Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 12:05    reactie #125
geplaatst door: werner
@Ziegler, misschien heb je gelijk, want ik kan niet beoordelen wat voor Apple verstandiger is in deze, maar persoonlijk had ik het prettiger en geruststellender gevonden als Apple een toelichting had gegeven.
Gênant is de wijze waarop Apple met allerlei kinderachtige smoezen onder dat gesprek wil uitkomen. Zelfs de aankondiging van Apple dat ze wel per e-mail willen reageren, komen ze niet na. Zeg dan vanaf het begin eerlijk: Daar reageren wij niet op.

Nee, ik koop er geen Apple product minder om (nog niet). Ik heb in het verleden weleens problemen met de Apple garantie gehad en de wijze waarop die gesprekken verliepen gaven mij weinig vertrouwen.
Iedereen heeft soms problemen met een product en meestal lukt het wel om met een leverancier/fabrikant tot een overeenkomst te komen, maar Apple had ik de meeste moeite en van een begrip was geen sprake.

Alvast advies om Apple producten bij Mycom.nl kopen, waar men op de Macbooks 3 jaar garantie schijnt te krijgen.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 12:16    reactie #126
geplaatst door: drBennet
Is die garantie ook op de batterij? Vaak wordt die uitgezonderd als een consumer product (verbruiksartikel). Ook zie je dat Apple vaak meer garantie geeft op de batterij (1 jaar) dan andere fabrikanten (half jaar).
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 12:46    reactie #127
geplaatst door: FanBoy
Als je ff op de site van Mycom kijkt, heb je daar zo het antwoord op maar niet verder zoeken dan je neus lang is hebben wel meer `nieuwe` leden last van.....
-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 13:02    reactie #128
geplaatst door: drBennet
Sorry dat ik zomaar een vraag stel.... Ik kan het niet terugvinden op hun site.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 13:12    reactie #129
geplaatst door: MacFrankie
Nu is "derk" geen nieuw lid, maar als hij dit (lange) draadje had doorgelezen, had hij kunnen weten dat de winkel de garantie levert. Het loont dus de moeite om je winkel goed uit te zoeken. Dat geldt voor elk product en elk merk, dus ook voor alle producten van Apple.

@drBennet: surf naar een product, klik op het tabje garantie, en je krijgt het te zien! En dan zie je bij de MacBook Air bijvoorbeeld dit:

Citaat
MyCom Garantie

   3 jaar MyCom garantie op alle merken notebooks.
   8 dagen niet goed geld terug garantie, mits onbeschadigd en in originele staat en verpakking.
   8 dagen dode pixel omruilgarantie, dat houdt in dat een scherm met dode pixel direct voor u wordt omgeruild, mits onbeschadigd en in originele staat en verpakking.
   30 dagen directe omruil garantie op fabricage en materiaalfouten, mits onbeschadigd en in originele staat en verpakking.
   Privacy garantie: MyCom gaat vertrouwelijk uw gegevens om. Indien MyCom bij toeval tijdens werkzaamheden strafbare feiten aantreft, is MyCom verplicht daarvan aangifte te doen.
   Reparatie garantie: Als MyCom de reparatie van uw product niet binnen 5 werkdagen heeft kunnen uitvoeren, krijgt u 50% korting op het arbeidsloon. Hiervan uitgesloten zijn reparaties die MyCom niet zelf heeft kunnen uitvoeren en reparaties waarvoor onderdelen nodig zijn die niet binnen de benodigde tijd beschikbaar zijn.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 15:55    reactie #130
geplaatst door: pjottervmr

Citaat
drBennet om 12:16, 1-11-2011
Is die garantie ook op de batterij? Vaak wordt die uitgezonderd als een consumer product (verbruiksartikel). Ook zie je dat Apple vaak meer garantie geeft op de batterij (1 jaar) dan andere fabrikanten (half jaar).

De batterij is bij een laptop een apart geval bij apple (bij fabrieks garantie). Daar praat men over een aantal laadcycli. Dat is best lastig als je een laptop elke dag aan de stroom hangt.  Apple geeft wel 1 jaar fabrieks garantie maar ook alleen als hij onder de 200 ? laadcyclies zit. Hoe dit met consumenten garantie (van de winkel dus) zit is lastiger lijkt mij. Je mag verwachten dat de accu van een laptop technisch gezien 3 tot 4 jaar meegaat en na die 4 jaar nog altijd 50% van zijn capaciteit zou moeten bevatten. Helaas nog geen uitspraken voorbij zien komen van rechters op dit punt.
Hou me van harte aanbevolen als er maccers zijn die dit wel weten.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 16:08    reactie #131
geplaatst door: drBennet
Ok, bedankt voor jullie antwoorden. Het maakt meer onduidelijk dan duidelijk :smile: Bij MyCom zie ik bij de batterijen staan: beperkte garantie. Maar ik zie niet wat die beperking inhoud. Over de Apple garantie: Is de garantie op een batterij anders bij AppleCare?
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 16:25    reactie #132
geplaatst door: Ziegler

Citaat
pjottervmr om 15:55, 1-11-2011
 Je mag verwachten dat de accu van een laptop technisch gezien 3 tot 4 jaar meegaat en na die 4 jaar nog altijd 50% van zijn capaciteit zou moeten bevatten.

Ik denk dat je dit helemaal niet mag verwachten. Net als de banden op een auto, is de levensduur van de batterij nogal afhankelijk van het gebruik. En vooral de intensiteit van gebruik.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 16:38    reactie #133
geplaatst door: drBennet
MacFrankie bedankt voor de info. Ik zie bij b.v. de Macbook dat er staat dat op accu's de fabrieksgarantie geldt. Dus dan gaat het om 1 jaar en die 200 cycles. Maar is dat niet een unibody?
Klopt dit nu Fanboy of is die site een beetje een rotzooitje? Ik raak zo makkelijk de draad kwijt :wacko:
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 17:37    reactie #134
geplaatst door: pisseblom
Dat hele gedoe rond Apple met de garantie is echt een marketing/beleidskwestie van Apple Nederland. Zo lang ermee weg komt gaat men hier mee door. Alles draait om Applecare, en dit is een mooie winst. Echter niet voor de klant.  Echter dit krijgt nog wel een staartje verwacht ik zo.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 17:50    reactie #135
geplaatst door: ARTHURHOFMAN COM
Juridisch gezien is er een verwachting waaraan een bepaald apparaat aan moet voldoen op basis van degelijkheid en kwaliteit naar gelang de prijs van het apparaat.

Ik ben wat Radar betreft vrij opstandig: je Radar-tas op de toonbank zetten omdat je iets wilt retourneren zonder bon vind ik ronduit belachelijk. Toch is dat wel waarmee ze zichzelf bij het Henk en Ingrid-volk populair willen maken.

(Bewerkt door ARTHURHOFMAN COM om 17:51, 1-11-2011)

Therapist working only with the latest Apple devices.
As one should.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 17:58    reactie #136
geplaatst door: wilbervd
Wanneer de prijs bepalend is voor de duur van de garantie zou Apple 5 jaar moeten garanderen!
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 18:38    reactie #137
geplaatst door: Godfather
5 jaar garantie voor een dual core 2.3GHz i5 systeem met 2GB geheugen, 500GB HD voor 599? Hoe bereken je dat dan? 120 euro per garantie-jaar?
En PC's die dus 3 jaar onder garantie vallen zijn dan €360,- ? En Mac Pro's zouden dan 20 jaar garantie moeten hebben?
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 18:43    reactie #138
geplaatst door: Ziegler
Als je een laptop in een gouden behuizing stopt krijg je levenslang garantie. Leg je hem in met diamanten? Vallen ook de eventuele erfgenamen onder de garantieregeling.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 18:50    reactie #139
geplaatst door: Godfather
Precies! Vreemde manier om garantie te meten dus wilbervd.
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 19:04    reactie #140
geplaatst door: wilbervd
@Godfather. ik haakte in op de opmerking van ARTHURHOFMAN COM:


Citaat
ARTHURHOFMAN COM om 17:50, 1-11-2011
Juridisch gezien is er een verwachting waaraan een bepaald apparaat aan moet voldoen op basis van degelijkheid en kwaliteit naar gelang de prijs van het apparaat.

Jouw opmerking moet dan zijn:

Precies! Vreemde manier om garantie te meten dus ARTHURHOFMAN COM.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 19:15    reactie #141
geplaatst door: ARTHURHOFMAN COM

Citaat
wilbervd om 19:04, 1-11-2011
@Godfather. ik haakte in op de opmerking van ARTHURHOFMAN COM:


Citaat
ARTHURHOFMAN COM om 17:50, 1-11-2011
Juridisch gezien is er een verwachting waaraan een bepaald apparaat aan moet voldoen op basis van degelijkheid en kwaliteit naar gelang de prijs van het apparaat.

Jouw opmerking moet dan zijn:

Precies! Vreemde manier om garantie te meten dus ARTHURHOFMAN COM.

Dan heb jij mij niet goed begrepen en de rest wel.

Om het even uit te leggen: een wasmachine mag na 2 jaar niet plots intern kapot gaan en verwacht worden dat je zelf voor de kosten opdraait; je mag van een goede wasmachine uit het hogere segment verwachten dat deze langer meegaat en juridisch gezien heb je dan recht op garantie.

(Bewerkt door ARTHURHOFMAN COM om 19:19, 1-11-2011)

Therapist working only with the latest Apple devices.
As one should.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 19:23    reactie #142
geplaatst door: wilbervd
Ik heb je dus wel goed begrepen. Je zegt immers letterlijk dat je van een wasmachine (computer) uit het hogere segment mag verwachten dat deze langer meegaat. Apple behoort volgens mij tot het hogere segment, zoniet het hoogste. Daarvan mag je dus verwachten dat deze langer zoniet het langste meegaat. Maar dat bedoel je dus niet?
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 19:28    reactie #143
geplaatst door: Godfather
Maar juridisch gezien kun je dit dus invullen naar eigen wens? Want waar staat er in dat juridische wetboek een termijn? De een vindt 1 jaar kort de ander niet?
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 19:34    reactie #144
geplaatst door: Brinky
Dat is afhankelijk van de 'verwachte levensduur' maar wat dat is blijft schimmig.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 19:45    reactie #145
geplaatst door: janplijzier
Ik denk dat je voor 'verwachte' ook 'gemiddelde' mag lezen.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 23:09    reactie #146
geplaatst door: Godfather
Nou dat lijkt mij niet. Want wat is dan gemiddeld? Wie of wat bepaalt dat dan en waar staat dat? Ik denk dat de wet of de Europese richtlijn juist is opgesteld om interpretatie voor te zijn, laat dat nu net het geval zijn bij zulke aannames en verwisseling van woorden.

Concreet blijf ik dan ook bij mijn standpunt dat de positie die Nederland heeft ingenomen in plaats van de richtlijn over te nemen de hele boel juist troebel maakt, wellicht zelfs bewust.

Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 23:20    reactie #147
geplaatst door: janplijzier
Heb je misschien ook een theorie over het waarom daarvan?

De gemiddelde levensduur van een product is volgens mij prima te bepalen. In ieder geval beter dan de verwachting van de levensduur. Een goed hulpmiddel daarbij zijn de verkoopcijfers. Je moet je daarbij niet beperken tot 1 product van 1 fabrikant want het zal duidelijk zijn dat wanneer de gemiddelde levensduur van een apparaat van een fabrikaat veel korter is dan van andere leveranciers er iets mee aan de hand moet zijn. Maar ok. ook dan lijkt het allemaal moeilijk te bepalen.

Een bepaalde termijn waarbinnen je volledige garantie hebt als eenvoudige consument zoals dat elders gebeurt is zonder meer een stuk duidelijker.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
1 november 2011 - 23:27    reactie #148
geplaatst door: werner
@Godfather, heb je een vermoeden wie er belang bij had indertijd om de boel te vertroebelen, toen de Europese richtlijn door Nederland niet werd overgenomen?
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
2 november 2011 - 00:01    reactie #149
geplaatst door: markof
Zitten jullie nog steeds te zeveren over dit aloude onderwerp
dat al tig keer is langsgekomen?
De beste remedie om gewoon je recht te halen als een Apple
reseller weer eigenwijs is en zijn riedel afsteekt waarom zijn
huisregels/voorwaarden toch de leidraad zijn in alles,is de gang
naar de rechter te maken. Twee verzoeken om waar ik recht
op heb te  geven, zo niet:  See you in Court.

Al 4 keer achter elkaar 100% score met meer dan voldoende
genoegdoening op materieel en financieel vlak.
Tijd van praten is voor mij na zoveel jaar wel voorbij want
het lijkt net alsof wij als consument een gunst komen vragen
terwijl het gewoon een recht is.

Helaas trappen nog teveel mensen in het gegeven dat resellers
wel weten wat goed voor jou is. Dank u wel. Ik wil nog altijd
zelf kunnen nadenken en beslissen of iets wel goed voor mij is.
Dat heet vrijdenken en goed onderlegd zijn.