geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/FinalCutProX-Icoon.png
Kan Apple succes hebben met content zonder geweld of sex?
Hoewel nog steeds niet duidelijk is hoe het allemaal naar buiten zal komen, staat het allang als een paal boven water dat Apple erg hard aan het werk is om televisieseries en films (waaronder ook documentaires) te maken. Maar er blijken problemen te zijn om de inhoud daarvan te combineren met het beleid van Apple.

Want Apple maakt ook al heel erg lang duidelijk dat het zoveel als mogelijk content wil aanbieden dat door de hele familie geconsumeerd kan worden. Dat betekent in de VS in de regel geen sex, bij Apple lijkt geweld ook mee te spelen. Want toen Tim Cook de eerste dramaserie Vital Signs bekeek, gebaseerd op het leven van Dr. Dre, zag hij niet alleen dat er cocaine gesnoven werd, maar kreeg hij ook een uitgebreide orgie te zien en de getrokken wapens in beeld maakten hem ook niet erg gelukkig.

https://si.wsj.net/public/resources/images/B3-BV585_APPLEW_M_20180920175022.jpg
Kan Apple succes hebben met content zonder geweld of sex?


Jimmy Iovine (rechts hierboven, met naast hem Dr. Dre) kreeg van Tim Cook te horen dat Apple dit soort dingen niet kan en zal gaan uitzenden. Zowel in Hollywood als binnen Apple staat Vital Signs inmiddels symbool voor een groot probleem: hoe kan je tegenwoordig nog succesvolle series en films maken zonder dat deze ingrediënten aanwezig zijn?

Succesvolle series

Succesvolle series als “House of Cards” of “Orange is the New Black” laten zien dat veel kijkers geen probleem hebben met zowel sex als grof taalgebruik, en dan hebben we het nog niet gehad over het geweld en het sadisme in de serie “Game of Thrones”.

Kwetsbaar

Apple is natuurlijk extra kwetsbaar bij het uitzenden van dit soort content. Een klant van Netflix of HBO die zich niet kan vinden in de programmering stopt het abonnement daarop, Apple loopt het risico dat het weerslag zal hebben op de verkopen van bijvoorbeeld iPhones of iPads. De grote vraag in Hollywood is nu hoe Apple die twee zal weten te combineren.

https://si.wsj.net/public/resources/images/B3-BV732_APPLEW_M_20180921112359.jpg
Kan Apple succes hebben met content zonder geweld of sex?

John Legend en Alicia Keys in Apple’s Carpool Karaoke: The Series

Meer over dit onderwerp is te lezen in dit artikel van The Wall Street Journal, daarin vind je ook veel details over Apple’s plannen op dit gebied, en reacties van mensen die in dit veld werken.


Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Kan Apple succes hebben met content zonder geweld of sex?
25 september 2018 - 15:14    reactie #1
geplaatst door: doctor_apple
Apple kan superveel succes hebben met hun aanpak. Maar dan vooral in het "familiefilm en kinderfilm-domein". Verder kunnen ze natuurlijk documentaires maken zonder geweldadige content of sex ...

Het hoeft ook niet bloot, het hoeft ook geen harde porno te zijn. Er zijn genoeg filmtechnieken om het toch spannend te maken zonder veel te laten zien. Voordeel? Je films/series/doku's kun je wereldwijd verkopen, ongeacht of je nu in UAE, Indonesie, Iran, Vaticaan, Polen, Nigeria of Amerika zit ...

Maar ik we hebben voorbeelden te over waar het vrije aanbod en/of keus in onderwerpen uiteindelijk een platform (of medium) maakten ... of kraakten ... CD-I, Video2000 zijn er natuurlijk als voorbeeld, maar er zijn er meer.

Natuurlijk heb je aan de andere kant Nintendo ... En, we gaan toch wereldwijd richting het populisme en verrechtsing, dit betekend ook meer "puriteins denken" ... Zowel binnen het Christelijke, Islamitische, Joodse als ook alternatieve domein vergroot de aanhang en weerklinkt een wars en krachtig signaal: terug naar de normen en waarden maatschappij.

Alles is een "contra beweging" op het voorgaande, kortom, hier in Nederland was de vrije beweging een antwoord op de preutse jaren 50 ... Welnu, nu hebben we weer een tegenbeweging op het "te vrij denken" ... En over 30 jaar beginnen we weer van voor af aan, met een nieuwe generatie die dan ongetwijfeld ervan overtuigd is dat "hun situatie" "anders is" dan die van hun voorvaderen ... Kortom, volgens mij is heeft dat iets met een maatschappelijke levenscyclus te maken.

Apple heeft gewoon slim begrepen dat we collectief verpr(e)utsen ... Dus sja, een (logisch) commercieel gedreven gevolg op een trend ...

Anderzijds denk ik dat we nog steeds met een grote groep zitten die "kind zijn van" de jaren zestig, zeventig en tachtig ... En die hebben momenteel redelijk wat "buying power" en nog steeds een behoefte aan sex, dood, drugs en rock'n'roll ... Dus of Apple met deze strategie op lange termijn het wint van de concurrentie ? Moeilijk te zeggen. Opkomende markten waar religie en staat (nog) in elkaar overgaan zijn groot en het afzweren van eerder genoemde sex en geweld brengt dus voordelen met zich mee in distributie ...

We zullen zien ...