Vandaag heeft de Europese Commissie een besluit aangekondigd waarin ze beweert dat de App Store de concurrentie op de digitale muziekmarkt heeft belemmerd. De beslissing werd genomen ondanks het feit dat de Commissie geen geloofwaardig bewijs van schade voor de consument heeft gevonden en negeert de realiteit van een markt die bloeit, competitief is en snel groeit.De belangrijkste pleitbezorger van deze beslissing - en de grootste begunstigde - is Spotify, een bedrijf uit Stockholm, Zweden. Spotify heeft de grootste muziek streaming app ter wereld en heeft de Europese Commissie meer dan 65 keer ontmoet tijdens dit onderzoek.Op dit moment heeft Spotify een marktaandeel van 56 procent op de Europese markt voor muziek-streaming - meer dan het dubbele van hun naaste concurrent - en betaalt Apple niets voor de diensten die hen hebben geholpen om een van de meest herkenbare merken ter wereld te worden. Een groot deel van hun succes is te danken aan de App Store, samen met alle tools en technologie die Spotify gebruikt om hun app te bouwen, bij te werken en te delen met Apple-gebruikers over de hele wereld.We zijn er trots op dat we een belangrijke rol spelen bij de ondersteuning van het succes van Spotify, zoals we dat al sinds de begindagen van de App Store doen voor ontwikkelaars van klein tot groot.De App Store-reisSinds de lancering van de App Store meer dan 15 jaar geleden heeft Apple twee eenvoudige doelen voor ogen gehad: het creëren van een veilige en vertrouwde marktplaats voor onze gebruikers en een ongelooflijke zakelijke mogelijkheid voor ontwikkelaars. Die benadering lijkt eenvoudig, maar de app-economie die erdoor is ontstaan, heeft bijgedragen aan een van de snelste groeicurves in de geschiedenis van de technologie.Tegenwoordig concurreren ontwikkelaars op een gelijk speelveld in de App Store. Apps worden beoordeeld aan de hand van een uitgebreide set regels, die zijn ontworpen om onze gebruikers te beschermen. En door aan deze regels te voldoen, kunnen ontwikkelaars van klein tot groot meer dan een miljard apparaten over de hele wereld bereiken.In de loop der tijd heeft de App Store ontwikkelaars nog meer waarde geboden. Maar de overgrote meerderheid van de ontwikkelaars - ongeveer 86 procent - betaalt Apple nooit een commissie.Op dit moment zijn er slechts twee omstandigheden waarin een ontwikkelaar in de App Store Apple een commissie betaalt. Dat is wanneer een gebruiker een betaalde app in de App Store koopt of een in-app digitaal goed of dienst aanbiedt, zoals een abonnement of een power-up in een game.Als een ontwikkelaar fysieke goederen verkoopt, advertenties aanbiedt in zijn app of gewoon een app gratis deelt, betaalt hij Apple niets. Hetzelfde geldt als een ontwikkelaar een abonnement op het web verkoopt dat gebruikers kunnen kopen voordat ze het in een app op hun apparaat gebruiken. Ontwikkelaars van muziek-apps kunnen zelfs informatie opnemen over andere aanbiedingen die buiten hun app beschikbaar zijn, samen met een link die gebruikers naar een website leidt om hun account aan te maken en te beheren.In de loop der tijd heeft de App Store ontwikkelaars van klein tot groot geholpen succesvolle bedrijven op te bouwen en mensen over de hele wereld te bereiken. En er zijn maar weinig bedrijven die dat verhaal beter belichamen dan Spotify.Het dominante marktaandeel van SpotifyBegonnen als een kleine startup in Stockholm, Zweden, is Spotify uitgegroeid tot het grootste digitale muziekbedrijf ter wereld. Ze hebben een marktaandeel van meer dan 50 procent op de Europese markt en op iOS heeft Spotify een nog groter aandeel dan op Android.Maar dat is slechts een deel van het plaatje, want de Europese markt voor digitale muziek is absoluut geëxplodeerd. Bedrijven concurreren om nieuwe klanten. Consumenten hebben veel opties om uit te kiezen. En vorig jaar waren er bijna 160 miljoen abonnees - tegenover 25 miljoen in 2015 - een duizelingwekkende groei van 27 procent per jaar.Bedrijven als Google, Amazon, Deezer, SoundCloud en Apple concurreren elke dag om klanten - maar Spotify staat aan de top.Spotify betaalt Apple nietsOndanks dat succes en de rol van de App Store om dat mogelijk te maken, betaalt Spotify niets aan Apple. Dat komt omdat Spotify - net als veel ontwikkelaars in de App Store - een keuze heeft gemaakt. In plaats van abonnementen te verkopen in hun app, verkopen ze ze op hun website. En Apple ontvangt geen commissie over deze aankopen.Alles bij elkaar is de Spotify app al meer dan 119 miljard keer gedownload, opnieuw gedownload of geüpdatet op Apple apparaten. De app is in de App Store verkrijgbaar in meer dan 160 landen over de hele wereld. En er zijn nog veel meer manieren waarop Apple waarde creëert voor Spotify, zonder kosten voor het bedrijf:Ons werk helpt ervoor te zorgen dat Spotify-apps naadloos kunnen samenwerken met Siri, CarPlay, Apple Watch, AirPlay, Widgets en meer.Net als elke ontwikkelaar heeft Spotify toegang tot de meer dan 250.000 API's van Apple - en gebruikt het 60 van onze frameworks - zodat zijn apps verbinding kunnen maken met Bluetooth, meldingen kunnen versturen, audio kunnen afspelen op de achtergrond van het apparaat van een gebruiker, enzovoort.Spotify heeft onze beta-testing tool, TestFlight, gebruikt voor bijna 500 versies van hun app om te experimenteren met nieuwe functies en mogelijkheden.Ons App Review team heeft 421 versies van de Spotify app beoordeeld en goedgekeurd - meestal nog dezelfde dag - en voert op verzoek van Spotify regelmatig versnelde beoordelingen uit.Het kost Apple voortdurend moeite en veel investeringen om de tools, de technologie en de marktplaats te maken die Spotify elke dag gebruikt. We hebben zelfs onze technici naar Stockholm laten vliegen om de teams van Spotify persoonlijk te helpen. En het resultaat is dat wanneer een gebruiker de Spotify-app opent, tijdens het woon-werkverkeer naar muziek luistert of Siri vraagt om een nummer uit zijn of haar bibliotheek af te spelen, alles gewoon werkt. En nogmaals: Spotify betaalt Apple niets.Als het op zakendoen aankomt, is niet iedereen het eens over de beste deal. Maar het is zeker moeilijk om gratis te overtreffen.Spotify wil meerMaar gratis is niet genoeg voor Spotify. Ze willen ook de regels van de App Store herschrijven - op een manier die hen nog meer voordeel oplevert.Zoals veel bedrijven gebruikt Spotify e-mails, sociale media, sms-berichten, webadvertenties en vele andere manieren om potentiële klanten te bereiken. Volgens de lezersregel van de App Store kan Spotify ook een link in hun app opnemen naar een webpagina waar gebruikers een account kunnen aanmaken of beheren.We hebben ‘de reader-regel’ jaren geleden geïntroduceerd als reactie op feedback van ontwikkelaars zoals Spotify. En veel reader-apps gebruiken die optie om gebruikers naar een webpagina te linken - van e-readers tot video-streamingdiensten. Spotify zou dat ook kunnen, maar ze hebben ervoor gekozen dat niet te doen.In plaats daarvan wil Spotify de regels in hun voordeel ombuigen door abonnementsprijzen in hun app op te nemen zonder gebruik te maken van het In-App Purchase systeem van de App Store. Ze willen de tools en technologieën van Apple gebruiken, via de App Store distribueren en profiteren van het vertrouwen dat we met gebruikers hebben opgebouwd - en Apple daar niets voor betalen.Kort gezegd, Spotify wil meer.Spotify's coördinatie met de Europese CommissieIn 2015 begon Spotify samen te werken met de Europese Commissie aan een onderzoek dat weinig grond had in de realiteit. Ze beweerden dat de markt voor digitale muziek was vastgelopen en dat Apple concurrenten tegenhield. Helaas voor hun zaak bleef Spotify groeien - en mede dankzij de App Store overschaduwde het alle andere digitale muziekbedrijven in de wereld.In de daaropvolgende acht jaar, en in meer dan 65 ontmoetingen met Spotify, heeft de Europese Commissie geprobeerd drie verschillende zaken op te bouwen. Bij elke poging werd de reikwijdte van de claim beperkt, maar elke theorie had een paar gemeenschappelijke kenmerken:Geen bewijs van schade voor de consument: Europese consumenten hebben meer keuze dan ooit in een digitale muziekmarkt die exponentieel is gegroeid. In slechts acht jaar tijd is de markt gegroeid van 25 miljoen abonnees naar bijna 160 miljoen - met meer dan 300 miljoen actieve luisteraars - en Spotify is de grootste winnaar.Geen bewijs van concurrentiebeperkend gedrag: Acht jaar onderzoek heeft nooit een levensvatbare theorie opgeleverd die verklaart hoe Apple concurrentie heeft tegengewerkt in een markt die zo duidelijk floreert.De Europese Commissie komt met dit besluit vlak voordat hun nieuwe regelgeving - de Digital Markets Act (DMA) - van kracht wordt. Apple moet binnen enkele dagen voldoen aan de DMA en onze plannen omvatten wijzigingen in de regels die hier worden aangevochten. Wat duidelijk is, is dat deze beslissing niet is gebaseerd op bestaande mededingingswetgeving. Het is een poging van de Commissie om de DMA af te dwingen voordat de DMA wet wordt.De realiteit is dat Europese consumenten meer keuzes hebben dan ooit. Ironisch genoeg versterkt de beslissing van vandaag, in naam van de concurrentie, alleen maar de dominante positie van een succesvol Europees bedrijf dat marktleider is op de digitale muziekmarkt.Wat is de volgende stap?Apple maakt al meer dan 40 jaar deel uit van Europa en vandaag de dag ondersteunen we meer dan 2,5 miljoen banen in heel Europa. We hebben markten laten floreren door concurrentie en innovatie te bevorderen - en de App Store is een belangrijk onderdeel van dat verhaal. Dus hoewel we de Europese Commissie respecteren, ondersteunen de feiten deze beslissing gewoon niet. Apple gaat daarom in beroep.De digitale muziekmarkt is een goed voorbeeld van de app-economie aan het werk. In de 15 jaar dat de App Store bestaat, is een eenvoudige zin - daar is een app voor - een universele waarheid geworden. En vandaag de dag zit achter elke app een zeer succesvol bedrijf of een aspirant-ondernemer die een droom najaagt.Elke dag werken de teams bij Apple eraan om die droom levend te houden. Dat doen we door ervoor te zorgen dat de App Store de veiligste en beste ervaring is voor onze gebruikers. En door ontwikkelaars de middelen te geven om fantastische apps te maken. En bovenal doen we dat omdat apps een ongelooflijk vermogen hebben om innovaties aan te jagen die mensen mondiger maken en hun leven verrijken.
geblokkeerd
Ik zie het er nog wel van komen dat Apple zich straks terugtrekt uit de EU.Leuk voor de Europesche gebruikers, al denk ik dat 99 van de 100 daarvan liever een Apple hebben volgens Apple model dan volgens EU model.