- Vocht in je iPhone: sensoren verkleuren.
- Wijn of cola in je MB, bij openmaken ruik je de wijn of zie je de kringen of is het binnenwerk plakkerig.
Dus ook andersom:
- Geen verkleurde sensoren -> iPhone is niet nat geworden.
- Geen wijnlucht, kringen, niet plakkerig -> geen wijn of drank in gekomen.
Natuurlijk is het heel lastig om aan te tonen dat je iets niet ......
Maar dat zie ik niet als kronkel, maar als bescherming van beide partijen.
Wanneer er echt iets terecht onder garantie te claimen is kun je dat doorgaans goed aantonen.
Daarbij is de gemiddelde levensduur, of de te verwachten levensduur wel degelijk van belang. Je kunt er nl vanuitgaan dat wanneer je GPU al na 3 jaar de geest geeft terwijl aan alle voorwaarden voor correct gebruik is voldaan er bij levering al iets mis was met de GPU.
Iemand zonder kennis van de techniek kan aantonen dat hij/zij het apparaat correct heeft gebruikt door
- te laten zien dat het apparaat geen zichtbare schade heeft, schoon en goed onderhouden is.
- indien van toepassing: op tijd het juiste onderhoud heeft laten uitvoeren zoals de fabrikant dat voorschrijft.
- Het apparaat op de juiste manier heeft bediend/toegepast/ingezet.
- Zich aan de garantievoorwaarden heeft gehouden (niet open gemaakt, alleen door bevoegden is bediend enz.enz)
Per type apparaat zijn de kriteria anders, maar vaak kun je die zelf ook wel bedenken of nalezen in de garantiebepalingen.
Het zijn dan ook de duidelijke gevallen die door de wet beschermt worden. Dat zijn die situaties waarin de meesten direct zullen zeggen dat het ding dan vanaf het begin niet in orde moet zijn geweest. Een ieder kan zelf wel wat voorbeelden noemen.
Alle schimmige gevallen worden aan de eventuele coulance van de leverancier overgelaten. Wanneer deze dan een bijdrage vraagt hoeft dat zeker niet onredelijk te zijn.