Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 10:27    reactie #50
geplaatst door: Winterman
Het staat op een andere manier omschreven, dat klopt. Je mag er echter van uitgaan dat  een laptop of desktop wel een tweetal jaartjes zal meekunnen. In een programma onderdeel van 10 minuutjes is het dan duidelijker om de garantietermijn op 2 jaar te houden dan dat je een deskundige laat vertellen hoe het precies zit met alle nuances om garantie te kunnen claimen. Recht op minstens 2 jaar garantie: dat begrijpt iedereen.

Het is naar mijn idee dan ook nogal kort door de bocht om de programmamakers direct van een leugen te betichten.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 10:32    reactie #51
geplaatst door: Rutger
Je hebt geen recht op twee jaar garantie dus door dat te stellen maak je je schuldig aan een leugen.

De Nederlandse wetgever had het transparanter kunnen maken door de "vage" omschrijving dat je recht op een deugdelijk product hebt te vervangen door een harde garantietermijn, maar dat is niet zo.

MacBook Pro (16-inch, 2021) | iPhone 15 Pro Max | Apple Watch Ultra | iPad Pro 12.9-inch (5th generation) (Wi-Fi + Cellular) | Apple TV 4K (3rd generation)
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 10:38    reactie #52
geplaatst door: zoelman
Zoals ik die consuwijzer lees komt het voor een laptop of desktop neer op minstens 2 jaar. Zoals gezegd, zo staat het niet omschreven, maar in de praktijk komt het daar wel op neer. Voor de duidelijkheid stel je in een kritisch TV programma dit op scherp. Daarmee is het nog echt geen leugen.

Ik denk ook dat iedereen die een Apple koopt er van uitgaat dat het apparaat het toch wel minstens 2 jaar blijft doen.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 10:39    reactie #53
geplaatst door: bacon
@Rutger,
"Ze hadden wat Kassa wel doet ook een deskundige op het gebied van consumentenrecht kunnen uitnodigen, maar ook dat hebben ze niet gedaan."
Maar Apple was wèl uitgenodigd. Waar was Apple....
En om nog eens goed te lezen Rutger(wel je bril opzetten):
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/De_wettelijke_garantieperiode_in_Europa

Staat o.a.:
-"In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product."
Het spijt me: ik haak nu verder af.

(Bewerkt door bacon om 10:40, 18-10-2011)

"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 10:41    reactie #54
geplaatst door: Rutger
@ Bacon al jij je bril op had gezet dan had je ook gelezen "In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet." De verkoper niet de fabrikant Apple.
MacBook Pro (16-inch, 2021) | iPhone 15 Pro Max | Apple Watch Ultra | iPad Pro 12.9-inch (5th generation) (Wi-Fi + Cellular) | Apple TV 4K (3rd generation)
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 10:45    reactie #55
geplaatst door: MacFrankie
@bacon: Apple moet gewoon minimaal 2 jaar garantie leveren, zonder gezever met AppleCare. Punt. Als Radar daarover zou zijn gegaan, dan hadden ze helemaal gelijk gehad. Dan zou er ook weinig discussie zijn.

Maar dat doen ze niet. Ze gaan, totaal onvoorbereid, met de verborgen camera een paar winkels in. Wat daar het doel van is, behalve vermaak of stemmingmakerij, is mij niet duidelijk. Dat zegt namelijk helemaal niks over Apple, alleen over die winkels. Of slechts die ene medewerker van die ene winkel, degene die de leukste "soundbite" geeft.

Een winkel hoort 2 jaar garantie te geven, ongeacht wat Apple doet. Voor de consument mag het niks uitmaken of de winkel of Apple de reparatie uitvoert dan wel bekostigt. Dat Apple alleen het eerste jaar verantwoordelijk wil zijn voor (fabricage)fouten, en dat de winkel het tweede jaar verantwoordelijk is voor eventuele shit, is niet netjes van Apple, maar, nogmaals, niet relevant voor de klant.

En de voorbeelden van Radar waren ook niet goed uitgewerkt door Radar. De twee dames die helemaal Mac fan zijn hebben natuurlijk gelijk, ze hadden gewoon goed geholpen moeten worden tijdens de garantie. Door de winkel, niet door Apple. De winkel had aan de schandpaal genageld moeten worden, niet Apple Benelux of Apple Europa. Dat het probleem bij de winkel licht, wordt niet door Radar vermeldt. Het grote machtige Apple bashen is beter voor de stemmingmakerij.

In het andere voorbeeld was een man die jarenlang Apple fan is geweest. Die had een iMac G5 waarvan het scherm kapot was. Nergens uit de reportage bleek dat dat binnen de garantietermijn gebeurd was, het werd niet genoemd, dus neem ik maar aan dat het (ver) buiten de garantietermijn was. Dit item had dus niet eens in de "reportage" over Apple garantie mogen zitten.

Reparatie zou 600 euro kosten, maar gelukkig kon de beste man voor 120 euro een "el-gee" (LG) monitor kopen, die hij nu als scherm voor zijn iMac gebruikt.

Ik kan alleen maar in herhaling vallen: Apple heeft een probleem, maar deze slechte Radar rapportage belicht dat probleem helemaal niet.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 10:52    reactie #56
geplaatst door: FanBoy
Probleem met de garantie bij Apple is naast de korte termijn, de winkels zich meestal achter apple verschuilen.

Mijn adapter was kapot, onder garantie maar kreeg niet gelijk een nieuwe, Mag niet van Apple was het argument......

Zelde met een imac van een vriend, na 13 maanden kaduuk, kan gebeuren maar de dealer verschool zich mooi achter Apple, Apple geeft 1 jaar garantie dus tsss, wegwezen.... pas na interventie van rechtsbijstand en inderdaad de dealer wijzen op zijn verantwoordelijkheid een reparatie....

-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 10:56    reactie #57
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
zoelman om 10:38, 18-10-2011
...
Ik denk ook dat iedereen die een Apple koopt er van uitgaat dat het apparaat het toch wel minstens 2 jaar blijft doen.

Als ik een Apple computer koop, ga ik er vanuit dat-ie het minstens 5 jaar doet!

Bij eventuele problemen verwacht ik de eerste 2 jaar volledige garantie, daarna verwacht ik enige coulance als de problemen niet door mij maar door fabricagefouten komen. Maar dat laatste zal je per geval met de winkel moeten regelen.

Wil je geen gedonder, dan controleer je van tevoren de garantieregeling van de winkel, en koop je bij een keten die daar duidelijk over is. MediaMarkt en Saturn leveren doorgaans 2 jaar geen gezeur garantie (je moet soms wel je recht halen, maar daarvoor heb je ooit leren praten), en MyCom gaat zelfs tot 3 jaar op laptops, ook van Apple.

APR's verschuilen zich soms achter het ene jaar van Apple. Als ze dat doen, loop dan naar de volgende winkel die wel gewoon 2 of 3 jaar garantie geeft, dan voorkom je een ellenlange discussie (en irritatie) als je er een beroep op moet doen.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 11:05    reactie #58
geplaatst door: zoelman
Goed advies! Gewoon niet meer bij winkels kopen die zich achter Apple verschuilen. Dan zal dat wel snel afgelopen zijn met ze.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 11:34    reactie #59
geplaatst door: Flix
Bacon, altijd weer datzelfde riedeltje: 'mag niet kritisch zijn op Apple'.
Daarom start jij ook dit draadje; zowel hier als op OMT? Jij gooit blijkbaar graag de knuppel in het hoenderhok; wees dan enigszins voorbereid dat die knuppel ook weer terug komt...

Van mij mag idd het garantiegebeuren van Appleproducten goed hard aangepakt worden. Ik heb zelf ook niet zo mooie ervaringen in deze. Overigens ook niet van allerlei producten van andere fabrikanten. Nogmaals: waarbij het conflict zich dus voordoet tussen de leverancier en jou; jij hebt niks met de fabrikant zelf te maken. Maar leveranciers komen niet graag hun wettelijke verplichtingen na; het geeft ze veel gedoe en geen opbrengsten. En dat liederlijke verschuilen achter de fabrikant, zoals hier bij Apple...
Ik zou willen dat daar veel meer aandacht aan wordt besteed door vooral de Consumentenbond. Maar ja, die testen liever frituurpannen e.d....

Waar ik me wel bovenmatig aan erger, is de manier en toon waarop zo'n onderwerp wordt behandeld. Zoals MacFrankie e.a. ook al aangeven. De onkunde, gebrek aan diepgang, poneren van regelrechte leugens is stuitend. Maar zich wel voordoend als 'deskundig'. Daar hebben alle media zware last van. Als ik zie en hoor wat er wordt geschreven en gezegd over zaken waar ik wel zeer deskundig in ben. Zelden betrap ik journalisten op enig intelligentie-niveau. Dommigheid is de standaard! En probleem is dat je als niet-deskundige ervan uitgaat dat wat geschreven/gezegd in de media, waarheid is.
Ver van dat, echter! Maar er is een lichtpuntje inderdaad: soms raakt al dat wilde geschiet om zich heen, toch wel eens doel. En dan heb je de zaak DSB, LL, etc.

Overigens heb ik ook wel eens met Appple NL te maken gehad. Ook daar is de service maar ondermaats, vind ik.
Maar hoe zit het eigenlijk met Apple USA? Want ik meen dat Apple in de US al jaren aan de top staat van klantentevredenheid?! Kan toch niet uit het niets komen?

(Bewerkt door Flix om 11:36, 18-10-2011)

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 12:31    reactie #60
geplaatst door: Festen

Citaat
Flix om 11:34, 18-10-2011

Ik zou willen dat daar veel meer aandacht aan wordt besteed door vooral de Consumentenbond. Maar ja, die testen liever frituurpannen e.d....

De Consumentenbond heeft er in het verleden wel aandacht aan besteed, maar goed, hoe vaak kan je herhalen dat een bal rond is?

Het item was inderdaad wat schreeuwerig, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand problemen heeft als Apple de fabrieksgarantie oprekt naar een termijn die hoort bij een premium merk.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 12:47    reactie #61
geplaatst door: Ziegler
Natuurlijk heeft niemand daar moeite mee. Echter . . . .
Flix heeft gelijk. Het zijn de detaillisten die zich verschuilen achter de fabrikant. Als ik het goed heb geeft MyCom 3 jaar garantie op het gehele assortiment. Ook laptops van Apple dus. En zo hoort het.
Nu is Apple ook detaillist. En in die rol krijg ik de indruk dat ze zich erg ingewikkeld opstellen. Buiten de garantietermijn bedoel ik dan. Jij als consument moet min of meer een batterij advocaten meenemen en dan willen ze nog wel eens bewegen. Ik ken maar weinig voorbeelden (het is allemaal van horen zeggen, dat geef ik direct toe) waar Apple in het tweede of derde jaar zich redelijk opstelt.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 12:56    reactie #62
geplaatst door: Winterman
Persoonlijk stel ik mij zo voor dat het fabrikanten, detaillisten verhaal redelijk simpel in elkaar zit. De detaillist die ook na de fabrieksgarantie door Apple schadeloos gesteld wil worden zal nul op zijn rekest krijgen. Wanneer de detaillist hier moeilijk over gaat doen zullen ze niet meer geleverd krijgen. Gezien de populariteit van het merk is dat weer geen optie. Hiermee zit de detaillist tussen twee vuren. De argeloze koper is dan het makkelijkste te beïnvloeden. Gelukkig na dit item van Radar, weer een beetje minder. Het is inderdaad of de consumentenautoriteit dit voor de online store kan rechtzetten. Voorlopig dus maar de spulletjes bij MyCom kopen.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 13:01    reactie #63
geplaatst door: Ziegler
Het lijkt me niet dat Apple zomaar niet meer kan leveren.
Je stelt het te simpel. Een detaillist is al lang niet meer de electrozaak op de hoek. Dat zijn tegenwoordig giganten als de Mediamarkt. Die kunnen zich bij Apple wel degelijk hard op stellen.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 15:55    reactie #64
geplaatst door: Flix

Citaat
Festen om 12:31, 18-10-2011
De Consumentenbond heeft er in het verleden wel aandacht aan besteed, maar goed, hoe vaak kan je herhalen dat een bal rond is?

In die link, die trouwens niet van de 'bron' (de CB) is, maar weer een artikel op Tweakers, gaat het weer om 'Apple' en de consument. De CB schrijft zelf ook altijd dat een fabrikant helemaal geen garantie hoeft te geven (fabreiksgarantie), want dat hoort de leverancier te doen.

En daar moeten ze niet in "herhalen dat een bal rond is", maar er achteraan gaan, zaken afdwingen, proefprocessen starten, etc. Totdat iedereen weet hoe het zit en ook zodanig toepast. Oók Apple, als hun verantwoording is. Dat is nou iets waar zo'n groot collectief kan excelleren, een machtsfactor kan zijn.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 15:57    reactie #65
geplaatst door: Ziegler
Flix: Apple is in toenemende mate de leverancier.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 17:13    reactie #66
geplaatst door: werner
Ik kan mij herinneren dat enkele? jaren geleden MacFan een vrij groot artikel aan de ’Apple garantie’ heeft gewijd, maar op een afwerende houding van Apple stuitte.

Zo lang Apple elk kwartaal meer omzet heeft, zal er waarschijnlijk niets veranderen.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 17:27    reactie #67
geplaatst door: Ziegler
Ik vermoed dat het beleid van apple er neer komt dat ze de garantiewetgeving ter plekke zo letterlijk mogelijk naleven. En in Nederland moet je inderdaad een deugdelijk product leveren, maar de bewijslast ligt al na een half jaar bij de consument. Van dat laatste maakt Apple gebruik. Sommigen noemen dat misbruik.
Hoe je het ook wendt of keert: als jij met je kapotte laptop bij apple komt en de garantie is voorbij zal Apple de bal in principe bij jou leggen.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 18:08    reactie #68
geplaatst door: Toet193
En als je via Applewinkel koopt? Dan is Apple over de garantie toch altijd je gesprekspartner?
Indien ja, koop via hun winkel is dan de conclusie.
Klopt dit?
Apple: het paradijs komt tot leven.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 18:16    reactie #69
geplaatst door: Ziegler
Of je via Apple zelf koopt of niet maakt voor mijn verhaal niets uit. Een jaar is een jaar.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 19:12    reactie #70
geplaatst door: werner

Citaat
Ziegler om 17:27, 18-10-2011
Ik vermoed dat het beleid van apple er neer komt dat ze de garantiewetgeving ter plekke zo letterlijk mogelijk naleven. En in Nederland moet je inderdaad een deugdelijk product leveren, maar de bewijslast ligt al na een half jaar bij de consument. Van dat laatste maakt Apple gebruik. Sommigen noemen dat misbruik.
Hoe je het ook wendt of keert: als jij met je kapotte laptop bij apple komt en de garantie is voorbij zal Apple de bal in principe bij jou leggen.

Dus eigenlijk is Apple heel genereus. In plaats van een half jaar garantie, waarna de bewijslast, volgens de Nederlandse garantiewetgeving, bij de consument ligt, geven ze een héél jaar garantie.

Nu is het zo dat de Nederlandse garantiewetgeving gerelateerd is aan de gemiddelde levensduur van een product bij normaal gebruik. Dat betekend dat je, afhankelijk van het product, ook na bijvoorbeeld 3 jaar een beroep op garantie kan doen. Doch ik heb niet de ervaring dat Apple bij een garantieclaim daarnaar verwijst. Met andere woorden ze zeggen niet na dat ene jaar: Als u kan bewijzen dat het een productiefout is dan kunt u alsnog een beroep doen op garantie, maar Apple beroept zich op dat ene jaar en rept, bij mijn weten, nooit over de bewijslast.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 19:26    reactie #71
geplaatst door: Ziegler
We moeten elkaar niet gaan herhalen. Je moet in Nederland een deugdelijk product leveren. Daar is iedereen het over eens. En ja, dit kan betekenen dat een winkel tot misschien wel 10 jaar na dato nog service moet leveren. Wie zal het zeggen.
Overigens is dat geen 'garantiewetgeving' In de wet staat simpelweg dat je een deugdelijk product moet leveren.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 19:29    reactie #72
geplaatst door: Festen

Citaat
Flix om 15:55, 18-10-2011


In die link, die trouwens niet van de 'bron' (de CB) is, maar weer een artikel op Tweakers, gaat het weer om 'Apple' en de consument. De CB schrijft zelf ook altijd dat een fabrikant helemaal geen garantie hoeft te geven (fabreiksgarantie), want dat hoort de leverancier te doen.

De oorspronkelijke bron staat gelukkig ook nog online, met Marcel van Beusekom van de Consumentenbond die bij Kassa z'n beklag deed over de garantieafhandeling bij Apple producten. De winkeliers verschuilen zich achter de termijn die Apple hanteert, en hebben te maken met kleine marges op veel Apple hardware. Bovendien heeft een proces tegen een enkele reseller weinig precedentwerking, er zijn al verschillende consumenten die via bijvoorbeeld hun rechtsbijstandsverzekering hun gelijk hebben gehaald, maar nog steeds is Apple niet 'overstag'.

Wat er overigens ook mee te maken zal hebben is dat Apple als Amerikaans bedrijf ons Europeaantjes niet zomaar een betere garantie gaat geven, met AppleCare voor bijvoorbeeld jaar drie en vier van de levensduur. Dat zou weer veel scheve ogen geven aan de andere kant van de oceaan.

Misschien dat de Consumentenbond een proefproces kan starten bij de toekomstige Apple Store hier in Amsterdam, daar is Apple zowel fabrikant als leverancier, en heeft een proces in ieder geval een grotere symbolische waarde. En tot die tijd als consument gewoon kopen bij een winkel die garantie serieus neemt, zoals MyCom.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 19:44    reactie #73
geplaatst door: Ziegler

Citaat
Festen om 19:29, 18-10-2011
 Bovendien heeft een proces tegen een enkele reseller weinig precedentwerking, er zijn al verschillende consumenten die via bijvoorbeeld hun rechtsbijstandsverzekering hun gelijk hebben gehaald, maar nog steeds is Apple niet 'overstag'.

Misschien dat de Consumentenbond een proefproces kan starten bij de toekomstige Apple Store hier in Amsterdam, daar is Apple zowel fabrikant als leverancier, en heeft een proces in ieder geval een grotere symbolische waarde. En tot die tijd als consument gewoon kopen bij een winkel die garantie serieus neemt, zoals MyCom.

Dit past precies in de Nederlandse wetgeving en Apple zal, ben ik bang, weinig overstag gaan. Je moet zelf maar aantonen dat de fout bij Apple ligt. En als je die moeite neemt (lees: juridische hulp zoekt) dan zal Apple je zonodig gelijk geven of tegemoet komen. Dit is voor Apple veel en veel goedkoper dan de garantie uitbreiden en ze overtreden niet één wet.
En een proefproces? Daar kan geen sprake van zijn. Geen garantiegeval is gelijk. Elke zaak staat op zichzelf.
Er lijken hier mensen te veronderstellen dat Apple een wet overtreed. Doen ze niet.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
18 oktober 2011 - 20:20    reactie #74
geplaatst door: Appellover
We klagen wel over Apple maar had bij HP een desktop met defecte harde schijf 1 jaar en 3 weken oud werd direkt doorverbonden met " buitengarantie".
Nog erger: een Brother printer 1 jaar en 4 dagen .GEEN GARANTIE !!!Nooit geen Brother meer !!!