We besteden steeds meer aan abonnementen
28 februari 2022 - 15:47   
geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppStore_icoon.jpg
We besteden steeds meer aan abonnementen
Het is iets dat we allemaal merken, steeds meer apps stappen af van de optie om eenmalig te betalen en schakelen over naar abonnementen. Dat betekent ook dat de omzet van die abonnementen aan het stijgen is, tussen 2020 en 2021 was die stijging maar liefst 44 procent.

Onderzoek van SensorTower laat zien dat de grootste groei, niet verrassend, te zien  was in de Google Play Store. In 2020 bedroeg de omzet van abonnementen daar 2,7 miljard dollar terwijl dat in de Apple’s App Store toen al 10,3 miljard bedroeg. De groei van abonnementen in de Play Store van 2020 naar 2021 kwam op 78 procent uit, voor de App Store was dat 31 procent.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.SensorTowerSubscriptionRevenue2020-2021.jpg
We besteden steeds meer aan abonnementen

klik op de afbeelding voor een grotere versie

Dit betekent dat de omzet van de Play Store iets meer in balans komt met die van de App Store, maar met 13,5 miljard dollar over 2021 voor de App Store en 4,8 miljard voor de Play Store wordt er in de App Store nog steeds veel meer omgezet.

Mogelijk is er sprake van een kentering, in het vierde kwartaal van 2020 boden 87 van de 100 apps die het meest verdienen op deze twee platformen abonnementen aan, in het vierde kwartaal van het kwartaal van het afgelopen jaar waren dat er 86.

Die daling is veel te klein om er conclusies aan te verbinden, maar er was dus in ieder geval geen sprake van een stijging.



 #AppStore
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
We besteden steeds meer aan abonnementen
28 februari 2022 - 17:09    reactie #1
geplaatst door: Timotheus
Abonnementen hebben niet de sympathie van de gemiddelde gebruiker, dat lijkt me zeker.

In het verleden heb ik meer dan eens noodkreten gelezen van ontwikkelaars, die beweerden dat ze om het hoofd boven water te houden gedwongen waren tot abonnementen over te gaan. Daar valt in zijn algemeenheid denk ik weinig over te zeggen. Daarvoor zijn de verschillen tussen programma's (qua complexiteit, marktpositie enzovoort) veel te groot.

Maar behalve eenmalige aanschaf en abonnement zijn er natuurlijk ook tussenwegen. Zo heb ik een programma dat bij aanschaf twee jaar gratis updates geeft. Daarna kun je kiezen tussen doorgaan met de versie die je dan hebt, of een upgrade kopen voor twee jaar nieuwe updates. In het eerste geval blijft het programma wel gewoon werken. Ik heb dat altijd een sympathieke oplossing gevonden, die rekening houdt met de belangen van ontwikkelaar èn consument.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
We besteden steeds meer aan abonnementen
28 februari 2022 - 17:20    reactie #2
geplaatst door: Triumph
Buiten media kanalen heb ik 1 abo, On1 foto raw, de rest wil ik niet maar je word bijna gedwongen.
Koop vaak de updates met blackfryday dan ben ik toch nog goedkoper uit dan een abo. (iZotope RX9 en Boris FX Continuum) andere updates koop ik om de 2 a 3 jaar (of wanneer incompatible) bevalt me beter dan een abo
We besteden steeds meer aan abonnementen
28 februari 2022 - 17:33    reactie #3
geplaatst door: puk1980
Abonnementen hebben niet de sympathie van de gemiddelde gebruiker, dat lijkt me zeker.
Ik heb anders al járenlang een abonnement op de krant. Nooit zo moeilijk over gedaan. :wink:

En als ik alle lopende abonnementen ga opnoemen hier wordt het nog best een aardig lijstje.

Kortom: ik zie het probleem niet.
We besteden steeds meer aan abonnementen
28 februari 2022 - 18:22    reactie #4
geplaatst door: Timotheus
ik zie het probleem niet.
O, maar het is ook niet zozeer een probleem, alswel een kwestie van keuze.

In mijn programmamap zitten een stuk of honderd programma's, waarvan welgeteld één abonnement. Op vier of vijf andere, waarmee ik sinds jaar en dag dagelijks werk, zou ik direct een abonnement nemen, als het die kant op zou gaan; ook als dat niet goedkoop zou zijn. Voor de rest zou ik indien nodig een alternatief zoeken. Die zijn er gelukkig nog volop, in de sectoren waar ik belangstelling voor heb.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
We besteden steeds meer aan abonnementen
28 februari 2022 - 18:55    reactie #5
geplaatst door: iSan
Ik ken heleboel Nederlanders die geen cent (willen) uitgeven aan apps/games. Dan worden ze maar doodgegooid met reclame en/of nemen ze genoegen met meer beperking of minder kwaliteit in de apps. Ik geef wel een klein beetje geld aan abonnementen uit, zolang het nuttig blijft voor mijn (zakelijke) bezigheden en tevens gebruikt wordt.
We besteden steeds meer aan abonnementen
28 februari 2022 - 19:25    reactie #6
geplaatst door: Jakko W
Ik houd niet van abonnementen op software. Ik zie software als een product: voor een fiets of een jas of een boek betaal ik ook maar één keer en dan kan ik hem/het gebruiken wanneer en voor zolang ik wil. Voor dienstverlening (waaronder streamingdiensten) wil ik best een abonnement nemen, juist omdat het een dienst is waar ik gebruik van maak. Een programma dat op m’n computer staat is geen dienst, dus waarom zou ik ervoor moeten betalen alsof het dat wel is?

Zoals al gezegd is de oplossing van kopen en dan voor zoveel tijd gratis updates krijgen, een goede, als je het mij vraagt — of bijvoorbeeld korting op nieuwe hoofdversies als je eerder al een oudere gekocht hebt. Dan kun je gewoon het product blijven gebruiken ook al wil je niet meer betalen, maar kun je er ook voor kiezen om de fabrikant nog eens geld te geven om bij te blijven met de nieuwste versie.

Wat reclame in programma’s betreft: als ik iets download en er blijkt reclame in te zitten, dan gaat het er weer af, zo simpel is dat. Zo’n programma heb ik eenvoudigweg niet nodig.
We besteden steeds meer aan abonnementen
28 februari 2022 - 20:18    reactie #7
geplaatst door: iSan
Eens. Ik koop ook liever software en dat we dan zelf mogen bepalen wanneer we de grote, betaalde updates willen uitvoeren. En reclame in app delete ik ook gelijk, behalve bij Nederlandse weer-app.

Dit was ook een van de redenen om Adobe CC te opzeggen. Toch wel een gewaagde stap, maar als ZZP'er blijk ik al twee jaar toch prima zonder Adobe CC verder te kunnen. Ik had verwacht dat er meer mensen over de streep zouden gaan, die geen maandelijks bedrag over hadden voor vele apps die ze niet eens gebruiken.
 
Maar soms kan men er niet omheen. En als iets goed werkt; ok, vooruit dan maar, BTW kun je aftrekken als je het zakelijk nodig hebt. Voorbeeld: Tyme 3. Tyme 2 was ook eenmalig aanschaf en klaar. Tyme 3 is nu met iOS / watchOS en dat is toch erg handig :) BTW van iCloud trek ik ook af, want die gebruik ik ook zakelijk.
We besteden steeds meer aan abonnementen
28 februari 2022 - 21:18    reactie #8
geplaatst door: Hydrarchos
Er waren natuurlijk al softwareproducten die de facto abonnementen toepasten, zoals Parallels, waar je bij elke OS-upgrade eigenlijk een Parallels-upgrade moest kopen als je wilde dat de zaak bleef werken.
En ik heb in principe ook geen probleem met een abonnement. Waar ik wél problemen mee heb is honderd abonnementen, en da's wel waar we nu op af gaan.
We besteden steeds meer aan abonnementen
1 maart 2022 - 10:00    reactie #9
geplaatst door: Timotheus
Ik ken heleboel Nederlanders die geen cent (willen) uitgeven aan apps/games.
Ik ook. Ik ken ook veel zg. hoogopgeleiden met een prima salaris die geld besteed aan een programma weggegooid geld vinden. Die houding gaat doorgaans gepaard met 1. een zeer beperkte kennis van het computergebeuren in het algemeen, en 2. geen enkele interesse in zaken als privacy.

Ook het overgrote deel van de studenten heeft geen enkele interesse in software. Ze gebruiken de programma's die iedereen gebruikt, betalen nooit ergens voor, en accepteren zonder enig probleem reclamebombardementen en grove schendingen van hun privacy.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
We besteden steeds meer aan abonnementen
1 maart 2022 - 10:09    reactie #10
geplaatst door: iSan
Terwijl ze geen moeite hebben met 'n speciaalbier op een terrasje die in "no time" opgedronken is... weg geld   :happy: 

Ja, de softwareontwikkelaars leven natuurlijk niet van lucht. Maar die wildgroei aan software-abonnementen in plaats van aanschaf vind ik op zich ook niet fijn.
We besteden steeds meer aan abonnementen
1 maart 2022 - 11:58    reactie #11
geplaatst door: nnsa
Misschien heeft de 'header' ruimte voor verbetering / aanvulling. Als we ergens steeds meer aan besteden, dan is het logisch dat we ergens anders minder aan besteden. Dus is er meer sprake van een verschuiving van eenmalig betaalde software naar geleasde software. Er zou zelfs sprake kunnen zijn van een verschuiving van onbetaalde (lees gekopieerde) software naar betaalde software. Maar dit terzijde.

Mijn persoonlijke mening (en gedrag) is dat dienstverlening betaald dient te worden, dus ook het gebruik van software. Feitelijk maakt het dan nog niet zoveel uit of je het eenmalig aanschaft of via een abonnement. Mijn idee komt nog het meest in de buurt van @Thimotheus.

Ook ik zou meer keuze willen hebben tussen een éénmalige aanschaf met gratis updates waarin fouten zijn verholpen, gecombineerd met vrijwillige upgrades met meer functionaliteit tegen extra betaling. Als ik daar geen gebruik van maak, zou ik willen dat het programma gewoon blijft werken.
En meer keuze tussen abonneren of éénmalig kopen.

Waar ik wars van ben zijn de (in mijn ogen) te dure abonnementen van steeds meer in feite nutteloze programma's. Jammer en nog steeds jammer dat dit niet transparant wordt weergegeven in de Apple AppStore.

Een voorbeeld waar ik niet blij van word (als particulier) is van FotoMagico. Ik ben jarenlang tevreden gebruiker (geweest) van dit programma tegen acceptabele kosten. Vanaf versie 6 is het abonnementsmodel gekomen voor € 79,99 per jaar. Voor een bedrijf dat presentaties maakt misschien geen probleem, maar voor een particulier een disproportionele prijsverhoging. Als je een abonnement zou nemen voor één jaar, blijft het programma daarna nog uitsluitend als slide-show presenter werken.

Maar net als overal, zal de wet van vraag en aanbod het uiteindelijke model bepalen...
We besteden steeds meer aan abonnementen
1 maart 2022 - 13:16    reactie #12
geplaatst door: Welldone
Ik vrees met grote vrezen voor een aanstaand abonnement van FCP. Destijds de eerste versie van X aangeschaft voor (ik meen) €299, maar als je het straks alleen maar via een abo kan gebruiken, vrees ik dat de maandelijkse/jaarlijkse bijdrage buiten proporties zal zijn.
Gevolg is dat er meer illegale kopieën dan nu worden gebruikt, wat de omzet sowieso geen goed zal doen.
We besteden steeds meer aan abonnementen
1 maart 2022 - 14:00    reactie #13
geplaatst door: Timotheus
De programma's die 'subscription only' zijn, als (onredelijk) duur worden ervaren en waarvoor vaak niet makkelijk een goed alternatief te vinden is, bevinden zich naar mijn idee vooral op het visuele vlak: film, foto's, presentaties en dergelijke. Daarbuiten valt het naar mijn idee nogal mee. Zeker, ook bij anderssoortige programma's is men tegenwoordig gek op abonnementen, maar daar valt doorgaans wel makkelijk een goed alternatief te vinden. Heb je geen zin in een abonnement op 1Password? Dan neem je gewoon Bitwarden of wat anders. Kost aanzienlijk minder, laat je vrij en is net zo goed. En zo vallen er veel voorbeelden te noemen.

Anderzijds mag ook wel eens gezegd worden dat er ook nog steeds prima programma's zijn die niet alleen met een eenmalige aanschaf werken, maar bij aanschaf garanderen dat alle toekomstige updates gratis zullen zijn, en dat ook waarmaken. Twee voorbeelden zijn het scanprogramma VueScan en het backup-programma ChronoSync.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain