Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
10 december 2018 - 11:00   
geplaatst door: Robert
Ik heb een 15-inch MacBook Pro met Touch Bar, een laptop waar ik erg blij mee ben. Lekker snel en heel erg stil, Touch Bar ben ik snel aan gewend en vind ik handig, etc. Maar na een aantal maanden begon de letter A op mijn toetsenbord te slijten, iets wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Dus nam ik contact op met Apple, maakte ik een afspraak bij in de Apple Support-app bij Apple Service Provider LJS in Den Haag, waar door de vriendelijke meneer al snel werd geconstateerd dat dit inderdaad niet ok is, en dat het gerepareerd moest worden. Dat ging me 25 euro kosten "want deze MacBook Pro is niet bij ons gekocht". Huh, het gaat toch om garantie?  :blink:

Dat zat me niet lekker, dus even bij de Apple Store in Den Haag langs gefietst. Kan gerepareerd worden onder garantie, maar dan ben je de laptop 2 tot 5 werkdagen kwijt, want de topcase moet worden vervangen. Onhandig, dus dat laat ik dan maar doen als ik toch op vakantie ben.

Dus gisteren even bij een andere Apple Store langs, was daar toch in de buurt. Druk, druk, druk, dus we kunnen nu even niets voor u doen. Jammer, maar helaas.

Daarom maar weer in de Apple Support-app gekeken, kon vanochtend bij Microfix in A'dam Zuidoost terecht. Na daar even op mijn beurt gewacht te hebben geholpen door een aardige dame. Die nam de MacBook Pro even naar achteren, de letter A werd binnen the minuten vervangen en ik typ nu met alle toetsen weer intact.

Maar ik blijf wel met een paar vragen zitten: kan/mag een ASP geld rekenen voor een reparatie onder garantie? Moeten die niet kosteloos zijn? En waarom denken ze bij Apple Den Haag en LJS dat de hele topcase vervangen moet worden, als het kan door simpelweg een toets te vervangen?

Het leven blijft interessant...  ;)
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
10 december 2018 - 11:48    reactie #1
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Citaat
kan/mag een ASP geld rekenen voor een reparatie onder garantie? Moeten die niet kosteloos zijn?

Ja dat kan omdat Resellers en Service Providers niets meer dan gewone ondernemers/winkeliers zijn die toevallig het merk Apple verkopen/ondersteunen. Je kunt ook niet een pot Calvé pindakaas bij de Jumbo terugbrengen terwijl je deze bij de AH gekocht hebt. Beide winkels verkopen het merk Calvé en zouden die pot kunnen omruilen.

Het wordt echte een andere zaak wanneer Apple jou naar deze partij stuurt omdat ze het zelf druk hebben of om welke andere reden dan ook. Dan zal Service Provider ook een vergoeding krijgen van Apple voor jouw reparatie. Nu doen ze dat op eigen uren/kosten. Arbeidsloon zal Apple niet betalen want ze hebben natuurlijk veel liever dat je rechtstreeks bij Apple of de winkel waar je het gekocht hebt - je garantie claimt.


Iets vergelijkbaars zie je nu met die batterijvervangingen. Apple zet dat reparatieprogramma uit maar dat gaat alleen vanuit Apple zelf. Je kunt bij Service Providers aankloppen en die krijgen gewoon de onderdelen van Apple toegestuurd maar het arbeidsloon om de vervangingen te doen moeten ze zelf met de klant regelen, daar betaal je dan ook altijd een paar tientjes extra voor. Als ze dat niet doen zou het gigantisch uit de klauwen lopen, qua kosten. Dan gaan Service Providers ook adverteren met de 29,- actie van Apple en voordat je het weet krijg je natuurlijk dat iedereen zijn batterij vervangt omdat - omdat.

---

Reden is denk ik dat Apple je hele toetsenbord zal vervangen. (1) ze doen tegenwoordig niet meer veel moeite om te onderzoeken en dingen op te maken. Als je iSight camera stuk zou zijn krijg je gewoon een hele nieuwe klep met beeldscherm en al. Die iSight camera gaat zo weinig stuk dat ze die marges makkelijk kunnen opvangen. Iemand er achter zetten die het allemaal uit elkaar haalt en weer terug in elkaar zet is veel duurder + je krijgt het nooit meer zo goed dichtgemaakt als in de fabriek. (2) jou oplossing met het wisselen van een toets zal waarschijnlijk tijdelijk zijn. Toets eraf, vuil weghalen, nieuwe toets erop en klaar. Dat is een mooie snelle fix maar over een tijdje zal je mogelijk weer hetzelfde probleem hebben. Misschien zelf bij een andere toets. Apple vervangt volgens mij bij de 15 inch modellen het hele toetsenbord met eentje uit de nieuwere generatie. Bij de 13 inch modellen is dat volgens mij niet mogelijk maar bij de 15 inch wel.
antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
10 december 2018 - 11:59    reactie #2
geplaatst door: PS-MacGek
Ik ben laatst ook weer even genezen van LJS.
De accu van mijn Macbook Pro 15" late 2013 stond bol.
Bij Apple laten repareren kost € 209,-.
De topcase wordt vervangen dus je hebt ook meteen een nieuw toetsenbord en trackpad.
Bij LJS vroegen ze daar € 330,- voor.
Ik ben best bereid iets meer betalen, maar als ik meer dan 150% moet betalen dan ik bij de Apple zou betalen, dan prijs je jezelf uit de markt.
Na deze prijsopgave heb ik mijn Macbook Pro weer ingepakt en heb een afspraak bij de Apple Store in Den Haag gemaakt.
Daar de Macbook Pro ingeleverd, volgens opgave zou de reparatie zou 2 tot 5 dagen duren.
Volgende dag was hij klaar.  :smile:
MacBook Pro Retina 16" M3 Pro (2024), MacBook Pro Retina 16" Intel (2019), Mac mini (2018), Mac mini (2012), iPad Pro 11" M1, iPhone 11.
Avatar made by Dale Humphries
antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
10 december 2018 - 14:12    reactie #3
geplaatst door: Robert
@ Schmoo: ik kwam bij LJS terecht omdat dat één van de opties was in Apple's Support-app, dus gaat je vergelijk volgens mij niet op. En blijf ik het héél erg vreemd vinden dat ik voor een reparatie onder garantie zou moeten betalen.

@ PS-MacGek: ik was lang niet meer bij LJS geweest, maar onze ervaringen lijken aardig op elkaar aan te sluiten.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
10 december 2018 - 17:09    reactie #4
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

@Shmoo, het vervangings-programma van de batterij heeft helemaal niets met garantie te maken. Dit moet je eerder zien als een coulance van de kant van Apple en is dus niet vergelijkbaar met wat Robert hier beschrijft. Bij een normale garantie claim krijgt de Apple Service Provider het onderdeel zonder kosten van Apple én ontvangt hij een door Apple vastgestelde vergoeding voor de reparatie en handling van de claim.

@Robert, wat LJS heeft proberen te doen is niet correct. Ik denk zelfs dat wanneer je dit Apple laat weten ze ervoor op de vingers getikt zouden worden. Dit geldt natuurlijk alleen wanneer er nog fabrieksgarantie op zit. Het gaat dan immers om een wereldwijde garantie verleend door Apple, ongeacht waar de MBP is aangeschaft.

Dat men de topcase wil vervangen is niet zo gek. Dit is het onderdeel dat je bij Apple kunt bestellen. Het is niet mogelijk om losse toetsen te bestellen. Ik denk dan ook dat de toets bij Microfix uit een sloopmachine komt.


antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
10 december 2018 - 17:55    reactie #5
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Citaat
@Shmoo, het vervangings-programma van de batterij heeft helemaal niets met garantie te maken.

Strict genomen niet nee, maar links of rechtsom, Apple geeft hiermee toe dat ze iets niet goed hebben gedaan dus bieden ze een vorm van service/compensatie aan. Dat is ongeveer hetzelfde als verlengde garantie op X onderdeel omdat geconstateerd is dat dit onderdeel sneller stuk gaat dan normaal. Moet Apple het volledige schadebedrag dragen voor dit onderdeel ? , nee , want jij hebt ook periodes die telefoon gewoon goed kunnen gebruiken.

Een reparatieprogramma komt niet tot stand omdat ze tegenwoordig in een nieuw gebouw gevestigd zitten en daarom het budget van glazenwassers over hebben, dus laten we dat eens gaan investeren in het vervangen van batterijen van willekeurige consumenten. Zo werkt dat toch niet.

Er zijn fouten gemaakt dus los je dat netjes op met de mensen die daar de dupe van zijn geworden.

Waarom Robert niet geholpen wordt onder garantie blijft nog altijd een vraag. Hij heeft daar, zo lijkt het, wel recht op maar dit bedrijf wilt hem blijkbaar gewoon niet helpen of wilt niet de moeite nemen om dat te gaan regelen met Apple. Misschien hebben ze het ook druk gehad, is het een *-klusje, toevallig de verkeerde medewerker, wie zal het zeggen.

antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
10 december 2018 - 20:11    reactie #6
geplaatst door: pjottervmr
Strict genomen niet nee, maar links of rechtsom, Apple geeft hiermee toe dat ze iets niet goed hebben gedaan dus bieden ze een vorm van service/compensatie aan. .
knip
Waarom Robert niet geholpen wordt onder garantie blijft nog altijd een vraag. Hij heeft daar, zo lijkt het, wel recht op maar dit bedrijf wilt hem blijkbaar gewoon niet helpen of wilt niet de moeite nemen om dat te gaan regelen met Apple. Misschien hebben ze het ook druk gehad, is het een *-klusje, toevallig de verkeerde medewerker, wie zal het zeggen.


Ze krijgen van Apple 29 euro voor de reparatie kosten als ze de accu vervangen. Vaak zijn de werkelijke kosten meer en zal een dealer/ reseller de werkelijke kosten claimen als het apparaat niet via hun is aangeschaft. Als ze zelf dat apparaat geleverd hadden dan komen ze er niet mee weg om meer te vragen. Het is hier trouwens geen garantie maar coulance een heel verschil.....Daarbij garantie krijg je bij de verkopende partij, maar die discussie hebben we hier al honderd keer gevoerd :-)
antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
11 december 2018 - 06:58    reactie #7
geplaatst door: Sypie
LJS heeft in dit geval geen enkele verplichting richting Robert. LJS is niet de leverancier van het product geweest en hoeft daarom ook niet kosteloos garantie te bieden op het product dat een andere partij geleverd heeft.

Voor garantiezaken ga je altijd als eerste naar de partij die het product geleverd heeft, met wie jij als consument een overeenkomst hebt. Niet naar andere partijen. Het is leuk dat Apple bepaalde constructies heeft met resellers en service providers maar dan nog gaat Apple niet het salaris betalen van die technici. Dus nee, LJS gaat geen gratis werk doen voor Apple.

Verder heb ik geen enkele relatie met welke service provider of reseller dan ook, ik kies hier geen kant maar benoem alleen maar de feiten zoals de consumentenbond ze ook zou benoemen.
antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
11 december 2018 - 09:25    reactie #8
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

@Sypie, je vergeet hier dat LJS zich Apple Service Provider mag noemen. Dit houdt in dat er een afspraak met Apple gemaakt is omtrent het verlenen van service. Ik vermoed dat in deze kwestie LJS zich niet aan de door Apple gestelde voorwaarden van het contract heeft gehouden. Dit heeft helemaal niets met de consumentenbond te maken.
antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
11 december 2018 - 09:27    reactie #9
geplaatst door: Robert
LJS heeft in dit geval geen enkele verplichting richting Robert. LJS is niet de leverancier van het product geweest en hoeft daarom ook niet kosteloos garantie te bieden op het product dat een andere partij geleverd heeft.

Maar waarom krijg ik LJS dan als optie in de Apole Support-app? Kennelijk handelen zij garantiegevallen voor Apple af. En dat doe je volgens mij zonder betaling, of niet.

Als ik terug ben zal.ik er met Apple contact over opnemen, want het op zijn minst vreemd.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
11 december 2018 - 10:21    reactie #10
geplaatst door: pjottervmr
Maar waarom krijg ik LJS dan als optie in de Apole Support-app? Kennelijk handelen zij garantiegevallen voor Apple af. En dat doe je volgens mij zonder betaling, of niet.

Als ik terug ben zal.ik er met Apple contact over opnemen, want het op zijn minst vreemd.
Dat is iets wat ik zeker zou doen want volgens mij heeft de medewerker van LJS een denkfout gemaakt rondom fabrieks garantie en consumenten garantie. In mijn reactie gaf ik al aan waarom met een batterij vervangen er dus een verschil in prijs kan zitten. In dit geval gaat het (als hij minder dan 1 jaar oud is?) om een afhandeling van fabrieks garantie en die zijn volgens mij standaard tarieven die moeten worden uitgevoerd. Kan misschien een fout van LJS zijn of er zijn zaken aangepast tussen Apple en serivice providers? Ben benieuwd wat men als antwoord hierop heeft.
Blijft natuurlijk vreemd dat je met zoiets naar niet je eigen leverancier terug gaat?
antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
11 december 2018 - 11:41    reactie #11
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

Stel dat LJS wel in zijn recht staat. Wat dan wanneer de leverancier ondertussen failliet is of wanneer je de Mac in een ander land hebt gekocht. Of tweedehands. Het kan inderdaad haast niet anders dan dat fabrieks- en consumentengarantie hier door elkaar zijn gehaald.
antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
11 december 2018 - 12:19    reactie #12
geplaatst door: Robert
De MacBook Pro waar het om gaat was niet in Nederland gekocht.

Daarbij gaat het hier om garantie in het eerste jaar na aankoop, dus volgens mij niet ter zake doende.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
11 december 2018 - 12:59    reactie #13
geplaatst door: pjottervmr
Als de MBP minder als 1 jaar is dan is er gewoon sprake van fabrieks garantie en zul je dus in elke door Apple gecertificeerde reparateur geholpen moeten worden. In dat geval is de reactie van LJS vreemd maar zal Apple wel met de opheldering komen en zou ik LJS vragen om de reden waarom ze dus een garantie niet volgens de regels van Apple repareren en hier extra voor vragen. (Even schriftelijk zodat je dit terug kunt communiceren met Apple). Zelf denk ik wel dat ik als ik een laptop buiten Nederland had gekocht ik niet in Den Haag naar LJS zou zijn gegaan maar meteen naar de Apple store in Den Haag.
antw: Bizarre ervaring met een (simpele) reparatie
12 december 2018 - 22:44    reactie #14
geplaatst door: GeorgeM
@ pjottervmr: maar uit het verhaal van Robert begrijp ik dat hij nota bene door Apple zelf (door de app) bij LJS terecht kwam. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de schriftelijke reactie van LJS, want hier geld voor vragen lijkt me beslist niet correct!