Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken
Twee jaar geleden werd duidelijk dat ze bij Apple het ongevraagd gevolgd worden tijdens het browsen helemaal zat waren. Het antwoord was Intelligent Tracking Prevention in Safari. Dat adverteerders daar helemaal niet blij mee waren lag voor de hand, meer daarover in
dit eerdere nieuwsbericht.
Dat deze aanpak van Apple werkt blijkt zonneklaar uit hoeveel het kost om gebruikers van Safari te benaderen via advertenties: de kosten daarvoor zijn in de afgelopen twee jaar met maar liefst 60 procent gedaald. Met andere woorden, iedereen die met Safari surft is een stuk minder waard geworden voor adverteerders. In dezelfde periode zijn de prijzen voor Google’s Chrome browser niet gedaald. In tegendeel, daar was zelfs sprake van een lichte stijging.
Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken
Deze informatie komt uit
dit artikel van The Information. Omdat deze publicatie alleen te lezen is met een abonnement hieronder een relatief lang citaat daaruit:
Two years ago, Apple launched an aggressive battle against ads that track users across the web. Today executives in the online publishing and advertising industries say that effort has been stunningly effective — posing a problem for advertisers looking to reach affluent consumers.
Since Apple introduced what it calls its Intelligent Tracking Prevention feature in September 2017, and with subsequent updates last year, advertisers have largely lost the ability to target people on Safari based on their browsing habits with cookies, the most commonly used technology for tracking. One result: The cost of reaching Safari users has fallen over 60% in the past two years, according to data from ad tech firm Rubicon Project. Meanwhile ad prices on Google’s Chrome browser have risen slightly.
That reflects the fact that advertisers pay more money for ads that can be targeted at people with specific demographics and interests. “The allure of a Safari user in an auction has plummeted,” said Rubicon Project CEO Michael Barrett. “There’s no easy ability to ID a user.”
Belangrijke kanttekeningEr is wel een kanttekening nodig bij dit nieuws. Het effect van browsers die ons steeds beter beschermen tegen mee-gluren, is dat de gluurders nieuwe technieken ontwikkelen en gebruiken. Daarbij wordt steeds vaker gekeken naar unieke dingen als het International Mobile Equipment Identity (IMEI) nummer of de Unique Identifier (UDID) van je device.
Het wachten is tot het moment dat Apple dit soort informatie ook kan afschermen, tot die tijd lijkt dit kat-en-muis-spel gewonnen te worden door de mee-gluurders, die graag een zo compleet mogelijk profiel van ons allemaal willen opbouwen. Of wij daarvoor kiezen, of juist niet, is voor die partijen absoluut niet interessant.
#Safari #macOS #iOS