Alleen al het feit dat je maar één leverancier hebt zou mij ernstig aan het twijfelen brengen. Je levert je wel heel erg over aan Apple.
@ maccertjes, ik weet niet hoe je komt bij 20-25% want zover ik begreep was dit 10-15%. Maar misschien heb jij meer informatie dan ik heb
Peter Villevoye om 21:05, 16-04-2009Terwijl AppleCare zoveel méér is dan slechts de hardware-garantie.De meeste mensen die momenteel (bijv. bij retailers) AppleCare bijhun Mac kopen, doen dat vanwege de support die ze dan krijgen !
Maar daar ligt toch ook juist het probleem, Apple zou makkelijk ook een pure verlengde garantie er bij kunnen verkopen zonder support en die dan voor een stuk minder aanbieden. Ik heb meerdere malen AppleCare gehad, maar de enige keer dat ik ze gebeld heb is als er iets mis was met m'n Mac, nooit voor support...[/news]
Peter Villevoye om 21:05, 16-04-2009En alle discussie draait wederom slechts om dat éne ding: garantie.Terwijl AppleCare zoveel méér is dan slechts de hardware-garantie.
Een paar honderd euro betalen en dan nog 10 cnt per minuut verbellen (is niet veel maar gaat om het idee) naar een telefoonnummer waar antwoorden gegeven worden die ik hier ook kan vinden.
Godfather om 23:04, 16-04-2009CitaatAlleen al het feit dat je maar één leverancier hebt zou mij ernstig aan het twijfelen brengen. Je levert je wel heel erg over aan Apple. Je moet wel! De bron = Apple. Tuurlijk zijn er derden maar die krijgen ook alles binnen via Apple. Hoe meer schakels hoe meer er wordt afgeroomd. Geloof me, ik heb wel wat onderzoek gedaan. Ja je kan bij de grotere distri's Apple's kopen, Five4u of Tech Data bijvoorbeeld alleen is die marge nog lager dan die Apple geeft. Alleen moet je jezelf wel weer kwalificeren op bepaalde vlakken om in aanmerking komen om überhaupt via Apple in te kunnen kopen.@ maccertjes, ik weet niet hoe je komt bij 20-25% want zover ik begreep was dit 10-15%. Maar misschien heb jij meer informatie dan ik heb
Met 10 a 15% zit je inderdaad beter in de buurt
mvdg om 17:07, 16-04-2009Kortom:1e jaar - alles altijd gedekt;2e jaar - zou gedekt moeten worden volgens de wet; met Applecare krijg je makkelijk je gelijk;3e jaar - kosten delen volgens de wet; met Applecare volledige vergoeding.Of het de moeite waard is moet ieder voor zich beslissen denk ik ...
Of het de moeite waard is moet ieder voor zich beslissen denk ik ...
En dat is de kern. Zo. Weer een discussie perfect afgerond
mvdg om 17:07, 16-04-2009Kortom:1e jaar - altijd gedekt2e jaar - zou gedekt moeten worden volgens de wet; met Applecare krijg je makkelijk je gelijk3e jaar - kosten delen volgens de wet; met Applecare volledige vergoedingOf het de moeite waard is moet ieder voor zich beslissen denk ik..
Of het de moeite waard is moet ieder voor zich beslissen denk ik..
Dit is inderdaad de juiste aanname. Helaas gaat Apple daar zelf erg moeilijk mee om:Heb je na anderhalf jaar problemen met je Mac dan is een beroep doen op je wettelijke garantie bij Apple niet vanzelfsprekend. Gelukkig heeft menigeen een rechtsbijstand verzekering en een brief van hun doet wonderen.
Een tip die ik overigens ook van iemand kreeg; een aanvullende verzekering afsluiten zoals die geboden door sommige grote winkelketens. Deze verzekeringen bevatten soms meer voordelen dan Applecare en zijn ook nog eens vele malen goedkoper.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat een "topmerk" als Apple zo eigenwijs met de garantie omgaat. Mijn buurman kocht een PC voor de kwart van de prijs als een Mac met betere garantie voorwaarden dan een Mac....
Mattheus om 9:10, 17-04-2009Citaatmvdg om 17:07, 16-04-2009knip.knipMijn buurman kocht een PC voor de kwart van de prijs als een Mac met betere garantie voorwaarden dan een Mac....
mvdg om 17:07, 16-04-2009knip.
knipMijn buurman kocht een PC voor de kwart van de prijs als een Mac met betere garantie voorwaarden dan een Mac....
Panico om 22:02, 16-04-2009knipElectronicawinkels bieden een verzekering aan met 3 jaar verlengde garantie.Dat is net zoiets als Applecare, maar dan anders: schade, verlies en diefstalzijn gedekt, alsmede volledige reparatievergoeding (met klein eigen risico).knip
mvdg om 17:07, 16-04-2009Kortom:1e jaar - altijd gedekt2e jaar - zou gedekt moeten worden volgens de wet; met Applecare krijg je makkelijk je gelijk3e jaar - kosten delen volgens de wet; met Applecare volledige vergoeding
De Europese wetgeving zegt dat je als consument het eerste jaar de fout niet moet bewijzen, maar dat de bewijslast daarna bij de consument ligt. Veel succes met het bewijzen dat het de fabrikant zijn schuld is.In Belgie krijg je trouwens op alle Apple (en andere) spullen 2 jaar garantie die je koopt via een dealer, dus ik begrijp niet waarom dat in Nederland niet kan.
Klopt, let wel dat die verzekeringen meestal nationaal gelden. Voor je Macbook en als je veel reist misschien minder interessant. AppleCare dekt altijd internationaal voor laptops.
(Edited by Jagit at 12:46, 17-April-2009)
Die 20 tot 25% is maar voor een enkele dealer, Nadeel is dat die 20-25% is fictief omdat er alleen al aan verplichte opleiding (zeg 2 man personeel in de td ) elk jaar dan al duizenden euro's aan verplichte jaarlijkse bijscholing moet worden betaald. Ook de verplichte betaling aan apple voor "ondersteuning" is een aanzienlijk bedrag. De normale dealer (ik praat dan over redelijk grote dealers met 1 tot maxinaal 2 zaken) komen inderdaad aan die 10 tot 15% en moeten bovendien ook nog veel aan opleiding afdragen. Die bedrijven moeten het echt hebben van alle andere zaken er omheen om normale marges te maken. De enkeling die denkt aan een apple verkoop punt te beginnen en die niet rechtstreeks kan komen bij apple maar die via een importeur moet inkopen is veel slechter af die mag blij zijn met 3% tot 8%. Maar die betaald niets aan opleiding We vergeten dan nog even dat als je als dealer wat aan verkoop materiaal hebt staan met een kleine voorraad en apple komt met een update van bv ilife of een nieuwe macbook dan zit je als dealer op te boksen tegen de apple store die de nieuwe produkten tegen soms lagere prijzen kan verkopen met de laatste software.OOk deze discussie met feiten is al diverse malen langs gekomen in dit forum.
Pb2k om 10:56, 18-04-2009ik haak ook even in : bij de aankoop van een 26" tft scherm wilde de winkel mij ook een pixelgarantie aansmeren van 20. Ik heb dit geweigerd omdat ik de tft binnen 8 dagen zonder opgaaf van redenen ook mag inleveren. Daar gaven ze geen antwoord op.
Dat is niet standaard. Normaal gesproken kun je niet zomaar een koop ongedaan maken.Waar jij denk ik op doelt is de z.g.n. 'koop op afstand', b.v. via een webshop of postorder bedrijf.Die produkten mag je inderdaad zonder opgaaf retourneren.
JJ
EDIT: Dimitri was me voor
(Bewerkt door janjaap om 11:43, 18-04-2009)
Conclusie: garantie halen bij Apple is via 'normale wegen' onmogelijk.
DennisvdH om 10:44, 19-04-2009Ik wil hier graag ook even mijn verhaal kwijt, gezien ik nu midden in een garantieprobleem zit. Mijn MBP (gekocht via Online Store) is op moment dat ik de klacht bij Apple meldde 122 dagen over de garantie, zoals die door Apple wordt gegeven, heen (1 jaar). Ik heb een probleem met mijn topcase welke ook al eens binnen de garantietermijn is vervangen. Er is dus sprake van een structureel probleem mag ik denk ik wel stellen. Apple weigert mij te helpen. Wanneer je het woordje consumentenrecht noemt krabbelen ze terug en verwijzen ze je door naar een Service Provider. Zij kunnen voor je een aanvraag indienen waarin je aanspraak maakt op een (kosteloze) reparatie m.b.t. het consumentenrecht. Hiervoor heb ik contact opgenomen met diverse Service Providers, maar zij rekenen allemaal vooraf onderzoekskosten á 85 euro. Dit is dus alleen om je computer na te kijken en het probleem op papier te zetten. Er is mij uitgelegd dat zij dit bedrag moeten rekenen omdat er geen vergoeding is vanuit Apple. Tenslotte maken hun ook tijd voor je vrij. Wederom contact opgenomen met Apple, maar zij houden voet bij stuk en een Service Provider is het aanspreekpunt als je problemen hebt met een Apple product, ongeacht of je deze via de Online Store koopt (verkoper Apple) of in een winkel (verkoper bv. Mediamarkt). Ik heb gezegd dat ik geen 85 euro wil betalen omdat ik wettelijk gezien recht heb op een reparatie. Dit was de enige oplossing die zij mij konden bieden. Ik ga nu een brief schrijven direct naar Apple (Bunnink) met een voorbeeldbrief met consuwijzer. Zij zijn immers de verkoper, niet een Service Provider (tussenpersoon).Conclusie: garantie halen bij Apple is via 'normale wegen' onmogelijk.
Trap er niet in, Gewoon de apple online store aanklagen niet Apple Bunnik. (zijn twee verschillende bedrijven)Vraag gewoon bij de online store wat hun correspondentie adres is waarnaar je een aangetekende brief kunt sturen.Ook de online store is gewoon een winkel die zich aan de consumenten rechten moet houden. De 1 jaar waar apple mee schermt is gewoon niet van toepassing. (dat zullen ze echter bij hoog en bij laag volhouden)Gewoon vragen aan wie de brief moet worden gericht zodat je advocaat een kort geding kan beginnen als dit nodig is.Je kunt Apple Bunnik wel in de copie verdeling doen.
Dat het zeeeer lastig is dat is bekent daar zijn op dit forum al diverse verhalen over langs gekomen. Dat is ook de reden waarom ik dus zo veel mogelijk bij een dealer koop. (niet dat die blij zal zijn als ik stukken krijg met mijn apple spullen )
(Bewerkt door maccertjes om 21:07, 19-04-2009)
(Bewerkt door maccertjes om 21:06, 19-04-2009)
maccertjes om 21:03, 19-04-2009Zodra er niet gereageerd wordt om aangetekende brieven zul je naar de kantonrechter moeten om je recht te halen.