Zoals ik al in eerdere posts schreef, ben ik me nu aan het oriënteren voor wat uiteindelijk een volledige opnamestudio moet worden. Het merendeel van het uiteindelijke budget gaat sowieso in 'Real Estate' zitten. Pand kopen, akoestisch behandelen van live en control room etc. Met andere woorden, Ik hoef niet perse voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten wat betreft de audio hardware. Sowieso moet er veel geld gereserveerd worden voor mooie mics verder en wat high end Mic pre's, Maar ook wat de DAW betreft hoeft het allemaal niet te zuinig. Ik wil ook niet roekeloos geld over de balk slaan uiteraard, maar ik ga natuurlijk niet 200.000 euro aan een pand versleutelen en er dan een Mackie tafeltje neerzetten bij wijze van spreken.
Mijn oog gaat uiteindelijk naar de HD2 of 3 oplossingen, mede door de hardware acceleratie die je erbij krijgt. Daaraan kan ik dan wel 3th party oplossingen hangen wat betreft de audio in/uitvoer. Bijvoorbeeld een Lynx aurora, of de SSL oplossingen. Wat dat betreft komen nu geloof ik wat meer oplossingen voor ProTools dan alleen hun eigen i/o. Ik zag hier[/url] trouwens een leuke combi aanbieding staan.
En buiten dat, in tegenstelling tot wat ik eerder schreef, heb ik de afgelopen dagen bij wat mensen gepolst wat ze van het idee vinden en een aantal filmproducenten zien nu ook mogelijkheden om het 1 en ander bij mij te komen af mixen. En dan is ProTools toch wel een standaard te noemen, eventueel voor uitwisseling met filmlabs etc.
Als je weinig inputs nodig hebt kan je een Mbox 2 overwegen bijv. Maar andere merken bieden ook veel. Dus, wat zoek je daar precies in? Hoeveel kanalen wil je simultaan in en uitsturen (dus hoeveel inputs en outputs heb je nodig?)
Uiteindelijk wel een kanaal of 48 in/uit. Zeker voor (kleine) film scores. Ik denk dat ik nu het volgende ga doen; Feedback Rotterdam heeft nu Digi 002R + Command8 in de aanbieding voor iets van 1800 euro. Met dit ding kan je zowel ProTools als een Logic aan sturen. Ik koop Logic Express erbij zodat ik gewoon kan proeven hoe beide pakketen werken en maak dan de keuze voor het grote systeem. Sounds fair, doesn't it..? [/news]
oogappel om 4:04, 16-12-2006Bijvoorbeeld een Lynx aurora, of de SSL oplossingen.
Ik zag hier[/url] trouwens een leuke combi aanbieding staan.
Echter, die control 24 lijkt me qua sound erg goed (focusrite) maar als ik gewoon kijk naar de afbeelding dan oogt die controller mij echt verre van prettig werken. Ik zou hem persoonlijk niet nemen (zou dan eerder naar die andere controllers van Digidesign kijken). De Icon D-control systems bijvoorbeeld zien er persoonlijk prettiger uit om mee te werken dan die control 24.
http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=48&itemid=24317&langid=1&action=news_details&ref=freeLE-a
Op deze actie wilde ik je overigens even wijzen. Klinkt erg goed in de oren. Gratis kaart erbij...
In het laatste geval heb je controllers dus eigenlijk niet echt nodig.
Je punt dat jij m niet zou nemen; Waarom precies niet? Ik heb m zelf pas 1 keer in het echt (werkend) gezien, dus kan nog niet zo'n goed oordeel geven, maar toen vond ik m vrij overzichtelijk overkomen. Als ik ook zo hier en daar een beetje de gebruikerservaringen op internet lees schijnt het een 'big bang for the buck' te zijn. Heel veel voor weinig dus. Als ik het even snel check zie ik dat ie in de US voor 8000 dollar van de hand gaat. De Daaropvolgende controller, de D-command, heeft standaard maar 8 faders/strips (uitbreidbaar tot max 24) en gaat weg voor zo'n 17.000 dollar, komt dus nog 15.000 dollar bij voor de resterende 16, maakt de controller een leuke 32.000 dollar... Kijk, het blijft natuurlijk een veredelde muis/toestenboard, dus het vewrschil moet IMHO wel heel groot zijn wil ik dit naar mijzelf kunnen rechtvaardigen. Daarom dacht ik zelf meer aan de Control|24, ik besteed het verschil (dus 25.000 dollar) dan liever een een paar mooie preamps en buizen mics.
In principe wil ik alles intern doen dus ook de summing. Alles in het digitale domein, misschien af een toe een keer wat inserts/sidechaining, maar dus niet naar een anaoge summer. Een redelijke controller is wel fijn dus.
Bedankt voor het linken van die aanbieding. Ik had m ook al gezien. Tegen de tijd dat ik het zooitje allemaal ga aanschaffen hoop ik dat er ook dit soort leuke aanbiedingtjes zijn.. [/news]
Is het niet zo dat een Tascam US2400 gewoon met Pro Tools werkt? In dat geval heb je 24 faders op een rij en gewoon rotary knoppen en tevens een surround panner. Misschien dat dat wat voor je is (ik heb hem iig op het oog voor als ik op mezelf ga).
Aan de andere kant, heb het idee dat voor jouw needs de Control 24 veel beter aansluit. Focusrite preamps zijn gewoon goed en je krijgt wel veel voor dat geld. Kortom als je hem fijn vind gewoon lekker nemen !
Summing zorgt Pro Tools zelf voor en met een TDM systeem zit je gewoon goed dus daar hoef je je geen zorgen over te maken dan (maar is natuurlijk wel ook doorslag gevend voor wat je gaat nemen. Als je analoog gaat summen dan heb je meer i/o's nodig aangezien alles door een (exotisch ?) console gaat)
Over buizen:Ik lees dat je buizen apperatuur wilt aanschaffen. Totaal niets mis mee (en ik wil het ook hoor) maar koop niet alles met een buis erin. Buizen hebben een bepaalde sound en zullen ook niet overal op werken. Wil me liever niet voorstellen een acoustische gitaar met een buizenversterker op te nemen bijvoorbeeld of met een buizenmicrofoon.
Kortom, koop geen buizen apparatuur omdat het buizen apparatuur is... Buizen hebben echt een hele specifieke sound en je op te nemen doel moet er maar bij gebaat zijn.
Over de Tascam 2400; volgens mij is ie 'discontinued' en ik lees er niet al te veel goeie verhalen over. Ik wil nog wel de nieuwe 4800 wat meer van dicht bij bestuderen, maar houd zeker nog alles in optie! [/news]
Vooral in het wat moeilijke klimaat van een nederland, is het belangrijk om bij te kunnen benen, en snel te kunnen werken. Met een systeem als de digidelivery kun je dan binnen de filmwereld niet snel stuk.Waarom moeilijk doen met andere paketten als je mee kunt draaien met de top.Misschien kun je nog verbeteren door de ADA-8XR te kiezen als jouw PT- HD interface.
"Mark Knopfler says: I choose this system for my protools set up, because it's better than the original"
www.prismsound.com/music_recording/studio_products.html
Mijn idee heeft inderdaad een vogelvlucht genomen, had ik en paar dagen/weken gleden nog maar idee om ff een project studio aan te schaffen, denk ik nu al aan een complete 'top noch' studio. Inmiddels heb ik namelijk al hier en daar gepolst bij wat collega's in de film/docu hoek, als ik die set morgen heb staan bij wijze van spreken, dan zou ik er de komende drie maanden niet uit komen, zo'n netwerk is er al..
Eerst nu maar eens een geschikt pand vinden hier in Rotterdam.. [/news]
Hou ons op de hoogte van je vorderingen.
oogappel om 0:43, 19-12-2006Zal ik zeker doen! Even een wat andere vraag; wie heeft er ervaring met zowelde Lynx Aurora converters als de Apogee AD/DA 16's? En hoe bevallen ze/zijn erecht hoorbare verschillen?
om gewoon een persoonlijke mening te geven, ik heb ze (vooropgesteld) nooit gehoord, laat staan uberhaupt gezien. Maar ik heb altijd het idee dat het veel gebakken lucht is met dit soort dingen. Of je echt verschil hoort dat lijkt me stug of het moeten apparaten zijn die zo erg kleuren dat je inderdaad verschil gaat horen (zoals bij bijv. buizenversterkers).Want hoe ga je bijvoorbeeld verschil horen als je monitor setup minder is of ergens een flaw heeft? Of de mic waarmee je dingen opneemt niet optimaal is, of de kabel etc. ga zo maar door... Hoe duurder je gaat, hoe hoger de kwaliteit wordt. Dat zeker, maar daarbij zal de rest ook omhoog moeten aangezien anders de kwaliteit toch weer teniet wordt gedaan door de mindere apperatuur die wordt gebruikt voor opnamens etc.
Zowieso, lets face it. Erg cliche maar het meest belangrijke is nog steeds een goede compositie en daar kan geen exotische convertor wat aan doen (niet dat ik je kwaliteiten voor het maken van muziek in twijfel trek hoor, bedoel het gewoon algemeen)
Zelf heb ik ooit het verschil gehoord tussen een opname met een Apogee nogwat (ben even het typenummer kwijt, iig niet de A/D 16) en een Digidesign 192, door dezelfde audio chain (mic, mic pre, pro-tools,monitoring) . De Apogee won het by far, er zat veel meer definitie in het geluid. Het kastje koste dan ook meer dan twee keer zoveel. Het is dan ook niet voor niets dat 'betere' kastjes ook 10x duurder zijn dan de wat gemiddelde. Die Prism 8x in die Claus eerder aanhaalde gaat over de toonbank voor 9000 euro. Echt wel dat je een verschil hoort tussen dat kastje en een Presonus 8 in bijvoorbeeld. Ook op je Yamaha NS10's.
Ikzelf hoor het verschil dus wel, en neem dan ook niet genoegen met iets, als ik weet dat met iets meer moeite beter kan. Natuurlijk zal ik nooit blind 30 Neumann microfoons kopen omdat het Neumann is, maar ik zal het wel doen als het uiteindelijke blijkt dat het op dat moment het beste voor mijn doel is. [/news]
Mattheus om 17:50, 19-12-2006Ennuh, vergeet vooral niet een goede koffiezetapparaat in de studio te plaatsen!
@ Mattheus; En ik ga niet eens voor echt duur spul. Mijn oog gaat richting mid-range,rond de 3000/4000 euro per 16 kanalen. Uiteindelijk heb wil ik ook in de eerste instantieniet mee uitgeven dan 50.000 euro, aan apparatuur hè, Real Estate/accoustics nietmeegerekend. Dus daarvan moet de hele techniek gekocht worden. Nou denk je misschien,da's veel maar een mooi Brauner Mic kost je ook al 3500 euro.. Ach ik ben TV producent enheb gisteren voor 36.000 euro in cameraspul geïnvesteerd (zie het zwarte gat draadje).. Vergeleken met die branche is dit allemaal peanuts..
Valt me trouwens op dat veel bekende artiesten niet eens van die dure mics etc. gebruik maken. Die shure sm58 bijv. wordt veel gebruikt, OOk in de studio. Net als mics van beyer of AKG die toch in het wat goedkopere segment vallen...
Ik zit nu ook te kiezen tussen Pro Tools en Logic, vooral bepaald door de keuze in hardware.
Ik heb dankzij vele adviezen van collega's geconcludeerd dat: ProTools'hardware duur is en de preamps niet bijzonder goed zijn, maar de software is relatief goedkoop (DV pack voor 500 en je bent klaar mits je bij de hardware software geleverd hebt gekregen). Logic is qua software duur, maar is zo veel meer compatibel in hardware dat je zelf je setup kunt bepalen (Mackie, Yamaha, Focusrite, Motu, ... pre amps), waar je geld op kunt besparen. Bovendien is Logic optimaler voor gebruik op de Mac dan Pro Tools, maar Pro Tools is populairder (of was??).
Nu is mijn keuze de volgende: de Mac Pro 2.66GHz quad desktop of de handzame MacBook Pro 2.33GHz dual laptop? Ik begrijp de grote verschillen in uitbreidingsmogelijkheden. Maar ik vraag me af hoeveel kanalen ik in Pro Tools en in Logic kan binnenhalen op beide apparaten? Ivm klassieke dynamiek werk ik op 24 bit, 92kHz. Ik ga uit van een 3GB werkgeheugen op een 7200 rpm schijf in de MacBook Pro en een 5 GB werkgeheugen in de 2.66 GHz mac Pro. Al mijn monitoring heb ik hardware matig uitbesteed, dus daar hoeven de processoren zich niet om te bekommeren. Kan iemand me helpen deze vraag te beantwoorden aub?
ps was ik helemaal vergeten pyramix werkt op windows, er zijn nog geen programma's voor de mac voor hoge resolutie audio ja en dan moet je wel eens vreemd gaan.
(Bewerkt door FEAR om 15:01, 26-12-2006)