Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
16 maart 2018 - 14:54   
geplaatst door: srna513006
2 weken geleden heb ik mijn abonnement van 50 Gb weer terug gezet naar de standaard 5 Gb.
De totale gebruikte opslag was toe circa 4,6 Gb.
Omdat ik niet meer gebruikte dan wellicht 2 á 3 Gb heb ik de maximale opslag weer verkleind en da is bevestigd.
Voor alle zekerheid heb ik de meeste documenten en foto's waardoor er uiteindelijk nog maar 87 Mb overbleven, zie bijlage.
toch krijg ik nu voor het 2e keer een mail waarin gemeld wordt dat de iCloud bijna vol is omdat er nog maar 400 Mb vrij zijn.
Hoe kan ik dat voorkomen dan wel herstellen?
Schermafbeelding 2018-03-16 om 14.42.38.pngMelding - iCloud bijna vol.. niet correct
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
antw: Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
16 maart 2018 - 18:25    reactie #1
geplaatst door: Sypie
Reservekopie van iPad of iPhone? (ik weet niet of die bij deze opslagruimte inbegrepen zijn)
antw: Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
16 maart 2018 - 19:54    reactie #2
geplaatst door: srna513006
Zoals in de eerste screenshot zichtbaar zitten de reservekopieën van onze 2 iPads bij de opslag inbegrepen maar dat mag geen naam hebben. De aangegeven hoeveelheid voor de foto-opslag zal wel kloppen maar de hoeveelheid voor de documenten niet. Ik had best een grote hoeveelheid documenten in iCloud staan maar die heb ik daarvoor allen gewist.

In de 2e screenshot is echter te zien dat de hoeveelheid ‘Andere documenten’ 2,8 Gb groot is maar die kan ik nergens vinden.

Als ik de mappen zoals o.a. Pages, Numbers, etc bekijk kom ik nog niet eens aan 500 MB, zie foto 3.
Dus ben ik benieuwd waar die grote hoeveelheid data in zit.

1.pngMelding - iCloud bijna vol.. niet correct


2.pngMelding - iCloud bijna vol.. niet correct


3.pngMelding - iCloud bijna vol.. niet correct
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
antw: Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
17 maart 2018 - 10:03    reactie #3
geplaatst door: cyrano
Het duurt toch 30 of 40* dagen voor iets effectief gewist wordt nadat je het zelf wist?

*Hier rapporteerde iemand 30 dagen. Ik zag zelf 40 dagen toen ik foto's aan 't wissen was, meen ik.
I'd tell you a UDP joke but you might not get it.
antw: Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
17 maart 2018 - 10:04    reactie #4
geplaatst door: srna513006
Ooh, dat wist ik niet en dat zou weleens de reden kunnen zijn..
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
antw: Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
8 april 2018 - 11:41    reactie #5
geplaatst door: srna513006
Het is nu toch zeker 1 maand geleden dat ik alle files uit de map Documenten verwijderd heb maar nog steeds blijf ik mailberichten ontvangen waarin staat dat mijn 'iCloud bijna vol' is terwijl de map Documenten volledig leeg is.

Zoals in de bijlage zichtbaar schijnen 2,8Gb aan Ghost documenten nog steeds gevonden te worden terwijl die daar toch echt niet aanwezig zijn.
Dit belemmert mij nu wel in het gebruik van de feitelijk nog ruim 4Gb beschikbare iCloud geheugenruimte.

Bestaat er nu geen procedure of app om iCloud op te schonen of dit probleem te verhelpen?

Schermafbeelding 2018-04-08 om 11.28.13.pngMelding - iCloud bijna vol.. niet correct
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
antw: Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
8 april 2018 - 12:32    reactie #6
geplaatst door: Flix
Als ik het zo lees in onderstaan draadje, zou je Apple Support even moeten bellen:
https://forums.macrumors.com/threads/icloud-drive-says-its-full-but-isnt.2045168/
antw: Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
8 april 2018 - 13:20    reactie #7
geplaatst door: srna513006
Hmm, op zich een goede tip maar volgens mij heb je daarvoor een betaald servicecontract nodig want anders is technisch support niet gedekt of bedoelt u iets anders?
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
antw: Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
11 april 2018 - 14:46    reactie #8
geplaatst door: srna513006
Uiteindelijk ben ik erin geslaagd om contact met Apple Support op te nemen.
Het schijnt een best moeilijk probleem te zijn want zowel een 1e als 2e lijns (Senior) support medewerker hebben het probleem geconstateerd en bevestigd maar konden het niet on-line oplossen.
Dus er is een contradictie tussen wat iCloud Drive opgeeft nog aan opslagruimte ter beschikking te hebben en de werkelijke waarde.
De map documenten en andere is volledig leeg maar iCloud Drive geeft aan dat er 2,9Gb in gebruik is.

Dit probleem is nu geëscaleerd en overgedragen naar de Account afdeling want dat schijnt nog de enige mogelijkheid te zijn om het op te lossen, eventueel d.m.v. het vervangen van mijn Apple-ID.
Ik heb zelf een contactpersoon toegewezen gekregen (de Senior Support medewerker) welke mij op de hoogte zal houden van de voortgang.
Een prima service van Apple.
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
antw: Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
11 april 2018 - 14:53    reactie #9
geplaatst door: Flix
Ik had jouw antwoord niet meer gelezen, maar dit is wat ik bedoelde.
Apple helpt je gratis met iCloud problemen, zoals je nu ook hebt gemerkt.
Ben benieuwd of het wordt opgelost, en hoe.
antw: Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
11 april 2018 - 15:00    reactie #10
geplaatst door: srna513006
Zodra ik iets meer weet laat ik het hier wel weten...
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
antw: Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
13 april 2018 - 09:29    reactie #11
geplaatst door: GeorgeM
Apple helpt je gratis met iCloud problemen, zoals je nu ook hebt gemerkt.

Dat wist ik nog niet, bedankt voor deze informatie.
antw: Melding - iCloud bijna vol.. niet correct
19 april 2018 - 16:35    reactie #12
geplaatst door: srna513006
Zodra ik iets meer weet laat ik het hier wel weten...

Na 2 ‘meekijk’ sessies door Apple Care en het downloaden van diverse gegevens kon het probleem nog niet worden getraceerd.
Sinds eergisteren was het probleem spontaan hersteld en vandaag kreeg ik te horen wat de oorzaak was.
Omdat ik de laatste tijd niet de enige gebruiker was die deze problemen gemeld heeft is men op serverniveau gaan zoeken en daarbij kwam men erachter dat i.c.m. down sizing iCloud, verwijderen van data op een bepaalde server het probleem optrad.
Nadat deze server was ge-reset is het probleem ook verholpen.
Goede service van Apple.
Mac Mini M2 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8