
De regels van Facebook gaan ver
Waarschijnlijk hebben we het allemaal al meegekregen, Facebook heeft de afgelopen jaren de regels steeds ruimer gemaakt, waarbij de nadruk duidelijk ligt bij het belang van het bedrijf. Daarbij heeft Facebook in een moment van openheid besloten om die regels in begrijpelijke taal op te schrijven, we vragen ons af of ze daar nu zelf nog wel zo blij mee zijn, want het heeft gezorgd voor erg veel negatieve publiciteit.
Daarbij krijgt het gebruik dat Facebook zich nu toe-eigent van foto's die je daar plaatst de meeste aandacht in de media, maar dat is niet het enige waarin Facebook steeds meer op Google gaat lijken.
Want niet alleen eigent Facebook het gebruik van onze foto's zich min of meer toe, in de voorwaarden blijkt ook het een en ander te staan over het delen van data tussen diensten van Facebook zelf en van andere partijen. Dus niet alleen de data van Facebook zelf, WhatsApp en Instagram, maar ook van derden.
We receive information about you and your activities on and off Facebook from third-party partners, such as information from a partner when we jointly offer services or from an advertiser about your experiences or interactions with them.
Het
College Bescherming Persoonsgegevens in Nederland is al bezig met onderzoek, waarin onder andere
wordt gekeken of de voorwaarden van Facebook niet in strijd zijn met de Nederlandse wet.
En niet alleen in Nederland wordt er actie ondernomen, ook bijvoorbeeld in Duitsland is er op dit moment
extra aandacht, want ook daar zijn veel mensen niet te spreken over het gemak waarmee Facebook met veel van onze data lijkt om te gaan.
Niet tevreden meer met Facebook? Dan kan je
in dit artikel een heleboel alternatieven vinden. Maar ook daar veel 'gratis' diensten, terwijl wij ons steeds meer afvragen of het probleem nu juist niet in dat business-model zit.
Omdat we ons afvragen hoe jullie daar over denken hebben
een nieuwe poll op de voorpagina gezet, daar kan je jouw stem (voor of tegen) Facebook laten horen.