Apple algemeen > Algemene vragen

Programma start niet op

(1/2) > >>

Dick de Roos:
Beste MacFreakers,
Ik loop tegen een probleem aan, dat ik op dit moment niet kan oplossen.
Het volgende:
Mijn vrouw en ik hebben beiden een iMac bouwjaar 2017, draaiend op mac OS Ventura 13.6.4.
Haar iMac heeft een  21” scherm, met 3 GHz i5 processor en een Radon Pro 555 videokaart.
Toen ze vorige week een fotoalbum wilde maken met de Albelli software, startte de Albelli app niet op.
Bij het klikken op het programma-ikoontje maakt het een korte beweging en doet het verder niets.
Een tijdje geleden heeft ze zonder problemen gebruik gemaakt van dat programma.
Na enig zoeken bleek dat er ook via de App Store een Albelli-fotoboek-app te downloaden was.
Dat programma heet Albelli Studio, ziet er hetzelfde uit en werkt wel op haar Mac.
De technische dienst van Albelli raadde aan om beide programma’s te verwijderen, de Mac opnieuw op te starten en het programma opnieuw via hun Albelli-site te downloaden.
Dat bleek ook niet te helpen. Het programma reageert nog steeds niet.
Bij mij werkt het programma wel gewoon, zij het dat ik het nu moest updaten naar versie 14.2
Voor de volledigheid:  mijn iMac heeft een 27” scherm en 3,4 GHz i5 processor en een Radon Pro 579 videokaart.

Ik vermoed dat er bij haar ergens iets corrupt is in de instellingen of de voorkeuren, maar ik heb geen idee waar ik dat tegenwoordig kan vinden.
In de Bibliotheek ->  Preferences vind ik niets wat een oplossing zou kunnen zijn.
evenmin in Systeem -> Bibliotheek -> CasheDelete of  idem Preferences vind ik niets.
Maar misschien is er iets anders aan de hand?
De vraag is dus: wat kan de oorzaak zijn dat een (dit) programma niet opstart?

Om voor mij onduidelijke reden begreep ik dat de Technische Dienst van Albelli afraadde om Albelli Studio te gebruiken. Vandaar dat we liever de "gewone" app willen gebruiken, maar dat terzijde.

nnsa:
Soms moet je langer wachten tot een programma opent, wellicht de moeite waard dit te proberen.

Als dat niet werkt, wellicht een vorige versie vanuit de backup terugzetten en kijken of die wel werkt.

Flix:
Je vertelt niet hoe het programma wordt opgestart; vanuit de Dock, vanuit Spotlight? Of vanuit de map Apps?

Dit is een moment voor de test die ik wel een vaker aanraadt ( :wink:): maak een nieuwe gebruiker aan op betreffende iMac, log daarop in en probeer dan dat programma op te starten.
Werkt dat wel?

mcmt:
Er zijn 3 belangrijke bibliotheken, waarvan 1 in de gebruikersfolder (standaard verborgen).

puk1980:

--- Citaat van: Dick de Roos, 11 februari 2024 - 21:11 ---Bij mij werkt het programma wel gewoon, ...

--- Einde van citaat ---
Klinkt als een gevalletje Flixtest, of was dat al gezegd? :wink:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie