geplaatst door: sundance
Beste Maccers, ik ben als apple-helper verbonden aan SeniorWeb. Ik sta nu iemand bij met een planet.nl mail account. Hij kan al drie dagen niet bij zijn mails. Eergisteren na vele mislukte pogingen Apple Support gebeld. Kon niet helpen. Gisteravond contact gehad met de helpdesk van KPN (planet.nl is eigendom van KPN). Die kon het niet helpen en verwees naar een specialistische afdeling die overdag werkt. Meneer heeft vanmorgen met die afdeling gebeld. Die kunnen met hun remote-software niet op een Mac scherm kijken en de besturing overnemen. Dus ook dat liep vast. Ik ben nu weer bij hem. Is er iemand die dit probleem kent en weet hoe op te lossen. Of misschien via Teamviewer kan mee kijken?
Groeten, Peter Jan.
Bewerkt: 28 maart 2024 - 22:41 door sundance
iPad 2021, iMac M3 24" 2023 (Sonoma) en MacBook Pro 14 inch 2021 (Sonoma), iPhone 12 mini
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
22 maart 2024 - 22:21    reactie #1
geplaatst door: nnsa
Welk MacOS en welk mailprogramma ?

Heeft de gebruiker zijn inlognaam (emailadres) en wachtwoord beschikbaar ?

Lees dit eens:

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/e-mail-probleem-oplossen-op-mobiel-of-tablet

https://forum.kpn.com/e-mail-en-cloud-10/hoe-kan-ik-een-atplanet-nl-emailadres-met-imap-instellen-op-maxos-13-en-ios16-584919

Kan er wel worden ingelogd via webmail ?

https://www.onlinewebmailinloggen.nl/tag/planet-nl/

En wat is er veranderd, dat de mail niet meer werkt ?

Zit de mailbox (limiet) soms vol ?

En soms helpt het om het mailaccount geheel opnieuw aan te maken (mits er dan geen emails kwijtraken. Bij een IMAP account is dit niet het geval). Maar dan moet je wel alle instellingen paraat hebben:

- emailadres;
- wachtwoord;
- inkomende mailserver en poortnummer;
- uitgaande mailserver en poortnummer;
- autorisatie uitgaande mailserver;

En als je deze gegevens niet hebt, niet aan beginnen !
Bewerkt: 22 maart 2024 - 22:46 door nnsa
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
22 maart 2024 - 23:12    reactie #2
geplaatst door: sundance
Hallo nnsa, bedankt voor j reactie. Helaas. Het is nog niet gelukt. Ik ben via Discord door Marcel (schermdeling) geholpen, maar dat heeft helaas ook nog niet gewerkt. Echt balen. Voor nu even genoeg.
iPad 2021, iMac M3 24" 2023 (Sonoma) en MacBook Pro 14 inch 2021 (Sonoma), iPhone 12 mini
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
23 maart 2024 - 00:25    reactie #3
geplaatst door: MacFrankie
Werkt webmail wel?
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
23 maart 2024 - 08:52    reactie #4
geplaatst door: nnsa
Werkt webmail wel?
Als webmail wel werkt, ligt het probleem bij de gebruiker.

Als webmail niet werkt, klopt of de inlog niet, of ligt het probleem bij KPN.

Maar als je wel mail kan verzenden, maar niet kan ontvangen zit in 9 van de 10 gevallen de mailbox vol…

Verder is het voor MacFreak niet relevant dat Marcel heeft geholpen, want die zit bij Klokhuis…
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
23 maart 2024 - 09:51    reactie #5
geplaatst door: nnsa
Werkt webmail wel?
Nee dus…

IMG_2184.jpeg[Opgelost] Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
23 maart 2024 - 10:00    reactie #6
geplaatst door: nnsa
Hoe inloggen op webmail van planet.nl:

https://nl-inloggen.nu/inloggen-planet-mail/
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
23 maart 2024 - 10:04    reactie #7
geplaatst door: boiing
Het eerste antwoord van TS na alle vragen :thumbs-up:. En inderdaad nnsa, als webmail niet werkt terwijl er op de juiste manier wordt geprobeerd in te loggen dan is er iets mis met het account of het wachtwoord. Daar kunnen wij met z'n allen weinig aan doen.

Meneer heeft vanmorgen met die afdeling gebeld. Die kunnen met hun remote-software niet op op een Mac scherm kijken en besturing overnemen.
Ik zou die specialistische afdeling nog eens bellen en zeggen dat de webmail niet werkt. Dat staat los van de Mac en daarvoor hoeft niemand mee te kijken. Misschien kunnen ze het account resetten of een nieuw wachtwoord uitgeven.
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
23 maart 2024 - 10:11    reactie #8
geplaatst door: nnsa
Het eerste antwoord van TS na alle vragen :thumbs-up:
Dat antwoord was wel van de TS, maar niet aan MacFreak…

Ik heb het maar even van Discord geplukt…  :wink:

Voor de TS: ik denk niet dat het werkt om bij MacFreak een vraag te stellen (19:37) en er bij Klokhuis mee verder te gaan (18:57), hoe vervelend het probleem ook is. En dan ook nog eens de vragen bij MacFreak niet te beantwoorden…  :shutup:
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
25 maart 2024 - 23:19    reactie #9
geplaatst door: sundance
Goedenavond Maccers,
Bedankt voor jullie reacties. Sorry dat ik een tijdje 'uit beeld was'. Ik kreeg jullie reacties niet in mijn mailbox waar die in de afgelopen jaren binnenkwam. Moet ik nu nog aanpassen.

Okay, de stand van zaken. Zondag heb ik de hulpvraag teruggegeven aan SeniorWeb. Na 3 dagen aan het probleem te hebben gewerkt met jullie hulp en die van Klokhuis/Discord- zeer gewaarde collega's waar ook nnsa actief is (daarom de verwijzing naar hen, nnsa).
En waarom op meerdere fora? Omdat ieder forum door verschillende mensen wordt bezocht. Weten de mensen van Klokhuis het niet, dan hopelijk hier, of Helpmij.nl of SeniorWeb-forum. Zoekt en gij zult vinden, toch? Een enkeling -o.a. nnsa- is op meerdere fora actief.

Betrokkene en ik hebben 3 x telefonisch contact met de KPN Helpdesk gehad. Ook hun specialistische 'mail-deskundigen' konden niet helpen. En waarom niet? Omdat zij geen mogelijkheid hebben om de server een (tijdelijk) wachtwoord te laten genereren, en de mensen aan de telefoon geen ww mogen instellen en mailen (begrijpelijk).

De volgende actie die ik SeniorWeb heb aangeraden is om een Windows-deskundige naar betrokkene te sturen die op de Windows pc van zijn vrouw door de KPN-Helpdesk-medewerker de besturing laat overnemen en een nieuw wachtwoord kan instellen. Met dat nieuwe werkende wachtwoord kan de iMac weer gevoed worden.
Betrokkene is een man van 84 jaar die dat zonder hulp niet kan.

Nogmaals bedankt voor jullie meedenken!

Groeten, Peter Jan
iPad 2021, iMac M3 24" 2023 (Sonoma) en MacBook Pro 14 inch 2021 (Sonoma), iPhone 12 mini
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
25 maart 2024 - 23:30    reactie #10
geplaatst door: boiing
Er zijn overigens 2 manieren om een KPN e-mail wachtwoord te resetten. Met je KPN Account ID of als je dat niet hebt via je klantnummer. Dat is eigenlijk niet zo ingewikkeld om zelf te doen, bedenk ik nu.

https://www.kpn.com/service/ugs/wachtwoord-gebruikersnaam-vergeten
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
25 maart 2024 - 23:37    reactie #11
geplaatst door: sundance
Hallo boing, ja, dat klopt. Beide mogelijkheden heb ik meermalen achter elkaar toegepast. Helaas zonder resultaat. Alle drie de keren kon de Helpdesk het probleem ook niet oplossen. De weg via het overnemen van de besturing en schermdeling was op de iMac niet mogelijk.
Vandaar dat ik heb geadviseerd dat op de Windows pc te doen. Is op een gegeven moment een nieuw wachtwoord geïnstalleerd, dan verwacht ik dat het op de iMac makkelijk in orde is te krijgen.

NB Ik heb mijn mailades in mijn profiel aangepast. Nu komen de notificaties in mijn standaard mailbox binnen ;-)

Voor vandaag genoeg. Morgen weer verder ...
Bewerkt: 25 maart 2024 - 23:48 door sundance
iPad 2021, iMac M3 24" 2023 (Sonoma) en MacBook Pro 14 inch 2021 (Sonoma), iPhone 12 mini
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
25 maart 2024 - 23:43    reactie #12
geplaatst door: boiing
Mm, dat is vreemd dat dat niet gelukt is. Dan maar de Windows truc inderdaad. Als daar de mail weer werkt én het nieuwe ww bekend is dan moet de Mac ook verbinding kunnen krijgen én de webmail werken.

Wel bijzonder dat een helpdesk geen ww mag uitgeven (snap ik hoor) maar wel een PC mag overnemen. Ik vraag me af hoe ze het dan voor elkaar gaan krijgen. Dat lijkt me meer een methode om iemand te helpen die aan zijn/haar kant iets fout doet. En dat lijkt hier nu niet de oorzaak. Hopelijk horen we binnenkort de (goede) afloop!
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
25 maart 2024 - 23:52    reactie #13
geplaatst door: sundance
Wat ik verwacht is dat de Helpdesk naar de goede pagina van de KPN website gaat, ziet wat er aan de hand is, de gebruiker instrueert, even wegkijkt als de gebruiker een nieuw wachtwoord intikt -dat doet Apple Support ook bij schermdeling ;-) - en de zaak afrondt.
Ik heb met betrokkene afgesproken dat hij mij informeert als het gelukt is (of niet). Zo nodig maak ik het af als de Windows-helper dat niet kan afronden.
Bye, bye.
iPad 2021, iMac M3 24" 2023 (Sonoma) en MacBook Pro 14 inch 2021 (Sonoma), iPhone 12 mini
Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
28 maart 2024 - 22:38    reactie #14
geplaatst door: sundance
Vandaag kreeg ik van de Windows-kenner van SeniorWeb èn betrokkene het bericht dat het op de Windos-pc gelukt is om de @planet.nl account weer te gebruiken, waarna het nieuwe wachtwoord ook op de iMac kon worden ingevoerd.
Het bleek dat zijn planet-account was opgeheven. Niemand weer hoe dat mogelijk is. Zijn planet-account is opnieuw gemaakt. Op de W-pc was de mailbox dus leeg. Door het wachtwoord aan de iMac account toe te voegen kwamen alleen de mails vanaf dat moment binnen. Alle mails tussen 20 maart en vandaag zijn zoekgeraakt. KPN heeft blijkbaar geen backup van de ontbrekende mails. Betrokkene is blij dat hij vanaf nu weer zijn oude mail-account kan gebruiken.
iPad 2021, iMac M3 24" 2023 (Sonoma) en MacBook Pro 14 inch 2021 (Sonoma), iPhone 12 mini
[Opgelost] Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
29 maart 2024 - 08:09    reactie #15
geplaatst door: boiing
Fijn dat het opgelost is!

Betrokkene en ik hebben 3 x telefonisch contact met de KPN Helpdesk gehad. Ook hun specialistische 'mail-deskundigen' konden niet helpen.
... en dit blijft een gevalletje 'hoe is het mogelijk'. Het account was opgeheven maar niemand die het zag :wacko:.
[Opgelost] Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
29 maart 2024 - 08:53    reactie #16
geplaatst door: Hiker
Alle mails tussen 20 maart en vandaag zijn zoekgeraakt. KPN heeft blijkbaar geen backup van de ontbrekende mails.
Als er geen account meer is dan kunnen mails niet afgeleverd worden. De mails zijn niet zoekgeraakt, maar niet te bezorgen en zullen dus ook in geen enkele backup van KPN komen.
Degene die een mail gestuurd heeft in die periode zal waarschijnlijk een melding hebben gehad dat de mail niet af te leveren was.
Overigens vreemd dat de helpdesk van KPN niet kan zien dat het account niet meer bestaat, dat is toch het eerste dat moet opvallen? Maar ja, daarom heb ik lang geleden al afscheid genomen van KPN.
[Opgelost] Mail planet.nl wordt niet meer ontvangen
29 maart 2024 - 10:11    reactie #17
geplaatst door: sundance
Inderdaad. Dat 3 x contact met de helpdesk dat niet eerder aan het licht heeft gebracht.

Heel scherp Hiker. Want zo is de SeniorWeb-helper er achter gekomen. Hij stuurde een mail naar dat account en kreeg direct een reactie dat zijn mail onbestelbaar was.
Dat betekent dat iedereen die betrokkene na 20 maart een mail heeft gestuurd een melding van niet af te leveren kreeg en gelukkig niet al een week op een antwoord wacht. Dit is relatief goed nieuws voor betrokkene.Bedankt!
iPad 2021, iMac M3 24" 2023 (Sonoma) en MacBook Pro 14 inch 2021 (Sonoma), iPhone 12 mini