In het kader van op je strepen staan en volhouden, een iPhone en in mijn geval een MacBook ter reparatie aanbieden, wel of niet bij een AASP, kan voor de nodige frustraties zorgen. Het blijft mensenwerk en ik heb de conclusie getrokken dat je vooral veel geduld en ook gezond verstand moet gebruiken om tot een oplossing te komen. En dan kan het zijn dat je mensen onder druk moet zetten en je misschien wel over de beleefdheidsgrens heen moet stappen. Niet omdat je zo nodig je recht moet halen, maar omdat het toch vaak voorkomt dat mensen anders niet in actie komen en jij onnodig lang met frustraties blijft zitten.
Wat Mediaddict aangeeft, het kan zijn dat je een slechte technieker treft bij een reparatie. In mijn geval was het een schat van een jongen, die maar niet kon vinden waarom ik meerdere kernels per dag kreeg met mijn gloednieuwe MacBook. In 2 maanden is het apparaat 4 keer naar dezelfde AASP geweest, heb ik telefonisch getracht om rechtstreeks via Apple tot een oplossing te komen, maar werd ik telkens naar dezelfde AASP verwezen. Want, zo werd er gesteld, daar alle AASP's dezelfde kwaliteit leveren zou het niet uitmaken waar mijn MacBook ter reparatie terecht kwam.
Uiteindelijk ben ik bij de AASP naast de jongen gaan zitten die mijn MacBook telkens had "gerepareerd". Nadat hij de logs had bekeken stelde hij dat hij me niet verder kon helpen omdat hij niets kon vinden en hij ook verder niets voor me doen kon en ik maar weer contact moest gaan opnemen met Apple zelf. Ik ben toen vrij wanhopig geworden en hem meerdere keren gevraagd of hij toch echt niets voor me kon doen omdat ik gek werd om van het kastje naar de muur gestuurd te worden.
Na mijn uitbarsting heeft hij er vervolgens een collega bijgehaald die binnen 3 minuten de conclusie had getrokken dan het geheugen niet goed was... Later sla je jezelf voor de kop, omdat je daar in eerste instantie zelf al aan had moeten denken, maar dat ik er van uit ben gegaan dat dat toch als eerste gecheckt was geworden.
Achteraf had dit alles dus veel eerder opgelost kunnen worden als er direct goed naar mijn MacBook was gekeken. Een AASP betekent dus niet dat je niet een slechte reparateur tegen kan komen. Dat ze in het hele proces het ook nog voor elkaar hadden gekregen, de DVD drive in het ding het hoekje om te helpen.
Mijn eigen conclusie, deze dingen gebeuren en het is niet leuk en kost tijd en moeite. Maar druk zetten op de mensen die je pionnen in het schaakspel kan noemen, hoe vervelend het ook kan zijn, kan je absoluut helpen.
Dat de MacBook na van nieuw geheugen te zijn voorzien, nu al weer een klein jaar blij zijn werk doet
@willemijngreven, van wat ik heb begrepen is dat AASP's rechtstreeks kunnen inloggen bij de technische dienst bij Apple voor advies en hulp bij reparaties. En dat ik het me ook niet kan voorstellen dat er geen technische mensen aanwezig zouden bij Apple Nederland. Sceptisch ben ik wel over dit directe contact, mij heeft het in dit geval weinig geholpen.