Vorig jaar was ik in de Abbey Road Studios waar ze een serieuze specialiteit hebben rond Dolby Atmos, ook omdat er veel filmmuziek wordt opgenomen (Raiders of the Lost Ark, Harry Potter, Apollo 13, Nanny McPhee etc. etc.). Daar hebben ze voor Dolby Atmos producties aparte mixruimtes die daar specifiek op zijn ingericht. Nu is dat nog (inderdaad) relatief dure apparatuur en software, voornamelijk omdat het nog volop in ontwikkeling is - Dolby Atmos verschilt technisch fundamenteel van b.v. Dolby 5.1 of 7.1. Vanwege dat fundamentele verschil verwacht ik dat Dolby Atmos op termijn uiteindelijk stereo als standaard zal vervangen*.
Net zoals het met stereo techniek en later met de verschillende Dolby's ooit is gegaan, zal ook Dolby Atmos productie steeds bereikbaarder (lees: simpeler en betaalbaarder) worden voor grotere groepen. Je kunt op een simpele laptop met een microfoon thuis nu immers ook in een kwaliteit opnemen waar ze in 1980 in de Abbey Road Studios alleen maar van konden dromen. Denk ook dat die ontwikkeling nu een stuk sneller gaat. Komt goed, kost alleen een beetje tijd...
🙂
*Voordat iemand hierop reageert dat 'surround' nooit 'stereo' kan of mag vervangen: het is goed om te weten dat Dolby Atmos standaard beide bevat. Inderdaad: niet in lossless, maar je moet een hele serieuze installatie hebben om dat verschil waar te nemen. Dolby Atmos lost technisch het probleem op dat +/- 70% van de muziek consumptie tegenwoordig direct ín het oor plaatsvindt, in plaats van op een luidspreker in een ruimte waarbij die ruimte een rol speelt in de reproductie van de oorspronkelijke ruimtelijkheid van de muzikanten in de studio. Dolby Atmos maakt het mogelijk die oorspronkelijke 'stereo' beleving 360° ruimtelijk te ervaren op oortjes, op eenzelfde manier alsof je het op luidsprekers afspeelt. Daarnaast kun je er ook alle 'gekke' richting gevoelige geluidseffecten instoppen voor films. Uiteraard is dit een (sterk) versimpelde, korte toeichting.
[ Ger ]