Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 11:48   
geplaatst door: Timotheus
In november 2019 werd zoals bekend de provider Freedom opgericht, als reactie op het voornemen van de KPN om xs4all geheel in het moederbedrijf te laten opgaan.

Inmiddels zijn we een jaar verder. De KPN heeft, schichtig geworden door deze onverwachte ontwikkeling, xs4all nog even niet de nek omgedraaid, en Freedom heeft de opstartfase achter de rug. Aanvankelijk was het alleen voor de zg. Founding Members mogelijk om internet van Freedom te betrekken, maar inmiddels kan iedereen dat doen. Hoe groot de toeloop op Freedom is, is vooralsnog niet duidelijk.

Zijn er hier al mensen die zijn overgestapt, of een overstap overwegen? En zo ja, wat zijn de ervaringen c.q. overwegingen?
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 12:08    reactie #1
geplaatst door: boiing
Ondanks alle principiële bezwaren en verontwaardiging ben ik toch gebleven, puur voor het praktische gemak. Ik zei het al eerder, het is me teveel gedoe om voor het hele gezin alle Xs4all adressen te verliezen en opnieuw te beginnen. In die zin is het een slimme (sluwe..) zet van KPN om de naam toch te behouden. Ik verwacht dat onze adressen daarmee ook nog járen blijven bestaan. Een kennis van me had een paar weken geleden trouwens de Xs4all helpdesk aan de lijn en de service was als vanouds: groot technisch inzicht en uitgebreid de tijd nemen om een netwerkprobleem op te lossen.

Voor mij komt daar nog bij dat het erop lijkt dat KPN in ons dorp binnen 1-2 jaar glasvezel aanlegt. Ik ben tevreden met mijn Ziggo lijntje maar glasvezel is beter, grote kans dat ik om die reden toch al gedwongen in de KPN fuik loop t.z.t. :wink:.

Niet overgestapt dus vanwege die overwegingen, maar ben uiteraard ook benieuwd naar ervaringen van overstappers.
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 12:32    reactie #2
geplaatst door: Flix
Ik heb er ook wel tegen aangehikt, maar zit ook nog steeds bij Xs4all om dezelfde reden als boiing: het is best een klus om email adressen voor 5 personen om te zetten.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren - Willem Elsschot

Bovendien vermoed ik dat de 'club Xs4all' nog jaren redelijk intact zal blijven.
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 12:50    reactie #3
geplaatst door: Ziegler
Hoezo is dat een klus? Ik neem aan dat jullie allemaal een @me adres hebben? Dan is het toch zo geregeld?

antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 12:52    reactie #4
geplaatst door: Flix
Hoe dan?
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 12:53    reactie #5
geplaatst door: boiing
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 12:53    reactie #6
geplaatst door: Ziegler
Je stuurt je hele adresboek een mailtje waarin je aangeeft dat je van datum x niet langer op y, maar op z bereikbaar bent.
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 12:53    reactie #7
geplaatst door: Timotheus
Ik heb voor mezelf de voors en tegens op een rijtje gezet.

Redenen om over te stappen:
- de ideologische. Ik sta zeer sympathiek tegenover de uitgangspunten van Freedom. Privacy wordt op alle mogelijke manieren ernstig bedreigd door ordinaire geldwolven, al dan niet in schaapskleren, die verder aan alles lak hebben; en niet sinds vandaag of gisteren. Een instelling die privacy tot zwaartepunt van beleid maakt, steun ik daarom heel graag.
- (een tweede reden heb ik eigenlijk niet)

Redenen om niet over te stappen:
- ik ben gewoon tevreden over xs4all; geen enkele reden om over te stappen vanwege de dienstverlening. Laatst ook weer een lang gesprek gehad met iemand van de helpdesk, en daar viel niets op aan te merken. Twee gesprekken met de helpdesk van Freedom daarentegen verliepen een stuk minder overtuigend. Maar de twee mensen met wie ik sprak waren naar eigen zeggen net in dienst, dus dat zal horen bij het opstarten van een nieuw bedrijf.
- het gedoe met emailadressen, alhoewel ik bereid ben om op dat punt door de zure appel heen te bijten; dat moet je er m.i. voor over hebben als andere redenen zwaarder wegen.
- het aanbod van Freedom vind ik nog niet goed genoeg. Ik ben niet iemand die valt over een paar euro meer of minder per maand, maar met name het telefoonaanbod vind ik voor verbetering vatbaar. Bij xs4all betaal ik nu voor onbeperkt bellen naar vast en mobiel in de Benelux 17,50 euro per maand. Bij Freedom kost bellen in Nederland (optioneel bij Internet) 0,09 euro per minuut. Dat betekent dus dat een gesprekje van tien minuten me grofweg een euro kost. Momenteel wordt er hier i.v.m. thuiswerken zeer veel gebeld. Zou ik daarvoor 0,09 euro per minuut moeten betalen, dan zou ik een forse rekening tegemoet kunnen zien.

Freedom zal, om rendabel te blijken, een substantieel aantal afnemers moeten hebben. En als dat niet lukt, en het bedrijf ophoudt te bestaan? Dan rest weinig anders dan KPN (want xs4all zal tegen die tijd ongetwijfeld zijn opgeslokt). Of Ziggo, maar daar heb ik zo mogelijk nog minder mee. Alle kleinere aanbieders zijn (voor zover mij bekend) onderdeel van de twee grote; de keuzevrijheid is dus feitelijk zeer beperkt.

Om deze redenen blijf ik vooralsnog bij xs4all. Maar ik denk wel dat ik mijn Founding Membership bij Freedom verleng; gewoon om de club toch een beetje te blijven steunen.

I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 12:54    reactie #8
geplaatst door: boiing
Je stuurt je hele adresboek een mailtje waarin je aangeeft dat je van datum x niet langer op y, maar op ze bereikbaar bent.
De privé contacten zijn natuurlijk het probleem niet..
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 12:57    reactie #9
geplaatst door: Ziegler
Voor zakelijke contacten geldt toch gewoon hetzelfde?
Ik begrijp best dat er een afbreukrisico aan kleeft, maar ingewikkeld is het niet.
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 12:59    reactie #10
geplaatst door: boiing
Heb je de link gelezen met mijn eerdere uitleg daarover? Dat ging (ook) niet over zakelijke contacten of afbreukrisico.

antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 13:03    reactie #11
geplaatst door: Ziegler
Heb ik gelezen, maar ik begrijp je probleem nog steeds niet.
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 13:04    reactie #12
geplaatst door: boiing
Redenen om over te stappen:
...
- (een tweede reden heb ik eigenlijk niet)
:biggrin:.. Dat is een eerlijke constatering. Ben het met je eens hoor, ik gun ze van harte een rooskleurige toekomst. De ideologische punten sta ik ook achter. Wie weet bedenk ik me nog eens, en tot die tijd steun ik Bits of Freedom :wink:.
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 13:04    reactie #13
geplaatst door: boiing
Heb ik gelezen, maar ik begrijp je probleem nog steeds niet.
Prima. Ik zou niet weten hoe ik het beter kan uitleggen*. Het probleem is dat dat een gigantische klus is, met zoveel inlog-accounts en 4 gezinsleden.

*Voorbeeldje: PayPal. -> PayPal Website openen, ‘inloggen’ klikken, wachtwoord invoeren door PW manager, inlogbutton klikken, ‘settings’ zoeken en klikken, hoofdstukje ‘email address’ -> ‘To update an email address, you must have at least two email addresses on file’. Ok, plusje klikken, email adres toevoegen. Wachten op bevestiging, link klikken, terug naar PayPal website, oude email adres verwijderen, uitloggen. Die ging makkelijk, toch een minuut of twee bezig als het allemaal soepel verloopt. Ik weet zeker dat er accounts en instanties zijn waar het moeizamer gaat. Dit was er één van de (zeer) vele.
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 14:13    reactie #14
geplaatst door: Gottfried Julius
Ik zit al sinds m'n "uithuisgaan"  in 1972 bij PTT en KPN.
Maar nu ga ik verhuizen  (8256) en daar is geen KPN waar ik tevreden over ben. Maar alleen ZIGGO ligt er.
Dus ik wordt veroordeeld tot ZIGGO  en niks anders.................
Alles weer overzetten enz. enz.
http://www.norderney.nl
Mac gebruiker sinds 1986 alweer
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 14:54    reactie #15
geplaatst door: arnoudk
Wij stappen binnenkort over. In de kerstvakantie gaan we er voor zitten om de zeer vele inlogaccounts aan te passen :wink:.

Reden voor overstappen:
Praktisch: kwaliteit, privacy en security
Ideologisch: geen winstmaximalisatie, actieve strijd voor digitale burgerrechten.

Freedom heeft 'leden' nodig om te kunnen bestaan en verder te groeien. Ik vind het belangrijk dat ze het redden. Als je ziet wat ze in een jaar van de grond hebben gekregen, dan is dat enorm. Er komt ook nog veel aan.

Ik persoonlijk vind de voordelen opwegen tegen de nadelen. Wij hebben trouwens alleen internet (geen telefoon of tv), dat maakt het misschien makkelijker. Ik vind dat ik het voor mezelf niet kan maken dat, het er tegenop zien van het aanpassen van mailadressen, de reden is om niet over te stappen naar iets waar ik principieel helemaal achter sta. Maar dat is voor iedereen anders.

Wat ook meespeelt: de klanten van XS4ALL zitten nu nog allemaal op de techniek van XS4ALL. KPN gaat echter alles overzetten op hun eigen systemen. De verwachting is dat er dan een aantal zaken niet meer kunnen, omdat KPN dat niet kan of wil bieden :dontgetit:. Je krijgt dan dus straks minder waar voor je geld dan nu.

antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 14:59    reactie #16
geplaatst door: arnoudk
Voor mij komt daar nog bij dat het erop lijkt dat KPN in ons dorp binnen 1-2 jaar glasvezel aanlegt. Ik ben tevreden met mijn Ziggo lijntje maar glasvezel is beter, grote kans dat ik om die reden toch al gedwongen in de KPN fuik loop t.z.t. :wink:.
Freedom biedt glasvezel aan o.a. via het KPN-netwerk, dus geen probleem lijkt me.
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 15:06    reactie #17
geplaatst door: boiing
Freedom biedt glasvezel aan via het KPN-netwerk
Goed punt, ik dacht dat je verplicht aan KPN vastzit bij een nieuw glasvezelnetwerk aangelegd door KPN. Dat is blijkbaar niet zo, fijn om te weten!
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 15:32    reactie #18
geplaatst door: Leon
In zit inmiddels al een tijdje bij Freedom. Prima provider. Overstap was geheel probleemloos.

Maar als je er tv bij neemt gaat het mis: Canal Digital. Daar is nog veel werk te verrichten. Zowel 'het kastje', de afstandbediening als de mogelijkheden zijn frusterend om het mild uit te drukken.

Het omzetten van de email is een gedoe maar wel te doen. Je kunt ook nog een nazendservice gebruiken zoals bij de overstapservice van banken. Waar veel tijd in gaat zitten is het aanpassen van inloggegevens. Vaak zijn die gebaseerd op je emailadres. Maar ik heb het gebruikt om dat, met sleutelhangertoegang in beeld, eens flink op te schonen en ook veel van de nogal simpele wachtwoorden eens te verversen. (Check in OS14 maar eens instellingen->wachtwoorden->beveiligingsadvies).

antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 15:51    reactie #19
geplaatst door: MacFrankie
Jaren geleden wilde ik klaar zijn om over te stappen op een andere provider (zit bij Ziggo). Daarom had ik al mijn adressen omgezet naar Gmail. Ja, het is van Google, maar het is niet afhankelijk van je provider. Wat me nog de meeste moeite heeft gekost, is m'n Apple ID. Totale doorlooptijd was een half jaar.

Overigens zit ik nog steeds bij Ziggo. Toen ik de knoop had doorgehakt om naar XS4all te gaan, begon daar het gedonder. Ik heb glasvezel in huis, maar ik ga er niet op vooruit als ik overstap.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 16:41    reactie #20
geplaatst door: Alvinus
Ik zit op hetzelfde spoor als Boiing en Flix. Gedonder om mijn kinderen, die het huis al uit zijn, ook van hun xs4all-adres te beroven. Nog deze week vroeg ik de klantenservice of mijn Fritzbox 7581 Modem nog up-to-date was voor mijn nieuwe Mini M1 en iPhone 11 pro, die Wifi-6 kunnen verstaan. De medewerker zat weliswaar fout (zie dit draadje,)maar ik kreeg direct een nieuw modem in ruil voor nog een jaar lidmaatschap. Dus ach...
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 16:57    reactie #21
geplaatst door: Ziegler
Prima. Ik zou niet weten hoe ik het beter kan uitleggen*. Het probleem is dat dat een gigantische klus is, met zoveel inlog-accounts en 4 gezinsleden.

*Voorbeeldje: PayPal. -> PayPal Website openen, ‘inloggen’ klikken, wachtwoord invoeren door PW manager, inlogbutton klikken, ‘settings’ zoeken en klikken, hoofdstukje ‘email address’ -> ‘To update an email address, you must have at least two email addresses on file’. Ok, plusje klikken, email adres toevoegen. Wachten op bevestiging, link klikken, terug naar PayPal website, oude email adres verwijderen, uitloggen. Die ging makkelijk, toch een minuut of twee bezig als het allemaal soepel verloopt. Ik weet zeker dat er accounts en instanties zijn waar het moeizamer gaat. Dit was er één van de (zeer) vele.
Prima. Ik zou niet weten hoe ik het beter kan uitleggen*. Het probleem is dat dat een gigantische klus is, met zoveel inlog-accounts en 4 gezinsleden.

*Voorbeeldje: PayPal. -> PayPal Website openen, ‘inloggen’ klikken, wachtwoord invoeren door PW manager, inlogbutton klikken, ‘settings’ zoeken en klikken, hoofdstukje ‘email address’ -> ‘To update an email address, you must have at least two email addresses on file’. Ok, plusje klikken, email adres toevoegen. Wachten op bevestiging, link klikken, terug naar PayPal website, oude email adres verwijderen, uitloggen. Die ging makkelijk, toch een minuut of twee bezig als het allemaal soepel verloopt. Ik weet zeker dat er accounts en instanties zijn waar het moeizamer gaat. Dit was er één van de (zeer) vele.

Tsja, ik weet niet hoeveel accounts je hebt waarbij het e-mailadres cruciaal is, maar mij schiet er één te binnen. Ik zou me er niet door laten tegenhouden in ieder geval.
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 17:01    reactie #22
geplaatst door: boiing
Dan ben je toch echt een uitzondering als ik dit draadje zo lees :happy:. Of je weet niet waar je adres allemaal aan gekoppeld is. Er staan 966 items in mijn password manager zie ik, waarvan er ongeveer 340 logins zijn, gekoppeld aan mijn xs4all adres. Ik zeg niet dat dat gemiddeld is, maar jij bent dan het andere uiterste :tounge:. Nee, dán is het zo gepiept inderdaad.
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 17:09    reactie #23
geplaatst door: Ziegler
Wat bedoel je ‘aan gekoppeld’ ? Er is helemaal niets aan gekoppeld. Je doet net alsof je macfreak niet meer op kan met een nieuw e-mailadres.
antw: Nieuwe provider Freedom
29 november 2020 - 17:11    reactie #24
geplaatst door: boiing
Ik moet mijn email adres hier toch veranderen als ik mijn xs4all adres verlies? Net als bij al die andere inlog accounts. Ik doe niks alsof, volgens mij wil je het niet begrijpen.