Ik heb er ook aan gedacht om de muziek in het originele AIFF formaat op een HD te bewaren; opslaggeheugen is niet duur en ik heb uitgerekend dat de hele collectie makkelijk op een HD van zo'n 1.5 tot 2 TB past.
Als DAC denk ik aan de rDAC van Arcam (zie ook onderstaande tekst). Wie heeft ervaring met deze DAC?
Voor de ontwikkeling van de rDAC werkte Arcam samen met dCS, een eveneens Britse marktleider in de ontwikkeling van digitale conversiesystemen. De door dCS ontwikkelde asynchrone usb-technologie maakt het mogelijk dat de rDAC de klokfunctie van de computer volledig overneemt, wat een belangrijke reden is waardoor deze converter voor een zoveel hogere weergave-kwaliteit zorgt.
- FLAC en Apple Lossless zijn allebei lossless formaten. Auditief is er geen verschil. Apple Lossless is wel een handigere keuze als je je muziek in iTunes wilt beheren vanwege betere (o.a. metadata) support.- XLD is inderdaad een prima programma om met lossless audio te stoeien.- 700 CD's ongecomprimeerd is zo'n 500GB dus dat gaat zeker passen. Als je comprimeert met FLAC of Apple lossless wordt het ongeveer de helft.
Die metadata is voor mij belangrijk. Vooral bij klassieke muziek. Vaak zijn er verschillende uitvoeringen van dezelfde dirigent, die dan later weer met andere muziekstukken op een andere CD terecht komen met alle verwarring van dien. Sommige CD's heb ik al langer geleden ten behoeve van mijn iPhone omgezet naar 320kb Mp3. iTunes heeft nu al grote moeite met de metadata bij vrij veel CD's.
werner om 12:33, 24-03-2011Als DAC denk ik aan de rDAC van Arcam (zie ook onderstaande tekst). Wie heeft ervaring met deze DAC?
Een vriend van mij heeft de Arcam Solo mini en is daar zeer content mee. De WAF van het kleine kastje heeft overigens ook meegespeeld bij de aanschaf.
Hier een vergelijking tussen de Arcam rDAC vs HRT Streamer II+
Hier een artikel met de titel: MP3 of niet en van: CD naar harde schijf hier
Behalve de nog redelijke prijs, vond ik vooral het verhaal over die Adaptive USB versus Asynchronous USB, doorslaggevend om juist deze DAC te kopen. Er zijn nog maar een paar merken die Asynchronous USB bezitten.
Adaptive Mode USBCurrently almost all USB DACs use Adaptive Mode USB Audio. In Adaptive mode the computer controls the audio transfer rate, and the USB device has to follow along updating the Master Clock (MCLK) every one millisecond. The USB bus runs at 12MHz, which is unrelated to the audio sample rate of any digital audio format (i.e. 44.1K requires a MCLK = 11.2896MHz). Therefore Adaptive Mode USB DACs must derive the critical master audio clock by use of a complex Frequency Synthesizer. Since the computer is handling many tasks at once, the timing of the USB audio transfers has variations. This leads to jitter in the derived clock, which means you are not getting the maximum sonic potential available from computer-based audio.
Asynchronous USB ModeAsynchronous Mode USB enables the USB DAC to control the computer. According to some experts Asynchronous Mode USB is a necessity for good D to A conversion. Asynchronous Mode works by using an ultra low jitter master clock in the DAC that controls the audio transfer rate from the computer. Jitter is reduced by a factor of greater than 100 times.
Op de site van de importeur staat te lezen:Voor de ontwikkeling van de rDAC werkte Arcam samen met dCS, een eveneens Britse marktleider in de ontwikkeling van digitale conversiesystemen. De door dCS ontwikkelde asynchrone usb-technologie maakt het mogelijk dat de rDAC de klokfunctie van de computer volledig overneemt, wat een belangrijke reden is waardoor deze converter voor een zoveel hogere weergavekwaliteit zorgt.
Meteen na thuiskomt heb ik de Arcam rDAC aangesloten op mijn computer. Het is een kwestie van plug en play. Een echt verschil merk ik nog niet in vergelijking met mijn CD-speler. Dat zegt ook iets over de kwaliteit van die 12 jaar oude Rotel. Dat wil niet zeggen dat ik niet tevreden ben en..... nu ik dit schrijft valt mij het toch wel iets strakkere basgeluid op. Ook meen ik af en toe een betere detaillering te horen. Afijn, ik moet ook eerst nog wat meer luisterervaring opdoen.
Mijn installatie op mijn werkkamer bestaat verder uit een Vincent Hybride voorversterker en actieve Dynaudio focus 110A luidsprekers. Een Meyer Corda Swing hoofdtelefoonversterker en de Sennheiser HD650 hoofdtelefoon.
Terugkomend op die Asynchronous USB Mode (zie een eerdere reply), na het inpluggen en kiezen van de Arcam rDAC in de Voorkeuren > Geluid > Uitvoer, is het geluid ook niet meer via de computer/toetsenbord te bedienen. Waarschijnlijk het teken dat de Arcam rDAC de gehele geluidsafhandeling heeft overgenomen. Ik ben benieuwd of dat ook gebeurd bij gebruikers die een DAC hebben aangesloten middels een optische verbinding of via een Adaptieve USB aansluiting?
werner om 21:33, 25-03-2011 Na het inpluggen en kiezen van de Arcam rDAC in de Voorkeuren > Geluid > Uitvoer, is het geluid ook niet meer via de computer/toetsenbord te bedienen. Waarschijnlijk het teken dat de Arcam rDAC de gehele geluidsafhandeling heeft overgenomen. Ik ben benieuwd of dat ook gebeurt bij gebruikers die een DAC hebben aangesloten middels een optische verbinding?
Overigens speel ik nu Miles Davis - Bitches Brew via iTunes (mp3 320 kb) en nu merk ik wel een behoorlijk verschil met die DAC in tegenstelling met alleen een miniplug aansluiting tussen de Mac Pro en mijn versterker (dus ook via de geluidskaart van de Mac).
daveh om 21:07, 25-03-2011Jammer dat je niet echt een groot verschil hoort. Als je de reviews leest zou je wel meer verwachten. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van de rest van je muziekinstallatie.
Als je bedoelt dat je het jammer vindt dat het niet beter klinkt dan de CD . . . .
Dat kan je toch niet verwachten? Als de CD-speler een goede DAC heeft, is er geen enkele reden om te verwachten dat de lossless bestand afgespeeld over een goede DAC beter klinkt. Toch? De bron is dezelfde.
Muziek moet in de eerste plaats goed klinken. Dat betekent dat je vanzelf in de betere (duurdere) categorie apparatuur terecht komt; een microsetje van 79 euro valt dan echt af!
Alleen inderdaad die laatste procent (luister)kwaliteitsverbetering (al dan niet waarneembaar), daar geef je een zwaar onevenredige hoeveelheid geld aan uit. Maar die investering maakt je wel meer tevreden met je installatie, dus beleef je je muziek ook beter.
Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. Heb je een ketting die bestaat uit delen die 10 kilo kunnen dragen, maar ook uit delen die slechts een kilo houden, dan kan de hele ketting 1 kilo dragen. Deze wet gaat bijna overal op.
Behalve bij audiofielen. Neem de stroomvoorziening. Tot aan je meterkast heb je geen invloed op de bekabeling. Daarna wel, maar daar zit doorgaans de standaard installatiedraad in, die volgens een of andere NEN of TÜV norm moet worden gebruikt. In je versterker zit, achter de netaansluiting, snoeren die berekend zijn op hun taak, en meer niet. Bij een netsnoer van 1 euro is dat de zwakste schakel in de keten; deze zal warm worden, weerstand geven, en als audiofiel zul je het vast horen. En anders wel zien, aan hittesporen dan wel brandschade bij je netsnoer. Een netsnoer van 500 euro, da's andere koek. Ongetwijfeld de sterkste schakel in de keten, maar vooral ook een veel te hoge, voor niet-audiofielen onzinnige, investering.
Maar als het je muziekbeleving opkrikt: vooral doen, tenzij je gezin daar offers voor moet laten.
MacFrankie om 10:36, 26-03-2011Bij een netsnoer van 1 euro is dat de zwakste schakel in de keten; deze zal warm worden, weerstand geven, en als audiofiel zul je het vast horen.
En voordat mensen dat weer af gaan doen als onzin: bij geluid wordt die beleving vaak als subjectief afgedaan, ook als hij bij blind luisteren naar boven komt (en het dus objectief bewijsbaar is) Daarom is het grappig om te weten dat televisies ook een beter beeld geven als de stroomvoorziening beter is, en ik heb nog niemand meegemaakt die dat met zijn eigen ogen heeft gezien en dat dan nog in twijfel durft te trekken.
Testopstelling is simpel, beeldbuis aangesloten op kabel, stoom gewoon uit stopcontact: beeld redelijk, maar last van vervuiling, kleine storingen en onscherpte. Opstelling wordt niet veranderd, alleen wordt televisie nu van stroom voorzien door zware afgeschermde kabel, die direct uit de stoppenkast komt en daar via een ouderwetse zekering loopt (dus geen aardlek): beeld is in één klap helemaal 'schoon'.
Geen broodje aap: gewoon zelf bij vriend uitgetest.
De grap van deze test is dat als je het met je eigen ogen ziet je scepsis over het feit dat een aparte groep geluid ook aanzienlijk verbeterd bij de meeste mensen plotseling ook afneemt.
En inderdaad, ik heb sindsdien ook een aparte groep met hoogwaardige bekabeling aangelegd en voor een paar honderd euro (ik moest van bgg naar 2 hoog) was het waarschijnlijk de grootste (en goedkoopste!) upgrade van mijn geluid.
Ik weet niet wat de theoretische onderbouwing is, maar ruis van andere apparaten op dezelfde kring lijkt me bijvoorbeeld aannemelijk.
Ik zeg daarmee niet dat iedereen hier 'aan' moet, alleen dat een aanrader is als je graag hoge kwaliteit wilt.