Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 23:04    reactie #25
geplaatst door: Godfather
Citaat
Alleen al het feit dat je maar één leverancier hebt zou mij ernstig aan het twijfelen brengen. Je levert je wel heel erg over aan Apple.

Je moet wel! De bron = Apple. Tuurlijk zijn er derden maar die krijgen ook alles binnen via Apple. Hoe meer schakels hoe meer er wordt afgeroomd. Geloof me, ik heb wel wat onderzoek gedaan. :)
Ja je kan bij de grotere distri's Apple's kopen, Five4u of Tech Data bijvoorbeeld alleen is die marge nog lager dan die Apple geeft. Alleen moet je jezelf wel weer kwalificeren op bepaalde vlakken om in aanmerking komen om überhaupt via Apple in te kunnen kopen.

@ maccertjes, ik weet niet hoe je komt bij 20-25% want zover ik begreep was dit 10-15%. Maar misschien heb jij meer informatie dan ik heb :)

Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 23:56    reactie #26
geplaatst door: Robert
[news]
Citaat
Peter Villevoye om 21:05, 16-04-2009
Terwijl AppleCare zoveel méér is dan slechts de hardware-garantie.
De meeste mensen die momenteel (bijv. bij retailers) AppleCare bij
hun Mac kopen, doen dat vanwege de support die ze dan krijgen !

Maar daar ligt toch ook juist het probleem, Apple zou makkelijk ook een pure verlengde garantie er bij kunnen verkopen zonder support en die dan voor een stuk minder aanbieden. Ik heb meerdere malen AppleCare gehad, maar de enige keer dat ik ze gebeld heb is als er iets mis was met m'n Mac, nooit voor support...[/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Garantie bijkopen vaak overbodig
17 april 2009 - 00:35    reactie #27
geplaatst door: MacBookTo
Inderdaad is Apple nergens bij aangesloten. Je kunt dus geen geschillencommissie inschakelen. Ik heb dit nl. al een keer geprobeerd. Het is natuurlijk van de zotte dat een winkel die bij zo'n geschillencommissie aangesloten is je bijv. een nieuwe batterij moet leveren en Apple de dans ontspringt. Het advies dat ik indertijd van de Consumentenbond kreeg was dat ik een rechtszaak aan kon spannen. Maar wie doet dat voor 139 euro?
"Zoek nooit het geluk, want je zoekt je een ongeluk."
Mac Pro 2x 2,8 GHz Quad-Core+ Ipad 2021 + iPhone 2020 SE
Garantie bijkopen vaak overbodig
17 april 2009 - 08:18    reactie #28
geplaatst door: Brinky

Citaat
Peter Villevoye om 21:05, 16-04-2009
En alle discussie draait wederom slechts om dat éne ding: garantie.
Terwijl AppleCare zoveel méér is dan slechts de hardware-garantie.

Een paar honderd euro betalen en dan nog 10 cnt per minuut verbellen (is niet veel maar gaat om het idee) naar een telefoonnummer waar antwoorden gegeven worden die ik hier ook kan vinden.

Garantie bijkopen vaak overbodig
17 april 2009 - 08:40    reactie #29
geplaatst door: Neuroteck

Citaat
Godfather om 23:04, 16-04-2009
Citaat
Alleen al het feit dat je maar één leverancier hebt zou mij ernstig aan het twijfelen brengen. Je levert je wel heel erg over aan Apple.

Je moet wel! De bron = Apple. Tuurlijk zijn er derden maar die krijgen ook alles binnen via Apple. Hoe meer schakels hoe meer er wordt afgeroomd. Geloof me, ik heb wel wat onderzoek gedaan. :)
Ja je kan bij de grotere distri's Apple's kopen, Five4u of Tech Data bijvoorbeeld alleen is die marge nog lager dan die Apple geeft. Alleen moet je jezelf wel weer kwalificeren op bepaalde vlakken om in aanmerking komen om überhaupt via Apple in te kunnen kopen.

@ maccertjes, ik weet niet hoe je komt bij 20-25% want zover ik begreep was dit 10-15%. Maar misschien heb jij meer informatie dan ik heb :)

Met 10 a 15% zit je inderdaad beter in de buurt

The power of the Darkside !!!!
Garantie bijkopen vaak overbodig
17 april 2009 - 08:54    reactie #30
geplaatst door: aryen

Citaat
mvdg om 17:07, 16-04-2009

Kortom:
1e jaar - alles altijd gedekt;
2e jaar - zou gedekt moeten worden volgens de wet; met Applecare krijg je makkelijk je gelijk;
3e jaar - kosten delen volgens de wet; met Applecare volledige vergoeding.

Of het de moeite waard is moet ieder voor zich beslissen denk ik ...

:shakehands: En dat is de kern. Zo. Weer een discussie perfect afgerond :woot:

Elke dag muzikale connecties met de CoverX Muziekquiz op conxies.nl
Garantie bijkopen vaak overbodig
17 april 2009 - 08:59    reactie #31
geplaatst door: JH
Eh....deze discussie gaat er ook over of dit redelijk dan wel rechtvaardig is of niet.
Dus discussie afgerond? In feite nog lang niet.
Mac-musician
Garantie bijkopen vaak overbodig
17 april 2009 - 09:10    reactie #32
geplaatst door: Mattheus

Citaat
mvdg om 17:07, 16-04-2009

Kortom:
1e jaar - altijd gedekt
2e jaar - zou gedekt moeten worden volgens de wet; met Applecare krijg je makkelijk je gelijk
3e jaar - kosten delen volgens de wet; met Applecare volledige vergoeding

Of het de moeite waard is moet ieder voor zich beslissen denk ik..

Dit is inderdaad de juiste aanname. Helaas gaat Apple daar zelf erg moeilijk mee om:
Heb je na anderhalf jaar problemen met je Mac dan is een beroep doen op je wettelijke garantie bij Apple niet vanzelfsprekend. Gelukkig heeft menigeen een rechtsbijstand verzekering en een brief van hun doet wonderen.

Een tip die ik overigens ook van iemand kreeg; een aanvullende verzekering afsluiten zoals die geboden door sommige grote winkelketens. Deze verzekeringen bevatten soms meer voordelen dan Applecare en zijn ook nog eens vele malen goedkoper.

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat een "topmerk" als Apple zo eigenwijs met de garantie omgaat. Mijn buurman kocht een PC voor de kwart van de prijs als een Mac met betere garantie voorwaarden dan een Mac....

Yeah, it's me!
Garantie bijkopen vaak overbodig
17 april 2009 - 12:25    reactie #33
geplaatst door: maccertjes

Citaat
Mattheus om 9:10, 17-04-2009

Citaat
mvdg om 17:07, 16-04-2009

knip.

knip
Mijn buurman kocht een PC voor de kwart van de prijs als een Mac met betere garantie voorwaarden dan een Mac....


Helemaal mee eens , de prijzen van de PC zijn een stuk lager (budget merken althans) en er is veel meer keus in anti virus programma's. Alleen is het zo lastig om er mac OS_X op te draaien :biggrin:
Garantie bijkopen vaak overbodig
17 april 2009 - 12:32    reactie #34
geplaatst door: maccertjes

Citaat
Panico om 22:02, 16-04-2009

knip
Electronicawinkels bieden een verzekering aan met 3 jaar verlengde garantie.
Dat is net zoiets als Applecare, maar dan anders: schade, verlies en diefstal
zijn gedekt, alsmede volledige reparatievergoeding (met klein eigen risico).
knip

Even voor de zekerheid je bedoelt dat de bij gekochte garantie van de electronicawinkel beter is vanwege die schade en anti diefstal. (apple care heeft dit niet), voor er onduidelijkheid over zou kunnen ontstaan.
Dezelfde verzekering zou voor apple ook kunnen worden bijgekocht alleen zijn verzekeringen voorzichtig hiermee omdat apple namelijk erg hoge bedragen hanteert bij reparatie.(een reparatie van een scherm van een laptop kan makkelijk 900 euro zijn terwijl de laptop al 2 jaar oud is)
Garantie bijkopen vaak overbodig
17 april 2009 - 12:45    reactie #35
geplaatst door: Jagit
Citaat
mvdg om 17:07, 16-04-2009

Kortom:
1e jaar - altijd gedekt
2e jaar - zou gedekt moeten worden volgens de wet; met Applecare krijg je makkelijk je gelijk
3e jaar - kosten delen volgens de wet; met Applecare volledige vergoeding

De Europese wetgeving zegt dat je als consument het eerste jaar de fout niet moet bewijzen, maar dat de bewijslast daarna bij de consument ligt. Veel succes met het bewijzen dat het de fabrikant zijn schuld is.
In Belgie krijg je trouwens op alle Apple (en andere) spullen 2 jaar garantie die je koopt via een dealer, dus ik begrijp niet waarom dat in Nederland niet kan.

Citaat

Een tip die ik overigens ook van iemand kreeg; een aanvullende verzekering afsluiten zoals die geboden door sommige grote winkelketens. Deze verzekeringen bevatten soms meer voordelen dan Applecare en zijn ook nog eens vele malen goedkoper.

Klopt, let wel dat die verzekeringen meestal nationaal gelden. Voor je Macbook en als je veel reist misschien minder interessant. AppleCare dekt altijd internationaal voor laptops.

(Edited by Jagit at 12:46, 17-April-2009)

http://Jagit.eu
iPhone/iPad Apps, Android, Route optimisation, eCommerce, WEB 2.0
Garantie bijkopen vaak overbodig
17 april 2009 - 12:48    reactie #36
geplaatst door: maccertjes

Citaat
Godfather om 23:04, 16-04-2009
Citaat
Alleen al het feit dat je maar één leverancier hebt zou mij ernstig aan het twijfelen brengen. Je levert je wel heel erg over aan Apple.

Je moet wel! De bron = Apple. Tuurlijk zijn er derden maar die krijgen ook alles binnen via Apple. Hoe meer schakels hoe meer er wordt afgeroomd. Geloof me, ik heb wel wat onderzoek gedaan. :)
Ja je kan bij de grotere distri's Apple's kopen, Five4u of Tech Data bijvoorbeeld alleen is die marge nog lager dan die Apple geeft. Alleen moet je jezelf wel weer kwalificeren op bepaalde vlakken om in aanmerking komen om überhaupt via Apple in te kunnen kopen.

@ maccertjes, ik weet niet hoe je komt bij 20-25% want zover ik begreep was dit 10-15%. Maar misschien heb jij meer informatie dan ik heb :)

Die 20 tot 25% is maar voor een enkele dealer, Nadeel is dat die 20-25% is fictief omdat er alleen al aan verplichte opleiding (zeg 2 man personeel in de td ) elk jaar dan al duizenden euro's aan verplichte jaarlijkse bijscholing moet worden betaald. Ook de verplichte betaling aan apple voor "ondersteuning" is een aanzienlijk bedrag. De normale dealer (ik praat dan over redelijk grote dealers met 1 tot maxinaal 2 zaken) komen inderdaad aan die 10 tot 15% en moeten bovendien ook nog veel aan opleiding afdragen. Die bedrijven moeten het echt hebben van alle andere zaken er omheen om normale marges te maken. De enkeling die denkt aan een apple verkoop punt te beginnen en die niet rechtstreeks kan komen bij apple maar die via een importeur moet inkopen is veel slechter af die mag blij zijn met 3% tot 8%. Maar die betaald niets aan opleiding :biggrin:
We vergeten dan nog even dat als je als dealer wat aan verkoop materiaal hebt staan met een kleine voorraad en apple komt met een update van bv ilife of een nieuwe macbook dan zit je als dealer op te boksen tegen de apple store die de nieuwe produkten tegen soms lagere prijzen kan verkopen met de laatste software.
OOk deze discussie met feiten is al diverse malen langs gekomen in dit forum.

Garantie bijkopen vaak overbodig
18 april 2009 - 10:56    reactie #37
geplaatst door: Pb2k
ik haak ook even in : bij de aankoop van een 26" tft scherm wilde de winkel mij ook een pixelgarantie aansmeren van 20€. Ik heb dit geweigerd omdat ik de tft binnen 8 dagen zonder opgaaf van redenen ook mag inleveren. Daar gaven ze geen antwoord op.
goed spul
Garantie bijkopen vaak overbodig
18 april 2009 - 11:39    reactie #38
geplaatst door: Dimitri

Citaat
Pb2k om 10:56, 18-04-2009
ik haak ook even in : bij de aankoop van een 26" tft scherm wilde de winkel mij ook een pixelgarantie aansmeren van 20€. Ik heb dit geweigerd omdat ik de tft binnen 8 dagen zonder opgaaf van redenen ook mag inleveren. Daar gaven ze geen antwoord op.

Kan je hier een bron van geven waar dit staat. Volgens mij is dit enkel bij kopen op afstand (telefoon,internet) en niet bij kopen in een winkel.
Garantie bijkopen vaak overbodig
18 april 2009 - 11:42    reactie #39
geplaatst door: janjaap
>>Ik heb dit geweigerd omdat ik de tft binnen 8 dagen zonder opgaaf van redenen ook mag inleveren.

Dat is niet standaard. Normaal gesproken kun je niet zomaar een koop ongedaan maken.
Waar jij denk ik op doelt is de z.g.n. 'koop op afstand', b.v. via een webshop of postorder bedrijf.
Die produkten mag je inderdaad zonder opgaaf retourneren.

JJ

EDIT: Dimitri was me voor…

(Bewerkt door janjaap om 11:43, 18-04-2009)

"All empty souls tend toward extreme opinions."
27" iMac | EyeTV200 | 4 of 5 TB aan externe opslag: 1 backup is geen backup
iPhone 3G 16 GB Black | 80 GB iPod Black
Garantie bijkopen vaak overbodig
19 april 2009 - 10:44    reactie #40
geplaatst door: DennisvdH
Ik wil hier graag ook even mijn verhaal kwijt, gezien ik nu midden in een garantieprobleem zit. Mijn MBP (gekocht via Online Store) is op moment dat ik de klacht bij Apple meldde 122 dagen over de garantie, zoals die door Apple wordt gegeven, heen (1 jaar). Ik heb een probleem met mijn topcase welke ook al eens binnen de garantietermijn is vervangen. Er is dus sprake van een structureel probleem mag ik denk ik wel stellen. Apple weigert mij te helpen. Wanneer je het woordje consumentenrecht noemt krabbelen ze terug en verwijzen ze je door naar een Service Provider. Zij kunnen voor je een aanvraag indienen waarin je aanspraak maakt op een (kosteloze) reparatie m.b.t. het consumentenrecht. Hiervoor heb ik contact opgenomen met diverse Service Providers, maar zij rekenen allemaal vooraf onderzoekskosten á 85 euro. Dit is dus alleen om je computer na te kijken en het probleem op papier te zetten. Er is mij uitgelegd dat zij dit bedrag moeten rekenen omdat er geen vergoeding is vanuit Apple. Tenslotte maken hun ook tijd voor je vrij. Wederom contact opgenomen met Apple, maar zij houden voet bij stuk en een Service Provider is het aanspreekpunt als je problemen hebt met een Apple product, ongeacht of je deze via de Online Store koopt (verkoper Apple) of in een winkel (verkoper bv. Mediamarkt). Ik heb gezegd dat ik geen 85 euro wil betalen omdat ik wettelijk gezien recht heb op een reparatie. Dit was de enige oplossing die zij mij konden bieden. Ik ga nu een brief schrijven direct naar Apple (Bunnink) met een voorbeeldbrief met consuwijzer. Zij zijn immers de verkoper, niet een Service Provider (tussenpersoon).

Conclusie: garantie halen bij Apple is via 'normale wegen' onmogelijk.  :thumbs-down:  :thumbs-down:

Garantie bijkopen vaak overbodig
19 april 2009 - 11:46    reactie #41
geplaatst door: Peter Villevoye
Waarschijnlijk is dat zo, omdat de zorg (en de kosten?)
om aan te tonen dat een probleem/fout "structureel" is,
ná de gestelde garantietermijn (1 jaar) bij de klant ligt
en niet bij de verkoper. Je kunt dus wel de kosten van
vervaging/reparatie proberen te verhalen op verkoper,
maar het is dan jouw overweging of 't je dat waard is...
Of je (bij positieve uitslag) die kosten ook kan verhalen,
weet ik niet.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Garantie bijkopen vaak overbodig
19 april 2009 - 15:28    reactie #42
geplaatst door: maccertjes

Citaat
DennisvdH om 10:44, 19-04-2009
Ik wil hier graag ook even mijn verhaal kwijt, gezien ik nu midden in een garantieprobleem zit. Mijn MBP (gekocht via Online Store) is op moment dat ik de klacht bij Apple meldde 122 dagen over de garantie, zoals die door Apple wordt gegeven, heen (1 jaar). Ik heb een probleem met mijn topcase welke ook al eens binnen de garantietermijn is vervangen. Er is dus sprake van een structureel probleem mag ik denk ik wel stellen. Apple weigert mij te helpen. Wanneer je het woordje consumentenrecht noemt krabbelen ze terug en verwijzen ze je door naar een Service Provider. Zij kunnen voor je een aanvraag indienen waarin je aanspraak maakt op een (kosteloze) reparatie m.b.t. het consumentenrecht. Hiervoor heb ik contact opgenomen met diverse Service Providers, maar zij rekenen allemaal vooraf onderzoekskosten á 85 euro. Dit is dus alleen om je computer na te kijken en het probleem op papier te zetten. Er is mij uitgelegd dat zij dit bedrag moeten rekenen omdat er geen vergoeding is vanuit Apple. Tenslotte maken hun ook tijd voor je vrij. Wederom contact opgenomen met Apple, maar zij houden voet bij stuk en een Service Provider is het aanspreekpunt als je problemen hebt met een Apple product, ongeacht of je deze via de Online Store koopt (verkoper Apple) of in een winkel (verkoper bv. Mediamarkt). Ik heb gezegd dat ik geen 85 euro wil betalen omdat ik wettelijk gezien recht heb op een reparatie. Dit was de enige oplossing die zij mij konden bieden. Ik ga nu een brief schrijven direct naar Apple (Bunnink) met een voorbeeldbrief met consuwijzer. Zij zijn immers de verkoper, niet een Service Provider (tussenpersoon).

Conclusie: garantie halen bij Apple is via 'normale wegen' onmogelijk.  :thumbs-down:  :thumbs-down:

Trap er niet in, Gewoon de apple online store aanklagen niet Apple Bunnik. (zijn twee verschillende bedrijven)
Vraag gewoon bij de online store wat hun correspondentie adres is waarnaar je een aangetekende brief kunt sturen.
Ook de online store is gewoon een winkel die zich aan de consumenten rechten moet houden. De 1 jaar waar apple mee schermt is gewoon niet van toepassing.
(dat zullen ze echter bij hoog en bij laag volhouden)
Gewoon vragen aan wie de brief moet worden gericht zodat je advocaat een kort geding  :biggrin: kan beginnen als dit nodig is.Je kunt Apple Bunnik wel in de copie verdeling doen.

Dat het zeeeer lastig is dat is bekent daar zijn op dit forum al diverse verhalen over langs gekomen. Dat is ook de reden waarom ik dus zo veel mogelijk bij een dealer koop. (niet dat die blij zal zijn als ik stukken krijg met mijn apple spullen  :music: )

(Bewerkt door maccertjes om 21:07, 19-04-2009)

Garantie bijkopen vaak overbodig
19 april 2009 - 17:52    reactie #43
geplaatst door: DennisvdH
Bedankt, ik wist niet dat de Online Store een ander 'bedrijf' is (en dus een ander adres). Ga er maandag even achteraan  :cool:
Garantie bijkopen vaak overbodig
19 april 2009 - 19:04    reactie #44
geplaatst door: Esquare
Begin vooral niet met juridische termen te strooien als je niet weet waar je het over hebt. Van een 'kort geding' kan hier absoluut geen sprake zijn.  :cool:
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Garantie bijkopen vaak overbodig
19 april 2009 - 21:03    reactie #45
geplaatst door: maccertjes
Zodra er niet gereageerd wordt om aangetekende brieven zul je naar de kantonrechter moeten om je recht te halen.
Een andere manier is er helaas niet volgens mij? Dat van dat kort geding is uiteraard bedoelt als extra grapje omdat je absoluut niet zonder apple kan en dus een zaak aanspan omdat die absoluut geen uitstel kan verdragen. Ik had vergeten de smiley te plaatsen staat er nu bij Ik heb zelf met een macbook (witte) G4 problemen gehad met een apple dealer en nadat ik hem via een aangetekende brief heb gewaarschuwd dat ik na die brief niet meer reageer maar het uit handen geef aan een advocaat was het probleem zo opgelost. Kennis van mij had met diezelfde dealer ook een probleem (6 x er naar toe en de imac kwam bijna in stukjes terug) en met behulp van een brief naar apple nederland (als importeur van de nederlandse apple's) en een aangetekende brief met ook dezelfde strekking (naar de rechter) heeft die kennis via apple Nederland een spiksplinter nieuwe IMac gekregen met de excuses van apple Nederland voor de geleverde prestatie van die dealer.
Recht heb je in Nederland je moet er wel achteraan.

(Bewerkt door maccertjes om 21:06, 19-04-2009)

Garantie bijkopen vaak overbodig
19 april 2009 - 21:13    reactie #46
geplaatst door: Esquare

Citaat
maccertjes om 21:03, 19-04-2009
Zodra er niet gereageerd wordt om aangetekende brieven zul je naar de kantonrechter moeten om je recht te halen.

Zeker. Maar niet met een kort geding. Die versnelde procedure is alleen bedoeld voor gevallen waarbij een snelle beslissing van de rechter noodzakelijk is om aanzienlijke schade bij belanghebbende te voorkomen. Als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt zul je bovendien rekening moeten hebben met de kosten van de advocaat: die worden zelfs bij een voor jou gunstige uitspraak lang niet altijd vergoed.
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Garantie bijkopen vaak overbodig
19 april 2009 - 21:57    reactie #47
geplaatst door: maccertjes
Je hoeft geen rechtsbijstand verzekering te hebben. Als je lid van het CNV bent regelen die het voor je.

Garantie bijkopen vaak overbodig
19 april 2009 - 22:28    reactie #48
geplaatst door: Nicky
Ik lees hier nogal wat harde woorden en er word nogal hoog van de toren geblazen. Het staat in behoorlijk schril contrast met dit draadje.
Garantie bijkopen vaak overbodig
19 april 2009 - 22:47    reactie #49
geplaatst door: Peter Villevoye
In dat draadje gaat het om een correcte stap van Apple:
om de reparatie alsnog voor haar rekening te nemen.
In dit draadje gaat het om de kosten vergoed te krijgen
die er voor het onderzoeken van de Mac nodig blijken
(om precieze diagnose te stellen), niet voor de reparatie.
Maar gezien de aard van het probleem en de aanvraag,
lijkt het bedrag eerder op hoge "administratiekosten"...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !