geplaatst door: Simply Channie
Hallo allemaal,

Ik maak al jaren gebruik van jullie kennis en ervaring voor wat kleine probleempjes met door de jaren heen al heel wat verschillende appels. Dank daarvoor! Nu kom ik er dan toch echt een tegen waar ik zonder aanmelden niet echt een (wenselijk) antwoord op vind... Dus toch maar eens aanmelden en een vraag stellen!

Het betreft niet mijn eigen computer, dus ik zal af en toe wat tijd nodig hebben om benodigde info te vragen of bekijken wanneer ik bij de vriendin in kwestie ben.

Het probleem:

Het betreft een MacBook Air (11 inch, mid 2013 - 1.3GHZ DC i5), draaiend op Big Sur (11.5.2). Heeft 2-3 maanden geleden een clean Install gehad en heeft daarna prima gefunctioneerd (dagelijks gebruik, matig intensief, vooral Open Office, Zoom, Spotify). Een paar dagen geleden belde mijn vriendin dat ze bij opstarten een mapje met een vraagteken kreeg en of ik dat kon oplossen.

Wat heb ik tot dusver gedaan?
- De computer eerst gewoon opnieuw opgestart - idd mapje met vraagteken: dus geen herkenning van een opstartschijf
- De computer opnieuw opgestart met  :key_command: R naar Recovery menu. In het recovery menu is de schijf echter helemaal niet zichtbaar  :cry: zowel niet in Schijfhulpprogramma als in Opstartschijf. Ik zie wél het mapje met OS X Base system (1.8 GB).

Mijn gok nu is dus dat óf de schijf echt kaduuk is, óf de communicatie tussen de schijf en de rest van de computer niet meer functioneert. Maar dit gaat wel echt buiten mijn kennisveld, dus ik zou het heel fijn vinden als jullie met mij willen meedenken, zowel naar wat het probleem is als naar een oplossing daarvoor :)

Mijn dank (en die van mijn vriendin) is groot!

Lieve groet,

Chantal

Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
11 oktober 2021 - 23:01    reactie #1
geplaatst door: boiing
Is er een backup?
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
11 oktober 2021 - 23:25    reactie #2
geplaatst door: Simply Channie
Ja de complete (en enige) gebruiker staat ook op een externe schijf. De paar dagen dataverlies tussen de back-up en het moment van niet meer starten is overkomelijk.
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
11 oktober 2021 - 23:34    reactie #3
geplaatst door: boiing
Ok, dat scheelt :thumbs-up:. Als er een recovery partitie is lijkt de schijf (flash storage in dit geval) niet stuk. Is het een idee om macOS opnieuw te installeren? Dat is ook een optie in het recovery menu. De vraag is of er dan wel een schijf wordt gezien om de installatie op te voltooien.
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 03:27    reactie #4
geplaatst door: MacMiep
Je kunt in Recovery ook Schijfhulpprogramma even laten draaien (menu Hulpprogramma's). Die kan je meteen vertellen of de SSD zichtbaar is en de eventuele toestand ervan.
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels en Duits!
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 05:56    reactie #5
geplaatst door: boiing
@MacMiep:

In het recovery menu is de schijf echter helemaal niet zichtbaar zowel niet in Schijfhulpprogramma als in Opstartschijf.

@Simply Channie: probeer eerst een NVRAM reset. Daarin worden gegevens over o.a. de opstartschijf bewaard:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204063

En een SMC reset kan ook geen kwaad, het tweede deel is van toepassing (Mac zonder T2 chip). 10 seconden de vier genoemde toetsen tegelijk vasthouden en daarna weer opstarten:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201295
Bewerkt: 12 oktober 2021 - 08:48 door boiing
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 07:49    reactie #6
geplaatst door: Sypie
Mocht de schijf wel stuk zijn dan heb ik volgens mij nog een 128GB model liggen. Voor een habbekrats is die van jou.
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 09:53    reactie #7
geplaatst door: Simply Channie
Dank alvast voor het snelle en functionele meedenken!

Ik heb weer wat om verder mee te gaan stoeien en onderzoeken!

Ik zal terug berichten wat ik gedaan heb en wat de resultaten zijn :)

@Sypie: wat super! Mocht dat uiteindelijk dé oplossing zijn dan zal ik je een pb sturen
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 10:15    reactie #8
geplaatst door: Flix
De vraag is of er dan wel een schijf wordt gezien om de installatie op te voltooien.
Dat dus.
Dat was ook mij eerste gedachte: wissen de schijf en een nieuw macOS erop.
Maar als ie niet wordt gezien, ook na een paar keer herstarten, of opstarten met de optie toets voor de boot manager, is het wel game over.

Je zou ook nog kunnen proberen of opstarten van een extern volume soelaas biedt.
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 10:59    reactie #9
geplaatst door: boiing
.. is het wel game over.
Het gekke hier is dat de recovery partitie zichtbaar is. Die staat op dezelfde schijf.. Daarom heb ik nog een beetje hoop.
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 11:10    reactie #10
geplaatst door: Simply Channie
Het gekke hier is dat de recovery partitie zichtbaar is. Die staat op dezelfde schijf.. Daarom heb ik nog een beetje hoop.

Volgens mij startte 'ie de Recovery via internet (maar is herinnering en dus niet helemaal zeker nu), dan lijkt die hoop me ook wel wat gaat vervliegen... Maar ik ga straks die kant op en aan de slag met de tips tot dusver.

Ik dacht iig ook een bootable externe schijf te proberen, ik weet alleen niet of die beschikbaar is. Zou ik daarvoor mijn eigen MacBook (Air 13, 2018) kunnen inzetten?
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 11:17    reactie #11
geplaatst door: boiing
Volgens mij startte 'ie de Recovery via internet ...
Ah, dat zou het verklaren. In dat geval is de hoop vrijwel vervlogen :sad:. Je zou je eigen MacBook in Doelschijfmodus kunnen starten (met de T toets), aan de ProbleemBook hangen en die (via de 'Option' key) vanaf jouw schijf opstarten. Je koppelt ze met een Thunderboltkabel*. Of je maakt op jouw Mac eerst een boot-schijf of USB stick aan om haar Mac daarmee te starten. Hier instructies daarvoor.

De vraag is of dat zinvol is want wat dan? Als de schijf niet zichtbaar was in Schijfhulpprogramma wordt ie dat dan ook niet. Maar proberen kan altijd :wink:. En doe zeker die 2 resets. Daarna eventueel nog eens de (gewone) recovery mode starten en zien of ie automatisch een Internet Recovery begint (draaiend wereldbolletje). Als dat zo is weet je waarschijnlijk genoeg. Succes!

* Kleine complicatie: haar MacBook heeft een TB2 aansluiting, die van jou TB3 (USB-C). Dan heb je in dit geval een USB-C kabel nodig én het Apple adaptertje TB2 <-> TB3. Heeft niet iedereen standaard in de kast liggen...
Bewerkt: 12 oktober 2021 - 11:48 door boiing
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 12:52    reactie #12
geplaatst door: Flix
- De computer opnieuw opgestart met  :key_command: R naar Recovery menu. In het recovery menu is de schijf echter helemaal niet zichtbaar  :cry: zowel niet in Schijfhulpprogramma als in Opstartschijf. Ik zie wél het mapje met OS X Base system (1.8 GB).
Hier schrijf je toch echt dat je gewoon ge-boot bent van de Recovery partitie. Internet recovery duurt ook eindeloos, en je ziet een wereldbolletje (wat boiing al noemt). Dus die recoveries haal je niet snel door elkaar.
Bovendien is de Recovery partitie, onder de naam 'OS X Base System', wél zichtbaar, zeg je.

@boiing: ik ben niet zo into de hardware techniek, maar ik kan me voorstellen dat éen van de IC's kapot is, die samen de SSD vormen. En dat is dan net niet een IC die onderdeel is van de Recovery partitie, dus die doet het nog gewoon. :reading:
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 12:57    reactie #13
geplaatst door: boiing
Als er geen fysieke schijf meer is - of stuk - dan gaat de Mac automatisch naar Internet Recovery na opstarten met CMD+R. En ik vraag me af of je in Schijfhulpprogramma dan ook niet een OS X Base systeem ziet, hij is immers ergens van opgestart? Ik kan dat niet uitproberen hier, maar zie het dus wel als mogelijkheid. Misschien was het toch de gewone recovery mode hoor, ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Dat laatste lijkt me zeer onwaarschijnlijk Flix, zo werkt zo'n schijf fysiek niet. Maar (vrijwel) alles kan hoor dus ik sluit niets uit, we hebben gekkere dingen gezien :thumbs-up:.
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 13:31    reactie #14
geplaatst door: Simply Channie
Ik ben idd opgestart met  :key_command: R, waarna hij vanzelf is doorgestart naar internet recovery (met wereldbol).

Ik heb helaas niet de juiste kabel om of mijn MacBook of de ProbleemBook als doelschijf aan elkaar te koppelen. (de ProbleemBook geeft bij een poging tot opstarten in doelschijfmodus ook geen symbool voor connectie aan)

Na opstart met reset NVRAM: terug bij mapje met vraagteken
Na opstart met reset SMC: terug bij mapje met vraagteken

Ik gok toch wel op einde oefening schijf nu...

Overigens is dus blijkbaar wel idd nog steeds 'OS X Base system' zichtbaar wanneer de schijf verder echt niet meer reageert of functioneert. Ik heb een plaatje bijgevoegd. Zowel 'disc0' als 'OS X Base System' hebben een volume van 1.2 GB

De partner van mijn vriendin heeft blijkbaar al een andere schijf besteld, ik ga er vanuit dat dat het probleem zou moeten oplossen :)

Schermfoto_PB.jpegGeen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 13:38    reactie #15
geplaatst door: boiing
Complimenten voor de duidelijke posts :thumbs-up:. Ik denk dat het - helaas - wel helder is nu. Nieuwe schijf dan maar en gelukkig kan dat bij deze!

De OS X Base disk is volgens mij de ‘remote’ disk bij Apple na opstarten via Internet Recovery en niet de eigen schijf, zoals ik al vermoedde in de vorige reactie. Jammer dat we er niet meer van kunnen maken, althans: ik heb geen zinnige tips meer.
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 14:38    reactie #16
geplaatst door: boiing
(de ProbleemBook geeft bij een poging tot opstarten in doelschijfmodus ook geen symbool voor connectie aan)
Ter info nog even over die zin: als je de kabel zou hebben gehad moest de MacBook worden opgestart in Doelschijfmodus, niet de ProbleemBook :wink:. Die laatste zou je dan namelijk met de 'Optie' toets starten en dan de werkende doelschijf van jouw MacBook selecteren om van op te starten. Dat terzijde.

Waarom ik het noem: het feit dat de ProbleemBook niet in Doelschijfmodus wil starten geeft eigenlijk een extra reden om te concluderen dat zijn schijf kaduuk is.
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 14:50    reactie #17
geplaatst door: Flix
Ik heb het even geprobeerd, maar Internet Recovery geeft inderdaad ook een OS X Base System (een Schijfkopiebestand) als volume.

Nou ja, kapot dus.
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 16:31    reactie #18
geplaatst door: boiing
De partner van mijn vriendin heeft blijkbaar al een andere schijf besteld, ik ga er vanuit dat dat het probleem zou moeten oplossen :)
Goed dat hij/zij blijkbaar weet wat erin moet (geen standaard schijf namelijk..) :wink:. Hier alvast de iFixit handleiding om de schijf te vervangen:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+11-Inch+Mid+2013+SSD+Replacement/16842

Op zich een klusje van niks, zorg wel dat je de juiste schroevendraaiers hebt (P5 Pentalobe en T5 Torx). Als daar meer hulp bij nodig is horen we het wel. En - ook al is de kans miniem - het valt altijd te proberen of de oude schijf nog tot leven komt als hij een keer uit en in de connector is geweest.
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 19:33    reactie #19
geplaatst door: Simply Channie
het feit dat de ProbleemBook niet in Doelschijfmodus wil starten geeft eigenlijk een extra reden om te concluderen dat zijn schijf kaduuk is.

Om voor mezelf te bevestigen dat de schijf kaduuk is heb ik juist ook die optie heb geprobeerd :) - daar had ik niet aan gedacht voordat je voorstelde om het omgekeerde te doen, maar ik dacht idd bij wijze van bevestiging en experiment...  :hypocrite:

Qua aangekochte schijf... dat hoop ik dan ook, ik ga er vanuit dat hij zijn huiswerk heeft gedaan, ik heb me daar niet tegenaan bemoeid. Dank in ieder geval ook alvast voor het aangeven hoe :)

Eenieder hier sowieso echt superbedankt! Het is echt zo tof hoe snel en functioneel jullie willen meedenken!  :worship:

Dank je wel ook voor het compliment ook :blush: ik vind het zelf ook altijd prettig als mensen zo overzichtelijk, duidelijk en compleet mogelijk met een vraag/casus komen! Erg fijn om te lezen dat wanneer ik denk dat ik best duidelijk ben, ik dat dus ook blijkbaar ben :D

Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 19:35    reactie #20
geplaatst door: Simply Channie
Ik heb het even geprobeerd, maar Internet Recovery geeft inderdaad ook een OS X Base System (een Schijfkopiebestand) als volume.

Nou ja, kapot dus.

Idd, maar wel super dat je de moeite neemt om het te proberen!  :thumbs-up:
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 21:40    reactie #21
geplaatst door: Flix
Natuurlijk. Graag gedaan! En zo leren we, en ik in ieder geval, elke keer weer bij, en da's leuk. :shakehands:
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
12 oktober 2021 - 23:43    reactie #22
geplaatst door: boiing
Erg fijn om te lezen dat wanneer ik denk dat ik best duidelijk ben, ik dat dus ook blijkbaar ben :D
En moge dat dan als voorbeeld dienen hoe het wat mij betreft hoort :thumbs-up:. Een 'gesprek' over een probleem wordt zoveel makkelijker als:

- Het probleem goed wordt omschreven
- Soft- en hardware versies erbij staan
- Verteld wordt wat er al geprobeerd is en wat dat opleverde.
- ..en hoe iets afloopt maar ik weet zeker dat we dat gaan horen van je.

Ik blijf ook vrolijk meedoen aan de 'raad-maar-raak' draadjes maar af en toe :music:..
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
18 oktober 2021 - 09:27    reactie #23
geplaatst door: Simply Channie
 :thumbs-up:

ProbleemBook is weer gewoon functionerende MacBook met de nieuwe schijf  :cool:

Ik bewaar de oude schijf nog even. Mocht ik het op mijn heupen krijgen om nog eens te kijken of ik er nog iets mee kan. Maar aangezien het voor de data niet nodig is gok ik dat dat project zal gaan verwateren  :hypocrite:

Dank jullie wel voor alle assistentie!  :worship:
Geen schijf zichtbaar: hard- of softwareprobleem?
18 oktober 2021 - 11:37    reactie #24
geplaatst door: boiing
Toppie! Fijn om te horen.