MacBook Pro 13" 2009 kapot?
13 maart 2014 - 12:56   
geplaatst door: Carlinsky
Hoi allemaal!

Ik heb een MacBook Pro 13" uit (geloof ik) 2009. Ik heb hem tweedehands gekocht een jaar geleden. Nooit problemen mee gehad. Ik ben sinds een maand verhuisd naar Spanje en sinds ik hier ben loopt mijn MacBook zo maar tijdens het werken vast. Dan kan ik niets meer en moet hem herstarten. Geen groot probleem dacht ik, ik heb geduld. Maar het ging van kwaad tot erger binnen een kleine week al. Hij kan niet meer uit sluimerstand komen, als ik mijn laptop beweeg of verplaats loopt hij vast. Na het vastlopen moet ik hem minimaal drie maal herstarten want anders gaat hij niet meer aan. De ene keer blijft hij de opstartchime herhalen, andere keer hoor ik een hels lawaai en nog een andere keer doet hij totaal niets - dan brand er alleen een lichtje maar hoor ik het opstart geluid niet eens..

Als ik 'm eindelijk weer aan de praat krijg, start ik iets op en hup.. Weer vastgelopen..

Dit is een groot probleem voor mij want ik werk freelance en die laptop is mijn inkomstenbron. Ik heb ook geen bon o.i.d of opstartschijf, dus ik kan geloof ik vrij weinig doen.

Is iemand bekend met dit probleem? Zomaar binnen een week tijd stopt hij ermee.

Wat zou ik kunnen doen? Is laten maken de enige optie?


*Edit:
Geheugen 4 GB 1067 MHz DDR3
10.8.5

Ik kan bijvoorbeeld nu weer even mijn computer opstarten en internetten. Nu nog zonder problemen. Als ik dit kan: is er dan een mogelijkheid dat ik mijn systeem opnieuw installeer o.i.d.? Kan dit zonder CD en kan ik mijn programma's eventueel behouden (zoals Adobe pakket). Is dit mogelijk?


Groeten,
Carlinsky

(Bewerkt door Carlinsky om 13:06, 13-03-2014)

MacBook Pro 13" 2009 kapot?
13 maart 2014 - 13:30    reactie #1
geplaatst door: Pieterr
Ik zou er sowieso eerst voor zorgen dat je over een goede backup beschikt. Koop een externe 1TB/2TB portable USB schijf en maak een volledige backup, bijvoorbeeld met SuperDuper. Als het probleem harddisk-gerelateerd is loop je namelijk het risico dat je straks helemaal niet meer kunt opstarten van je schijf.

Met nieuwere OS X versies kun je je Mac opstarten met de Cmd-R toets ingedrukt om een Recovery (herinstallatie van het OS) uit te voeren. Maar nogmaals, maak eerst een backup voordat je gaat experimenteren.

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
MacBook Pro 13" 2009 kapot?
13 maart 2014 - 13:54    reactie #2
geplaatst door: Carlinsky
Bedankt voor de snelle reactie en hulp!

Ik heb toen dit probleem begon een backup gemaakt van alle belangrijke werkbestanden. Dus dat heb ik. Of doel je op een backup van meer dan dat? Want ik heb niet zo'n HD. In ieder geval heb ik de belangrijkste bestanden. Ik heb een legale versie van Adobe, maar de CD niet hier. Kan ik die programma's ook backuppen of werkt dit niet?

En als ik 'm met cmd-R zou opstarten na de backup - wat dan? Dan gaat hij automatisch herinstalleren?

MacBook Pro 13" 2009 kapot?
13 maart 2014 - 14:19    reactie #3
geplaatst door: penseel
Het blijft een gedoe met die computers!
MacBook Pro 13" 2009 kapot?
13 maart 2014 - 14:20    reactie #4
geplaatst door: Pieterr
Met SuperDuper kun je een 'bootable kloon' maken van je schijf. Dat betekent dat je van je externe USB schijf kunt opstarten en verder kunt werken, zelfs als je interne schijf kapot is. Het hebben van zo'n kloon kan dus een 'lifesaver' zijn, zeker als je voor je werk afhankelijk bent van je Mac.

Een harde schijf heb je niet, zeg je, maar die kun je natuurlijk kopen. Voor een 2TB betaal je circa €100.
http://tweakers.net/pricewatch/339686/wd-elements-portable-storage-2tb-zwart.html

Meer informatie over Recovery vind je op de Apple website:
http://www.apple.com/nl/osx/recovery/
http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=nl_NL

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
MacBook Pro 13" 2009 kapot?
25 maart 2014 - 23:26    reactie #5
geplaatst door: Heintje
Een MacBook uit 2009 zal geen grote harde schijf hebben.
Een kleine, goedkope externe harddisk volstaat dan al om een backup te maken.

Wil je weten of de problemen aan je harddisk liggen?

- installeer (als dat nog lukt) een tool die de SMART-status van je harddisk uit kan lezen, bv. SmartReporter.app (gratis)
- zoek naar de SMART-attributen: kijk op tabblad "Disk Check bij Smart/Advanced tools naar "Show Attributes".
Start in géén geval "Run Self tests", omdat daardoor elke hint naar de oorzaak van problemen verdwijnt!!
- maak een printscreen van al je Smart waarden (dus de hele tabel, ID 1 t/m ID 200) en post die hier.
Dan kunnen we je met zekerheid zeggen wat de oorzaak van je problemen zijn, voor zover die door de harddisk zouden zijn veroorzaakt!!    

Als de SMART parameters okee zijn, zou je intern geheugen de problemen kunnen veroorzaken, of de CPU wordt te warm. Maar dat bekijken we daarna.