geplaatst door: MacMiep
Iets meer dan drie jaar geleden schreef ik hier mopperend over Amac die weigerde mijn zes jaar oude iMac te repareren. Hier las ik toen pas dat dat ook helemaal niet mocht van Apple wetens te oud en het niet meer officieel krijgen van onderdelen.
"Waarom vertellen ze dat niet meteen?" vroeg ik mij toen af.

Net zoiets gebeurt me nu:
Ik mail dezelfde tent met de vraag om een offerte voor een SSD upgrade voor mijn iMac 27" mid 2017 (gekocht bij hun in mei 2018 met drie jaar garantie).
Krijg letterlijk dit antwoord:
"Echter moet ik je teleurstellen, het aanpassen/upgraden op latere momenten met uw model is niet mogelijk."
Met de suggestie er een externe SSD aan te hangen en dan "Hopelijk tot snel!"

Daar heb ik dus even pittig op gereageerd:

"Hoi,

Die externe SSD draait al en ik heb er zelf extra RAM ingezet een jaar geleden.
Dus dat het niet mogelijk zou zijn is onzin.
Bij *jullie* is het blijkbaar niet mogelijk. Dat is een beter verhaal om mij als klant te vertellen.

Er zijn genoeg andere adressen, maar hij komt bij jullie weg dus ik vraag jullie eerst.
Ik wil het zelf ook wel doen, maar het gedoe met de lijmstrip heb ik niet zoveel zin in.

Ik ga voortaan wel ergens anders heen.
Dit is al de tweede keer dat ik bij jullie nul op het rekest krijg met het upgraden van een iMac.

grtz, en dus niet tot snel,
Rina
Macmiep.nl"

Reactie volgt over kwaliteitseisen die er niet zijn bij derde partijen en het niet snappen van de toon van mijn mail.

Ik weer:

"Hoi,

Nou, dat is simpel. Ik weet toevallig van de hoed en de rand.
Maar als een totale leek jullie mailt met dezelfde vraag, krijgt ie dit als antwoord:
"Echter moet ik je teleurstellen, het aanpassen/upgraden op latere momenten met uw model is niet mogelijk.”

Als je dat antwoord krijgt van een officiële Apple techneut, dan denk je dat het helemaal niet kan.
Vandaar mijn kritiek.

Daarbij is het de tweede keer al.
Mijn vorige iMac was met zes jaar te oud om te repareren bij jullie. 
Toen bleek later ook dat het niet mocht van Apple.
Maar het antwoord was ook: “Nee, kan niet.”

Plus, maar daar kunnen jullie niks aan doen:
Apple heeft een mond vol over milieu.
Upgraden en langer doen met een Mac hoort daar blijkbaar niet officieel bij.
Die nieuwe iMacs zijn ook niet upgradeble na aanschaf. Foei.

Ik vind het belangrijk dat ik als klant juist geïnformeerd wordt.
Dat is bij jullie nu twee keer niet goed gegaan.
En dat wil ik duidelijk maken.
Wat jullie er mee doen is jullie zaak.

grtz,
Rina
Macmiep.nl"

Toen ik nog Macjes verkocht vond ik het belangrijk de klant eerlijk te vertellen hoe het zat.
"Nee, dat kan bij ons helaas niet. Er zijn wel andere bedrijven die het doen, maar besef wel dat daar niet dezelfde kwaliteitseisen gelden als bij ons." of zoiets.
Dan ben je a. eerlijk en b. help je de klant toch.
En een tevreden klant is wat je wilt, want die komt terug. Een ontevreden klant niet.

Wat vinden jullie?

NB: Ik kopieer alleen mijn eigen emails, die van hun doen vind ik niet zo netjes.

PS: kit met gereedschap, sensor en lijmstrip kost bij iFixit €84,95. Ik heb een offerte gehad van 218 Euro al. Met een schijf die mij nu 100 Euro zou kosten valt dat best mee.
Deze jongere versie zonder bril van Miep kan het ook... zelluf doen is wel leuker..:



Ik kan in ieder geval al hulp verwachten:

IMG_4430.jpgUpgraden iMac niet mogelijk bij officiële reparatiepartner


Addendum: he, dat is helemaal niet moeilijk met die plakstrips:



Ik heb hier al een set, ooit van MacFrits gekregen.... was ik bijna vergeten!
Heb al gechat net met Thijs van Fixjeiphone. Die hebben reparatiegereedschap, maar geen rolmes. Zo'n rolmes is veel handiger en veiliger dan föhnen en snijden....
Hmmm... wellicht toch zelf doen nu.  :woot: ff op zoek naar zo'n rolmes dus.
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
geplaatst door: Kapotlood
Was die lijmstrip niet los te krijgen met een (gitaar) plectrum, en daarna met (volgens mij via iFixit) speciale 3M tape weer op z'n plek te plakken?

Maar wat een verhaal inderdaad… ik begrijp van Amac op zich wel dat ze het niet mogen doen als officiële Apple partner, maar wees er inderdaad eerlijk in. Die hele onzin over "kwaliteit" zou er bij mij ook niet in gaan, als elke IT'er en andere Apple zaak het wel gewoon kan. En al helemaal niet als iFixit er een hele handleiding voor heeft.
geplaatst door: orange
Wees niet boos op Amac, maar op Apple.
Die legt die eisen op aan haar 'premium resellers'.

Kopen bij Amac levert derhalve dezelfde voor- en nadelen op als kopen bij Apple zelf. Dit is nooit anders geweest, en zal ook nooit anders worden.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: MacMiep
Nou jongens, ik heb een rolmes besteld bij Alternate Nederland. 12.90 inclusief 4,95 verzendkosten. Kwam zelfs prijzen van 26 Euro tegen!
Zo'n rolmes, daarmee weet je zeker dat je niet te ver snijdt. Warm maken en chirurgenmes kan ook, maar is mij te link.
Torx heb ik ook wel en plastic kaartjes enzo.
Die truc met de punt in de iMac de strip tegenhouden om zo op de goede plek te zetten heeft mij overtuigd.

In de video wordt overigens nergens gerept over een temperatuur sensor. Die zit wel in de set die iFixit verkoopt:
https://eustore.ifixit.com/products/imac-intel-27-late-2012-late-2019-ssd-upgrade-bundle?variant=32587700535377

Nu vraag ik me even af of die nodig is in mijn iMac 27" Retina mid 2017. Iemand?
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
geplaatst door: MacMiep
@Orange: Klopt, maar COMMUNICEER dat netjes naar de klant. Dat kan zonder Apple te noemen.
Nu laten ze het lijken alsof het helemaal niet kan. Dat vind ik niet kloppen.

Addendum:
Zo. Even nette reparatieset bij FixjeiPhone besteld voor 12,95 en koelpasta, want dan ga ik mijn oude iMac ook aanpakken en die is van 2010 (met heerlijk makkelijk los te maken magnetisch scherm)
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
geplaatst door: orange
Zo werkt het nu eenmaal in de Apple-wereld.
Als je naar een Apple Store gaat of belt krijg je hetzelfde te horen.
Ze doen gewoon precies wat van hen verwacht wordt.
Daar kan je wat van vinden, maar dan moet je geen Mac kopen.

...In de video wordt overigens nergens gerept over een temperatuur sensor.  ... ...
Nu vraag ik me even af of die nodig is in mijn iMac 27" Retina mid 2017. Iemand?
Citaat
There is NO need to put a thermal sensor on 2017 and 2019 models.

https://forums.macrumors.com/threads/imac-27-2017-5k-retina-does-it-need-an-owc-thermal-sensor-adapter-or-not.2226792/
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: MacMiep
"Daar kan je wat van vinden, maar dan moet je geen Mac kopen. "

Wat is dat nou voor opmerking?

Een klant tevreden de deur uit laten gaan, met of zonder aankoop, dat is belangrijk. Of je nu pc's of wc's verkoopt.
Een klant die terugkomt omdat ie tevreden is, is veel waardevoller dan die ene aankoop.

Ah thanx: geen sensor. Mooi. Ik ga het dus lekker zelf doen nu.  :tounge: Garantie is net per 18 mei verlopen.

@Penseel: Klopt, maar € 381,15 vind ik een beetje veel.
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
geplaatst door: orange
"Daar kan je wat van vinden, maar dan moet je geen Mac kopen. "

Wat is dat nou voor opmerking?...
Je vat het anders op dan ik bedoel, maar er zit - zo uitgelicht - wel een kern van harde waarheid in.

Er zijn niet voor niets wereldwijd 'right to repair' rechtszaken gehouden om Apple te dwingen meer openheid van zaken te geven, en meer medewerking te verlenen als het gaat om openen en repareren van hun hardware.

'Je' weet dat als je iets bij Apple koopt Apple de enige is die zeggenschap heeft over wat er na aanschaf met dat product mag gebeuren. Het probleem ligt uiteraard wel bij 'je'. Ik weet dat, jij nu ook. Maar jan met de pet in de straat verwacht wellicht anders. En die komen vaak van een koude kermis thuis.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: Dick de Roos
Ik had je bijna naar AppleParts verwezen.
Die kunnen die/een SSD voor niet veel geld in jouw iMac zetten.
Ongeveer naast de Hema.
geplaatst door: Mac Hammer Fan
Apple is een geldmachine geworden. Alleen zoveel mogelijk winst maken telt nog voor dit bedrijf.
Ik kan je alleen maar veel succes toewensen met je upgrade, MacMiep. Zelf zou ik het niet durven omdat ik niet van de handigste ben, maar jij zult er wel in slagen. Veel geluk.
 Apple gebruiker sedert 1992  Mac Studio M1 32 GPU met Dell 32 inch scherm  MacBook Pro 16" M2 Pro  iPad 2018  iPhone SE1&3  2x Mac Pro 5,1 3,33 Ghz 6 core Radeon 580 & Geforce 980  Apple Watch 8  Apple TV 4K  Power PC G5 dc 2,3 GHz  MacBook 13" SR 2007  PowerMac G4 Beige 500 MHz  etc
geplaatst door: MacMiep
@Dick: die hebben mij geoffreerd voor 218 Euries inderdaad. Data overzetten berekenen ze 45 Euro (niet nodig in mijn geval).
De plakstrips voor het scherm blijk ik echter al te hebben.
Een Samsung/Crucial SSD kost momenteel 85 Euro bij de Tweakers watch.
Ik heb nu al uitgegeven 2x 12,90 voor rolsnijder en gereedschapssetje (is nooit weg en ik heb niet alle torxen zag ik).

Nu ik gezien heb hoe makkelijk het is om ze erop te zetten en er geen sensor bij hoeft: ga ik het gewoon doen.

Ik krijg met zo'n reactie ook altijd iets van: "Dan doe ik het zelluf wel!"   :mad:

En wie weet kennen ze MacMiep wel helemaal niet. Ik ben gewoon een klant, dus "Jan met de Pet" (ik draag des winters ook een petje btw)
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
geplaatst door: MacMiep
Boodschappenlijstje:
1TB SSD van Crucial* besteld voor 89,90 (*meer sterren bij Tweakers dan de Samsung)
Icy Dock adapter voor 2,5 naar 3,5 inch: 29,95 (daar zit je sowieso aan vast)
Rolsnijder 12,90 (het kan met een chirurgenmes en warmte, maar je moet dan heeeel voorzichtig zijn)
iMac reparatieset 12,95 (altijd handig om te hebben, https://www.fixjeiphone.nl/onderdelen/gereedschap/imac-reparatieset/)
Totaal inclusief verzendkosten 142,65.

Plakstrips scherm zijn 19,95 (zullen wel verzendkosten bij komen) bij iFixit, maar die heb ik dus al. Dat scheelt. Steun voor het scherm knutsel ik zelf wel in elkaar.

Tel je alles op, dan is de prijs van Appleparts met 218 Euro zeer redelijk.
Probleem is dat je niet dichtbij kunt parkeren en zeulen met zo'n iMac doos is niet fijn.

Ik houd jullie op de hoogte!

Yes I go, HEX! :cool:


Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
geplaatst door: Dick de Roos
Tel je alles op, dan is de prijs van Appleparts met 218 Euro zeer redelijk.
Probleem is dat je niet dichtbij kunt parkeren en zeulen met zo'n iMac doos is niet fijn.
Dat klopt.
Maar in de ochtend kan je tot 09:30 uur voor de deur laden/lossen hebben ze mij verteld.
Maar voor nu: Succes Miep!
En toon de foto's van de operatie (kunnen de poezen fotograferen?).
En anders zal het maken van zo'n foto de zenuwen wat tot bedaren brengen. 🤓😉
geplaatst door: orange
Ah, de tijd dat je elke Mac gewoon simpel kon openklappen, schuiven of schroeven.

Ik kan ook maar moeilijk afscheid nemen van mijn Mac Pro.
Doe hem af en toe gewoon alleen even open om te ervaren hoe fijn dat ooit was. :happy:
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: MacMiep
Ga ik doen!
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
geplaatst door: Timotheus
(in afwachting van MacMieps verdere avonturen)

Mijn ervaringen met een Amac in het westen des lands zijn van vergelijkbare aard. Wat rondloopt in de winkel is (zeer) jong en weet (zeer) weinig. En wat erger is: men beweert regelmatig met grote zekerheid dingen die aantoonbaar onjuist zijn. Daarmee geconfronteerd gooit men het direct over een andere boeg en verkondigt vervolgens met even grote zekerheid iets totaal anders. De adviezen in zo'n winkel zijn niets waard. Ik heb te doen met klanten die daar alleen op zijn aangewezen.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
geplaatst door: orange
...Mijn ervaringen met een Amac in het westen des lands zijn van vergelijkbare aard. Wat rondloopt in de winkel is (zeer) jong en weet (zeer) weinig. ....
Uitzonderingen daargelaten is en was dat met elke winkelketen zo.

Ik heb me in winkels in het verleden regelmatig in gesprekken gemengd omdat men onzin uitkraamde.

Dat wordt natuurlijk niet op prijs gesteld, dus doe ik dat wat minder rechtstreeks tegenwoordig. ;)
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: iSan
Ik heb dat ook een keer getest bij Dixons, toen had ik allang Macs in huis. Haha, lachen hoe zo'n student mij probeerde een PC aan te smeren, terwijl ik verlekkerd naar een iBook G4 (witte voorloper MacBook) zat te kijken. "Waarom zou ik een Apple nemen?" "Nee, zou ik ook niet doen. Met een Apple kun je niks, kun je niets uitwisselen en zo" Yoehoeeeee!

MacMiep, ik zou je negatieve energie niet langer aan deze mensen verspillen. Die doen inderdaad wat hen gezegd wordt, zoals Orange al probeert te uitleggen. Leven van de regeltjes die hen opgelegd wordt. Het zit ook hem in garantie, als ze een 6 jaar oude Mac gaan lopen pimpen, die is dan eigenlijk al 'vintage' en het gaat na een maand kapot, wie draait er voor op? Hebben ze geen zin in. Ook al weten sommigen dat het heus wel kan, met wat handigheid en Fixit.
geplaatst door: MacMiep
 :cry: Nou jongens: eerste poging mislukt; Icy Dock keduuk.
SSD heeft hier 2 dagen gelopen met USB Sata kabel.
In de dock werkte die niet, dus dat had ik kunnen weten...

Symptomen:
Parkeerverbod, opgestart van USB stick, Schijfhulpprogramma ziet geen SSD.

Snif.

Helaas heb ik geen Deltafix meer (industriële dubbelzijdige foamtape)...

Ik heb alles gedocumenteerd om jullie het te laten zien. Het is goed te doen.
Maar ja. Karma he. Had ik maar niet moeten mopperen...

Ik twijfel om ‘m er meteen weer uit te vissen. Dan moet ie twee keer weer open... Ben nu ff MacOs op mijn externe 500Gb aan het installeren.

Dat kan wel: iMac zit vast met schilderstape. Alleen onderste plakstrip gebruikt.
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
geplaatst door: MacMiep
JAAAAAAA HET IS ME GELUKT!!   :biggrin:

Niet op een nette manier...  Ik heb de Icy Dock gesloopt. Printplaatje eruit, ruimte gemaakt voor de stekker van de iMac (plastic weggebroken) en nu tik ik dit vanaf mijn iMac met vers gemonteerde SSD.

Hehe... pffff...

Ik zal het uit de film laten die ik ga maken, maar jullie laat ik het wel zien wat ik gedaan heb.
Het was een risico, want garantie ben je kwijt, maar het werkt. Het is nu weekend, dus omruilen...
Nou ja. De schilderstape zit nog om de iMac heen, gesteund met Ducktape, maar hij DOET HET!
"Out of the box" denken heb ik wel heel letterlijk genomen:

3.jpgUpgraden iMac niet mogelijk bij officiële reparatiepartner


Zou ik zo nog garantie krijgen?!?  :reading:

4.jpgUpgraden iMac niet mogelijk bij officiële reparatiepartner


5.jpgUpgraden iMac niet mogelijk bij officiële reparatiepartner




Wat vinden jullie, zal ik het zo maar laten?!?  :happy:

Ik heb het scherm er niet weer in zijn geheel afgehaald, maar laten leunen op de voet (met dekentje ertussen). De onderste plakstrip zat namelijk al hartstikke vast.. Het was al lastig om de oude strip los te maken, veel op en neer en uiteindelijk met het wieltje en de plectrums losgemaakt. Toen ik 'm weer teruglegde zat er ruimte tussen het aluminium en de onderkant van het scherm, dus toch weer losgehaald. Gelukkig zijn er meer plakstrips om het scherm vast te houden, anders had ik toch echt een nieuwe moeten kopen.

"En, spelende vrouw, wat heb je nu geleerd?"

"Dat de test met de Icy Dock inderdaad aangaf dat ie stuk was en dat ik meteen garantie had moeten claimen."  :reading:

Overigens is de monitorsteun van iFixit dikke onzin. Gewoon op de rug leggen op een kussen en dan gaan snijden.

Ga ik allemaal laten zien, nu eerst de Directie binnenlaten en eten geven.
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
geplaatst door: Mathy
Tja, Amac.  "Heeft U voor de beta betaald?" (Nadat ik gezegd had dat ik iOS 14.7 op de iPhone had staan)  En de iPhone zo opsturen naar hun reparatieservice had geen doel, want dan zouden ze toch zeggen dat het aan de public beta lag.  Eerst moest ie terug naar de gewone 14.6.

Maar ja, de Vodafone winkel waar ik vijf minuten eerder was, deed het niet veel beter: "Die is zo oud" (iPhone SE eerste generatie 128GB) "daar draait geen 14.6 op".  Het ding is vier jaar oud en draaide toen al een paar dagen 14.7 public beta 1.

groetjes

Mathy
geplaatst door: MacMiep
@Mathy: wij zijn gewoon hele slechte consumenten, want wij willen ons oude spul nog repareren annex upgraden... Nou kunnen die arme mensen van Amac en die zielige aandeelhouders van Apple niet eten...
 :shutup:

NB: Ik ben een nieuw draadje begonnen over het upgraden van mijn iMac:
https://www.macfreak.nl/tips-nieuwtjes-mededelingen/ssd-plaatsen-in-imac-27-mid-2017-filmpje/msg594853/#msg594853
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
geplaatst door: Mathy
Hallo MacMiep

Ik denk eerder dat het onkunde is dan onwil.  En misschien ook wel onwil om iets aan die onkunde te doen.

groetjes

Mathy