Managed switch niet meer bereikbaar?
18 augustus 2020 - 01:21   
geplaatst door: Mathy
Hallo MacFreaks

Sinds hier de stroom er even af ging i.v.m. een blikseminslag lijkt m'n managed switch van Zyxel niet meer helemaal te werken zoals het hoort.  Het gaat om een GS1900(-8HP).  Ik heb de NAS, die met twee LAN-kabels op de managed switch aangesloten was, op een andere (unmanaged) switch aan moeten sluiten om die NAS weer betrouwbaar te kunnen gebruiken.  Andere apparaten zoals een andere iMac en een printer werken gewoon nog via de GS1900, maar de NAS was op één poort niet meer te bereiken en op een andere maar gedeeltelijk.

Het standaard IP adres van de GS1900 is 192.168.1.1, maar daarop lijkt het webinterface van de GS1900 niet te bereiken.  Ook niet als ik alles behalve de GS1900 loskoppel.  Ook niet als ik de resetknop op de GS1900 indruk (die daardoor overigens wel opnieuw op schijnt te starten).

BTW op de ExperiaBox V10 verscheen de GS1900 nooit in het rijtje aangesloten apparaten, op de FritzBox, die standaard de IP adressen 192.168.178.x gebruikt kan ik 'm niet bereiken.

Hoe kan ik vaststellen of de GS1900 nog goed funktioneert of dat ik contact op moet gaan nemen met de verkoper?

groetjes

Mathy

antw: Managed switch niet meer bereikbaar?
18 augustus 2020 - 07:53    reactie #1
geplaatst door: boiing
Voor een factory reset moet je de reset button meer dan 6 sec ingedrukt houden. Heb je dat gedaan? Je zou de switch rechtstreeks aan je iMac kunnen hangen met een ethernet kabel, en je iMac tijdelijk een vast IP adres geven van 192.168.1.2. Je hebt dan uiteraard geen internet verbinding maar zou de switch moeten kunnen benaderen op het standaard adres.

Heb je hem eerder wel kunnen bereiken trouwens? Als je in een 192.168.178.xxx netwerk zit is het normaal dat 192.168.1.1 niet zichtbaar is.
antw: Managed switch niet meer bereikbaar?
25 augustus 2020 - 23:55    reactie #2
geplaatst door: Mathy
Hallo boiing

Ik heb gisteren die resetknop langer dan 6 seconde ingedrukt gehouden.  Daarna was ie weer bereikbaar, waarna  ik er gelijk maar even de nieuwe firmware op gezet heb.  Eén van de verbeteringen in die firmware schijnt te zijn (als ik het tenminste goed gelezen heb) dat ie DHCP iets vaker in de gaten houdt.

Bedankt voor de tip.

groetjes

Mathy
antw: Managed switch niet meer bereikbaar?
25 augustus 2020 - 23:56    reactie #3
geplaatst door: boiing
Top! Goed om te horen dat het gelukt is :wink:.