De CB dateert uit een tijdperk dat mensen nog duidelijk in te delen waren
in zij die iets fabriceren en zij die iets consumeren. Wasmachines, koeken,
sigaretten, etc. De wereld was lekker eenvoudig en allesbehalve globaal.
Maar die hokjesgeest werkt niet meer. "De Argelooze Consument" is niet
meer het onmondige einddoel van een productieketen maar is deelgenoot
aan het productieproces, onderhoudt intensief contacten met leveranciers
en weet wat er in de wereld te koop is. Althans: als hij/zij dat ook zo wil !
Ik heb niks tegen de CB - ze gaan vaak uit van criteria die mij niet boeien
en brengen hun bevindingen en conclusies als "De Eenige Echte Waarheid".
De zoektocht naar "het beste product" is een zeer subjectief dwaalspoor...
Programma's zoals Kassa richten zich meer op gevallen van list en bedrog,
en als ze al een product-test doen, dan is deze bijna amusant te noemen.
Een jaar of zo geleden lanceerde een of andere winkel (ik meen Bijenkorf)
ook met digitale downloads en hun "duidelijke opgave van digitale rechten"
was zoveel als: "Dat is heel ingewikkeld en kunnen we nu niet uitleggen".
Heus waar - ik zoek het nog eens op op mijn harde schijf, want ik heb er
een plaatje van bewaard !