Native krijg je office 2001 niet op Catalina. Simpel. Wel via VM-ware zoals al gezegd parallels.
Een nieuwe mac komt inderdaad met Cataline, maar je kan ook Mojave nog installeren (is omslachtig:
https://www.iculture.nl/tips/schone-installatie-mac-osx/ )
Het probleem gaat natuurlijk zijn dat wanneer je de allernieuwste mac gaat kopen, daar Mojave mogelijk niet native op kan draaien omdat bepaalde hardware nog niet gekend was onder Mojave.
Heb je VBA echt nodig dan is denk ik de gemakkelijkste oplossing om office 365 aan te schaffen. Uiteindelijk is office 2011 ook al op leeftijd en op den duur ga je meer en meer trucjes moeten uithalen om compatibel te blijven met bestanden van andere.
Dat aanschaffen kan via een abonnement of éénmalig. Voor huis tuin en keuken is eenmalig het beste (heb je geen parallels, dan moet je dat ook aankopen, dus een kost ga je in elk gevallen hebben dan). Op bedrijfsniveau zit je meestal met een abonnement omdat daar nog wat anders aan vast hangt qua ondersteuning, extra programma's, on-line toepassingen, enz.