Supportvragen iPhone > iPhone - Apps

Kompas op iPhone werkt niet

<< < (6/7) > >>

nnsa:
Waar één radio-button al niet toe kan leiden… :smile:

Flix:

--- Citaat van: JanSr, 16 juni 2022 - 11:31 ---Zojuist commentaar van een actieve jumbo captain:
Zit nog steeds Traagheidsnavigatie in.

--- Einde van citaat ---
Dat wordt toch ook niet ontkend? Het is een vorm van controle op de GPS (eigenlijk GNSS, want werkt zowel op US GPS, Russisch GLONASS, EU Galileo, etc) én een vorm van fall back. Je weet vast: redunandcy is van levensbelang in de luchtvaart. Dus iig tot zover het eerdergenoemde 'klagen over de ouderwetse navigatiesystemen'. Die zijn er niet; het zijn geavanceerde en zeer nauwkeurige systemen, die geweldig samenwerken (GPS, IRS, DME).

Overigens gaat zo'n beetje alles kwa richting in een vliegtuig over de magnetische richting. Of dat 'goed of fout' is laat ik in het midden, maar dat is wat het op het moment is.

JanSr:
Dat laatste is curieus. Misschien is het in de luchtvaart anders maar in de scheepvaart is het geodetisch noorden de kaart referentie. Dus moet je rekenen als je een magnetisch kompas gebruikt.

Als de luchtvaart kaarten gebruikt met het magnetisch noorden als referentie leidt dat er toe dat men regelmatig de kaarten moet aanpassen aan het "wandelende" magnetische noorden. Lijkt mij erg onhandig, zeker in het hoge noorden, een druk bevlogen gebied.

Zo is er nog meer. Nautische kaarten hebben LAT (lowest astronomical tide) als referentie voor de waterdiepten.
Niettemin roept RWS de waterdiepten steevast om in NAP (Normaal Amsterdams Peil) ca half tij.
Dat betekent dus altijd sommetjes en dus fouten.

boiing:
Curieus maar waar JanSr :wink:. Vraag maar aan de Jumbo captain..

‘Runway Headings’ (de start/landingsbaanrichting) worden om die reden ook om de paar jaar aangepast, die zijn ook magnetisch.

Flix:
JanSr, ook de nautische ‘afdeling’ werkt volgens mij nog magnetisch. Dat was 40 jaar geleden zo, toen ik ‘uit verveling’😉 een jaar zeevaartschool (HTS/stuurman) heb gedaan. En aangezien de zeevaart zeer traditioneel is, zal het nu niet anders zijn. Maar ik zal eens vragen; ik heb hier iemand dicht bij me in opleiding voor ‘Maritiem Officier’ zoals -bijna- hetzelfde tegenwoordig heet. En ja, zoveel moeite is het ook niet de variatie en eventueel deviatie toe te passen.

En varen met een tjalk is gewoon uit je doppen kijken en sturen, weet ik uit eigen ervaring!😁
En als je ondiep zit, zet je gewoon een mannetje op het uithangende zwaard, om ‘m wat verder de modder in te duwen, zodat ie minder verlijert…

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie