Mijn persoonlijke mening is dat alle computers tegenwoordig om verkooptechnische redenen worden uitgekleed qua opslagruimte.
Een computer met 120 GB aan ruimte heeft zat ruimte, MITS je je data in de cloud opslaat. En dat is dan gelijk ook het business model: 120 GB is zat ruimte voor OS en applicaties, MITS je niet teveel ruimte permanent in beslag neemt met data.
De meest voor de hand liggende oplossing is dus voor jou:
1. zorg voor voldoende en voldoende actuele kopieën van al je belangrijke data, bv. op 3 verschillende externe harddisks waarvan je er minimaal 1 niet in je eigen huis opbergt
2. daarna haal je alle data die je niet direct nodig hebt en die je langer dan 3 maanden niet hebt gebruikt, van je MacBook af: je hebt immers al drie kopieën. In nood kan je een met een wachtwoord beschermde 64 GB USB-stick bij je steken waarop al je data staat. Verwijder USB-sticks altijd "veilig".
3. je meld je aan bij een clouddienst en zet daar al je nieuwe data op. Legale gebruikers van Office 365 hebben bv. al een enorme opslagruimte in de cloud gratis.
4. en lekker verder genieten van je snelle MacBook.