geplaatst door: Robert
Open brief Firefox aan Apple, Google, Microsoft en meer
Het momentum voor het meer open maken van platformen is er, zeker nu de nieuwe wetgeving van de EU binnenkort in werking treedt. Logisch dat Mozilla, het bedrijf achter onder andere de browser Firefox, in een open brief veel partijen oproept om het speelveld eerlijker te maken.

Daarbij wordt Apple ook aangesproken en onder anderen genoemd dat het moeilijk zou zijn voor gebruikers om een andere browser te downloaden en te gebruiken.

Open brief Firefox aan Apple, Google, Microsoft en meer

Ook zou de standaard browservoorkeur van gebruikers worden genegeerd of ongewild aangepast, de mogelijkheden van een browser beperkt worden of het gebruik van een browser-engine verplicht gesteld worden voor browsers van derden. Volgens mij zijn alleen de laatste twee op Apple van toepassing, en dan alleen voor iOS en iPadOS.

De complete open brief van Mozilla is hier te  vinden, hieronder onze vrije vertaling daarvan.

Citaat
Platform kanteling: Het ongelijke speelveld documenteren voor een onafhankelijke browser als Firefox

Browsers zijn de belangrijkste toegangspoort die mensen met het open internet verbindt, als hun tussenpersoon fungeert en hun ervaring vormgeeft. De centrale rol van browsers heeft ons lang gemotiveerd Firefox te bouwen en te verbeteren om mensen een onafhankelijke keuze te bieden. Deze centrale rol creëert echter ook een sterke prikkel voor dominante spelers om controle uit te oefenen op de browser die mensen gebruiken. De juiste manier om gebruikers te winnen is om een beter product te bouwen, maar sluiproutes kunnen onweerstaanbaar zijn - en er is een lange geschiedenis van bedrijven die hun controle over apparaten en besturingssystemen inzetten om het speelveld ten gunste van hun eigen browser te kantelen.

Deze kanteling manifesteert zich op verschillende manieren. Bijvoorbeeld: het moeilijker maken voor een gebruiker om een andere browser te downloaden en te gebruiken, de standaard browservoorkeur van een gebruiker negeren of resetten, de mogelijkheden beperken tot de browser van de eerste partij of het gebruik van de browser-engine van de eerste partij verplicht stellen voor browsers van derden.

Mozilla voert al jaren een dialoog met platformverkopers in een poging deze problemen aan te pakken. Met hernieuwde publieke aandacht en een veranderende regelgevingsomgeving, denken we dat het tijd is om deze zorgen te publiceren via hetzelfde transparante proces en hulpmiddelen die we gebruiken om standpunten over opkomende technische standaarden te ontwikkelen. Daarom publiceren we vandaag een nieuwe issue tracker waarin we de manieren waarop platforms Firefox benadelen willen documenteren en met de leveranciers van die platforms in gesprek gaan om ze op te lossen.

Deze tracker laat de problemen die we ervaren bij het ontwikkelen van Firefox zien, maar we blijven geloven in een gelijk speelveld voor iedereen, niet alleen voor ons. We moedigen andere browserleveranciers aan om hun zorgen op een vergelijkbare manier te publiceren, en verwelkomen de betrokkenheid en bijdragen van andere niet-browsergroepen die geïnteresseerd zijn in deze kwesties. We zijn in het bijzonder dankbaar voor de inspanningen van Open Web Advocacy in het verwoorden van de zaak voor een gelijk speelveld en voor het documenteren van zelfverwijzingen.

Mensen hebben recht op keuze, en keuze vereist het bestaan van haalbare alternatieven. Alternatieven en concurrentie zijn goed voor iedereen, maar ze kunnen alleen floreren als het speelveld eerlijk is. Dat is het vandaag niet, maar het is ook niet moeilijk om te herstellen als de platformverkopers dat willen.

We call on Apple, Google, and Microsoft to engage with us in this new forum to speedily resolve these concerns.

#Firefox
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
25 januari 2024 - 11:50    reactie #1
geplaatst door: Mac Hammer Fan
Dat is balen. Ik kan Safari niet gebruiken wij Weebly.com, alleen Brave om een website te bewerken.
27 januari 2024 - 12:37    reactie #2
geplaatst door: whaha
Dus wanneer iOS 17.4 uit is, dan kan ik eindelijk Firefox op mijn iPhone gebruiken zoals Mozilla het jaren geleden al bedoeld had?
Gaaf!
Keuzes maken de Mens
27 januari 2024 - 13:00    reactie #4
geplaatst door: whaha
Dit valt weer eens onder de noemer:

Apple levert goede producten, aardige diensten, maar haar beleid is af en toe echt verschrikkelijk.
Keuzes maken de Mens