Je schrijft “Kies in PhotoShop Bewerken/Omzetten in profiel...; dan worden de RGB-waarden veranderd zodat de kleuren zo dicht mogelijk blijven bij het origineel.”
Moet ik deze actie bij elke foto doen? Het juiste profiel is dan toch al toegewezen?
Klopt, "
omzetten in profiel" doe je alleen als je een foto hebt die al een profiel heeft, en je wilt een ander profiel gebruiken.
Je moet je goed realiseren dat een foto in RAW (bijvoorbeeld Nikon NEF of Canon CRW) per definitie nog geen profiel heeft. Een RAW bestand bevat alleen de waarden (helderheden) van de afzonderlijke 'pixels' van de sensor, en elke 'pixel' in een RAW-bestand heeft maar één kleur: rood, groen of blauw.
Zolang je binnen Camera Raw werkt is je foto dus eigenlijk nog geen foto. Het plaatje wat je ziet is een voorvertoning*) van hoe de foto eruit komt te zien als je hem omzet in een bestand waarin elke pixel 3 kleuren (RGB) bevat.
Pas als je in Camera Raw op de knop "
Afbeelding openen" klikt wordt het bestand omgezet naar RGB, dus met 3 kleuren per pixel. Je hebt dan Camera Raw verlaten en je ziet het beeld nu in het standaardvenster van Photoshop. Vervolgens kun je nog bewerkingen uitvoeren (die meteen worden opgeslagen) en sla je tenslotte het bestand op in de gewenste indeling, bijvoorbeeld JPEG, TIFF of PSD.
De keuze voor een bepaald profiel heeft te maken met wat je met het bestand van plan bent. Als je een peperdure wide-gamut monitor hebt of een goede printer, is het zonde om er een sRGB-bestand heen te sturen. Hetzelfde geldt voor een foto die naar een andere kleurruimte moet worden omgezet, bijvoorbeeld van RGB naar CMYK (voor drukwerk).
Je zei dat je geen verandering in kleurverzadiging ziet. Dat komt omdat er altijd twee profielen actief zijn: dat van het bestand en dat van het uitvoerapparaat. ColorSync leest het profiel van het bestand, weet daardoor hoe de kleuren en helderheden eruit moeten zien en past dan de pixelwaarden aan om het er op het betreffende beeldscherm of printer goed uit te laten zien.
Maar als je bestand sRGB is en je beeldscherm of printer heeft een kleurruimte zoals AdobeRGB, dan worden de verzadigde kleuren duidelijk slechter weergegeven dan mogelijk zou zijn. Vergelijk het met hele goede geluidsboxen: sluit er een CD-speler op aan en het klinkt prachtig, maar met een cassettespeler klinkt het van geen meter. Sluit je ze aan op slechte luidsprekers, dan is het verschil niet meer zo groot, maar wel slecht.
Als je je foto's vooral bekijkt vanaf jou eigen of andermans (sociale media) beeldscherm, dan is sRGB prima. Wil je er echt iets moois van maken, bijvoorbeeld een goede afdruk of weergave op een top-beeldscherm, kies dan AdobeRGB. Om daar goed mee te kunnen werken heb je wel een goed beeldscherm nodig.
Op onderstaand plaatje kun je zien dat AdobeRGB een ruimer kleurenpalet geeft dan sRGB.
*) Hetzelfde geldt voor de bewerkingen die je doet binnen Camera Raw: ze worden pas toegepast op het moment dat je Camera Raw verlaat. Er wordt dan een nieuw bestand aangemaakt. Het oorspronkelijke RAW-bestand verandert niet en dat is fijn; je kunt daardoor later straffeloos een andere versie maken.
Van RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert