geplaatst door: boiing
Tuurlijk kan dat gebeuren, en misschien iets vaker bij Ziegler (grapjuhh :biggrin:). We zijn allemaal mensen. Gelukkig :inlove:. Maar daarom die laatste vraag van mij, het probleem (50% batterij?) lijkt hier voor niemand helemaal duidelijk en er zijn oplossingen :wink:. In die zin zat er een kern van waarheid in de eerste - wellicht wat lompe - reactie.
RAM upgrades te duur? 8 GB te weinig?
https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: MacFrankie
Wat altijd helpt, is:
Instellingen
Algemeen
Ververs op achtergrond
Uit

te kiezen. Algemeen, voor alles!

Je wordt voor de gek gehouden door die setting. Alles wordt nog steeds ververst op de achtergrond, alleen kan het misschien een halve seconde (en geloof me, echt niet meer!!!) langer duren voordat je telefoon je op de hoogte stelt dat je een nieuw WhatsApp bericht hebt. Je bespaart er vooral accu mee.

Wat ook helpt, is onzuinige apps te verwijderen, zoals Facebook Messenger.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: boiing
Yep, staat hier ook al jaren uit, voor alle apps. Nooit een nadeel ondervonden. Gekke setting, nooit begrepen.
RAM upgrades te duur? 8 GB te weinig?
https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: raverke95
Het is zeker m'n bedoeling om dit op te volgen. Nu zeker nu er ook reacties geplaatst zijn waar iedereen waar wat aan heeft, waarvoor dank  :worship:. (oa Overzichtje van Orange is een hele hulp)

Helaas bevind ik me tijdens de daguren op m'n werk. Dus voor dit soort hobby hou ik me graag in m'n vrije tijd bezig. Nog proberen 7-8 uurtjes per etmaal te slapen en dan zijn reacties voorbehouden voor de avond periode.

Zoals in de openingspost gezegd rij ik momenteel vaak om niet te zeggen het vaakst met Waze. Het is an sich niet zo'n ramp natuurlijk dat er 's avonds nog 55% batterij over is, maar dat is plots gekomen na een versie-update van Waze. Die laatste heeft ook als nadeel dat hij geen gemiddelde snelheid toont; enkel zegt dat je in een trajectcontrole rijdt.

Vroeger had ik een abbotje van Coyote op de iPhone staan, maar net als Flitsmeister in Nederland, werkt Coyote het best in Wallonië en Frankrijk. Precies waar ik ook te weinig kom.

Het is al lang geleden dat ik de TomTom app nog eens gebruikte. Die gaf wel gemiddelde snelheden aan, maar de file-info was praktisch onbruikbaar. Ook hier weer: ik betaal graag iets voor een navi-app die goed werkt, maar dan hoort hij dat ook te doen.
(mocht er iemand gebruiker zijn van die TomTom app, benieuwd te horen wat die anno 2024 biedt :hypocrite:)

En tot slot nog even waarom ik persé die gemiddelde snelheden wil: de bus heeft geen cruisecontrol en je rijdt er erg makkelijk te snel in. Hij/zij die al wel eens in de streek van Mechelen rijdt kan beamen dat het er stikt van trajectcontroles die op scherp staan. Rij van Rumst naar Terhagen, dan rijd je bijna 2km tegen 30 km/u in een trajectcontrole. Men moet de weg in de gaten houden en zonder cruise control is het erg snel gebeurd dat je erboven zit met boetes tot gevolg. Die mogen we lekker zelf betalen. Ik mag al blij zijn dat ik destijds die CarPlay radio mogen plaatsen heb.

De bus is trouwens een Renault Master van 2013. Ventilatiegaten lenen zich niet tot het plaatsen van een behoorlijke (magsafe)lader. In het verleden een MagSafe geplakt tegen één van de zeldzame vlakke delen van het dashboard. Een zomerse dag, warm in de bus, direct na start een zware iPhone 14 pro Max ertegen en op het eerste kassei baantje lag hij tegen de grond. Gelukkig lagen daar eens geen onderdelen, of dit kostte me wellicht een scherm.

In mijn privé wagen hangt zo'n magsafe lader in de ventilatierooster, wat prima werkt natuurlijk.


geplaatst door: boiing
En tot slot nog even waarom ik persé die gemiddelde snelheden wil: de bus heeft geen cruisecontrol en je rijdt er erg makkelijk te snel in.
Nog een mini-tip dan (geen oplossing voor je batterijprobleem): ik gebruik Google Maps én Flitsmeister vaak tegelijk. Tussen dit soort apps kun je supersimpel snel schakelen tijdens het rijden met het blauwe symbool linksboven. Trajectcontrole: even naar Flitsmeister voor de gemiddelde snelheid, daarna weer naar Maps. En de overige meldingen van Flitsmeister krijg je hoorbaar of met een banner terwijl je in Google Maps (of een andere navigatie-app) zit.

Wat ik nog even niet begrijp: als je bus CarPlay heeft maakt het toch niet uit waar een eventuele lader zit? Die moet je dan toch ergens in een vakje of bakje kunnen plaatsen. Beetje creatief zijn raverke95 :smile:.
RAM upgrades te duur? 8 GB te weinig?
https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: raverke95
boiing: daar gaat het hele opzet over... Tot nu toe gebruikte ik altijd Flitsmeister omdat ik dan de gemiddelde snelheden had. Privé zette ik de ingebouwde navigatie van de auto aan, de iPhone eronder met flitsmeister in beeld.
Voor de zeldzame keren dat ik met de bus eens verder weg moest, deed ik precies hetzelfde. De iPhone dan voor de snelheidsmeters van de bus. Precies zoals jij: Google maps op Carplay en Flitsmeister op de iPhone.

Nu gaat Flitsmeister die gemiddelde snelheden in het Pro/betalend pakket stoppen. Mocht ik woonachtig en/of werkend in Nederland zijn sloot ik meteen een Pro abonnement af.
In België vind ik er teveel fouten inzitten om ervoor gaan te betalen.

Anders moeten we dat van die batterij maar gewoon laten voor wat het is. Het had leuk geweest om een app te vinden die zuinig bleek te zijn én gemiddelde snelheden liet zien.

Moest die bus mijn eigendom zijn, had ik al lang wat gaten geboord in het dashboard en zo'n magsafe lader vast gemonteerd.
De baas gaat dat niet appreciëren. Ik heb al genoeg moeten zeuren om een aangepast dashboardpaneel te mogen monteren.
geplaatst door: boiing
Nu gaat Flitsmeister die gemiddelde snelheden in het Pro/betalend pakket stoppen. Mocht ik woonachtig en/of werkend in Nederland zijn sloot ik meteen een Pro abonnement af. In België vind ik er teveel fouten inzitten om ervoor gaan te betalen.
Ah, dat had ik even gemist dat dit wellicht een betaalde functie wordt. Jammer.. En fouten in België: dat kan uiteraard, ik kom daar (te!) weinig. Ideale oplossing is er niet voor jou denk ik. Het blijft een compromis in alle gevallen.
RAM upgrades te duur? 8 GB te weinig?
https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: GeorgeM
@raverke95: maar volgens mij lees ik nergens iets over de suggestie van nnsa.
geplaatst door: orange
Wat ik me al twee pagina's afvraag; wat is "gemiddelde snelheid trajectcontrole"?

Je hebt een maximum snelheid waar je je aan moet houden.
Maar een 'gemiddelde snelheid'??
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: raverke95
@orange: je rijdt bvb in een trajectcontrole waar de maximum snelheid 50 km/u is. Door onoplettendheid of whatever zit je daar even een stukje boven, maar de trajectcontrole is nog gaande. Rij je dan even wat trager dan 50 km/u, ben je uiteindelijk toch tegen een gemiddelde van 50 erdoor gereden, dus geen boete.

Precies dat is net zo handig om even in beeld te hebben.

Met het Golf 2tje 1.3 benzine waar ik 25 jaar geleden mee leerde rijden was dat wat makkelijker in toom te houden, maar met de moderne motoren vol koppel, zelfs in een bestelwagen, zit je met die lage snelheden wel heel gemakkelijk boven de limiet.
geplaatst door: orange
Dus feitelijk krijg je dan op het eind van de trajectcontrole te zien wat je gemiddelde snelheid was. Want eerder is dat niet te berekenen. Ofwel: dan weet je iets waar je toch niets meer aan kan doen(?)
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: Ziegler
En wat doe je als je onderweg ziet dat je er boven zit? Vol in de rem?
bestaan er overigens trajectcontroles op andere plekken dan de snelweg?
geplaatst door: boiing
Dus feitelijk krijg je dan op het eind van de trajectcontrole te zien wat je gemiddelde snelheid was. Want eerder is dat niet te berekenen.
Nee hoor, die snelheid wordt vanaf het begin berekend, en steeds aangepast. Een voortschrijdend gemiddelde waar je zelf invloed op hebt tot het eind.

En wat doe je als je onderweg ziet dat je er boven zit? Vol in de rem?
Vol in de rem is nergens voor nodig. Dan minder je iets je snelheid voor een tijdje, tot je gemiddelde er weer onder zit. Zoals raverke95 al zei.

Zo rij ik al jaren over de Ring A10. 84 km/h gemiddelde ware GPS snelheid aanhouden op die continu berekende indicatie van Flitsmeister en je blijft precies onder de boetegrens :wink:. Je uiteindelijke gemiddelde snelheid over het hele traject bepaalt of je beboet wordt of niet. Vandaar trajectcontrole.

Bestaan er overigens trajectcontroles op andere plekken dan de snelweg?
Ja.
Bewerkt: 9 mei 2024 - 11:21 door boiing
RAM upgrades te duur? 8 GB te weinig?
https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: Ziegler
Maar dan zit je er een fractie boven. En op de snelweg zal dit inderdaad zo werken, maar raverke lijkt het  over snelheden die meer passen bij een woonwijk te hebben.

Ik ken trajectcontroles enkel van de snelweg of grotere routes waar de maximumsnelheid 80 is omdat je door een stedelijk gebied gaat.
geplaatst door: boiing
Je krijgt pas een boete boven de 84 km/h in NL omdat er voor een foutmarge gecorrigeerd wordt*. Hoe het in België zit weet ik niet, wellicht ook trajectcontroles op 50 km/h wegen daar.

* Om precies te zijn: je hebt een foutmarge en een ondergrens, zie:
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving/snelheid-en-te-hard-rijden/marges-en-meetcorrecties
RAM upgrades te duur? 8 GB te weinig?
https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: raverke95
Klopt helemaal. En dat is nu net het grote probleem: die trajectcontroles in zone 50 en zeker zone 30.
Wat ik eerder hier al vertelde: de baan van Rumst naar de Rumstse deelgemeente Terhagen is sinds kort zone 30 MET trajectcontrole over, dacht ik 1,8 km. Op zich nog wat winkeltjes en kronkelwegen, dus dat is nog aan te houden.

Nog erger, Googel maar even voor de mensen die niet bekend zijn in de streek, is tegenwoordig de Mechelsesteenweg in Bonheiden. Iets voor Bonheiden centrum begint zone 30 tot een dikke kilometer verder. Ik heb die baan ooit nog geweten met een maximum snelheid 70 door dat centrum.
Zonder cruisecontrol rij je héél gemakkelijk gemiddeld boven 30.
Het is daar een privé firma die de trajectcontroles uitbaat. Dus gegarandeerd wordt je beboet. 0,0 met veiligheid te maken, puur voor de kassa, maar das een ander topic.
Momenteel zit er nog een tolerantie van 6 km/u op, maar een is een voorstel ingediend dat er wellicht doorkomt om die marges te verkleinen.

Dus ik denk dat mijn punt stilaan duidelijk wordt waarom het handig is op zo'n plekken, waar ik wekelijks toch enkele keren werkzaam ben, een gemiddelde snelheid in beeld te hebben.
geplaatst door: Ziegler
Maar dat is wel wat ik bedoel: op een strip van 2 km en een gemiddelde boven de 30 moet je haast de auto parkeren om nog onder dat gemiddelde te komen.
We dwalen wat af, maar ik vraag me gewoon af wat het nut is van die melding. Lijkt me niet de meest handige manier om je aan de snelheid te houden. Het wordt mij zeg maar niet 'stilaan duidelijk'  :satisfied:
geplaatst door: raverke95
Juist wel... stel je krijgt op zeker moment de snelheidsmeter van de auto in de gaten die stilaan tegen de 40 km/u begint te gaan. tsja, hoe lang rij je op die moment al "te snel"? En belangrijker: hoe lang moet je onder de 30 rijden om weer een goed gemiddelde te hebben? Moet je jezelf inderdaad bijna gaan parkeren, of komt het nog goed door even 28km/u te rijden...
En heus, dat probleem heb je zelden op de snelweg tegen 120km/u. In centra daarentegen... 1 oog op de weg, 1 oog op de snelheidsmeter is niet altijd makkelijk.

Dat is het voordeel van de gemiddelde snelheid op dat moment in beeld.
geplaatst door: boiing
Dus ik denk dat mijn punt stilaan duidelijk wordt waarom het handig is ...
Ja hoor, alláng :shakehands: :wink:.
RAM upgrades te duur? 8 GB te weinig?
https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: Ziegler
:
Juist wel... stel je krijgt op zeker moment de snelheidsmeter van de auto in de gaten die stilaan tegen de 40 km/u begint te gaan. tsja, hoe lang rij je op die moment al "te snel"? En belangrijker: hoe lang moet je onder de 30 rijden om weer een goed gemiddelde te hebben? Moet je jezelf inderdaad bijna gaan parkeren, of komt het nog goed door even 28km/u te rijden...
En heus, dat probleem heb je zelden op de snelweg tegen 120km/u. In centra daarentegen... 1 oog op de weg, 1 oog op de snelheidsmeter is niet altijd makkelijk.

Dat is het voordeel van de gemiddelde snelheid op dat moment in beeld.  :sigh:

Niet om te drammen hoor, maar dat is toch deels van de regen in de drup. Nu moet je op je App letten. Als je overigens gemiddeld 40 rijdt doe je 3 minuten over die strip van 2 km. Als je 30 rijdt 4 minuten. Als je er haverwege achterkomt moet je 20 gaan rijden om dat echt te trekken. Als ik achter je zou rijden, zou je mij daar geen plezier mee doen  :smile: Als je er iets later achterkomt wordt het inderdaad parkeren.
geplaatst door: boiing
Je rijdt niet achter 'm want jij reed keurig 30 de hele tijd op je snelheidmeter nietwaar? Raverke heeft dus een flinke voorsprong na de eerste helft en je zit pas na precies 2 km weer achter 'm :happy: :tounge:.
RAM upgrades te duur? 8 GB te weinig?
https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: GeorgeM
Zo rij ik al jaren over de Ring A10
Ik hoop dat je tussendoor soms ook nog even stopt om te eten, drinken of te slapen.  :happy:
geplaatst door: boiing
:blush: :thumbs-up: :biggrin: :happy:
RAM upgrades te duur? 8 GB te weinig?
https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: Ziegler
Je rijdt niet achter 'm want jij reed keurig 30 de hele tijd op je snelheidmeter nietwaar? Raverke heeft dus een flinke voorsprong na de eerste helft en je zit pas na precies 2 km weer achter 'm :happy: :tounge:.

Ik kom net uit een zijstraatje achter hem rijden  :cool:
geplaatst door: ouwemac
Ik denk dat Raverke95/Gert het beste z’n collega’s kan verzamelen en gezamenlijk naar de baas moet stappen om het over de werkdruk te hebben en dan op de route de aangegeven snelheid aanhouden.
Lijkt me beter voor hun portemonnee en hun gemoedsrust ook.
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)