Nieuwe iPhone installeren lukt niet
30 augustus 2022 - 19:23   
geplaatst door: Appelflap
Hallo,
Ik moet voor iemand een nieuwe iPhone XR installeren.
Er wordt een email adres gevraagd waarnaar een verificatiecode gestuurd wordt.
Maar wanneer ze haar huidig email adres opgeeft krijgt ze de volgende foutmelding
Emailadres al in gebruik
Apple ID kon niet worden aangemaakt omdat - het emailadres - niet meer beschikbaar is.
Kies een nieuwe.

Daarna een ander email adres gebruikt maar er werd geen verificatiecode ontvangen.

Ze wil graag haar eerste email adres gebruiken. Geen nieuw adres.

Hoe kan ik dit oplossen?
Bewerkt: 30 augustus 2022 - 19:43 door Appelflap
Nieuwe iPhone installeren lukt niet
30 augustus 2022 - 19:50    reactie #1
geplaatst door: nnsa
Had dat iemand misschien al een AppleID ?, dan moet je die gebruiken.

[anders kan je geen melding krijgen dat emailadres al ingebruik is, tenzij iemand anders zo’n emailadres al heeft…]

Volg deze instructie heel nauwkeurig, met name stap-6. Daar is de keuze al wel of geen AppleID.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202033

Het emailadres voor de AppleID liefst van Apple kiezen (als er een nieuwe AppleID moet worden aangemaakt). Later kan haar gewenste emailadres als emailaccount, naast @icloud.com worden aangemaakt, naast elkaar.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204316
Nieuwe iPhone installeren lukt niet
30 augustus 2022 - 19:53    reactie #2
geplaatst door: Appelflap
Dat is het net. Het is haar eerste Apple product.
Nooit eerder een iCloud gehad.

Zou het een oplossing zijn om terug te resetten naar fabrieksinstellingen?
Nieuwe iPhone installeren lukt niet
30 augustus 2022 - 20:04    reactie #3
geplaatst door: nnsa
Dat is het net. Het is haar eerste Apple product.
Nooit eerder een iCloud gehad.
Lees de instructies. Je moet dan gewoon een nieuwe AppleID aanmaken.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204316

En die keuze had je al gehad, maar niet goed gebruikt.

Terug naar Fabrieksinstellingen heeft (nog) geen zin. AppleID kan je ook later nog invullen en configureren.

https://www.iculture.nl/uitleg/apple-id/
Nieuwe iPhone installeren lukt niet
30 augustus 2022 - 20:23    reactie #4
geplaatst door: nnsa
Laat de nieuwe gebruiker meteen de nieuwe AppleID goed documenteren en een abonnement op iCloud van 50Gb nemen voor automatische iCloud backup’s van de iPhone. De gratis 5Gb is hiervoor (snel) ontoereikend.
Nieuwe iPhone installeren lukt niet
30 augustus 2022 - 20:28    reactie #5
geplaatst door: Appelflap
Ik heb een nieuw email adres aangemaakt. Dit lijkt te werken.
Nieuwe iPhone installeren lukt niet
30 augustus 2022 - 20:42    reactie #6
geplaatst door: Appelflap
Nu werkt het al een beetje, maar ik kan geen apps installeren.
De iPhone wil eerst dat je een betaalmethode invult, maar die heb ik niet.

Kan je geen gratis apps installeren zonder dit eerst allemaal te moeten invullen?
Nieuwe iPhone installeren lukt niet
30 augustus 2022 - 21:22    reactie #7
geplaatst door: nnsa
Kan je geen gratis apps installeren zonder dit eerst allemaal te moeten invullen?
Nee:

https://support.apple.com/nl-nl/HT202631
Nieuwe iPhone installeren lukt niet
30 augustus 2022 - 21:55    reactie #8
geplaatst door: Appelflap
Ok, dus ook om enkel een gratis app zoals Whatsapp te downloaden en installeren moet je toch eerst een bankkaart koppelen of een cadeaubon inwisselen?
Nieuwe iPhone installeren lukt niet
30 augustus 2022 - 22:15    reactie #9
geplaatst door: nnsa
Ok, dus ook om enkel een gratis app zoals Whatsapp te downloaden en installeren moet je toch eerst een bankkaart koppelen of een cadeaubon inwisselen?
Ja / maar volgens mij stonden er nog wel wat meer mogelijkheden in mijn meegezonden instructie:

9D52453C-2B3D-4D48-B544-E223C7C66567.jpegNieuwe iPhone installeren lukt niet
Nieuwe iPhone installeren lukt niet
30 augustus 2022 - 22:42    reactie #10
geplaatst door: Flix
Er moet ook ergens 'Geen' staan bij het kiezen van betaalmethoden:

Punt 4.
Voer uw creditcard- en factuurgegevens in en tik op 'Volgende'. U kunt ook kiezen voor 'Geen'. Lees wat u moet doen als 'Geen' niet verschijnt of u niet kan worden geselecteerd. Er worden pas kosten in rekening gebracht wanneer u iets koopt.

Uit de eerder gegeven link: https://support.apple.com/HT204316
Nieuwe iPhone installeren lukt niet
31 augustus 2022 - 10:01    reactie #11
geplaatst door: Appelflap
Ja / maar volgens mij stonden er nog wel wat meer mogelijkheden in mijn meegezonden instructie:
Ja, maar uiteindelijk kies je één van de betaalsystemen. Dat is wat ik bedoelde.

Er moet ook ergens 'Geen' staan bij het kiezen van betaalmethoden:
Wanneer je dat kiest kan je geen gebruik maken van de app store.

Ook heb ik de indruk dat sommige - 'gratis' - apps zoals Whatsapp niet zonder betaalsysteem gedownload kunnen worden terwijl dit met andere gratis apps zoals Strava wel kan (een loop/fitness app die je voortdurend aanbeveelt de betalende versie aan te schaffen).
Nieuwe iPhone installeren lukt niet
31 augustus 2022 - 10:14    reactie #12
geplaatst door: nnsa
Ja, maar uiteindelijk kies je één van de betaalsystemen. Dat is wat ik bedoelde.
Je kunt meerdere betaalsystemen invoeren.