E-mail versturen niet mogelijk: relaying
18 januari 2016 - 12:20   
geplaatst door: JanSr
Net een nieuwe iPadAir. Alles netjes geïnstalleerd en ja hoor dat is hij weer, net als bij mijn iPhone:

E-mail versturen niet mogelijk
Er is een kopie in "uitgaand" geplaatst
De server accepteert de ontvanger "aaa@bbb.nl" niet, omdat de server relaying niet toestaat.

Wat is hier voor de oplossing?
Wie of wat is de server? Waarom staat die dit niet toe? Het is weer zo'n foutmelding waar de leek niets mee kan.

Ooit met mijn iPhone opgelost, alleen geen idee meer hoe.

E-mail versturen niet mogelijk: relaying
18 januari 2016 - 22:18    reactie #1
geplaatst door: Flix
Leuk om zo in jezelf te praten, maar als je wat hulp wilt, zul je toch wat meer info moeten geven. Zoals: welke provider, IMAP of POP, wat heb je ingesteld bij de SMTP server (=server uitgaande post), etc.
E-mail versturen niet mogelijk: relaying
18 januari 2016 - 23:34    reactie #2
geplaatst door: MacFrankie
Begin eens met het weggooien van het account op je iPad.
Maak vervolgens een nieuw account aan, kies het type dat het meest past bij jouw account.
Voer vervolgens alleen je mailadres en je wachtwoord in, en verder niks.

Werkt het nu? Je hebt 99% kans dat het werkt, tenzij je provider Ziggo is, en je mailadres eindigt op "@home.nl". Maar ook daarvoor is er een oplossing!

Maar Flix heeft een punt. Als je niet vertelt wat er aan de hand is, dan kunnen we je niet helpen!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
E-mail versturen niet mogelijk: relaying
19 januari 2016 - 08:21    reactie #3
geplaatst door: VwVanFan
Das niet grappig Frankie,Jan houdt niet zo van humor.

:cool:

E-mail versturen niet mogelijk: relaying
19 januari 2016 - 09:15    reactie #4
geplaatst door: MacFrankie
Het was ook niet grappig bedoeld, VwVanFan, ik weet zeker dat mijn oplossing werkt voor de meeste mailadressen, dwz als het domein van het mailadres gelijk is aan de domeinnaam van de mailserver.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
E-mail versturen niet mogelijk: relaying
19 januari 2016 - 11:49    reactie #5
geplaatst door: JanSr
Ik heb het ding precies zo ingesteld als mijn iPhone.
Provider xs4all.
IMAP account.
Dus: Server inkomende post Hostnaam: imap.xs4all.nl
Server uitgaande post: smtp.xs4all.nl
Dan staan er nog een gmail account op en een iCloud account.

Maar kennelijk zie ik iets over het hoofd. En ik moet glimlachen over sommige reacties.

E-mail versturen niet mogelijk: relaying
19 januari 2016 - 12:35    reactie #6
geplaatst door: JanSr
Inmiddels heeft xs4all mij het geheim onthuld.
Bij Server Uitgaande mail zit nog een extra niveau. achter smtp.xs4all.nl staat Aan>
Als je daar op klikt kom je in een menu.
Ook daar moet gebruikersnaam/wachtwoord worden ingevuld.

Dank voor alle aandacht.

E-mail versturen niet mogelijk: relaying
19 januari 2016 - 12:46    reactie #7
geplaatst door: Flix
Jan, er is voor uitgaande mail meer in te vullen dan enkel 'imap.xs4all.nl'.

Edit:
Ik zie, terwijl ik dit schrijf, dat je het zelf al hebt gevonden.
Geen geheim; gewoon noodzakelijk instellingen.

E-mail versturen niet mogelijk: relaying
19 januari 2016 - 12:58    reactie #8
geplaatst door: JanSr
Mensen die precies weten hoe het moet vinden het soms lastig te begrijpen waarom het bij anderen mis gaat.
Die laatste stap in het aanmeldingsproces ligt niet voor de hand, niets wijst de onbevangen gebruiker er op dat je er nog niet bent zonder.
De foutmelding geeft daar over ook geen enkele indicatie.
Hoe moeilijk zou het zijn om die foutmelding een klein beetje aan te passen, zodat de gebruiker het juiste spoor kan vinden?
Of beter nog, de aanmeldingsprocedure net iets anders inrichten, zodat je die stap niet mist?
E-mail versturen niet mogelijk: relaying
19 januari 2016 - 13:05    reactie #9
geplaatst door: Flix
Tja, het blijft gewoon in de basis ingewikkelde materie, die tegenwoordig door iedereen gebruikt moeten kunnen worden. Telefoonmakers en providers doen er alles aan om het zo simpel mogelijk te houden.
Normaliter worden deze gegevens dan ook grotendeels vanzelf ingevuld, maar soms gaat dat niet goed.

Daarom bestaan er ook helpdesken en fora...  :wink:

E-mail versturen niet mogelijk: relaying
19 januari 2016 - 13:40    reactie #10
geplaatst door: MacFrankie
Dit is het gevaar van in de geavanceerde instellingen duiken, je doet het dan al snel fout of incompleet. Vandaar dat je, als het kan, de mailinstellingen aan Apple moet overlaten!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
E-mail versturen niet mogelijk: relaying
19 januari 2016 - 16:12    reactie #11
geplaatst door: JanSr
Graag even nadere toelichting.
WAT moet ik aan Apple overlaten?
Apple doet niets aan dit soort instellingen.
E-mail versturen niet mogelijk: relaying
19 januari 2016 - 16:59    reactie #12
geplaatst door: Flix
In principe wel Jan. Als je e-mailadres en wachtwoord ingeeft bij de aanmaak van de mailaccount in iOS, dan worden alle andere mail instellingen er automatisch bijgezocht, en ingesteld.
Maar soms gaat dat niet goed; ook omdat de gebruiker er af en toe tussen zit te rommelen.

Zo heb ik ook een aantal Xs4all accounts, die ik er zo simpel heb opgezet.

E-mail versturen niet mogelijk: relaying
23 januari 2016 - 11:25    reactie #13
geplaatst door: Photocell
Ik zat hier ook mee.
Thuis gaat het wel (via Wifi natuurlijk), maar buitenshuis niet.
Ik had die extra info niet ingevuld, omdat er staat "optioneel".
Na invullen en SSL aanzetten werkte alles.
Teveel om hier op te noemen