geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Netflix-logo-icoon.jpg
Netflix: meer streaming TV versnelt einde lineaire televisie
Dat steeds meer partijen streaming TV-services opstarten betekent natuurlijk dat sommige investeerders in Netflix wat onrustiger worden. Want betekent die toename van concurrentie niet dat de groei van Netflix steeds verder onder druk zal komen te staan?

In een brief aan investeerders (PDF, 815 KB) doen ze bij Netflix hard hun best om dat soort zorgen weg te nemen. Zo laten ze in die brief zien dat die concurrentie tot nu toe niet of nauwelijks invloed heeft gehad. De groei van Netflix in de VS en Canada loopt bijvoorbeeld voorbeeldig parallel in de VS en Canada, terwijl in de eerste 30 miljoen mensen ook een abonnement hebben op Hulu, maar in de tweede markt Hulu helemaal niet voorhanden is.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.NetflixWithAndWithoutHulu2019.jpg
Netflix: meer streaming TV versnelt einde lineaire televisie


Bij de andere services komt ook Apple TV+ voorbij, en hoe klein ze allemaal nog zijn in verhouding tot lineaire TV:

Citaat
Many are focused on the “streaming wars,” but we’ve been competing with streamers (Amazon, YouTube, Hulu) as well as linear TV for over a decade. The upcoming arrival of services like Disney+, Apple TV+, HBO Max, and Peacock is increased competition, but we are all small compared to linear TV. While the new competitors have some great titles (especially catalog titles), none have the variety, diversity and quality of new original programming that we are producing around the world.

Daarbij denken ze bij Netflix dat in de komende tijd de concurrentie veel meer zal spelen tussen de aanbieders van streaming TV en lineaire TV, net zoals in het verleden het geval was bij de overgang in de VS naar TV via de kabel:

Citaat
In our view, the likely outcome from the launch of these new services will be to accelerate the shift from linear TV to on demand consumption of entertainment. Just like the evolution from broadcast TV to cable, these once-in-a-generation changes are very large and open up big, new opportunities for many players. For example, for the first few decades of cable, networks like TBS, USA, ESPN, MTV and Discovery didn’t take much audience share from each other, but instead, they collectively took audience share from broadcast viewing.

Een kanttekening

Dit verhaal van Netflix leek me interessant omdat de kans dat ze gelijk hebben dat de toename van streaming vooral ten koste zal gaan van lineair erg groot lijkt. Maar de verwachting van Netflix dat ze niet veel geraakt zullen worden door concurrenten wordt behoorlijk onderuit gehaald door het feit dat ze al een paar kwartalen achter elkaar hun eigen verwachtingen voor de toename van abonnementen niet halen.

Kortom, Netflix lijkt bij de presentatie naar investeerders te kiezen voor het meest rooskleurige scenario, wat waarschijnlijk niet het meest realistische is.



Bereik MacFreak’s 85.000 maandelijkse bezoekers met sponsoring, advertorials of pagelinks.
Reach MacFreak’s 85.000 monthly visitors through sponsoring, advertorials or pagelinks.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.