Ik denk dat als een deskundige af en toe eens een uurtje zou uittrekken, hij binnen de kortste keren een zeer waardevolle lijst met FAQs zou kunnen opstellen, gerubriceerd en geïndexeerd. Die lijst zou binnen het forum veel diensten bewijzen, en met een druk op de knop zou je er een bestseller van kunnen printen!
Binnen het MacFreak team heb ik me ooit uitgeroepen tot FAQ-man, zogezegd. Nou heb ik daar tot nu toe met wisselend succes aan gewerkt, maar er zijn twee dingen over te zeggen.
1) Het is vele malen meer werk dan je zou denken: en een uur tijd heb je mischien 3 vragen klaar, die je vervolgens weer moet onderverdelen... Er zijn zoveel dingen die wellicht erin kunnen, dat je al heel snel weer te veel hebt.
2) Ik waag te betwijfelen of het al het werk waard is: ik was het tot nu toe nooit zo met Peter Villevoye eens, maar nu ben ik toch geneigd hem te geloven. Als ik, als moderator, bekjk hoe we met zijn allen ermee omgaan, dan maakt het niet uit waarmee we "dreigen", hoeveel regels mensen accoord moeten bevinden als ze lid worden, en hoe vaak we ze vragen om eerst te zoeken, het gebeurt gewoon niet. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen, is het mensen door de strot te duwen als ze een post willen starten. En dat komt de gebruikersvriendelijkheid ook weer niet ten goede...
Maar: wat misschien wel zou kunnen is een soort "1ste hulp bij calamiteiten" maken. En een top-5 van meest gestelde vragen...
ja, een faq is natuurlijk erg goed en handig maar inderdaad nogal bewerkelijk.
Wat het zoeken van antwoorden op vragen en het zomaar eens uitzoeken hoe iets werkt aanzienlijk zou vereenvoudigen, is een systeem waarbij je bij het plaatsen van een bericht moet selecteren in welke categorie een onderwerp valt, met eventueel nog meerdere sub-categoriën.
Dus als je bijvoorbeeld wilt weten hoe je een DivX moet afspelen onder OS 9 dan selecteer je eerst 'OS9' en dan 'Multimedia' (en bij veel voorkomened vragen kun je zlefs nóg een sub-categorie maken, bijvoorbeeld 'DivX) en dan stel je je vraag.
Op deze manier hoef je zelf geen faq te maken; alleen een uitgebreidere lijst van opties bij het plaatsen van berichten. Oude berichten zijn dan nog niet gecategoriseerd; je kunt ervoor kiezen om die te laten verplaatsen door moderatoren.
Groetjes Jos
die zoekfunctie werkt niet zo best helaas.... het is bovendien vaak erg traag en je vindt vaak niet wat je zoekt.
Dat is in mijn beleving, maar dat kan ook komen doordat ik een newbie ben op het gebied van mac en misschien nog geen echt moeilijke vragen heb...
. Wat ik wel een beetje jammer vind (en eerlijk gezegd gebeurt dat in dit forum regelmatig) dat er zo snel polarisatie in de reacties ontstaat: de helft roept "Ja daar zit wat in, daar zouden we iets mee kunnen doen" en de andere helft poeiert het nogal bits af met een voelbare geïrriteerde ondertoon van "het gaat toch altijd goed, doe niet zo moeilijk". Een prima manier om genuanceerde meningen de kop in te drukken. Bang voor verbeteringen?
Om het onderwerp nog iets te uit te breiden: vaak volg ik een draadje gewoon omdat het me interesseert, niet omdat ik een acuut probleem heb. Dan komt halverwege iemand met een tip (een site, of een toetsencombinatie etc.) waarvan anderen roepen: Heee wat handig, nooit geweten....Een week later is dat weer in de draaikolk der oude draadjes verdwenen.Zou het niet een idee zijn om zulke handigheidjes te verzamelen, gewoon in een ongestructureerd rubriekje onderbrengen waar je op een verloren moment in kunt grasduinen... en dan elke 30 seconden roepen: Heeeee...
(Bewerkt door Marijn om 21:14, 3-05-2004)
De aanwezige informatie is natuurlijk een grote rijkdom,maar (en dat zal altijd zo blijven) als je een paar zoekactiesniet de juiste informatie kan (terug)vinden ben je geheel vrijom je vraag op 't Forum te berde te brengen. Be Our Guest !Er is altijd wel een andere Freak die je graag wil helpen
Het is (zoals Guy ook al meldde) echt onbegonnen werkom FAQ's te maken, het archief uit te gaan vissen of op eenof andere wijze nuanceringen op grote schaal door te voeren.Dat lukt niet bij dit Forum en evenmin bij alle andere Fora.Ieder Forum heeft daar lust/last van...
En als je vindt dat een FAQ zou kunnen helpen:wat let je om de FAQ van Apple te raadplegen ?
Apple heeft FAQs en Help-files, maar wij hebben 'n Forum !