geplaatst door: SystemII
Daar ben ik weer...

Bovengenoemde gebeurd steeds. Ik kan de browser niet starten want hij geeft direct een foutmelding.
Is dit een bekend fenomeen of heb ik weer eens iets?

Weet wel dat ik een ieder dankbaar ben voor een reactie.
Always Think different.
geplaatst door: nnsa
Laatste Chrome versie geïnstalleerd?, chrome extensies uitgezet ?, voorkeuren weggegooid, browser geschiedenis gewist (volledig) ?

Succes.
geplaatst door: SystemII
Daar krijg ik dus de kans niet voor omdat het programma crashed. Er verschijnt ook een crash-rapport. (zie bijlage). Ik installeer een schone nieuwste versie maar hij opent absoluut niet.

Schermafbeelding 2021-06-23 om 16.38.29.pngGoogle Chrome loopt vast op Mac mini (macOS Catalina 10.15.7)
Always Think different.
geplaatst door: boiing
Waarom heb je SIP disabled? Weet niet of het ermee te maken heeft hoor maar daar zou je een reden voor moeten hebben. Je hebt Chrome volledig verwijderd neem ik aan, de Mac herstart en daarna opnieuw geïnstalleerd?
geplaatst door: SystemII
Geen enkel idee waarom SIP disabled is. Ga het straks wel aanzetten...

Inderdaad, ik heb google gedéinstalleerd door de app naar de prullenbak te slepen en die weer te legen. Dat is toch de juiste methode mag ik aannemen.
Always Think different.
geplaatst door: boiing
Dat is de manier ja, eventueel daarna nog de hele Google folder verwijderen in ~/Library/Application Support. Maar ehhh:

Inderdaad, het is ook niet Officieel, want het laatste wat officieel ondersteund werd was High Sierra ...
Als ik het goed begrijp gebruik je Catalina op een niet-ondersteunde Mac mini? Tsja, need I say more :music:.
geplaatst door: SystemII
Oké, dan is dat de reden. Maar op m'n MacBook Pro (ook officieel niet meer ondersteund) werkt het wel, als het dat niet zou doen had ik de vraag niet gesteld omdat het dan duidelijk is.
Always Think different.
geplaatst door: boiing
Als je dat soort dingen doet is het uiteraard 'hit-and-miss'. En het zal per hardware versie verschillen of er issues zijn zoals deze. Het is niet gezegd dat het zéker de oorzaak is maar ik ken het niet als algemeen probleem op Mac's die wel officieel Catalina ondersteunen.

Zeg het er ook even bij volgende keer (hardware en OS versie), het is dat ik het me herinner maar zoiets is natuurlijk wel heel relevant :wink:.
geplaatst door: SystemII
Duidelijk, de Googlemap was al verwijderd maar nog steeds niks. Hij heeft het volgens mij in het begin wel gedaan...maar dat weet ik niet zeker meer...
Always Think different.
geplaatst door: boiing
Heb je DosDude gebruikt om Catalina aan de praat te krijgen?
geplaatst door: SystemII
Correct
Always Think different.
geplaatst door: boiing
Ok. Eerste Google resultaat (nog niet doorgelezen of er een oplossing bij staat):

https://www.reddit.com/r/CatalinaPatcher/comments/gdkrq9/microsoft_office_and_chrome_not_working_on/
geplaatst door: SystemII
Ook iMovie doet het na een update niet meer. Eerst wel, maar nu net meer. Heeft een nieuwe installatie (dosdude) zin? Of maakt dat niks uit.
Always Think different.
geplaatst door: SystemII
Ok. Eerste Google resultaat (nog niet doorgelezen of er een oplossing bij staat):

Staat inderdaad geen oplossing bij, wel voor M$ Office maar dat gebruik ik niet.
Always Think different.
geplaatst door: boiing
Uit de FAQ:

Citaat
Some third-party applications do not open or crash on launch
This is an issue Apple introduced in 10.15.4, and is not an issue with the patch itself. To work around this, immediately relaunch the affected application after receiving the crash message. After that point, the affected application should no longer experience this crash.
En nog dit (twitter):

Screenshot 2021-06-23 at 17.14.46.jpgGoogle Chrome loopt vast op Mac mini (macOS Catalina 10.15.7)


Vandaar dat SIP uit staat (en volgens mij moet dat ook uit blijven als je de dosdude patch gebruikt).

Altijd handig, eerst even :reading: als je niet-standaard dingen doet met je Mac :cool:.
geplaatst door: SystemII
Ja, het werkt...
Always Think different.
geplaatst door: SystemII
Je hebt helemaal gelijk, ik doe te snel. Dat heb ik uit m'n systeembeheerderstijd. Windows is als was in m'n handen (toen) , maar dit is nieuw en daarom vraag ik jullie hulp ook.
Always Think different.
geplaatst door: boiing
Hulp krijg je hier altijd, soms inclusief (ongevraagd) advies :happy:. Als je maar weet waar je het ongeveer moet zoeken, daar gaat het om toch :thumbs-up:. Ook die Mac wordt was, gewoon blijven vragen!
geplaatst door: SystemII
Zou dit ook gelden voor iMovie? Zou toch wat zijn. Ik ga het straks proberen.. :sigh:

Nee helaas, zodra iMovie iets met de bibliotheek wil, slaat de app eruit...helaas. Misschien heb ik iets abusievelijk weggehaald....

Heel erg bedankt zover.
Always Think different.
geplaatst door: boiing
"One experiment is worth a thousand expert opinions", had een bekende MacFreaker hier ooit als onderschrift :thumbs-up:.
geplaatst door: SystemII
 :happy:
Always Think different.
geplaatst door: SystemII
Ik merk wel wanneer ik de Mac uitgezet heb, de volgende ochtend weer opstart Google Chrome het wederom niet doet en ik weer de app moet starten terwijl de foutmelding er staat. Hmmm...is daar niks op te vinden?
Always Think different.
geplaatst door: nnsa
Misschien heeft het volgende helemaal niets met je probleem te maken, maar wellicht het proberen waard. Ik heb daar een aantal programma's mee aan de praat kunnen krijgen.

Code Sign application met Terminal:

sudo

sudo codesign --force --deep --sign - /Applications/name.app

Sleep Application vanuit de Finder naar Terminal venster.

sudo codesign --force --deep --sign -

De Terminal commando's kan je kopiëren/plakken.
geplaatst door: SystemII
Ik denk dat het te maken heeft met m'n profiel. Dat heb ik natuurlijk jaar in, jaar uit In windows gebruikt en daar kan best iets in zitten wat niet matched. Ik heb m'n hele profiel gewist uit m'n Google account en ben opnieuw begonnen, heb de Mac al opnieuw opgestart en zie nog geen problemen...ik ga jouw remedie wel meenemen in m'n volgende probleem, namelijk iMovies doet het na een update ook niet meer. Hij start op, bij het zoeken naar bibliotheek (of iets in die trant) klapt het eruit. Keer op keer, wellicht kan jouw oplossing er toe dienen. Ik laat het weten hier.

Bedankt.
Always Think different.
geplaatst door: SystemII
Het is nu zeker, het lag aan m'n profiel. Er zat iets in waar MacOS een probleem mee had. Na Chrome eerst geïnstalleerd te hebben zonder dat ik m'n profiel weer opgehaald had, bleek alles goed te werken. Dan is 1+1 toch echt 2  :sigh:. Dan stapsgewijs alles weer opbouwen en ook na een herstart van de Mac werkt het helemaal goed. Nu met een leeg profiel aan het werk gegaan.

Iedereen heel erg bedankt voor jullie ideeën en suggesties. Samen hebben we dit toch maar even opgelost.  :worship:

Zo blijkt de waarde van dit forum ook maar weer.  :shakehands:
Always Think different.