Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 10:41    reactie #25
geplaatst door: mvdg
@Mijco: Je zou dat wel kunnen doen, niet geschoten is altijd mis. Ik denk echter niet dat er veel bedrijven zijn die dat zomaar doen; een logo is toch een kern van je uitstraling als bedrijf. Daarbij komt dat je in hetzelfde veld actief bent dus dat lijkt me ook niet zo handig voor hen (of voor jou..) Gezien het algemene karakter van de stijl, zou ik ook proberen zelf een draai te geven aan zo'n stijl-element, zoals al eerder door iemand gesuggereerd.
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 10:49    reactie #26
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]Dat er meer dan één bureau wordt ingeschakeld is de allereerste fase is heel gebruikelijk. 'Pitchen' heet dat en is in dergelijke situaties heel gewoon.

Iedereen moet het logo (laten) maken dat -ie- mooi, goed of leuk vindt. Het is voor grote ondernemingen echter wel belangrijk bij de consequenties van keuzes stil te staan. Het kiezen voor een logo met verloopjes in full-colour kan, als je 50 lichtbakken op al je vestigingen moet plaatsen, een extra kostenpost 150.000 euro betekenen. Je stationary valt ineens 20% duurder uit, je fleetmarking en signing is spontaan 40% duurder en ga zo maar door. Voor een grote onderneming kost een totale roll-out door zo'n (ogenschijnlijk) simpel verloopje uiteindelijk 500.000 - 700.000 méér.

En dan gaat het er niet meer om of dat anno 2006 technisch wel of niet kan, maar om keiharde knaken. Heb je die helemaal niet, dan kun je nog altijd hier terecht.

:biggrin:

[ Ger ][/news]

Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 10:57    reactie #27
geplaatst door: Peter Villevoye
Hahaa, tja Mijco, dat krijg je als je op een grafisch forum zoiets vraagt :-)
Het is hetzelfde als dat een typograaf vraagt hoe hij een leuk geveltje kan
nabouwen en dan wel precies hetzelfde zoals dat ene huisje in Noord-Italië...
De antwoorden: JA, er staan rechten op een logo. NEE, het mag dus niet.
MAAR: het zou echt een kans uit miljoenen zijn dat ze 't ooit merken.
Zolang je maar geen domeinnaam met .com gaat aanvragen.
Aan jou de overweging.

Verder: een logo hoeft voor mij niet zwart/wit. En de Apple-varianten
(met glans, alu-look of in 1 kleur) blijven gelukkig altijd dezelfde appel,
al is 't weer gevaarlijk om een fax/copie van de tinten-versie te maken.
Zodra je een logo vastpint op een (aantal) kleur(en) verlies je vrijheid
om kleuren in je uitingen toe te passen. Een logo moet als vorm al een
duidelijk beeld neerzetten. (Zwart/wit is dus niet een eis maar als test.)

Apple had ook een heel lastig logo: 6 gekleurde strepen + grijze tekst.
En dan ook nog eens zoveel mogelijk drukken in exacte PMS-kleuren !
Je gaf mensen een gulden als je op een beurs visitekaartjes uitdeelde...

Ik zag laatst een collage van 200 logo's van (bekende) NL bedrijven.
197 waren volgens de bovenstaande argumenten uitgevoerd - drie niet.
Val je dan op ? Nee, ik vond juist dat ze 'slapper' oogden dan de rest.

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 11:13    reactie #28
geplaatst door: Mijco
Leuk voorbeeld Peter, dat Italiaanse geveltje. Dat nabouwen wordt dus in 'de bouw' veelvuldig gedaan - natuurlijk niet letterlijk gekopieerd (soms zelfs dat), maar wel voortdurend elkaars vondsten overnemen en gebruiken in je eigen ontwerp.
Bovendien wordt er ook veel gebouwd zonder dat er een architect aan te pas komt (dus zonder auteursrechten?), zoals er ook wel veel logo's bedacht zullen worden zonder dat er een ontwerper aan te pas komt - geldt dan toch altijd auteursrecht?
iMac 21,5" (2019) 3 GHz 16 GB 500 GB SSD macOS X 11.7, MacBookPro (mid 2010) OS X 10.13, iPhone 13 mini, iPad Air 3
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 11:20    reactie #29
geplaatst door: mvdg
Auteursrecht is niet iets wat je niet vast hoeft te leggen. Als jij iets bedenkt, dan ligt het auteursrecht automatisch bij jou. Ook als Jan de Groentenman zelf een logootje bedenkt, heeft hij daar dus auteursrecht op.
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 11:21    reactie #30
geplaatst door: braeburnrocks
Logo's ... mooi of niet, als het maar herkenbaar is! Daar draait 't om!
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 11:39    reactie #31
geplaatst door: Mijco
mvdg, dat bedoel ik, maar op het zelfbedachte tuinhuisje van Jan de Groenteman ligt echt geen auteursrecht, dat mag iedereen wel nabouwen. En in die wereld ben ik werkzaam....
iMac 21,5" (2019) 3 GHz 16 GB 500 GB SSD macOS X 11.7, MacBookPro (mid 2010) OS X 10.13, iPhone 13 mini, iPad Air 3
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 11:40    reactie #32
geplaatst door: Kapotlood
Niet helemaal juist Braeburnrocks :)
Het moet inderdaad herkenbaar zijn, maar het moet ook zéker goed bij het bedrijf passen.
Een McDonalds "M" gebruiken bij een kledingwinkel als "MEXX" gaat niet werken, hoe
goed het logo ook te herkennen is.

Als een logo goed herkenbaar is én goed past bij de doelgroep van het bedrijf, dan pas praat
je vaak over een geslaagd logo. De doelgroep moet bij het logo ook direct denken aan waar
het bedrijf voor staat.
Bij MEXX denk je misschien niet direct aan kleding als je het merk niet kent. Maar het logo
straalt wel een bepaalde mate van trend/design uit, waardoor het past bij de doelgroep van
het bedrijf. Kortom, bij een logo moet je het gevoel hebben wat het bedrijf van je wilt.
- MEXX: stijl en trend
- McDonald: speels en eten (geel staat vaak voor een huiselijk gevoel en rood wekt "eet"lust op)

Het hoeft niet eens altijd te betekenen dat iedereen het logo mooi vindt. Dat blijft smaakgebonden.
Maar het is wel een goede zaak om náást de herkenbaarheid e.d., ook te zorgen dat op z'n minst
de doelgroep het logo ook prettig vind.

Mvg,
Joram

@Mijco;
Ook op het logo van die groenteman zit auteursrechten. Het maakt niet uit over welk bedrijf/logo
je praat, hoe groot of klein dan ook. Op álles wat ontworpen/geschreven wordt zit automatisch
auteursrechten. Grote bedrijven zullen het alleen harder/sneller aanpakken dan de groenteboer
om de hoek, omdat die mensen meer in de picture staan, en ook sneller opvallen. Maar als die
groenteboer zijn logo bij jou ziet en dat niet wilt, dan zal hij het (als het erop aankomt) zeker winnen.

Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 11:41    reactie #33
geplaatst door: Pako
@Ger: de kosten van een dergelijke operatie zijn natuurlijk van belang. Maar vallen voor KPN kennelijk niet te hoog uit. Het schijnt allemaal binnen de normale marketingbudgetten te vallen, das dat maakt dan niet zoveel uit.

En of je nu een logo in één kleur stickert op een van groen naar wit overgespoten! (kosten?!!) busje plakt of daar een full-colour bedrukte sticker op plakt maakt denk ik niet zoveel meer uit.
Evenals briefpapier: heb je enig idee hoeveel briefpapier er bij KPN door gaat? Ik heb wel enig idee, en bij die oplage maakt 1-2 of 4 kleurendruk helemaal niets meer uit.

Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 11:49    reactie #34
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]
Citaat
Mijco om 11:39, 28-03-2006
mvdg, dat bedoel ik, maar op het zelfbedachte tuinhuisje van Jan de Groenteman ligt echt geen auteursrecht, dat mag iedereen wel nabouwen.

Tenzij het wél vastgelegd is in een patent (n.a.v. een uniek bouwmethode of zo). Dan mag het niet. Toegegeven, er zijn bepaaldde braches waarbij dit vastleggen (nog) niet echt gebruikelijk is, maar dat gaat op termijn wel gebeuren. Stel dat je een heel orgineel modelletje 'huis' hebt bedacht. Dan wil je niet dat iedere Bob de Bouwer met jouw idee dezelfde markt op kan.

In de auto-, IT-, computer- en muziekindustrie werkt het bijvoorbeeld al zo. Ik vind Apple ook altijd een mooi voorbeeld, die hebben dat ook keurig voor elkaar. Bescherming van je intellectuele eigendom. En vergis je niet wat er allemaal vastgelegd kan worden: een herkenningstune (Nokia), een geur (Brise), een smaak (7-Up): allemaal beschermd. Liefst bouw je een 'merk' op rond allemaal van dit soort componenten die beschermd zijn. Tegenwoordig is dat één van de normale middelen in de concurrentiestrijd.

@Pako: Onderschat die kosten niet: daar gaat de wet van de grote aantallen en getallen werken, die ook nog continue terugkerend zijn.

[ Ger ][/news]

Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 11:56    reactie #35
geplaatst door: Mijco
Precies, Ger, in de technische wereld vraagt het een gerichte actie om je ontwerp vast te leggen in een patent, in andere sectoren (grafische uitingen, schrijverijen, muziek) is je bedenksel meteen vanzelf beschermd door de auteurswet - toch wel vreemd eigenlijk....
iMac 21,5" (2019) 3 GHz 16 GB 500 GB SSD macOS X 11.7, MacBookPro (mid 2010) OS X 10.13, iPhone 13 mini, iPad Air 3
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 11:59    reactie #36
geplaatst door: Peter Villevoye
Een bouwtechnisch ontwerp of bepaalde gevelvorm is ook 'beschermd' !
Vondsten overnemen mag - zolang het maar niet zoveel op elkaar lijkt
dat een ander schade ervan ondervindt (vanwege verwarring bij publiek).
Een rechter zal daar dan over moeten oordelen.

Nog een kleine noot over de "vastlegging" van logo's of andere uitingen:
iemand kan een logo, vorm of spreuk als handelsmerk laten registreren.
Dat is in veel gevallen 'sterker' dan een © auteursrecht, maar moet wel
aan wat voorwaarden en bepalingen (qua regio en uniciteit etc.) voldoen.

Dit vergemakkelijkt rechtsgang bij conflicten en onrechtmatig gebruik.
Veel logo's hebben dus zo'n ® maar dan is het nog niet "gehonoreerd".
Pas wanneer men de hele procedure doorloopt, wordt een ® een ™ !

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 12:10    reactie #37
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]Ja en nee... Bij creatieve producten is het inderdaad 'vanzelf' geregeld, maar als je het niet aktief vast laat leggen (vergelijkbaar met een patent) is het achteraf heel moeilijk je gelijk te halen. In die zin is het patenten-systeem helderder. Je hebt een patent of niet, en het patent is uitputtend beschreven. Dáár kan een rechter iets mee in geval van een conflict.

Bij creatieve uitingen (die niet op voorhand vast zijn gelegd) krijg je altijd subjectief gedoe achteraf. Wie was er eerder (toon maar 'ns aan), lijkt het er op of niet (persoonlijke mening) en ga zo maar door. Zo was die rechtzaak laatst tussen Albert Heijn met hun huismerk-etiket en de fabrikant van het A-merk erg interessant: de A-merk fabrikant (Unilever) betichtte Albert Heijn van inbreuk op het merkrecht. Helaas ('t was ook pindakaas): Albert Heijn hoefde de verpakking niet aan te passen. Terwijl iedereen kon zien dat er sterke overeenkomsten waren waarvan je aan mag nemen dat het niet per ongeluk gekozen was. De A-merk fabrikant had waarschijnlijk de verschijning van het product onvoldoende vastgelegd om de zaak écht hard te maken. En nu staat er dus een gelijkend AH-huismerk te concurreren naast hun product.

[ Ger ]

P.S2 1: De zaak ging om méér dan één product: elf om precies te zijn. De rechter gaf Unilever in twee gevallen gelijk, maar van negen producten bleven de potten en pakjes AH-huismerk gewoon in het schap staan. Je kunt er meer over lezen in deze PDF.

P.S. 2: Hahaha... Zowel Peter als ik zitten er wel bovenop hier..! Tja, als de vos de passie preekt...[/news]

Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 12:29    reactie #38
geplaatst door: rlnd
Ja, en nu weer ontopic, ja... :mad:

't is geen prive babbelboxje voor moderators....

:biggrin:

ha! dat had je gedacht!
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 12:35    reactie #39
geplaatst door: toulouse
...of je collega een ontwerper is of hij het logo laat uitvoeren door een ontwerper/vormgever dat weet ik niet maar het lijkt mij dat een ontwerper niet kopieert. Als ie zich laat inspireren door dit voorbeeld zal de ontwerper tot de conclusie komen dat deze uitvoering niet de meest ideale is. Een logo ontwerpen is niet een kwestie van klakkeloos een plaatje en een tekstje combineren, laat staan kopiëren!

Succes en laat je niet verleiden tot de makkelijkste weg...

Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 13:15    reactie #40
geplaatst door: TB
WHoehahaha, snif.  :happy:  :happy:

@toulouse: Het reclamewereldje is daar waar het meest van elkaar gekopieerd wordt....
Heel vaak zelfs zo ongeveer letterlijk dus.

Maar je opmerking 'laat je niet verleiden tot de makkelijkste weg...' is wel weer heel waar.

weer ff offtopic: Het kpn-logo is weer een mooi modevoorbeeldje en past in het rijtje naast het rabo-logo. Er zal wel weer veel geld voor neergelegd zijn, maar 't blijft niks en makkelijk.

Het leven kent geen Appeltje-Z (TB, 2002) en overigens ook geen Command-Z
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 13:34    reactie #41
geplaatst door: braeburnrocks
Daar ben ik het zeker niet mee eens Joram!
Quote:
Het moet inderdaad herkenbaar zijn, maar het moet ook zéker goed bij het bedrijf passen.
Een McDonalds "M" gebruiken bij een kledingwinkel als "MEXX" gaat niet werken, hoe
goed het logo ook te herkennen is.

Maar omdat men de M van McDonalds meteen herkent als het logo van die keten, wil het zeggen dat het herkenbaar is. Niet dat het mooi is! En dat is wat wat ik bedoelde te zeggen.

Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 13:36    reactie #42
geplaatst door: Blender
Die opmerkingen over het kpn-logo slaan grotendeels nergens op. Wat is er bijvoorbeeld mis met de Dax? Een zeer herkenbaar en goed ontworpen letter. Past goed bij het kroontje - wat overigens ook prima ontworpen is.
Veel gezeur over verlooptinten. Denk je nou echt dat Studio Dumbar verlooptinten toepast omdat het tegenwoordig zo gemakkelijk kan? Denk effe na en kijk eens naar hun overige werk. Weet je meteen dat het onzin is wat je zegt.
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 13:40    reactie #43
geplaatst door: Mijco
toulouse: mijn collega en ik zijn  - zoals eerder omschreven - juist het soort 'bouwvakkers' die gewend zijn om dingen klakkeloos te kopiëren en te combineren (net als in de reclamewereld, begrijp ik van TB).
Voor de goede orde: we zijn dus werkzaam in de bouwwereld, niet direct met de hand aan de troffel, maar wel in de aansturing van allerlei ontwerpende en uitvoerende partijen.

Het logo wordt - wellicht tot grote verbazing van jullie grafici - niet gezien als erg belangrijk voor de presentatie van zijn bedrijfje, maar als leuke bijkomstigheid. Ik zie hem nog geen ontwerper 'briefen'...  :dozingoff:

iMac 21,5" (2019) 3 GHz 16 GB 500 GB SSD macOS X 11.7, MacBookPro (mid 2010) OS X 10.13, iPhone 13 mini, iPad Air 3
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 14:09    reactie #44
geplaatst door: toulouse
Natuurlijk, het logo is onderdeel van de (visuele) identiteit van het bedrijf vandaar dat je niet “zomaar eentje uitzoekt” in Google...

Los daarvan lijkt mij de vraag over het kopieren opgelost: op alle uitingen rust auteursrecht. Je zou de ontwerper van dat Amerikaanse bedrijf om toestemming voor het kopieren kunnen vragen. Je krijgt waarschijnlijk geen toestemming of een Amerikaans hoge factuur voor het gebruik.
Vergeet ook de risico’s niet. Stel dat dit bedrijf een grote fout maakt en negatief in het nieuws komt...

Succes

Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 14:38    reactie #45
geplaatst door: bertvanderveen
Volgens mij gebruikt KPN geen Dax in het logo, maar een aangepaste DTLProkyon. Maar dit terzijde.
Er is trouwens  een akkefietje tussen UPS en FontFont (FSI) geweest omdat UPS geen zin had te betalen voor een licentie voor Dax. Plagiaat door een zeer gerenommeerd ontwerpbureau!
Bert Vanderveen [...]
+++ Applegebruiker sinds 1989 (van System 6 via OSX naar macOS 15)
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 14:54    reactie #46
geplaatst door: Mijco
toulouse, ik vrees dat grafische ontwerpers het belang van een logo soms overschatten.
Een klein bedrijfje dat zijn bekendheid vooral moet hebben van bestaande 'netwerken', dat niet adverteert, dat geen gelikte website behoeft, vindt een logo vooral een aardige bijkomstigheid voor de visitiekaartjes, meer niet.

Ik heb hierboven juist proberen uit te leggen dat 'op alle uitingen rust auteursrecht' ook behoorlijk betrekkelijk is, in elk geval in de bouwwereld.

Allen bedankt voor jullie bijdragen, mijn collega heeft behoorlijk wat stof tot nadenken gekregen.

iMac 21,5" (2019) 3 GHz 16 GB 500 GB SSD macOS X 11.7, MacBookPro (mid 2010) OS X 10.13, iPhone 13 mini, iPad Air 3
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 15:05    reactie #47
geplaatst door: Peter Villevoye
Nou, wie durft een lieftallig sierwerkje ergens te jatten
en daar een degelijke "Acanthus" tekst in te verwerken ?
Dat heeft Mijco wel verdiend heeft na zoveel pagina's !
Laat ons 'ns wat zien. (Je mag het anoniem tonen...)
:cool:
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 16:05    reactie #48
geplaatst door: Francicus
...had de discussie ff willen volgen , blijkbaar een paar pagina's gemist. Wil nog wel wat uitleggen aan Errror. Mooi of niet mooi is niet het onderwerp. Communiceert het logo wat het moet doen is het goed (grafisch) toepasbaar. Lichte fondje blijven nu eenmaal niet "staan" Ondanks dat er van het logo vel afleideningen zullen zijn voor divers gebruik. Een logo moet je in principe kunnen "determineren". In nederlands, een logo moet in de categorie passen en dat doe je oa met IDEE, vorm, kleur, materiaalkeuze, typografie etc. Vond het werk Van Dumbar in vorige versies beter. Ken de briefing niet maar dit is richting Fortis of VSB bank gepriegel... Nog een heel verschil tussen logo en/of beeldmerk. Ben Bos heeft er ooit een aardig boekje over geschreven. En mijn ergenis over designwerk dat naar Engeland gaat gooide ik er even te enthousiast tussendoor.
Rechten op een logo?
28 maart 2006 - 16:14    reactie #49
geplaatst door: Gmid

[news]
@Mijco,

Alsjeblieft, een bouwvakkers opzetje. Wat je erachter ziet is zijn de Acanthus bladeren zoals ze op de basis van een pilaar werden gebruikt. Dus dat bedrijf "Acanthus Vastgoedontwikkeling" ligt aan de basis van een succesvol en indrukwekkend gebouw. Als je 'm als eps wilt hebben moet je maar even een mailtje sturen.

@de rest

Dit mag professioneel afgekraakt worden omdat ik zo vriendelijk was er een verloopje in te gebruiken. Ook alle andere commentaar is welkom. Na die post van Peter leek het me wel zo vriendelijk om vijf minuten aan Mijco te schenken. En ja, het ornament is gejat. De tekst echter is handgetikt!

:happy:
[/news]