Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 16:20    reactie #175
geplaatst door: Bokkenrijder
Op die manier bekeken, inderdaad.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 17:45    reactie #176
geplaatst door: drBennet
Een aardig item over garantie in NL bij een aantal Apple Resellers zie je hier:
http://www.onemorething.nl/community/topic/garantie-bij-apple-resellers-in-de-randstad
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 17:50    reactie #177
geplaatst door: Ziegler
Goede actie van die MacKnarf! Je zou deze informatie moeten terugkoppelen met de informatie dat je de aankoopbeslissing er van af laat hangen.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
10 november 2011 - 15:46    reactie #178
geplaatst door: drBennet
Nog wat puntjes over het verlenen van garantie vanuit het perspectief van de verkoper:

Bron: http://www.dezaak.nl/artikel/-/journal_content/56_INSTANCE_VG8i/10157/1718945

De 8 grootste misverstanden over garantie opgehelderd

U dacht dat u na het verstrijken van de garantietermijn van producten die u heeft verkocht, tot niks meer verplicht bent? Dan heeft u het mis. Een overzicht van de grootste misverstanden over garantie.

Misverstand 1
"Garantietermijn verstreken, dus geen verplichting"
- U moet de klant altijd helpen een oplossing te vinden. Daarbij is de verwachte levensduur van een product leidend.

Misverstand 2
"Zonder bon geen reclamatie"
- Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kunt u verlangen dat hij aantoont dat het bij u is gekocht.

Of u kent de klant en doet dan helemaal niet moeilijk.

Misverstand 3
"Maar ík kan mijn schade nergens verhalen"
- Volgens het 'regresrecht' kunt u uw leverancier wel degelijk de schadeloosstelling aan de consument doorberekenen.

Misverstand 4
"Eerst repareren, dan vervangen"
- De consument mag kiezen. Alleen als herstel veel goedkoper is, mag u vervanging afwijzen.

U moet daarbij wel zorgen om de overlast van  een reparatie te beperken, bijvoorbeeld door tijdelijk een leenexemplaar aan te bieden.

Misverstand 5
"Geen rechten tijdens uitverkoop"
- Bij afgeprijsde producten gelden dezelfde wetten en regels. Het kan wel zo zijn dat er minder hoge verwachtingen aan het actieproduct gesteld moeten worden, zoals een kortere levensduur. Dat moet dan wel duidelijk zijn bij de aankoop.

Misverstand 6
"Klachten binnen 48 uur melden"
- De wet schrijft iets anders voor. Na ontdekking van het mankement hebben consumenten twee maanden de tijd om te klagen.

Misverstand 7
"Niet goed? Tegoedbon!"
- Als reparatie of vervanging niet mogelijk is bij een ondeugdelijk product, heeft de klant gewoon recht op teruggaaf van (een deel van) het aankoopbedrag. U kunt wel een tegoedbon aanbieden, maar die hoeft hij niet te accepteren.

Misverstand 8
"Ik bepaal helemaal zelf de algemene voorwaarden"
- U moet zich aan de wet houden. Het is verboden om alle risico's uit te sluiten of over te hevelen naar de andere partij.