Je moet na 1 jaar en 1 dag dus niet klagen bij de fabrikant (Apple, HP, Brother), maar bij de winkel.
ApplePunt NL om 18:08, 18-10-2011En als je via Applewinkel koopt? Dan is Apple over de garantie toch altijd je gesprekspartner? Indien ja, koop via hun winkel is dan de conclusie. Klopt dit?
@Festen: bedankt voor je toelichting. Ik ben het ook helemaal mee eens.@Werner: ik herinner me dat ook; MacFan werd geloof ik aardig onder druk gezet. Volgens mij niet te tolereren.
Flix om 21:48, 18-10-2011Wij hebben in NL -nog- geen 'Applewinkel'. De winkel op het Leidseplein in A'dam wordt de eerst 'Store' die daadwerkelijk van Apple is.
Niet fysiek, maar wel online...
Het valt me op dat het beeldscherm van die oude iMacnog prima werkt met al die mooie strepen. De computerwerkt ook nog prima aan extern scherm, dus ook niksmis mee, of misschien een kleinigheid, en meneer is zogepikeerd dat hij zich heeft gemeld bij Radar.
Hij heeft Apple afgezworen en is weer terug bij Windowswat hij draait op een oude Apple...
Eenmaal thuis bij de beste oude man zagen ze dat hij, ondanks alles, nog helemaal verknocht was aan zijn iMac. Dat-ie over is naar Windoiws zijn woorden die hem in de mond gelegd zijn, er staat nog steeds een OS X scherm op zijn LG monitor!
Op tv moet alles snel, vlug, populair zijn. Stemming maken, heftige discussies zijn leuker dan groepen met elkaar eens zijnde mensen. Dat soort dingen. En voor dit onderwerp betekende dat lekker tegen Apple trappen.
Het garantiebeleid van Apple is nog steeds , maar dat bleek echt niet uit deze Radar uitzending!
MacFrankie om 7:58, 19-10-2011Het garantiebeleid van Apple is nog steeds , maar dat bleek echt niet uit deze Radar uitzending!
Zo kan je het stellen. Je kan ook stellen dat de Nederlandse wetgeving tekort schiet. Ik ben geneigd tot het laatste.
Waarom kan Apple wel apparaten bouwen die ruimschoots boven de minimum eis grens zitten, maar niet de garantie erbij leveren die gewenst is bij zo'n apparaat?!?!
Een MBA kost 949. Wil je 3 jaar garantie, dan moet je er bij Apple AppleCare voor 249 bijkopen. Meer dan 25% extra!
Ik heb 200 euro meer betaald voor 3 jaar garantie op m'n MBA. O ja, en terloops kreeg ik ook 2x zoveel SSD en 2x zoveel RAM. Hoe dat kan? Ik heb 'm bij MyCom gekocht!
En over garantie gesproken: net een paar maanden geleden een nieuwe harde schijf in een 1,5 jaar oude MacBook gekregen. Er zat een reparatiebon van 200 nogwat euro bij, maar het heeft mij niks gekost. En dat was bij de MediaMarkt.
@macquarius: Ik staar me nergens blind op, maar ik sta bij MyCom hoe dan ook sterker dan wanneer ik 'm bij de online Apple Store zou hebben gekocht! Zie mijn MediaMarkt voorbeeld hierboven.
Ziegler om 12:43, 19-10-2011@MacFrankieMeer dan één jaar garantie geven klinkt leuk, maar je moet het wel waar kunnen maken. En we weten denk ik allemaal hoe vaak laptops defecten hebben in de eerste paar jaar. Dat loopt in de tientallen procenten. Dure grap om zomaar de garantietermijn te verlengen.
MacFrankie om 16:10, 19-10-2011@iMac Jesean: ja!En over garantie gesproken: net een paar maanden geleden een nieuwe harde schijf in een 1,5 jaar oude MacBook gekregen. Er zat een reparatiebon van 200 nogwat euro bij, maar het heeft mij niks gekost. En dat was bij de MediaMarkt.@macquarius: Ik staar me nergens blind op, maar ik sta bij MyCom hoe dan ook sterker dan wanneer ik 'm bij de online Apple Store zou hebben gekocht! Zie mijn MediaMarkt voorbeeld hierboven.
Dankjewel voor je comment, ik dacht er nog aan om AppleCare aan te schaffen maar dat is nu niet meer nodig voor 1 jaartje.
iMac Jesean om 14:28, 19-10-2011Ik heb mijn 21.5inch iMac net na de vakantie bij de mediamarkt gekocht, krijg ik dus bij hen 2 jaar garantie?
Zoals MediaMarkt het op hun website formuleert is een beetje krom maar het komt er op neer dat ze uitgaan van de economische levensduur, daarbinnen geven ze "verkopersgarantie" en daarbuiten heb je pech. Voor een computer van 300 of meer is dat 3 jaar en van minder dan 300 is dat 2 jaar. Voor een iMac zou dat dus 3 jaar zijn, maar je moet dan wel kunnen bewijzen dat het defect te wijten is aan het product én dat het normaal gebruikt is. Wanneer je dat niet kunt, zijn de kosten voor eigen rekening.
In het 2e jaar zijn de reparatiekosten voor MediaMarkt en in het 3e jaar dien je een deel van de reparatiekosten te betalen naar rato van de gebruiksduur.
In ieder geval minder gezeur dan wanneer je de iMac via een Apple Premium Reseller had gekocht.
(Bewerkt door Rutger om 17:59, 19-10-2011)
werner om 17:27, 19-10-2011Hmmm dat is dus de reden waarom Apple maar 1 jaar garantie geeft!!
In ieder geval één van de redenen. Wat had jij dan gedacht? Natuurlijk speelt ook mee dat het na verloop van tijd steeds lastiger wordt te bepalen wat gewone slijtage, te snelle slijtage, onoordeelkundig gebruik en wat een productiefout is. Overigens deden de laptops van Apple het beter dan die van de concurrent. Nu is dit iets dat ik een paar jaar terug las, maar ik vermoed dat laptops nog steeds vrij kwetsbaar zijn.
Winterman om 18:38, 19-10-2011Ja, ik weet dat ook nog wel. De Sony Vaio had toen een uitval van 15% terwijl dat bij de Mac op minder dan 10% lag. Het ging dan alleen wel over het 1e jaar. Nu ook in de Apple steeds meer standaard low cost onderdeeltjes gaan zullen de grote merken elkaar maar weinig ontlopen denk ik zo.
Wat bedoel je met low cost?
Als de APR's nu maar niet bij Apple gaan aandringen om MyCom te verbieden Apple producten te verkopen.
Winterman om 19:06, 19-10-2011low cost = lage kosten = goedkoop = zelfde onderdeeltjes als in de andere A merken.
Ja dat snap ik wel maar je geeft geen overtuigende voorbeelden, eerder overhaaste generalisatie. Waarom kan iets wat niet duur is niet goed zijn?
Ziegler om 21:49, 19-10-2011Wat negatief. Ik denk niet dat Apple een partij zomaar kan uitsluiten.Misschien gaan ze aandringen op een wat ruimere garantie van de kant van Apple!
werner om 22:12, 19-10-2011...Negatief? Ach, ik ben al 20 jaar een fervent Apple-gebruiker. Voornamelijk vanwege het besturingssysteem...
werner om 22:12, 19-10-2011...Doch de Apple organisatie begint in de loop der jaren steeds meer van die Microsoft onsympathieke streken te krijgen.
Hoe dat komt? Ze zijn groot, ze hebben invloed, en dat merk je. Daar voel je je niet altijd even prettig bij.
Ik voel me nog steeds prettig bij Apple producten. Waarom? Omdat die het gewoon doen. Punt.
En dat garantieprobleem dan? Dat los je gewoon met de winkel op. Het is dus zaak om de juiste winkel te kiezen!