ProTools way or the Logic way..
16 december 2006 - 04:04    reactie #25
geplaatst door: oogappel
[news]Hoi Santibanks,

Zoals ik al in eerdere posts schreef, ben ik me nu aan het oriënteren voor wat uiteindelijk een volledige opnamestudio moet worden. Het merendeel van het uiteindelijke budget gaat sowieso in 'Real Estate' zitten. Pand kopen, akoestisch behandelen van live en control room etc. Met andere woorden, Ik hoef niet perse voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten wat betreft de audio hardware. Sowieso moet er veel geld gereserveerd worden voor mooie mics verder en wat high end Mic pre's, Maar ook wat de DAW betreft hoeft het allemaal niet te zuinig. Ik wil ook niet roekeloos geld over de balk slaan uiteraard, maar ik ga natuurlijk niet 200.000 euro aan een pand versleutelen en er dan een Mackie tafeltje neerzetten bij wijze van spreken.

Mijn oog gaat uiteindelijk naar de HD2 of 3 oplossingen, mede door de hardware acceleratie die je erbij krijgt. Daaraan kan ik dan wel 3th party oplossingen hangen wat betreft de audio in/uitvoer. Bijvoorbeeld een Lynx aurora, of de SSL oplossingen. Wat dat betreft komen nu geloof ik wat meer oplossingen voor ProTools dan alleen hun eigen i/o. Ik zag hier[/url] trouwens een leuke combi aanbieding staan.

En buiten dat, in tegenstelling tot wat ik eerder schreef, heb ik de afgelopen dagen bij wat mensen gepolst wat ze van het idee vinden en een aantal filmproducenten zien nu ook mogelijkheden om het 1 en ander bij mij te komen af mixen. En dan is ProTools toch wel een standaard te noemen, eventueel voor uitwisseling met filmlabs etc.

Citaat
Als je weinig inputs nodig hebt kan je een Mbox 2 overwegen bijv. Maar andere merken bieden ook veel. Dus, wat zoek je daar precies in? Hoeveel kanalen wil je simultaan in en uitsturen (dus hoeveel inputs en outputs heb je nodig?)

Uiteindelijk wel een kanaal of 48 in/uit. Zeker voor (kleine) film scores. Ik denk dat ik nu het volgende ga doen; Feedback Rotterdam heeft nu Digi 002R + Command8 in de aanbieding voor iets van 1800 euro. Met dit ding kan je zowel ProTools als een Logic aan sturen. Ik koop Logic Express erbij zodat ik gewoon kan proeven hoe beide pakketen werken en maak dan de keuze voor het grote systeem. Sounds fair, doesn't it..?  :wink: [/news]

ProTools way or the Logic way..
16 december 2006 - 10:01    reactie #26
geplaatst door: JH

Citaat
oogappel om 4:04, 16-12-2006
Bijvoorbeeld een Lynx aurora, of de SSL oplossingen.

SSL ? Toe maar ! Het neusje van de zalm qua sound !:thumbs-up:
Citaat
Ik zag hier[/url] trouwens een leuke combi aanbieding staan.

Over MSV (Maarten's Sound&Vision) : zéér goede zaak ! Ze hebben veel verstand van geluid, beeld én Macs !  En top-service. Komende week leveren (en installeren) ze op mijn werk alle apparatuur voor een geluidsstudio en een foto/video/multimedia-afdeling (vééél Macs op mijn advies!)  :tounge:
Mac-musician
ProTools way or the Logic way..
16 december 2006 - 19:40    reactie #27
geplaatst door: SantiBanks
hmm zo te zien dus behoorlijk profi. Op het segment van digidesign TDM en HD systemen kan ik niets vertellen want weet er gewoon niets van (geen ervaring mee en zal voorlopig ook niet gebeuren)

Echter, die control 24 lijkt me qua sound erg goed (focusrite) maar als ik gewoon kijk naar de afbeelding dan oogt die controller mij echt verre van prettig werken. Ik zou hem persoonlijk niet nemen (zou dan eerder naar die andere controllers van Digidesign kijken). De Icon D-control systems bijvoorbeeld zien er persoonlijk prettiger uit om mee te werken dan die control 24.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=48&itemid=24317&langid=1&action=news_details&ref=freeLE-a

Op deze actie wilde ik je overigens even wijzen. Klinkt erg goed in de oren. Gratis kaart erbij...

ProTools way or the Logic way..
16 december 2006 - 19:48    reactie #28
geplaatst door: SantiBanks
overigens, hoe is je werkwijze? Want wat ook niet onbelangrijk is hoe je te werk gaat. Wil je alles echt op het DAW doen of wil je je DAW gewoon als een HiFi, erg fancy taperecorder gebruiken en gewoon op een analoge (bijv. ssl) console mixen?

In het laatste geval heb je controllers dus eigenlijk niet echt nodig.

ProTools way or the Logic way..
17 december 2006 - 00:02    reactie #29
geplaatst door: oogappel
[news]Over de Control 24; ik ga waarschijnlijk de mic-pre amps alleen als back-up gebruiken, ben van plan een aantal mooie (buizen) pre amps aan te schaffen. De 16 Focusrite amps zullen dan achter in de rij aansluiten.

Je punt dat jij m niet zou nemen; Waarom precies niet? Ik heb m zelf pas 1 keer in het echt (werkend) gezien, dus kan nog niet zo'n goed oordeel geven, maar toen vond ik m vrij overzichtelijk overkomen. Als ik ook zo hier en daar een beetje de gebruikerservaringen op internet lees schijnt het een 'big bang for the buck' te zijn. Heel veel voor weinig dus. Als ik het even snel check zie ik dat ie in de US voor 8000 dollar van de hand gaat. De Daaropvolgende controller, de D-command, heeft standaard maar 8 faders/strips (uitbreidbaar tot max 24) en gaat weg voor zo'n 17.000 dollar, komt dus nog 15.000 dollar bij voor de resterende 16, maakt de controller een leuke 32.000 dollar... Kijk, het blijft natuurlijk een veredelde muis/toestenboard, dus het vewrschil moet IMHO wel heel groot zijn wil ik dit naar mijzelf kunnen rechtvaardigen. Daarom dacht ik zelf meer aan de Control|24, ik besteed het verschil (dus 25.000 dollar) dan liever een een paar mooie preamps en buizen mics.

In principe wil ik alles intern doen dus ook de summing. Alles in het digitale domein, misschien af een toe een keer wat inserts/sidechaining, maar dus niet naar een anaoge summer. Een redelijke controller is wel fijn dus.

Bedankt voor het linken van die aanbieding. Ik had m ook al gezien. Tegen de tijd dat ik het zooitje allemaal ga aanschaffen hoop ik dat er ook dit soort leuke aanbiedingtjes zijn.. [/news]

ProTools way or the Logic way..
17 december 2006 - 17:48    reactie #30
geplaatst door: SantiBanks
de control 24 oogt gewoon qua layout en vooral ergonomisch design niet echt handig maar dat is echt voor mij persoonlijk. Feit dat ik hem er niet vind uit zien wil niet zeggen dat het een slecht apparaat is. Maar persoonlijk vind ik hem qua layout en vooral opstelling niet handig.
Maar dat ligt em ook deels aan mijn werkwijze en needs op het gebied van controllers.

Is het niet zo dat een Tascam US2400 gewoon met Pro Tools werkt? In dat geval heb je 24 faders op een rij en gewoon rotary knoppen en tevens een surround panner. Misschien dat dat wat voor je is (ik heb hem iig op het oog voor als ik op mezelf ga).

Aan de andere kant, heb het idee dat voor jouw needs de Control 24 veel beter aansluit. Focusrite preamps zijn gewoon goed en je krijgt wel veel voor dat geld. Kortom als je hem fijn vind gewoon lekker nemen !

Summing zorgt Pro Tools zelf voor en met een TDM systeem zit je gewoon goed dus daar hoef je je geen zorgen over te maken dan (maar is natuurlijk wel ook doorslag gevend voor wat je gaat nemen. Als je analoog gaat summen dan heb je meer i/o's nodig aangezien alles door een (exotisch ?) console gaat)

Over buizen:
Ik lees dat je buizen apperatuur wilt aanschaffen. Totaal niets mis mee (en ik wil het ook hoor) maar koop niet alles met een buis erin. Buizen hebben een bepaalde sound en zullen ook niet overal op werken. Wil me liever niet voorstellen een acoustische gitaar met een buizenversterker op te nemen bijvoorbeeld of met een buizenmicrofoon.

Kortom, koop geen buizen apparatuur omdat het buizen apparatuur is... Buizen hebben echt een hele specifieke sound en je op te nemen doel moet er maar bij gebaat zijn.

ProTools way or the Logic way..
17 december 2006 - 18:27    reactie #31
geplaatst door: oogappel
[news]Inderdaad, er komen een aantal mooie buizen amps en mics maar zeker niet voor alles.. uiteindelijk wil ik gewoon een zo breed mogelijk voorversterk-gedeelte voor elk geluid een oplossing..

Over de Tascam 2400; volgens mij is ie 'discontinued' en ik lees er niet al te veel goeie verhalen over. Ik wil nog wel de nieuwe 4800 wat meer van dicht bij bestuderen, maar houd zeker nog alles in optie! [/news]

ProTools way or the Logic way..
18 december 2006 - 00:08    reactie #32
geplaatst door: Claus Bleijerveld
oogappel, jouw verhaal is ondertussen groter geworden als oorspronkelijk gedacht.
Zoals je het de afgelopen dagen hebt geschetst kan je eigenlijk niet meer om Protools heen en de D controle of zelfs icon.

Vooral in het wat moeilijke klimaat van een nederland, is het belangrijk om bij te kunnen benen, en snel te kunnen werken. Met een systeem als de digidelivery kun je dan binnen de filmwereld niet snel stuk.
Waarom moeilijk doen met andere paketten als je mee kunt draaien met de top.
Misschien kun je nog verbeteren door de ADA-8XR te kiezen als jouw PT- HD interface.

"Mark Knopfler says: I choose this system for my protools set up, because it's better than the original"

www.prismsound.com/music_recording/studio_products.html

Freelance Audio Engineer
http://www.crystalcradleaudio.com
ProTools way or the Logic way..
18 december 2006 - 18:26    reactie #33
geplaatst door: oogappel
[news]Die Prisms' zijn inderdaad mooi. Maar voorlopig nog iets wat te prijzig. Waarschijnlijk schaf ik in eerste instantie de Lynx Aurora 16x aan, en daar dan drie van.

Mijn idee heeft inderdaad een vogelvlucht genomen, had ik en paar dagen/weken gleden nog maar idee om ff een project studio aan te schaffen, denk ik nu al aan een complete 'top noch' studio. Inmiddels heb ik namelijk al hier en daar gepolst bij wat collega's in de film/docu hoek, als ik die set morgen heb staan bij wijze van spreken, dan zou ik er de komende drie maanden niet uit komen, zo'n netwerk is er al..

Eerst nu maar eens een geschikt pand vinden hier in Rotterdam.. [/news]

ProTools way or the Logic way..
18 december 2006 - 20:14    reactie #34
geplaatst door: Claus Bleijerveld
Nou, klinkt allemaal fantastisch, succes de komende tijd.

Hou ons op de hoogte van je vorderingen.

Freelance Audio Engineer
http://www.crystalcradleaudio.com
ProTools way or the Logic way..
19 december 2006 - 00:43    reactie #35
geplaatst door: oogappel
Zal ik zeker doen! Even een wat andere vraag; wie heeft er ervaring met zowel
de Lynx Aurora converters als de Apogee AD/DA 16's? En hoe bevallen ze/zijn er
echt hoorbare verschillen?
ProTools way or the Logic way..
19 december 2006 - 11:05    reactie #36
geplaatst door: SantiBanks

Citaat
oogappel om 0:43, 19-12-2006
Zal ik zeker doen! Even een wat andere vraag; wie heeft er ervaring met zowel
de Lynx Aurora converters als de Apogee AD/DA 16's? En hoe bevallen ze/zijn er
echt hoorbare verschillen?

om gewoon een persoonlijke mening te geven, ik heb ze (vooropgesteld) nooit gehoord, laat staan uberhaupt gezien. Maar ik heb altijd het idee dat het veel gebakken lucht is met dit soort dingen. Of je echt verschil hoort dat lijkt me stug of het moeten apparaten zijn die zo erg kleuren dat je inderdaad verschil gaat horen (zoals bij bijv. buizenversterkers).
Want hoe ga je bijvoorbeeld verschil horen als je monitor setup minder is of ergens een flaw heeft? Of de mic waarmee je dingen opneemt niet optimaal is, of de kabel etc. ga zo maar door... Hoe duurder je gaat, hoe hoger de kwaliteit wordt. Dat zeker, maar daarbij zal de rest ook omhoog moeten aangezien anders de kwaliteit toch weer teniet wordt gedaan door de mindere apperatuur die wordt gebruikt voor opnamens etc.

Zowieso, lets face it. Erg cliche maar het meest belangrijke is nog steeds een goede compositie en daar kan geen exotische convertor wat aan doen (niet dat ik je kwaliteiten voor het maken van muziek in twijfel trek hoor, bedoel het gewoon algemeen)

ProTools way or the Logic way..
19 december 2006 - 14:45    reactie #37
geplaatst door: oogappel
[news]Dat de muziek/input goed moet zijn is een hele andere discussie, niet onbelangrijk, maar nu in principe niet aan de orde. Feit is gewoon dat D/A-A/D converters heel erg van elkaar verschillen. Een Emu converter klinkt gewoon anders dan een Motu bijvoorbeeld, soms zijn ze in basis hetzelfde (componenten/processor), maar de 1 weet ze iets beter te benutten.

Zelf heb ik ooit het verschil gehoord tussen een opname met een Apogee nogwat (ben even het typenummer kwijt, iig niet de A/D 16) en een Digidesign 192, door dezelfde audio chain (mic, mic pre, pro-tools,monitoring) . De Apogee won het by far, er zat veel meer definitie in het geluid. Het kastje koste dan ook meer dan twee keer zoveel. Het is dan ook niet voor niets dat 'betere' kastjes ook 10x duurder zijn dan de wat gemiddelde. Die Prism 8x in die Claus eerder aanhaalde gaat over de toonbank voor 9000 euro. Echt wel dat je een verschil hoort tussen dat kastje en een Presonus 8 in bijvoorbeeld. Ook op je Yamaha NS10's.

Ikzelf hoor het verschil dus wel, en neem dan ook niet genoegen met iets, als ik weet dat met iets meer moeite beter kan. Natuurlijk zal ik nooit blind 30 Neumann microfoons kopen omdat het Neumann is, maar ik zal het wel doen als het uiteindelijke blijkt dat het op dat moment het beste voor mijn doel is. [/news]

ProTools way or the Logic way..
19 december 2006 - 17:50    reactie #38
geplaatst door: Mattheus
Wat lijkt me dat heerlijk om met zo'n instelling (+portemonnee) boodschappen te gaan doen... hahahaha
Maar inderdaad, in een aantal gevallen zullen de duurdere apparaten ook best goed klinken. Ook hierbij is het, commercieel gezien, een kwestie van vraag en aanbod. Zo zal een SSL tafel goed scoren op je equipment lijstje, terwijl er ook producers zijn die niet happy zijn met deze tafel. Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen en zal met een (af en toe jaloerse blik) deze thread blijven volgen.
Ennuh, vergeet vooral niet een goede koffiezetapparaat in de studio te plaatsen!
Yeah, it's me!
ProTools way or the Logic way..
19 december 2006 - 18:01    reactie #39
geplaatst door: SantiBanks

Citaat
Mattheus om 17:50, 19-12-2006

Ennuh, vergeet vooral niet een goede koffiezetapparaat in de studio te plaatsen!

En een lekker bankstel :)
ProTools way or the Logic way..
19 december 2006 - 20:21    reactie #40
geplaatst door: oogappel
Een bankstel werkt trouwens ook goed als diffuser, achter in de controlroom!

@ Mattheus; En ik ga niet eens voor echt duur spul. Mijn oog gaat richting mid-range,
rond de 3000/4000 euro per 16 kanalen. Uiteindelijk heb wil ik ook in de eerste instantie
niet mee uitgeven dan 50.000 euro, aan apparatuur hè, Real Estate/accoustics niet
meegerekend. Dus daarvan moet de hele techniek gekocht worden. Nou denk je misschien,
da's veel maar een mooi Brauner Mic kost je ook al 3500 euro.. Ach ik ben TV producent en
heb gisteren voor 36.000 euro in cameraspul geïnvesteerd (zie het zwarte gat draadje)..
Vergeleken met die branche is dit allemaal peanuts..

ProTools way or the Logic way..
20 december 2006 - 09:04    reactie #41
geplaatst door: SantiBanks
Klopt, echt goed audio spul kost gewoon veel geld. Ontwikkelkosten zitten daar bijvoorbeeld in net als manufactor kosten. Tuurlijk, hoe meer er wordt gemaakt hoe goedkoper het kan worden. Maar de oplage van dit soort apparaten is zo beperkt omdat de vraag niet enorm groot is (waarop behringer het bijvoorbeeld sneller zal winnen van brauner in productie. Gewoon omdat behringer door alle hobbyisten etc. wordt gekocht)
Dus zie daar je prijs.

Valt me trouwens op dat veel bekende artiesten niet eens van die dure mics etc. gebruik maken. Die shure sm58 bijv. wordt veel gebruikt, OOk in de studio. Net als mics van beyer of AKG die toch in het wat goedkopere segment vallen...

ProTools way or the Logic way..
20 december 2006 - 09:44    reactie #42
geplaatst door: oogappel
Tuurlijk kan je en 58 in de studio gebruiken (trouwens een hele goeie mic voor Toms),
Bono of Jagger zal er prima herkenbaar uit komen. Maar feit is dat de klank en frequentie
bereik van een top Neumann beter is, dus altijd mooier en helderder breder, dieper
(technisch gezien!) zal klinken dan de Shure. Maar dit wordt zo'n zelfde discussie als;
waarom die dure spiegelreflex camera als je dezelfde foto met een wegwerpcam
kan maken? Het gaat toch om de compositie...?
Dat is ook zo'n dooddoener... :wink:
ProTools way or the Logic way..
20 december 2006 - 09:56    reactie #43
geplaatst door: FEAR
de allermooiste microfoons ter wereld zijn natuutlijk sonodore's http://www.sonodore.com/
dit is niet eens een questie van smaak maar gewoon een feit. :music:
ProTools way or the Logic way..
20 december 2006 - 15:28    reactie #44
geplaatst door: oogappel
Ziet er inderdaad indrukwekkend uit en niet zo heel duur, als ze inderdaad zo goed zijn.
Maar wel alleen omni's als ik het goed zie?
ProTools way or the Logic way..
22 december 2006 - 14:20    reactie #45
geplaatst door: niekdewit
Hallo allentezaam,

Ik zit nu ook te kiezen tussen Pro Tools en Logic, vooral bepaald door de keuze in hardware.

Ik heb dankzij vele adviezen van collega's geconcludeerd dat: ProTools'hardware duur is en de preamps niet bijzonder goed zijn, maar de software is relatief goedkoop (DV pack voor 500 en je bent klaar mits je bij de hardware software geleverd hebt gekregen). Logic is qua software duur, maar is zo veel meer compatibel in hardware dat je zelf je setup kunt bepalen (Mackie, Yamaha, Focusrite, Motu, ... pre amps), waar je geld op kunt besparen. Bovendien is Logic optimaler voor gebruik op de Mac dan Pro Tools, maar Pro Tools is populairder (of was??).

Nu is mijn keuze de volgende: de Mac Pro 2.66GHz quad desktop of de handzame MacBook Pro 2.33GHz dual laptop? Ik begrijp de grote verschillen in uitbreidingsmogelijkheden. Maar ik vraag me af hoeveel kanalen ik in Pro Tools en in Logic kan binnenhalen op beide apparaten? Ivm klassieke dynamiek werk ik op 24 bit, 92kHz. Ik ga uit van een 3GB werkgeheugen op een 7200 rpm schijf in de MacBook Pro en een 5 GB werkgeheugen in de 2.66 GHz mac Pro. Al mijn monitoring heb ik hardware matig uitbesteed, dus daar hoeven de processoren zich niet om te bekommeren. Kan iemand me helpen deze vraag te beantwoorden aub?

ProTools way or the Logic way..
23 december 2006 - 00:24    reactie #46
geplaatst door: Jules
Niek, ik zou qwel een externe FireWire HD aan je MacBook Pro hangen. Het interne schijfje is vanwege de snelheid en de mate van fragmentatie die zich altijd onherroepelijk voordoet op een systeemschijf - qua aantal sporen - waarschijnlijk een potentiële bottleneck.
Ik heb echter geen concreet/exact antwoord op je vraag.


ProTools way or the Logic way..
26 december 2006 - 00:21    reactie #47
geplaatst door: SantiBanks
komt fragmentatie en defragmentatie altijd voor op je OS schijf? Merk er hier in digital performer namelijk erg weinig van op mijn iMac G5.
ProTools way or the Logic way..
26 december 2006 - 01:51    reactie #48
geplaatst door: JH
OS X houdt je schijf goed op orde. Er is dus (niet of) nauwelijks sprake van fragmentatie.
Mac-musician
ProTools way or the Logic way..
26 december 2006 - 14:58    reactie #49
geplaatst door: FEAR
hey niekdewit,
er is nog een andere mogenlijkheid (wat mij betreft betere).
voor klassiek heb ik het niet zo met protools. Zelf gebruik ik dan pyramix van http://www.merging.com/
Ik werk zelf altijd op 352kS/s 24bit (DXD) hoger gaat nog niet(24-96 schiet voor mij tekort) natuurlijk met dCS converters en sonodore mic's
kijk eens op http://www.northstarconsult.nl voor tips.
protools gebruik ik ook maar meer als creatief ding voor film en TV.
succes

ps was ik helemaal vergeten pyramix werkt op windows, er zijn nog geen programma's voor de mac voor hoge resolutie audio ja en dan moet je wel eens vreemd gaan.

(Bewerkt door FEAR om 15:01, 26-12-2006)