formaat muziek
11 augustus 2004 - 19:54    reactie #25
geplaatst door: Jules
Ik vind dat alles lager dan AAC 256 kbp/s een hoop 'faserommel' verorzaakt zodat de muziek hoorbaar aan drie-dimensionaliteit verliest. Het stereobeeld (links - rechts) blijft wel staan maar de diepte (dichtbij - verweg) lijdt eronder. 256 kbp/s AAC kan ik op mijn systemen bijna niet meer onderscheiden van lossless.
formaat muziek
12 augustus 2004 - 09:25    reactie #26
geplaatst door: rtgr
Jules, onze oren begrijpen elkaar
WAAROM?
formaat muziek
12 augustus 2004 - 11:19    reactie #27
geplaatst door: eric van de beek
Hoeveel kbp/s is Lossless? Ligt het nog steeds veel hoger dan de 256 kbp/s waarop, volgens Jules, nauwelijks verschil meer is te horen tussen AAC en Lossless?
eric
formaat muziek
12 augustus 2004 - 16:26    reactie #28
geplaatst door: Macceraar
Uncompressed CD-kwaliteit is 1411.2 kbps. Lossless compressed komt vaak op net wat meer dan de helft daarvan uit.
formaat muziek
27 september 2004 - 10:05    reactie #29
geplaatst door: Tib
Is AAC128 nu mooier dan MP3 op 190? Ik heb net de eerste 30 CD's geripped in 190MP3...ik moet er nog wel wat en ben niet zo wijs geweest een luistertest te doen...(lees:wel zo lui om het niet te doen) :blush:

Of moet ik gewoon voor AAC160 gaan...?

(Bewerkt door Tib om 10:08, 27-09-2004)

formaat muziek
27 september 2004 - 10:17    reactie #30
geplaatst door: ee
Ik heb momenteel 16.669 nummers geconverteerd naar 128 kbps AAC. Dit is 67,28 GB (52 dagen muziek).

AAC 128 is absoluut perfect voor dagelijks gebruik (stereo/iPod) en wil ik in een dolle bui eens een betere geluidskwaliteit proberen te horen dan pak ik gewoon de originele cd. Mensen die een groot verschil horen tussen de cd en AAC 128 hebben een perfect gehoor (kans is klein maar aanwezig) of willen heel graag verschillen horen.

Nog zo'n 2000 nummers te gaan en elke cd die ik ooit heb gekocht/ontvangen/gevonden staat in mijn iTunes library...

En dus...
formaat muziek
27 september 2004 - 12:22    reactie #31
geplaatst door: Toivo
Ik zag pas een artikel waarin de resultaten van een blinde luistertest van MP3-compressie stonden. Een panel van muziekprofessionals kreeg een aantal nummers van verschillende genres (klassiek, jazz, pop/rock) in verschillende compressies te horen. Hen werd gevraagd van elk fragment aan te geven met welke compressie die was opgenomen, en welke van de compressies zij van elk fragment als beter ervoeren.

Het resultaat was, letterlijk, ontluisterend. Bijna (!) alles beneden 64 kbit/s werd correct als 'niet goed' bestempeld, maar daarboven (96 kbit/s en meer) was het volslagen willekeur.

De luisteraars, zoals gezegd allen professionals in de muziek, gaven aan verschil te horen, maar regelmatig werd een fragment met hogere compressie als 'beduidend beter', 'voller' of met een andere positieve duiding aangemerkt, maar er was in elk geval geen verband tussen compressiefactor en de kwaliteitservaring boven de 96 kbit/s. Dat is nog onder de 128 kbit/s die Apple aanraadt!

Dit resultaat zegt niet dat er geen verschil is; dat is er wél. Het verschil is ook hoorbaar. Technisch gesproken is een signaal met een hogere bitrate (en dus lagere compressie) ook meetbaar en dus bewijsbaar beter dan een signaal met een lagere bitrate. Let wel: technisch.

Maar het menselijk oor is verschrikkelijk eigenwijs, en veel luisteraars typeren de ongetwijfeld door compressie geïntroduceerde 'faserommel' als 'mooier' dan het origineel. Want hoeveel mensen stemmen er bijvoorbeeld wel niet af op Sky Radio? Als er één station in de Nederlandse ether is die rommelt met de fase van het signaal, dan is Sky Radio dat wel. Dat, plus compressie, plus galm, resulteert in iets wat uit bijna alle boxen van 's lands kledingzaken schalt.

In mijn eigen platenkast heb ik ook zo'n mooi voorbeeld. Twee exemplaren van een CD met een opname van het Metropole-orkest die muziek van de Franse componist André Popp speelt. De eerste is heel clean en droog, de tweede (een heruitgave)  is opnieuw gemasterd en bevat een galm. Zo wilde componist en publiek het graag, maar de eerste is technisch gesproken 'dichter bij de bron'. Maar wat is mooi? Kwestie van smaak.

Ik denk ook dat daar het verschil zit tussen de audiofiel en de muziekliefhebber. De audiofiel zal er alles aan doen om de techniek zo optimaal mogelijk te maken voor een goede audiobeleving. De muziekliefhebber draait het om, en is op zoek naar de beste audiobeleving en past daar in meer of mindere mate de techniek op aan. Maar niet per sé audiofiel.

Ik vind mijzelf muziekliefhebber, en ik schroom ook niet om bij bepaalde CD's de Loudness-knop op mijn versterker in te drukken, voor wat meer overweldiging.

En mijn muziekverzameling heb ik grotendeels op 128 kbit/sec MP3 (niet eens AAC) geript in iTunes op mijn Mac, en speel ik af op actieve luidsprekerboxjes van 29,95 van de MediaMarkt en dat komt prima boven het geraas van de ventilatoren uit. Ik behoor tot de 99,9% die neoman noemt. Als ik het zo lees, dan zijn rtgr, Jules en misschien ook Ger mensen uit die 0,1%?

Toivo.

Time is nature's way of keeping everything from happening at once.
formaat muziek
27 september 2004 - 15:24    reactie #32
geplaatst door: hardus
Nou ik ben geen audiofiel, maar wie het verschil tussen mp3-128 en mp3-160 of hoger danwel aac-128 niet hoort is volgens mij een beetje doof.
mp3-128 vind ik gewoon niet goed genoeg, je hoort duidelijk dat de lage en hoge tonen minder zijn.
formaat muziek
27 september 2004 - 16:00    reactie #33
geplaatst door: neoman
@hardus,
klopt! :wink: Daarom adviseert Apple ook 128 kbps AAC (of beter) of 160 kbps mp3 (of beter) voor een goede geluidskwaliteit. 128 kbps mp3 is gewoon mwoah! :yucky:

(Bewerkt door neoman om 16:01, 27-09-2004)

formaat muziek
27 september 2004 - 16:14    reactie #34
geplaatst door: MacFrankie
De codec is van belang voor de geluidskwaliteit. Bij de originele codec is 128kb/s MP3 goed genoeg voor (achtergrond)muziek voor feesten en partijen. Als je er echt voor gaat zitten, heb je 192kb/s nodig; dan hoor je geen verschil meer tussen MP3 en het origineel op CD.

Met betere codecs (Lame??? voor MP3 of AAC) kun je bij lagere bitrates een hogere kwaliteit halen.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
formaat muziek
28 september 2004 - 23:42    reactie #35
geplaatst door: Jules
De mp3-codec van iTunes is anders ook niet slecht hoor. Het is er een van het Frauenhofer-instituut: de 'uitvinders' van mpeg1-layer3.
formaat muziek
5 juli 2005 - 18:56    reactie #36
geplaatst door: DirtyMay

Citaat
Toivo om 12:22, 27-09-2004
Ik zag pas een artikel waarin de resultaten van een blinde luistertest van MP3-compressie stonden. Een panel van muziekprofessionals kreeg een aantal nummers van verschillende genres (klassiek, jazz, pop/rock) in verschillende compressies te horen. Hen werd gevraagd van elk fragment aan te geven met welke compressie die was opgenomen, en welke van de compressies zij van elk fragment als beter ervoeren.
Toivo.


Waar ik dat of soortgelijke artikel, of tests te lezen krijgen ?

formaat muziek
22 juli 2005 - 17:26    reactie #37
geplaatst door: MacVest
Gebruik de mini op 4 plaatsen: 1) overal met oordopjes; 2) aan de huisstereo; 3) aan de autoradio; 4) in de keuken aan de JBL-On Tour speakers (4wtt).
Met oordopjes in 128 ruim voldoende. Zou best minder kunnen. Op de huisstereo in 192 krap aan te verdragen. Op de autoradio (standaard speakertjes) is 192 het minimum, want standaard autospeakers zijn slecht. Bij 128 wordt gitaarmuziek een brij. Op de JBL is 192 mooi genoeg, bij 128 hoor je bij een beetje volume te veel ruis.
Ik stem dus voor 192.
"Het is alles een zeer groote eenheid."
formaat muziek
22 juli 2005 - 17:56    reactie #38
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]Ach, 't ook maar net waar je naar luistert. De gemiddelde danceplaat doet 't gewoon lekker op 128 kbps AAC. Maar daar heb je weinig detaillering voor nodig.

Een leuke rockplaat kent een veel grotere gelaagdheid van klanken (gitaar, bas, drums, meerstemmige zang, lange keyboardtonen) waardoor de detaillering veel belangrijker wordt voor een correcte weergave omdat er veel meer informatie moet worden overgedragen in dezelfde tijd. Dan blijkt een hogere bitrate ineens nuttig. In 128 kbps blijft er van het drumwerk in zo'n nummer meestal niet veel meer over dan wat onduidelijk gerommel op de trommel: het lijkt op hoe het ongeveer zou moeten klinken maar het is het niet.

Gewoon luisteren en zelf testen. Je eigen conclusies trekken want niemand heeft de wijsheid in pacht. Die wijsheid zit namelijk in jouw eigen beleving en oren.

[ Ger ][/news]