Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 21:10    reactie #25
geplaatst door: Sypie

Citaat
Panico om 20:47, 17-10-2011
Apple heeft zelfs 'meer geld in kas dan de Amerikaanse overheid' volgens Radar.

Hoe kan dat?

(Bewerkt door Panico om 20:49, 17-10-2011)

Omdat iedereen zo gek is om z'n 2 jaar oude telefoon weg te kieperen voor een toestel wat net iets meer functionaliteit heeft en verder hetzelfde is als de voorganger. Daarom.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 21:18    reactie #26
geplaatst door: MacMiep
Die twee jaar komt van Europa. Ooit eens gelezen dat ze in het begin van Europa afgesproken hebben dat Europese wetten boven nationale wetten staan....?

Zelfs de Aldi geeft drie jaar garantie op een pc van hun. Ik vind dat Apple dat ook moet doen. Straalt vertrouwen uit. Vertrouwen in je eigen product.

grtz,
MacMiep

Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 21:33    reactie #27
geplaatst door: hamid
@MacMiep, Apple hoeft geen vertrouwen uit te stralen. Haar producten worden toch wel gekocht. Juist daardoor kunnen ze wat extra centjes in de zak houden die anders aan garantie zou moeten worden besteed. Denk b.v. aan harde schijven. Koop je deze los dan geeft de fabriek 3 jaar garantie. Zit de schijf in een Apple dan heb je maar 1 jaar garantie. Claimen bij de fabrikant lukt je niet omdat ze je doorverwijzen naar Apple. Ik geef je op een briefje dat Apple dit zo met de fabrikant heeft afgesproken en daardoor extra korting heeft kunnen bedingen. Jij en ik betalen dat.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 21:40    reactie #28
geplaatst door: Rutger

Citaat
MacMiep om 21:18, 17-10-2011
Die twee jaar komt van Europa. Ooit eens gelezen dat ze in het begin van Europa afgesproken hebben dat Europese wetten boven nationale wetten staan....?

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper (niet de fabrikant) dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

Bron: Consuwijzer.nl

MacBook Pro (16-inch, 2021) | iPhone 15 Pro Max | Apple Watch Ultra | iPad Pro 12.9-inch (5th generation) (Wi-Fi + Cellular) | Apple TV 4K (3rd generation)
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 21:43    reactie #29
geplaatst door: Godfather
En toch kan ik er niet bij dat Apple en andere fabrikanten danwel wederverkopers hiermee wegkomen. Al helemaal niet als je het gooit op samenzwering.

Hoe zit het nu met garantie? Ik koop een iMac bij een APR, heb ik dan automatisch recht op 2 jaar garantie? Nee... ik heb recht op een 'deugdelijk' product...  :wacko:

WAT is deugdelijk precies? Nederland heeft besloten om niet mee te gaan met de 2 jaar garantie die de europese richtlijnen aangeven, waarom is onduidelijk. Wel is duidelijk dat deze subtiele aanpassing van het recht het alleen maar onduidelijker heeft gemaakt. Niemand weet precies waar de klepel zit en dat maakt dit soort zaken des te krommer.

Ik zeg: regel dit bij de wet duidelijker, concreter en verplicht winkeliers tot naleving hiervan. Op basis van de huidige regelgeving hoeft een fabrikant slechts 6 maanden garantie te geven en alles wat erna komt hoeft enkel te voldoen aan 'deugdelijkheid'....

Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 21:43    reactie #30
geplaatst door: fryskhynder
De Mediamarkt geeft (volgens het item) wél 2 jaar garantie.
Daar dus maar kopen....
24’ iMac 2021. OS Monterey
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 21:45    reactie #31
geplaatst door: Esquare
En ook op dat punt kletst Tros Radar volkomen uit zijn nek:
https://service.mediamarkt.nl/?a=product_warranty&brandname=APPLE
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 21:46    reactie #32
geplaatst door: Rutger

Citaat
Godfather om 21:43, 17-10-2011
Nederland heeft besloten om niet mee te gaan met de 2 jaar garantie die de europese richtlijnen aangeven, waarom is onduidelijk.

Omdat je na 2 jaar nog steeds recht op een deugdelijk product hebt. Maar ik ben het met je eens dat een vaste termijn van 2 jaar de boel wel duidelijker had gemaakt. Je recht hebben en krijgen zijn namelijk 2 verschillende dingen.

MacBook Pro (16-inch, 2021) | iPhone 15 Pro Max | Apple Watch Ultra | iPad Pro 12.9-inch (5th generation) (Wi-Fi + Cellular) | Apple TV 4K (3rd generation)
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 21:51    reactie #33
geplaatst door: Rutger

Citaat
Esquare om 21:45, 17-10-2011
En ook op dat punt kletst Tros Radar volkomen uit zijn nek:
https://service.mediamarkt.nl/?a=product_warranty&brandname=APPLE

Dat is de fabrieksgarantie, dat staat los van het recht op een deugdelijk product volgens het consumentenrecht.

Op https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket_faq&ticketcatid=67 staat meer over de consumentkoop:

Wat zijn mijn rechten na de garantieperiode?
Is de garantieperiode van uw product verlopen, dan heeft u nog steeds een aantal rechten.
Een product dat binnen de economische levensduur valt, maar waarvan de garantie is afgelopen, moet ook nog steeds aan alle eisen voldoen, die u bij normaal gebruik mag verwachten.

MacBook Pro (16-inch, 2021) | iPhone 15 Pro Max | Apple Watch Ultra | iPad Pro 12.9-inch (5th generation) (Wi-Fi + Cellular) | Apple TV 4K (3rd generation)
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 21:53    reactie #34
geplaatst door: hamid
@Esquare: Op jouw link staat 'APPLE standaardgarantie'. Zou hier niet de garantie zoals deze door Apple wordt gehanteerd mee bedoeld worden? Ik zag in Radar trouwens iemand met een MM hemdje dat van die 2 jaar zeggen.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 22:01    reactie #35
geplaatst door: Esquare
Mediamarkt doet precies hetzelfde als andere winkels: de fabrieksgarantie doorgeven aan de consument, en voor de formaliteit nog even naar de wet verwijzen. Helaas staat die wet al na 6 maanden aan de kant van de verkoper. Laat Radar zich daar maar eens druk over maken.
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 22:01    reactie #36
geplaatst door: Ziegler

Citaat
Rutger om 21:51, 17-10-2011

Wat zijn mijn rechten na de garantieperiode?
Is de garantieperiode van uw product verlopen, dan heeft u nog steeds een aantal rechten.
Een product dat binnen de economische levensduur valt, maar waarvan de garantie is afgelopen, moet ook nog steeds aan alle eisen voldoen, die u bij normaal gebruik mag verwachten.

Dit klopt helemaal, maar dat is helaas niet waar Radar aandacht aan besteedt. Radar doet net alsof we recht hebben op twee jaar garantie, waarin de winkel simpelweg garantie verleent.
Radar schets daarmee een compleet verkeerd beeld.
Eigenlijk houdt Apple zich vrij redelijk aan de wet. Na de initiële garantieperiode is het aan de consument om aan te tonen dat het gebrek er al was bij aankoop. Succes daarmee.

(Bewerkt door Ziegler om 22:03, 17-10-2011)

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 22:11    reactie #37
geplaatst door: Zero1
Ik vond het goed dat Radar eens aandacht besteedde aan de garantiebepalingen van Apple. Van een A merk als Apple mag je toch echt een wat betere service verwachten, zeker gezien de toch niet flauwe prijzen van hun producten. Allerlei B- en zelfs C-merken van computer- en audio apparatuur geven standaard 2 jaar of langer garantie.
Heb al diverse keren in mijn directe omgeving meegemaakt dat Apple spullen snel stuk gingen en dat de eigenaren hebben moesten dreigen met rechtzaken tegen de verkopers om hun gelijk te halen. Hun klachten waren, net als die werden getoond in het item van Radar, structurele problemen die vaak voorkomen: grafische kaarten die de geest geven enz. Dat Apple dat blijft ontkennen is op z'n minst niet netjes te noemen. En als je dan hoort dat ze zo enorm veel geld op de bank hebben staan dan krijg je toch een beetje een naar gevoel.
Ook behoorlijk zwak van Apple Nederland dat ze niet wilden reageren op het item.

Ik ben (en blijf) een Apple fan, maar wel een kritische....

(edit: typo)

(Bewerkt door Zero1 om 22:12, 17-10-2011)

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 22:31    reactie #38
geplaatst door: Brinky
Heel goed, zo zouden er meer moeten zijn.  :wink:

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 22:43    reactie #39
geplaatst door: Marius8
Zelf heb ik een keer enorme problemen gehad bij Media Markt. Dus als één medewerker zegt dat Media Markt 3 jaar garantie geeft dan klopt dat nog niet.
Apple Care zou je kunnen zien als horende bij de aanschafprijs (+10%).
Ja, dan worden die Apple producten nog duurder in aanschaf maar het blijven relatief goedkope consumenten computers.
Probleem met Apple Care is dat lang niet alle zaken onder die 'care' vallen.

Als je pech hebt gewoon enorm aandringen op het conformiteitsbeginsel. Dat heeft mij geholpen.
Overigens is een EU Richtlijn wel degelijk bindend, ook binnen Nederland.
Jammer dat Tros Radar dat niet heeft gemeld.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 22:48    reactie #40
geplaatst door: Flix

Citaat
bacon om 20:55, 17-10-2011
Wat een niveau...... "Alle TROS tokies doen weer mee." en "Wat: helemaal geen inhoud!!!"en "RADAR lult uit zijn nek."
Dat is dus reageren/ argumenteren met inhoud? Lachwekkend. Straattaal, verder niets.

Inderdaad, verder niets; dat is wat RADAR doet, beste Bacon.
Ik heb het idee dat RADAR mee wilt liften op Apple populariteit. Want nogmaals: als je niet direct van Apple koopt, heb je als -ontevreden- consument niks met Apple te maken. Zo zit de wet in elkaar. En keihard stellen dat je recht hebt op twee jaar garantie, is de kijker/consument misleiden.
Ze mogen van mij best Apple aanpakken; maar doe het dan wel op juiste gronden, en met goede argumenten, want zo zak je keihard door het eis.

Maar goed Bacon, is jouw 'kritiese' geest dan wel bevredigd?


@Marius8: _niet_ bindend...

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 22:56    reactie #41
geplaatst door: Joop
Radar suggereert dat je meteen AppleCare erbij moet kopen; maar dat mag ergens binnen het jaar van aanschaf.
Fantasie & Inzicht http://www.webwever.net
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 23:01    reactie #42
geplaatst door: Zero1

Citaat
Joop om 22:56, 17-10-2011
Radar suggereert dat je meteen AppleCare erbij moet kopen; maar dat mag ergens binnen het jaar van aanschaf.

Goed kijken, dat was een verkoper die dat zei....

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 23:15    reactie #43
geplaatst door: werner

Citaat
Flix om 22:48, 17-10-2011

Citaat
bacon om 20:55, 17-10-2011
Wat een niveau...... "Alle TROS tokies doen weer mee." en "Wat: helemaal geen inhoud!!!"en "RADAR lult uit zijn nek."
Dat is dus reageren/ argumenteren met inhoud? Lachwekkend. Straattaal, verder niets.

Inderdaad, verder niets; dat is wat RADAR doet, beste Bacon.
Ik heb het idee dat RADAR mee wilt liften op Apple populariteit. Want nogmaals: als je niet direct van Apple koopt, heb je als -ontevreden- consument niks met Apple te maken. Zo zit de wet in elkaar. En keihard stellen dat je recht hebt op twee jaar garantie, is de kijker/consument misleiden.
Ze mogen van mij best Apple aanpakken; maar doe het dan wel op juiste gronden, en met goede argumenten, want zo zak je keihard door het eis.

Maar goed Bacon, is jouw 'kritiese' geest dan wel bevredigd?


Ik heb niet de indruk dat Radar uit is op goedkoop scoren. Er lopen regelmatig consumenten tegen het harde garantiebeleid van Apple op en het is goed dat daar regelmatig aandacht voor is.

Opvallend is ook de weigering van Apple om daarover te praten.

Vanwaar dat grove taalgebruik (tokkies, lult uit de nek) en die neerbuigende reactie naar Bacon, Flix? Wat denkt je daarmee te bereiken?

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 23:36    reactie #44
geplaatst door: werner
Op meer en meer producten zit tegenwoordig 2 jaar fabrieksgarantie. Het zou ook een bedrijf als Apple sieren dat ook te doen, maar ik denk dat  Apple rigide vasthoudt aan 1 jaar garantie vanwege die Applecare, want bij 2 jaar garantie is het afsluiten van Applecare minder interessant.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
17 oktober 2011 - 23:38    reactie #45
geplaatst door: Godfather
Ik moet ook bekennen dat ik dacht wat Flix zei. Het is wel een typisch volk, met dat stampvoetende gedram. Ik neem het ze alleen niet kwalijk, juist programma's zoals RADAR bevestigen de onjuiste gedachten, RADAR zou dit niet moeten voeden maar gewoon helder moeten uitleggen hoe of wat nu precies juist is.

Ik heb aan het einde van de 10 minuten verkopers-bashen geen benul gehad hoe het nu precies zat. Er was ook geen leermoment ofzo, enkel ongenuanceerd frustraties botvieren.

Viel het iemand trouwens op dat de 2 'gedupeerden' het hadden over een Powerbook Titanium (8-10 jaar terug) en een iMac G5 van iets minder oud maar nog steeds, best oud? In ieder geval niet de meest recente voorbeelden dus...

Ik weet het niet, ik vond het een beetje stemmingmakerij en ik hoopte juist oprecht op een gefundeerd en juiste manier van kritisch kijken naar Apple en de wet of rechten van de consument in acht houdend. Dat was nu zeer zeker niet het geval.

Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 00:46    reactie #46
geplaatst door: pisseblom
Ik heb liever de duidelijkheid die in andere Europeese landen wordt gegeven, zodat op een kassabon duidelijk staat dat je 2 jaar garantie hebt. De toepassing van de wet in NL zorgt ervoor dat een sluw bedrijf als Apple w.b. garanties te veel de ruimte heeft om de consument af te knijpen.
Verder is het aan Apple om duidelijkheid te geven, dat men niet kwam opdagen bij Radar, tja.

(Bewerkt door pisseblom om 0:49, 18-10-2011)

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 07:38    reactie #47
geplaatst door: MacFrankie
De reactie van Flix was primair. Veel mensen denken zo (Godfather, ik, en vast nog een paar anderen), alleen zou ik het niet snel schrijven. Flix wel.

Eigenlijk is het in dit draadje wel passend, om je eerste gedachten te melden, in plaats van eerst goed nadenken en dan een politiek correct antwoord te formuleren. Radar doet namelijk hetzelfde!

In plaats van een weldoordacht journalistiek werkje, tot stand gekomen na uitgebreid onderzoek, zijn ze gewoon, onvoorbereid, met een camera een winkel ingelopen voor wat populaire soundbites. En ze hebben een museum overvallen.

Ik moet zeggen dat mijn bijna 9 jaar oude iMac G4 het nu ook niet meer zo goed doet als toen-ie nog nieuw was.

Conclusie: het was een slechte reportage, pure stemmingmakerij, van een probleem dat wel degelijk bestaat bij Apple. Apple zou gewoon moeten laten zien dat ze vertrouwen hebben in hun producten en 2 (of zelfs 3) jaar garantie geven. En dat zonder AppleCare.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 09:37    reactie #48
geplaatst door: bacon
Ook ik kan genoeg bezwaren bedenken tegen de vorm van programma's als Kassa en Radar. Dat betekent niet dat de inhoud altijd onzin zou zijn, zoals de ontmaskering van Legio Lease, DSB Bank, Dexia enz. heeft aangetoond.
Maar, het blijft toch wel heel "merkwaardig" hierboven weer voor de zoveelste keer te lezen, dat als er iets kritisch gemeld wordt over Apple, meteen de onafhankelijkheid van de journalistiek/de boodschapper in twijfel getrokken wordt. Vaak zonder zelfs zonder argumenten(Flix). Deze "kritische" houding blijft echter volledig afwezig als er iets positiefs over Apple gemeld wordt. Dan is de journalistiek(vaak van Apple zèlf) plotseling boven iedere twijfel verheven. En met droge ogen beweren dat de garantieregeling van Apple wèl deugt is een vorm van selectieve blindheid: op ieder mac-forum zijn er al jaren lang, pagina's over vol geschreven. En daar heeft Radar nu ook ruimte voor ingeruimd. Mag dat niet? Is dat misschien blasfemie?

(Bewerkt door bacon om 10:09, 18-10-2011)

"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 10:19    reactie #49
geplaatst door: Rutger
Ik lees merk helemaal niet dat er hier geen kritische noot gezongen mag worden over Apple. Het gaat er gewoon om dat Radar leugens loopt te verkondigen en blijkbaar zelf geen idee heft hoe het met garantie en consumentenrecht zit. Als ze zich van te voren even hadden ingelezen op consuwijzer.nl dan hadden ze precies geweten hoe het nu in elkaar zit. Ze hadden wat Kassa wel doet ook een deskundige op het gebied van consumentenrecht kunnen uitnodigen, maar ook dat hebben ze niet gedaan.

De fabrieksgarantie is met 1 jaar inderdaad erg karig van Apple en niet echt markt conform, dat mogen er best standaard 2 of 3 zijn. Wat ook slecht is, dat is dat wanneer iets binnen de fabrieksgarantie defect gaat het niet gerepareerd zou worden.

De fabrieksgarantie doet echter geen afbreuk aan de rechten die je als consument hebt, het is meer aanvullend. Als consument heb je recht op een deugdelijk product, de verkoper, niet de fabrikant, moet daar voor zorgen want met hem heb je de koopovereenkomst gesloten.

Radar haalt verkoper en fabrikant door elkaar en beweerd bovendien dat er een wettelijke garantie van 2 jaar zou zijn wat een leugen is. Ze hadden hadden hun peilen moeten richten op de winkels die het af laten weten en de wet negeren.

MacBook Pro (16-inch, 2021) | iPhone 15 Pro Max | Apple Watch Ultra | iPad Pro 12.9-inch (5th generation) (Wi-Fi + Cellular) | Apple TV 4K (3rd generation)