Ik heb geen enkel probleem met advertorials waarbij duidelijk word aangegeven dat het een advertorial is. En als ik binnenkort mijn donateurschap eindelijk eens in orde maak, dan heb ik er nog steeds geen moeite mee om advertorials en reclames te zien.
Bij advertenties interesseert het onderwerp mij overigens niet. Zelden trekken ze mijn aandacht, maar soms zit er zelfs iets tussen wat de moeite van een klik waard is. Op dat gebied ben ik zelfs een voorstander van vergaande willekeurigheid in onderwerpen en niet maandenlang dezelfde ... reclames op elke website die ik bezoek.
Van advertorials verwacht ik vooral dat de onderwerpen toch enigszins aansluiten bij Macfreak. Het goklobbypromotiepraatje viel wat dat betreft echt uit de toon en ik dacht serieus een paar seconden dat MF gehackt was!
Een duidelijke --advertorial-- melding had wonderen gedaan.
"Kleine moeite toch?"
"Oh…"
Toen zag ik deze reactie, waar ik eigenlijk wel van schrok:
@Flix: de reden daarvoor is simpel, zodra we er advertorial boven zetten is de interesse van adverteerders weg, Google zet de links dan een enorm stuk naar beneden (Google bevoordeelt de eigen advertenties).
Om heel eerlijk te zijn @Robert, vind ik de oplossing die er nu is misleidend. Begrijpelijk, maar nog steeds misleidend.
Een nieuwkomer, of minder regelmatige bezoeker zal waarschijnlijk niet direct doorhebben hoe de vork in de steel zit, en denken dat de advertorial echte MacFreak content is.
Zelf had ik bijvoorbeeld pas na het lezen van deze draad door waar 'MFR' voor stond — Niet voor 'MacFreak Redactie', zoals ik dacht…
Als ik dit draadje als adverteerder nu zou lezen, dan had ik waarschijnlijk hardop "WTF!" door de woonkamer geroepen…
Het zegt overigens ook veel over de partijen die (nog steeds) dit soort voorwaarden gebruiken in advertorial deals. Een bedrijf dat vertrouwen heeft in het product wat ze maken, hoeft zich toch niet achter anonieme advertorials te verbergen? Voor lobby-organisaties lijkt me dat ook opgaan voor het onderwerp wat ze willen promoten.
Maar om daarmee wel of niet akkoord te gaan, dat is een keuze die alleen de MacFreak Redactie kan maken.
Tot zover mijn vijf minuten in deze inspraakronde.