws 3% van de waarheid.De rest is gebaseerd op niets! Speculaties en fantasie. Zonde van de tijd.Ga wat leuks doen op je Apple!Jullie zijn er niet bij geweest en weten totaal niet wat er allemaal gespeeld heeft bij The Innovators.Hoe dan ook Tilburg is weer een eigenzinnige winkel met karakter kwijt en het hoe en waarom doet voor mij eigenlijk niet eens meer ter zake. Twee minuten stilte a.u.b.Voor de positieve racties mijn warme dank.vriendelijke groet,een medewerker van The Innovators,sorry ex medewerker.
Dit was Brandpunt,goedenavond.