geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/M3-chip-icoon.jpg
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
21 juli 1999 stond Steve Jobs tijdens Macworld op het toneel onder andere met de bedoeling om de Mac als gaming-platform neer te zetten. Daarvoor was er een demo van Halo, maar dat werd uiteindelijk in 2001 het vlaggenschip van Microsoft’s eerste Xbox.

In de video hieronder begint Steve op 41:30 met de introductie hiervan. De kwaliteit van het beeld is niet best, maar het geluid is gelukkig een stuk beter.


Ruim vierentwintig jaar verder zitten we in de tweede ‘push’, waarin Apple weer relevant op het gebied van gaming probeert te worden, waarin de eigen M-chips een groot aandeel hebben. In dit artikel van Inverse vertellen meerdere mensen van Apple hoe ze dit denken te bereiken.

Hieronder de vertaling van de belangrijkste citaten uit dat stuk, om te beginnen met Gordon Keppel, Mac product marketing manager bij Apple:

Citaat
Apple Silicon heeft dat allemaal veranderd. Nu kan elke Mac met Apple silicium op fantastische wijze AAA-games spelen. Apple Silicon heeft onze mainstream systemen, die een enorme grafische boost kregen met M1, M2 en nu met M3, getransformeerd.
En Leland Martin, software marketing manager bij Apple, gaat er veel uitgebreider op in:

Citaat
Als je kijkt naar de Mac line-up van nog maar een paar jaar geleden, dan zie je een mix van zowel geïntegreerde als discrete GPU's. Dat kan de ontwikkeling van games ingewikkelder maken. Je moet namelijk rekening houden met meerdere hardwarevarianten.

Vandaag de dag hebben we dat effectief volledig geëlimineerd met Apple Silicon, waardoor er nu een uniform gameplatform is voor iPhone, iPad en Mac. Als een game eenmaal is ontworpen voor het ene platform, is het een eenvoudig proces om het naar de andere twee platforms te brengen. Dit zien we nu gebeuren met games als Resident Evil Village, die eerst [op de Mac] zijn uitgebracht en daarna op iPhone en iPad.
En hij had duidelijk nog meer relevante dingen te zeggen:

Citaat
We hebben zeker interesse gezien van ontwikkelaars en uitgevers zoals Kojima Productions (Death Stranding: Director's Cut komt begin 2024 uit) en Annapurna Interactive Games (Stray) over hoe ze voordeel kunnen halen uit beide delen van de Game Porting Toolkit.

Als je de toolkit downloadt, zijn er eigenlijk twee delen. Er is de emulatieomgeving die heeft geholpen bij de demonstratie van de huidige game - je voegt een bestaand Windows-spel toe en ziet hoe goed het op de Mac zou kunnen draaien. Het tweede deel is de Metal shader converter en dat is er om ontwikkelaars te helpen hun tienduizenden shadercode om te zetten naar Metal. En ze hebben geprezen hoe ongelooflijk nuttig dit is en hoe het hen veel tijd heeft bespaard in hun ontwikkelingstijdlijn.


 #AppleSilicon
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
30 december 2023 - 11:16    reactie #1
geplaatst door: puk1980
Ruim veertien jaar verder zitten we in de tweede ‘push’, ...
Je bedoelt 24 jaar verder, denk ik.
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
30 december 2023 - 12:37    reactie #2
geplaatst door: Robert
@puk1980: bij deze gecorrigeerd.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
30 december 2023 - 13:35    reactie #3
geplaatst door: Mac OS X
binnenkort komen ze terug met game console poging 2 1ste poging was toch niet gelukt https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Pippin
mvg Mac OS X, Mac gebruiker vanaf 2014 / 2x iBook G4 (2004) OS X Tiger 1x iBook G3 (2002) OS 9.22 RIP 1x iPod  Shuffle (2005) 1x iMac 27 5K (2017) 1x iPhone 14 128GB 2022 en MacBook Pro 16inch 2021. Old Apple computers never die
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
30 december 2023 - 18:46    reactie #4
geplaatst door: Jurriaan
Neem aan dat de Apple TV gaming console zal worden met een A18 of M. chip. A17 in de pro 15 schijnt het erg zwaar te hebben bij gaming.
MBA '20 M1| SE1 & 2 iOS 15/17 | Mini6 iPadOS 17 | ATV 4K MKI  TVOS17|
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
30 december 2023 - 21:37    reactie #5
geplaatst door: Jeroendv
Het duurt even voordat de rest van de industrie standaard Apple Silcon ondersteund maar ik kijk er erg naar uit, teveel games die ik zou willen spelen zijn niet uitgebracht op macOS.
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
31 december 2023 - 05:02    reactie #6
geplaatst door: whaha
Ik ben erg sceptisch. Er is veel kritiek. Ook van mensen die mac gaming een warm hart toedragen.

Het ligt niet aan de hardware, niet meer aan de software, maar van wat ik begrijp is de rest nog niet in orde.
Games zoals Baldur's Gate III zijn uitzonderingen en die kwam ook niet meteen op dezelfde dag uit als de Windows variant.

Aanpassing: wel lekker geschreven artikel waar jullie naar verwijzen.

Alleen die eeuwige vergelijking met spelen op accu of niet. De meeste gamers hebben een desktop PC, dan is stroom minder relevant.
Bewerkt: 31 december 2023 - 05:29 door whaha
Keuzes maken de Mens
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
1 januari 2024 - 19:16    reactie #7
geplaatst door: doctor_apple
Te Laat, te beperkt, te weinig, gaat het niet worden ...

... Reden? Meerdere, maar als ik kijk naar de nieuwste AMD gaming NOTEBOOKS ... Doen die het uitstekend, hele portable Consoles die met deze PC hardware worden uitgebracht ... Een software bibliotheek waar je U tegen zegt, Rendering al jaren in de chipsets (en software) ...

... Voor mij een beetje het Sony- of Nokia-moment bij Apple ... Lijkt erop alsof ze toch wat op zoek zijn naar "the next bit thing". En als ik naar absolute cijfers kijk in verkopen, dan vind ik de groeicijfers van Apple van 2020/2021/2022/2023 allesbehalve rooskleurig.

Goed, er zijn meer diensten verkocht, maar het aantal verkochte Macs, al wordt dit - evenals zo veel bij Apple - alsmaar verder in geheimzinnigheid gehuld, heeft volgens mij de industrie trend gevolgd ... En die trend was niet gunstig.

En hoe minder verkochte units, hoe meer we dit gaan terugzien in de performantie van overige diensten ... Evenals Sony na de Walkman iets anders nodig had; is Apple inmiddels wat zoekende?
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
1 januari 2024 - 22:56    reactie #8
geplaatst door: whaha
Er zijn wel degelijk zaken die Apple nog kan doen, alleen die komen amper naar voren in het Engelstalige artikel.
Dus vooralsnog is het een kip of ei verhaal. Het kan ook dat Apple zich op de lange termijn richt.

Alleen wanneer GTA VI niet op dag 1 ook uitkomt voor de Mac, dan hebben ze die boot wel gemist.
Keuzes maken de Mens
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
2 januari 2024 - 11:36    reactie #9
geplaatst door: miltenb
Ik hoop het toch wel een beetje. Zelf speel ik maar bepaalde games, maar ik had graag gewoon Diablo 4 op apple Silicon gespeeld.

Gisteren mijn MBP uit 2018 bootcamp op gezet en gaan. Was wel een werkje en 90GB download pffff.

Nog een paar dagen in de aanbieding voor ons Hollanders!
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
2 januari 2024 - 23:33    reactie #10
geplaatst door: whaha
Het is veelzeggend dat ook Blizzard niet langer meer spellen uitbrengt voor de Mac...
Keuzes maken de Mens
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
3 januari 2024 - 09:23    reactie #11
geplaatst door: GeorgeM
Ik neem alle negatieve voorspellingen hierboven met een stevige korrel zout.

Apple is duidelijk bezig om de voorwaarden en infrastructuur te bouwen en brengt dit ook duidelijk naar buiten. Of dat voldoende is moeten we nog zien.

Want één ding staat vast: Apple heeft een erg grote gebruikersgroep die (bewezen op de iPhone) graag geld wilt uitgeven voor iets wat ze de moeite waard vinden.
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
3 januari 2024 - 10:55    reactie #12
geplaatst door: doctor_apple
Game Center?
Google Stadia?

Verder ... Microsoft heeft eveneens een redelijk probleem, ze hebben een heel mooie console, de Series X, en bieden daar de mooiste kortingen op, in sommige landen tot wel 40% ... Maar ja, software (beter gezegd: gebrek aan), dat is momenteel daar het probleem ...

Met Gaming gaat het eigenlijk om maar een ding: Software ... Oftewel: spelletjes. Specificaties, Merkjes, Logo's doen er eigenlijk nauwelijks toe. Zie Nintendo ... 5 jaar geleden brengt die een Nintendo Switch uit. Compact, leuk, maar zelfs op het moment van uitbrengen nogal "zwakjes" in performance ... En toch, verkoopt Nintendo prima ... Reden? Games, Software en een "niet lullen, maar poetsen" mentaliteit.

Microsoft en Apple hebben nogal wat weg van marketing prietpraat. Apple nog meer dan Microsoft. "Amazing, Phantastic, Processing power, We've done the unthinkable" en verandering ... Ben je net gewend aan interface X, krijg je interface Y of zelfs al een glimps van Z te zien. Knopje was er in de instellingen, nu niet meer. Nu opeens andere vormgeving ... Ach gut, je hebt een toepassing voor macOS 10.11 ... Sja, we zijn wat versies verder dus of dit nog gaat werken onder de courante versie ...

Microsoft heeft hier net zo hard last van, behalve dan compatibliteit, dat hebben ze veel beter voor elkaar. Bij Nintendo werkt het anders ... Aanzetten, spelen en weinig zorgen maken over ondersteuning, compatibliteit, etc ...

Of het nu Games of Software gaat. Ik heb genoeg toepassingen voor macOS gekocht die inmiddels niet meer gespeeld kunnen worden. Begrijpelijk vanuit technologisch oogpunt, maar vanuit een "Gaming" perspectief niet wenselijk.

Ook een onderdeel van "duurzaamheid".

En dan hebben we nog iets anders: heel schattig van Apple dat ze dik op Gaming willen inzetten. Maar euh, was Apple niet een "Dolfje het Geldwolfje" en verkoopt basis geheugen en SSD configs voor maximum winst?

Weet niet, als ik kijk naar XBOX games op de PC, of Sony PS4 en PS5 downloads, alsmede zelfs downloads Nintendo Switch ... Gigabytes vliegen je om de oren ... En zo ook de geheugen vereisten ...

Mede hierom, en nog enkele belangrijkere zaken, denk ik dat ik de kat uit de boom kijk ... Ook als investeerder. Geloof er niet echt in als ik eerlijk ben. Maar goed, wie weet, heb ik in 2026/2027 een moment van teleurstelling  :wink:
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
3 januari 2024 - 15:12    reactie #13
geplaatst door: whaha
In dat Engelstalige artikel hebben ze het erover dat alle hardware op een lijn staat.
Zoals doctor_apple mooi laat zien is dat nu al onzin.
Neem dat centrale geheugen.

Baldur's Gate III, op meerdere plekken tot beste game van 2023 gekozen, heeft op macOS nu al een aanbevolen hoeveelheid van 16 GB RAM. Alle Apple apparaten met 8 GB centraal geheugen gaan matige prestaties leveren.
Citaat
Since integrated graphics share system memory, having more than 8GB would help when using M1 systems.
Bron: https://larian.com/support/faqs/system-requirements_47

Als je zoiets ziet staan en je hebt een PS5 staan, die overigens veel goedkoper is dan welke Mac dan ook, dan ga je het toch gewoon op die PS5 spelen?

Ik heb nog een mooi lang citaat:
Citaat
I would say its not even just new AAA games they need. They need all the good console style games. Gaming these days is really diverse. Stadia failed for many reasons although they had countless AAAs. Epic is still propping itself up with free games and it isn't enough and they also have countless AAAs. I think both of these platform's main failure point though, is a large diverse library. The Sony and Microsoft's consoles have a big library from previous generations. Nintendo in this generation has brought so many types of games to its platform and it has it's Nintendo Online service bringing in a backlog of games. PC Steam which would be Apple's primary competitor, has the biggest and most diverse library of all platforms. Retro gaming is huge, indie gaming is huge. Old AAAs are holding on forever and people are still playing them for hours and demanding them. The cozy game genre has exploded. When people jump into a new platform, they want it all. Someone like myself, I almost never play new AAA games, so even if Apple had every new release high budget game going forward, released on Apple silicon, I wouldn't be swayed in the slightest. I think what Apple needs to do right now, is bite the bullet and just do what Steam is doing. Make non Apple silicon developed games, compatible with Apple silicon. Make it easy to just boot Steam and run the games straight out of the box. Handover any translation or emulation software to Valve and ask them to implement it inside of Steam just like Steam does with Linux. Apple is unlikely to do that because they want everyone to go through them for games. But IMHO open compatibility is the best method for that to eventually happen. Apple has a huge hardware install base. There are billions of Apple devices in people's hands. If all of the sudden most games already run on Apple silicon even though they are being developed for x86, the developer has less investment and risk, they can offer their games in Apple's store. Apple users will then be more enticed to buy from Apple's store than Steam, as their purchase will work not only on their computer, but also on the handheld they already own (their iPhone) and their tablet and their TV, where as if they opted for a Steam purchase, they would only be available on their computer.

With that being said, and what is currently going on with regulations around the world, I think Valve should also start working on ARM compatible translation, and bringing all x86 games to be compatible with ARM. In the near future Steam's store may be able to come to Android and Apple mobile devices. We are also seeing traditionally x86 devices, getting ARM powered hardware instead. ARM looks to be a more promising future and x86 more and more looks to be a dead end. If you look at the huge current generation console boxes and the coolers inside, just to power an APU, it's getting kind of ridiculous. Whether you want to cut back on your power draw or afraid regulators will start targeting computers and console power limits, or you just want to be unplugged for more than 2 hours of gaming.. x86 cannot live in any of these worlds and still compete on performance. There are laptop ARM APUs that already outperform those huge console boxes. There are super slim phones that can game for hours that outperform last generations giant boxes and current gen giant x86 handhelds. Something is going to give eventually.

Dit was als reactie op deze video:


Aangezien ik Apple amper heb gehoord over dit soort zaken en ik niet gehoord heb hoeveel miljarden ze er tegenaan gegooid hebben, blijf ik voorlopig sceptisch.
Keuzes maken de Mens
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
3 januari 2024 - 17:56    reactie #14
geplaatst door: anraadts
Microsoft en Apple hebben nogal wat weg van marketing prietpraat. Apple nog meer dan Microsoft. "Amazing, Phantastic, Processing power, We've done the unthinkable"
Ik geloof veel, maar niet dat ze bij Apple niet weten hoe je fantastic moet spellen!   :happy:
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
3 januari 2024 - 18:23    reactie #15
geplaatst door: orange
Het is een variatie die - hoewel ietwat achterhaald - ook gebruikt mag worden.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
3 januari 2024 - 19:17    reactie #16
geplaatst door: anraadts
@orange: yeah, right...  :woot:
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
3 januari 2024 - 22:02    reactie #18
geplaatst door: whaha
Telephone, telefoon. Het is maar net wat je wil.
Ik zou het fantastisch vinden wanneer Apple Metal open source zou maken.
Het is alleen ontzettend onwaarschijnlijk dat ze dat gaan doen. Gelukkig ga ik daar vanuit.
Phew.
Keuzes maken de Mens
Hoe Apple probeert van de Mac een gaming platform te maken
23 januari 2024 - 22:38    reactie #19
geplaatst door: puk1980
Info op Wikipedia over de game: Death Stranding

Death Stranding komt volgende week uit voor iPhone en Mac

Citaat
Death Stranding gaat werken op de iPhone 15 Pro en Pro Max, naast iPads en Macs met een M1-soc of nieuwer. Het betreft de Director's Cut-versie van de game, die in 2021 verscheen en extra content bevat ten opzichte van de standaardversie uit 2019. Diverse Amerikaanse media noemen een prijs van 40 dollar voor de game. Wat de europrijs bij release wordt, is momenteel niet bekend. In de App Store staat momenteel alleen een kortingsprijs van 23 euro.