Apple eist van de vestiging dat er "toegewijde" medewerkerszullen zijn die kunnen worden aangesproken op Apple-kennis.Ze behoren te weten wat ze verkopen en waarom iemand eenApple koopt (beter design, betere integratie, gebruiksgemak).Daar wordt flink aan getimmerd, al hoeven ze niet te strevennaar het support-niveau van een Apple Premium Reseller.
Het wisselt dus (nog) sterk. Ik trof in een filiaal een verkoperdie niet eens wist dat je Windows op een Mac kon installeren,maar in een andere vestiging is men trots op de Mac-spullenen verkoopt men ze met deugdelijke kennis en veel plezier !
Het ligt ook een beetje aan hun werkrooster en jouw geduld.Men heeft niet altijd Mac-verkoper(s) op de werkvloer paraat;soms zijn ze net even weg of is zo'n type een ochtendje vrij.Vraag ernaar en verwacht ook geen wandelende MacWiki...
(Bewerkt door Peter Villevoye om 23:19, 1-03-2009)
JH om 21:12, 1-03-2009...Sorry hoor MacFrankie, maar mijn uitspraak berust op feiten (Almere en daarvoor Amsterdam) en niet op vooroordelen. Heel prettig dat jij nu in Eindhoven andere ervaringen hebt, ik ken dat filiaal niet. En trouwens, uitzonderingen bevestigen de regel......
JH, ik had jou geciteerd, maar de opmerking over vooroordelen ging deels over jou ("pukkelige stropdas", "MM (en Sarturn) blijven nou eenmaal dozenschuivers voor de massa..."), maar ook over anderen in dit draadje, die Mac's bij MM en Saturn maar niks vinden.
Mijn Media Markt Utrecht ervaring van ruim 5 jaar geleden, toen ze net een restpartij iMacs (niet de nieuwste specs) aan het verkopen waren, en er geen nieuwe aanvoer kwam, was ook niet goed. Andere tijden, andere franchiser (Eindhoven), en het kan helemaal anders zijn.
Wie ooit eens bij een Media Markt naar binnen is gelopen, en dan een mening heeft over alle Media Markten, Saturns en welke ketens er nog meer bestaan, ja, dan riekt dat naar een vooroordeel! Het is toch op z'n minst generaliseren...
JH om 12:56, 2-03-2009Amsterdam heeft sinds een tijdje trouwens wel een hele mooie Apple-afdeling met gespecialiseerd personeel. Top!
En dat geldt voor steeds meer "retail"-ketens hun vestigingen.Apple is nu een jaartje bezig om hun kennisniveau op te krikken,en dat gaat natuurlijk niet in een keer. Maar het wordt al beter !Saturn Groningen heeft bijvoorbeeld ook een forse Apple-vloermet "dedicated" verkoopmedewerkers.
Het is net zoals met Samsonite: goed merk, en overal te koop.En niet zoals Bang & Olufsen: goed merk, doch exclusief, elitair.Mooi hoor, B&O-spullen; maar lastig zichtbaar en verkrijgbaar.Dus dan wordt het al snel een merk voor de echte liefhebber.Dat is niet waar Apple naar streeft, volgens mij.
JH om 12:56, 2-03-2009Met alle respect voor die paar kundige MM-medewerkers, maar in het algemeen is de MM een dozenschuiver. Of je nou voor een koelkast, computer of haarföhn komt : veel meer dan de prijs en de specificaties kunnen ze je er niet over vertellen. ...
Toch weer generaliseren...
Ik kan je goede en slechte verhalen vertellen over MediaMarkt, en goede en slechte verhalen over een premium Apple reseller, en goede en slechte verhalen oven een premium hifi boer. Het zijn momentopnames, je hebt overal goede en slechte medewerkers, ook bij de premium reseller. Bij Combi Foto west een medewerker mij te vertellen dat een camcorder die op mini DVD-R(W) opneemt beter is dan een camcorder die op mini DV tapes opneemt (jaren geleden, standard definition).
"Vroeger" was een verkoper alwetend, daar kwam je voor advies. Nu heeft de klant zich al helemaal voorbereid via internet, een verkoper moet wel persoonlijk ervaring met meerdere producten hebben om voor een klant toegevoegde waarde te hebben.
En daar zit je dan, bij de premium Apple reseller, met alleen maar cracks op het gebied van Apple en al zijn applicaties. Dan komt er een PC gebruiker binnen, met vragen over waarom hij een Mac moet kopen ipv een PC. Of waarin Windows Movie Maker verschilt van Apple's iMovie. En wat nou de verschillen zijn tussen Adobe PhotoShop CS4 voor Windows en hetzelfde product voor OS X...
MacFrankie om 14:03, 2-03-2009CitaatJH om 12:56, 2-03-2009Met alle respect voor die paar kundige MM-medewerkers, maar in het algemeen is de MM een dozenschuiver. Of je nou voor een koelkast, computer of haarföhn komt : veel meer dan de prijs en de specificaties kunnen ze je er niet over vertellen. ...Toch weer generaliseren...
Als het begrip 'dozenschuiver' generaliserend klinkt : het zij zo...En as jij een betere benaming hebt voor die fabriekshallen laat het me maar weten (want geef toe, die stapels dozen staan er).
Nielzzz om 14:56, 1-03-2009 Saturn geeft bij aanschaf ook een 14 dagen collect en repair service. En dat in combinatie met een stunt dat je per 250 E 50 E korting krijgt! Mijn vriendin heeft een Macbook 2.4 gekocht met 300 E (!!) korting. Niks mis mee.
Waar is die aktie met de per 250 50 korting? En is die nog steeds? Ik ben in de markt voor een nieuwe MB-pro,en elk duppie is er een.