geplaatst door: Ger Nijkamp
Ik ervaar een erg vervelend en ogenschijnlijk simpel probleem, maar ik krijg het niet opgelost. Het alarmgeluid van de Wekker, Timer en ringtone op mijn iPhone 13 mini is nauwelijks hoorbaar op zowel mijn eigen AirPods Pro 2 en AirPods 3 van mijn vrouw. Omdat het probleem op beide AirPods hetzelfde is, veronderstel ik dat het een iOS-gerelateerde oorzaak moet hebben:

  • Het volume van de iPhone staat voldoende hard en er is geen Stille Modus geactiveerd.
  • Ik heb de Wekker instellingen gecontroleerd en er is een geluid geselecteerd. Het overschakelen van dit geluid naar een ander geluid lost het probleem niet op.
  • Het gebruik van de Timer-functie geeft precies hetzelfde resultaat zodra de tijd is verstreken als het signaal van de Wekker.
  • Het volume voor beltonen en waarschuwingen is ingeschakeld en ingesteld op een correct volume in het bedieningspaneel 'Horen en voelen'. Wanneer ik daar de geluiden test, is het geselecteerde geluid (mijn ringtone) ook nauwelijks hoorbaar via mijn AirPods Pro 2.
  • Muziek en/of Podcasts en alle andere bronnen worden wél op een normaal volume afgespeeld.
  • Het opnieuw opstarten van mijn iPhone lost het probleem niet op.
  • Het herstellen van mijn iPhone naar de laatste back-up - gemaakt lang voordat het probleem zich voordeed - lost het probleem niet op.
  • De meeste recente iOS 16.4 update heeft het probleem niet opgelost.
  • Mijn AirPods Pro 2 schakelen tussen mijn iPhone 13 mini en MacBook Pro 16" M1 is ingesteld op 'automatisch'. Omschakelen naar 'Deze iPhone bij laatste gebruik' lost het probleem niet op.
  • Helemaal verwijderen via Bluetooth van mijn MacBook Pro ('Vergeet dit apparaat') gaat niet omdat Apple deze via iCloud vanzelf synchroniseert tussen mijn iPhone en MacBook Pro.
  • Andere meldingsgeluiden zoals 'Nieuwe voicemail', 'Nieuwe e-mail', 'E-mail verzenden' worden wél gewoon luid afgespeeld op mijn AirPods Pro 2.
  • Voor zover ik weet is er nergens binnen iOS een aparte of specifieke volume-instelling alleen voor de Wekker-app (anders dan het algemene 'Volume voor beltonen en waarschuwingen' in het bedieningspaneel 'Geluiden en haptiek').

Het niet merkbaar horen van de Wekker, Timer en Ringtone op mijn AirPods Pro 2 tijdens het luisteren naar muziek of podcasts zorgt ervoor dat ik deze signalen mis, wat vervelend is en problemen veroorzaakt.

Heeft iemand enig idee van een mogelijke oorzaak en belangrijker nog: hoe ik mijn wekker weer hoor als ik mijn AirPods Pro 2 in mijn oren heb..?

[ Ger ]
geplaatst door: GeorgeM
Hoe is het andersom?

Dus met jouw AirPods verbonden met de iPhone van je vrouw.
geplaatst door: Ger Nijkamp
Getest..! In die situatie klapt het alarm gewoon hard de AirPod in. Enkelvoud, ja: alléén de linker. De rechter blijft stil... Bizar gedrag, dus.

Ook op m'n MacBook Pro blijkt het mogelijk in Ventura een Wekker in te stellen (had ik nog nooit eerder geprobeerd) en dan werkt het wel normaal. Dus gewoon het normale volume alarmsignaal op de AirPods links én rechts.

Ik kan er echt geen kaas van bakken... 🫤

[ Ger ]
geplaatst door: Ger Nijkamp
In de afgelopen weken heeft het probleem zich nogal onstabiel ontwikkeld. De ene keer deden de alarm functies het (heel even) wél op de AirPods, daarna weer niet.

Intussen werkt het weer wel gewoon, maar ik heb geen idee waarom. Het kan best zo zijn dat de iOS updates en/of de meest recente firmware update voor de AirPods het probleem hebben verholpen. Maar omdat Apple niets of bitter weinig toelicht bij die updates, tast je als gebruiker compleet in het duister.

Het meest vervelende is (wederom) een instabiele gebruikservaring zonder uitleg of verklaring. De ene keer doet -ie- het wel, de andere keer niet. Wat je bakken met tijd kost om uit te zoeken en ronduit irritant is omdat het afleid van productieve bezigheden. We wachten maar weer op deze volgende instabiele ervaring. Het lijkt Microsoft wel.

Ik ben overigens bij lange na niet de enige die hierover klaagt. De rij 'losse eindjes' bij Apple is inmiddels oneindig en kan ze alleen maar adviseren dit heel snel aan te pakken.

[ Ger ]
geplaatst door: Ger Nijkamp
Thanks, maar het is intussen opgelost. Ik heb alleen geen idee waarom of hoe (zie hierboven). Het vermoeden is de iOS update omdat het soms (maar niet altijd) goed leek te gaan na die update. Inmiddels werkt het voor zover ik kan waarnemen weer consequent zoals je zou verwachten.

[ Ger ]