Firmware probleem MacBook Pro (Apple silicon)
18 januari 2022 - 10:59   
geplaatst door: Mac4Ever
Sinds november 2021 ben ik de trotse bezitter van de nieuwste MacBook Pro 14". Helaas is deze nu opeens niet meer op te starten: er verschijnt een vraagteken in een cirkel en een verwijzing naar een webadres en that's it. Op die website wordt aangeraden Apple Configurator 2 te installeren op een andere Mac, de twee met elkaar te verbinden en via DFU mode de firmware te restoren. Helaas krijg ik daarbij errors en Apple (online support) geeft aan dat ik dan maar langs moet komen bij een Genius Bar.

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die een soortgelijk probleem hebben, support reageerde nl. alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Ook vraag ik me af waar ik recht op heb als Apple dit niet direct kan herstellen, de Mac is immers pas twee maanden oud.

Iemand?
Firmware probleem MacBook Pro (Apple silicon)
18 januari 2022 - 11:05    reactie #1
geplaatst door: Fuuf
Ik heb ook een 14"MBP maar heb dit nog niet meegemaakt. Wat deed je voorafgaand aan het optreden van deze melding?
Macbook Pro 14" 64GB M1 Max 32GPU 2TB | iPad Pro 12.9 XDR | iPhone 12 Pro Max | Apple Watch Series 7 | AirPods Pro Max
Firmware probleem MacBook Pro (Apple silicon)
18 januari 2022 - 13:06    reactie #2
geplaatst door: Flix
Waar heb je 'm gekocht? Want dat is de partij waar je moet zijn, bij een kapot product. En dat lijkt hier toch aan de hand te zijn, tenzij je zelf hebt zitten klooien.

Voordeel is dat de eerste 6 maanden na aankoop de bewijslast dat er onzorgvuldig door de koper is omgegaan met het product, bij de verkoper ligt (in NL).
Firmware probleem MacBook Pro (Apple silicon)
18 januari 2022 - 13:20    reactie #3
geplaatst door: Flix
Firmware probleem MacBook Pro (Apple silicon)
18 januari 2022 - 20:43    reactie #4
geplaatst door: Mac4Ever
Ik had hem gekocht bij Coolbue, maar dat maakt (volgens mij) niet uit? Ik werd in ieder geval verwezen naar de pagina apple.support.com/mac/restore en daar op het spoor gezet van Apple Configurator 2 (wat dus niet heeft geholpen).

Wat was ik ermee aan het doen? Ja niets. Ik had de hele dag gewerkt op de computer, en deze dichtgedaan. 's Avonds wilde ik nog even de mail check en klapte de laptop open. Kreeg toen gelijk genoemd bericht.

Morgen (al!) heb ik een afspraak in Amsterdam bij de Genius Bar en ik hoop dat ze het daar kunnen oplossen. Ik woon in het buitenland en ga over enkele weken weer terug. Daarom ben ik ook benieuwd of ik eventueel recht zou hebben op een nieuw exemplaar?
Firmware probleem MacBook Pro (Apple silicon)
18 januari 2022 - 23:08    reactie #5
geplaatst door: Flix
Ik had hem gekocht bij Coolbue, maar dat maakt (volgens mij) niet uit
Daarom ben ik ook benieuwd of ik eventueel recht zou hebben op een nieuw exemplaar?
Dat maakt wel uit, maar Apple doet idd niet moeilijk, en door de Apple Store/Genius Bar is het contact makkelijk te maken.
Ik ben benieuwd; houd ons op de hoogte. Succes.
Firmware probleem MacBook Pro (Apple silicon)
19 januari 2022 - 14:02    reactie #6
geplaatst door: Mac4Ever
Dat maakt wel uit, maar Apple doet idd niet moeilijk, en door de Apple Store/Genius Bar is het contact makkelijk te maken.
Ik ben benieuwd; houd ons op de hoogte. Succes.
De reden dat ik zei dat het volgens mij niet uitmaakt is dat als je het serienummer ingeeft op de Apple Site daar ook wordt aangegeven waar je recht op hebt, en daar staat Genius en Telefonische support gewoon bij.
Firmware probleem MacBook Pro (Apple silicon)
19 januari 2022 - 14:05    reactie #7
geplaatst door: Mac4Ever
De reden dat ik ei dat het volgens mij niet uitmaakt waar je het gekocht hebt: Als je het serienummer bij Apple ingeeft zie je dat je gewoon recht hebt op telefonische en Genius support via Apple.

Afijn, inmiddels bij de Genius Bar geweest en na 5 minuten was het oordeel duidelijk:
Het moederbord moet vervangen worden. Apple geeft aan dat dat 5-7 werkdagen duurt en levert de laptop vervolgens af op mijn verblijfadres. Gelukkig op tijd voordat ik weer wegga.

Goede service dus, maar niet iets wat je verwacht van (zo'n duur) kwaliteitsproduct.
Firmware probleem MacBook Pro (Apple silicon)
19 januari 2022 - 14:10    reactie #8
geplaatst door: ardie
Gewoon pech, kan gebeuren. Wel irritant uiteraard.
Firmware probleem MacBook Pro (Apple silicon)
27 januari 2022 - 23:08    reactie #9
geplaatst door: Mac4Ever
Zoals beloofd zou ik jullie nog even laten weten hoe het is afgelopen. Welnu: de MacBook Pro is terug van Apple met een briefje erbij dat ze uitgebreide tests hebben gedaan en geen enkele fout hebben kunnen vinden. Maar de MacBook Pro is wel teruggezet naar de fabrieksinstellingen....

Ze hebben dus blijkbaar een manier gevonden om de firmware toch te resetten.

Gelukkig heb ik een backup op Time Machine  :smile: