Mijn 50 centjes: gebruik vooral LibreOffice, een office suite met een actieve ontwikkelgemeenschap.
OpenOffice (eigenlijk: Apache OpenOffice) loopt in ontwikkeling ver achter, heeft een beetje de aansluiting met de tijd verloren, al heeft het nog de 'naam' en een stukje zakelijke markt.
NeoOffice was aanvankelijk een sympathiek initiatief voor Maccers, maar nu: betaald, gebaseerd op de achterlopende OpenOffice code en, om de Mac-specifieke zaken te regelen, een fors gebruik van Java, wat echt geen aanbeveling meer is voor client toepassingen.
LibreOffice heeft dus een actieve gebruikersgemeenschap en de Mac-versie is behoorlijk Mac-cig. Gebruikt ook nog wat Java, maar voor zover ik zie, alleen voor de database module (zeg maar 'het alternatief voor Access')'
Wil je een app via de App Store? Gebruik de versie van Collabora: 'LibreOffice Vanilla', wordt dus netjes en veilig geleverd en ge-update. Diverse Collabora medewerkers leveren een actieve en essentiële bijdrage aan LibreOffice.
Voor de zakelijke gebruiker: Collabora heeft ook een enterprise versie op de markt 'Collabora Office', vooral met extra ondersteuning, en draagt verder actief bij met een (experimentele) mobiele- en web-versie.